Magyar Energiagazdaság, 1948 (1. évfolyam, 1-9. szám)

1948-04-01 / 1. szám

OR SCHIMANEK EMIL BEVEZETŐ 629.9 (439) A «Magyar Technika» ez alkalommal új mellék­lettel, a ««Magyar Energiagazdaság »-gal bővítve kerül az olvasó elé. Közlönyünkben az energiagazdálkodás­­problémái eddig is megfelelő gondozásban részesültek ugyan, de a vezetőség mégis úgy találta, hogy cél­szerű az egymással összefüggő kérdéseknek egységes szempontból való tárgyalása, mert ezzel az egész kérdéskomplexum világos áttekintését jobban lehet biztosítani. Az új mellékletben nemcsak a különböző termé­szeti és nemesített energiák termelése, elosztása és értékesítése során felmerülő alapvető feladatokat fogjuk tárgyalni, hanem kiterjeszkedünk majd az országos termelésnek mindazon problémáira, amelyek­­ az energiagazdaság valamelyik ágazatával szoros kap­csolatban vannak. Ezért tárgyalnunk kell az anyag­­gazdálkodás kérdéseit is. A mi programunk röviden összefoglalva: intenzív közreműködés a hároméves terv végrehajtásában. E program részletezése végett a hároméves terv pro­gramjában szereplő feladatokat kellene ismertetnünk. Erre azonban nincs helyünk és ezért csak egynéhány legfontosabb feladatkör ismertetésére terjeszkedünk ki. Tudvalevő dolog, hogy a hároméves terv lényegé-­ ben műszaki-gazdasági problémák megoldására vonat­kozik. Tekintettel a feladatok sokoldalúságára, a kor­mányzat igen helyesen, egy-egy fontosabb feladatkör teljesítésére külön részvénytársaságokat, illetőleg szer­veket létesített. Az energiagazdálkodás három fő feje­zetének megfelelően a termelés, elosztás és fogyasztás egységes elvek szerinti intézését egy-egy ilyen szervre bízta. Így pl. az energiagazdálkodás egyik legfontosabb fejezetének, az országos széngazdálkodásnak irányítását a szénbányák államosítása révén alakult M.Á.SZ. végzi. Az egyéb tüzelőszerek irányítására ugyancsak­ megfelelő szervek létesültek. Hogy a szénbányák államosítása mennyire meg­könnyítette a termelés racionalizálását és a vállalat rentabilitásának fokozását, azt a legjobban bizonyítja, hogy ma már nem lehetséges, hogy a termelést olyan körülmények befolyásolják, amelyek a múltban akada­­dályozták a kellő termelési politika kialakulását és a gazdasági érdekeknek megfelelő áralakulást. E tekintet­ben csak két esetre hivatkozunk. Az egyik az volt, ami­kor az 1930-as évek gazdasági dekonjunktúrájának ide­jén a háztartási szén árát emelni kellett azért, mert ennek termelésénél keletkező hulladéknak, a porszénnek értékesítése nem volt lehetséges, miért is azt nagy­­részben a hányókra kellett vinni. A nemzeti vagyon ilyen pocsékolása ma már lehetetlen. A másik eset az volt, amikor a MÁK az egyik főfogyasztónak a MÁV- nak kisajátítása érdekében egy árlejtésnél olyan árakat kínált fel, amelyeket a többi nehezebb viszonyok között termelő bányavállalat semmiképpen sem tudott tartani. A MÁV-al mint szénfogyasztóval kapcsolatban egy másik problémakörről kell megemlékezni: a vasút villamosításának kérdéséről. A külföldön már régóta folynak alapos kísérletek , 9­8­9 a különböző vontatási rendszerek összehasonlítása cél­jából. A kísérletek tárgyát a gőzlokomotív, a Diesel elektromos hajtás és a villamos vontatás, sőt az utóbbi években a gázturbinának vontatásra való felhasználása képezi. A külföldön szerzett tapasztalatokat nálunk csak igen alapos ellenőrzés után lehet esetleg értékesí­teni, m­ert a mi szenünk más minőségű, Diesel olajunk kevés­bb, és főleg azért, mert nálunk mások a for­galmi viszonyok. A villamos vontatással kapcsolatban szóvá kell tennünk, hogy egyes szakértők egészen egyoldalúan állítják be annak előnyeit a gőzv­ontatással szemben, amennyiben tisztán a villamos vontatással elérhető szénmegtakarítást hangoztatják. Ez az eljárás helytelen azért, mert figyelmen kívül hagyja azt a minálunk ma rendkívül fontos körülményt, hogy az iparnak és egyéb fogyasztónak villamos energiával való ellátása során még nagyobb megtakarításokat lehet a szén­­fogyasztásban eszközölni, mint a vasút villamosítása útján. A v­asút t. i. aránylag rossz fogyasztó, mert­ nagyobb teljesítményeket kell a­ vasút ellátására az erőművekben fenntartani, mint amilyenek az ipari és egyéb fogyasztók ellátásánál szükségesek. Köztudomású, hogy az iparfejlesztésnek egyik leghatékonyabb eszköze az olcsó villamos energia­szolgáltatás és közismert tény, hogy az országban létező erőművek teljesítőképessége az erőművek mai állapotában a fogyasztók áramellátását csak a bizton­sági tartalék nemkívánatos csökkentésével teszi lehe­tővé. Ez azt jelenti, hogy a vasútnak szolgáltatott, illetve a vasúti célokra lefoglalt minden kö gép­teljesítményt elvonjuk az egyéb fogyasztóktól. Jól ismerjük a villamos vontatásnak egyéb elő­nyeit (a forgalom gyorsabb lebonyolítását és ezzel a járműpark jobb kihasználását, a füstnélküli von­tatást, stb., stb.), de ma,­­ ismételjük: a mai viszo­nyok között, amikor pl. a kelenföldi erőműben a jövő télen még a régi kisebbnyomású kazánokat is üzembe kell majd helyezni és amikor az áruforgalom gyorsítására más módszerek is rendelkezésre állanak, a nagyvasutak villamosításánál nagyon óvatosan kell eljárni. Nagy örömünkre szolgál, hogy a közlekedés­­ügyek legfőbb intézői a hároméves terv előirányzata szerint a nagyvasút villamosításának csak oly mértékű fejlesztését vették tervbe, mellyel a villamosításra for­dított eddigi beruházásokkal létesített berendezések és szállítóeszközök legjobb kihasználását lehet biztosítani. Az ipari és egyéb fogyasztók ellátása érdekében megoldandó problémák közül első helyen kell emlí­tenünk a meglévő erőművek üzemi racionalizálására és új erőművek építésére vonatkozó terveknek kidolgo­zását és az országos erőművek gazdaságos együtt­működésének biztosításához szükséges intézkedések foganatosítását. Ezek­­t a feladatokat a kormány ugyancsak az AVTRT-ra bízta. Ezt a kormányintéz­kedést azért kell örömmel üdvözölni, mert az AVIRT- nak módjában lesz a legnagyobb műszaki-gazdasági felkészültséggel bíró szakértőket igénybe venni és ezek­nek javaslatai alapján megkeresni a felmerült pro­blémák legjobb megoldását.

Next