Magyar Czipész-Ujság, 1893 (2. évfolyam, 7-30. szám)

1893-01-01 / 7. szám

A lábbeli. (Társadalmi és egészségügyi szempontból.) Közli: Dr. Feleki Sándor.­­ * (Folytatás.)­­ A lábcsonkitásnak e neme valóban borzasztó. Kisded gyermekkoruk óta kínozzák lábaikat 15—16 éves korukban aztán férjhez adják oly emberhez, kit rende­sen sohasem láttak s aztán egész éltüket tétlenül és elzárva töltik, férjek és cselédeik társaságában. A Khinai barbárság e kifejezését más népek­nél sohasem találtuk. Mint már említettük, az ókor népe igen egyszerű, de nem ártalmas czipőket visel­tek: fadarabokat kötöttek talpaik­­alá fagyökerekkel, később meg állatok bőreibe takargatták lábaikat, de már az egyptomiak mesterséges csizmaformákat készítettek, a papirus nevű­ növény leveleiből, mely­től a papirus­ is nevét vette, míg a héberek hímzett czipőket viseltek. Idővel a fényűzés növekedett, meg­töltötték mély saruikat finoman illatozó szerekkel mirhával és ambróziával, köröskörűi sípokat, csen­­getyüket süzögettek rá, ily módon nemcsak kellemes szagú illatot, hanem jó hangzású zenét is hordoz­tak magukkal.Később divatba jött az izraelitáknál, hogy kedveseik nevét és arczképét érczlemezekre kimetszve czipőik talpára szegezték, igy aztán min­den lépésnél lenyomtatták ezt a földre. Különös szokás volt a zsidóknál az adásvevés szerződések­nél. A ki valami birtokot eladott, lehúzta czipőjét és átadta a vevőnek, annak jeléül, hogy a dolog tisztába van hozva. Innen az ó­testamentumban : „Az örökös mondá Boáznak: vedd meg te, lehúzta saruját és átadta neki.“ A zsidóknál templomba lépés előtt általánosan szokásban volt a lábbeliek levetése, a miáltal a szentély iránti tiszteletüket mutatták ki. A bánat és fájdalom alkalmával is lábbelieiket szokták levetni. Mikor Dávid Absolon fia elől menekült, a nagy bánat és szomorúság jeléül mezítláb tette ezt. Ez különben minden nagyobb ünnepségnél általános szokás volt, de azért a legnagyobb szégyennek és megaláztatás­nak tartatott, ha valakinek a lábbeli hordozás megvolt­­ tiltva, így a zsidóknál joga volt az özvegyn­ek nőt­len sógora sarait lehúzni, ha a sógor őt nőül venni nem akarta, s ezalatt ezen szavakat mondá­ »így jár az, aki bátyja házát felépíteni vonakodik«. Az ilyen egyént azután mezítlábasnak nevezték. Szépen és díszesen készített czipőket csak a magasrangúaknak volt szabad viselniük s ez nem­csak a zsidóknál, hanem a szomszéd népeknél is igy volt. A görögöknél és rómaiaknál is — mint Mathé­­zer leírja — eleinte az úgynevezett hímzett czipőket vagy jobban mondva papucsokat viseltek és csak későbben kezdettek fából, majd bőrből készíteni lábbelieket. A rómaiaknál a szegényebb sorsúak még a császárok idejében is faczipőket viseltek, a gazda­gabbak azonban már néhány száz évvel előbb bőr­ből készítették. A keleti népektől át­vett szokásra mutat az is, hogy a főrangú rómainak, ha valami bűnös cselekedetet vitt véghez, nem volt szabad bőr. A MAGYAR CZIPÉSZ-UJSÁG mindenesetre helyesnek találta X ur nálam tenni rendelést S míg én és Y társam járatunk pénzünk­ért, addig készítményeinket elhasználva X ur már L. társunkhoz fordul bizalmával. És ez — sajnos, de a gyakorlati élet rég bebizonyította, hogy így van. Mint említem, ha a «Hitelvesztettek»­ könyvébe X úr nevét Y társam beírta volna, bizonynyal meg­mentett volna engemet s L társamat X ur megkáro­sításától. S megtörténhetik, hogy továbbbra is pontos fizetője és rendelője maradand, mivel városomban bárkinél is rendelést nem tehet, mert el nem fogadja senki. S így X ar kényszerítve van rendes fizetésre. Jól tudjuk mennyi időveszteség, utánjárás, kel­­lemetlenség származik a törvényes behajtásnál, sőt gyakran ráfizetünk. Én tehát fölszólítom az ilyen pontatlan, vagy fizetni éppen nem szándékozó ren­delőmet. Uram! ha 10 vagy 20 napi várakozásom daczára sem egyenlíti ki követelésemet, kényszerít engem, hogy nevét beírjam a «Hitelvesztettek» köny­vébe. S midőn tudomására jut, hogy előtte a város­ban el lesz zárva a czipőhöz jutás könnyű módja, én hiszem, ezen tudatában gyorsabban megfizet mint bármely bíróság rendeletére. Szatmárit, 1892. deczember 11. Mónus József, csipesz. A Milleniumi kiállítás és a czipészipar. Magyarország ezeréves fenállása jubileumának egy fő részét, bizonyára a milleneumi kiállítás fogja képezni. Minden egyébb ünnepség csak örömünk kifakadásait fogják képezni, míg a kiállítás nem csupán örömünk jele, hanem ezeréves működésünk, őseinktől örökölt törekvés, szorgalmunk, munka-­­ képességünk és haladottságunk jelét fogja képezni. Nem elég tehát ha csak kiállítást rendezünk, hanem e kiállításnak hozzánk méltónak is kell lennie, hazánk kultúrája, ipara és kereskedelmének minden ágazatának a maga nemében és teljességében kell képviselve lenni. A legfontosabb tényezők egyikét bizonyára a ruházati ipar képezi, amelyre minden ember okvet­len utalva van. A czipész-iparnak hivatásának fontosságánál fogva méltóan kell képviselve lennie, és pedig a bocs­­kortól felfelé egész a főnemesség dísz­lábbeliéig. Szükség hogy kiállításunk minden ízlésnek meg­feleljen, a jónak a széppel párosulva kell lenni, a lábak ezerféle alakjainak megfelelő munkákat mutas­sunk be, a bőrök legkülönféléb fajtájának, összhang­­zatos, összeillesztésére, mire való fordítását, szak­szerűen kell beosztani. A czipésznek nem kell okvetlen a bőr gyártásának holtörténtéről gondoskodnia, mivel sajnos a hazánkbeli timárság nem képes még a magasabb igényeknek megfelelő bőröket gyártani; de igenis használjuk a hazai készítésű bőröket mind­ama munkákra, melyek a külföldiekkel versenyez­hetnek ; ezt tenni h­azafias kötelességünk. A szék- és fővárosban megindult már a kiállí­tás ügyében a mozgalom, de jobbára a nagyiparosok körében, míg a kisiparos, a mindennapi kenyérkeresés utáni fáradozásában, alig gondol még arra, pedig már most kell szervezkedni és nem csupán a fő- és

Next