Magyar Grafika, 1924 (5. évfolyam, 3-12. szám)

1924-03-01 / 3-4. szám

ezt az első angol nyomdászműhelyt hol rendezte be, vájjon nem volt-e már angol földön valahol egy nyomda, melyet Caxton csak kiegészített s átvett és kiderítetlen az is, hogy melyik volt az első nyomdatermék, mely ezt a sajtót elhagyta. A nyomda helyét illetőleg, egyes források szerint, a londoni westminsteri apátság egyik kápolnája lett volna az, mely az első nyomdának hajlékot adott, mások szerint pedig az apátságnak egyik, alamizsna­­kiosztásra szolgáló épületét alakították volna át nyom­dászműhely céljaira. Hogy Caxton hazaérkezése előtt készültek-e Angliá­ban nyomtatványok, az sokáig hosszú vitára adott alkalmat s egy ízben Caxtont is majdnem utolérte a feltalálók stereotyp végzete: az időrendi elsőséget az oxfordi nyomda javára majdnem elvitatták tőle. Ha nyomtattak is 1477 előtt Angliában fametszetű szöve­geket és képeket, úgy ezek (maradt fenn belőlük néhány) ugyanolyanok voltak, mint a Gutenberget megelőző német nyomtatványok: szentképek (Images of Piety), imádságok, gyónócédulák, búcsúlevelek,­­ tehát mint ilyenek, Caxton elsőségét nem érintik. Az oxfordi eset is eldőlt, legalább is igen nyomós okok sorakoztak fel Caxton védelmére és ezek — a kutatás mai eredménye szerint is — változatlanul fennállanak. Előkerült t. i. az oxfordi nyomdának egy kiadványa, Pyramnius Rufinusnak »Expositio sancti Jeronimi« c. műve, melynek kolofonjában a megjelenés időpontjául 1468 december 17-ike van feltüntetve. Minthogy Caxton 1477-ben jelentette meg (Angliában)első köny­vét, az oxfordi kiadvány nagy port vert fel. Csak behatóbb kutatás után merültek fel kétségek az oxfordi nyomtatvány időbeli hitelessége tekintetében, amikor t. i. kiderült, hogy két — szintén oxfordi eredetű és 1479- ben megjelent — más könyv is (»Aegidius de originali peccato« és »Sextus ethicorum Aristotelis«) sok tipográfiai hasonlóságot mutat fel az » Expositio «­­val, hogy a három nyomtatvány egy könyvré van kötve s hogy nem lehetetlen, de majdnem bizonyos, hogy az évszám szedéséből az egyik X számjegy kihul­lott s az eredeti dátum »1478« volt. Az oxfordi nyomda két mesterének tudjuk a nevét, bár magának a nyom­dának keletkezését homály fedi. Az egyik mester, Theodor Rood (Rudt), állítólagos kölni nyomdász, akinek neve egy 1481-iki Aristoteles-kiadvány (a »De Anima «) kolofónj­ában szerepel először, a másik 1483-tól kezdve munkatársa volt az előbbinek s Thomas Hunté­nak hívják. Angol kutatók szerint ők nyomták volna az »Expositio«-t is, míg a német könyvbúvárok az 1480- ig készült összes oxfordi nyomtatványokról a kölni eredetet igyekeznek kimutatni. Az 1486 és 1517 közötti időkből hiteles oxfordi nyomtatványokról nincsen tudomásunk s a német véleménynek ez szol­gáltatja a kiindulópontját. Caxton első nyomtatványául az 1477-ben megjelent »Dictes or Sayings of the Philosophies«-t szokták tekinteni, valószínűbb azonban, hogy ez Brüggében készült, 1475-ben, Colard Mansion műhelyében , hogy Caxton csak az angol kiadást rendezte sajtó alá. Máso­dikul a »The game and playe of the chesse«-t szokás emlegetni, erre nézve azonban szintén kettéágaznak a vélemények és ma is eldöntetlennek látszik, hogy vál­jon ennek a műnek mindkét kiadása Londonban készült-e, vagy pedig csak az 1481-iki illusztrált kiadás, melyet angol művészek rajzai nyomán készült famet­szetek díszítenek. Az utóbbi vélemény hívei az első kiadást a mester kölni művének tartják. Bizonyos azonban, hogy az 1481 után keltezett Caxton-nyom­­tatványok eredeti angol nyomdatermékek, így az 1481- ben kiadott, gazdagon illusztrált »Thymage of Myrrour of the World«, melyben még kézzel írott és illuminált szövegrészek is vannak s fametszetei diagrammokat és iskolajeleneteket ábrázolnak. Ezek a fametszetek eredetileg a szintén 1481-ben megjelent Fametszet ADOLFO DE CAROLIS Holzschnitt dem Werke „GLI ADORNATORI DEL LIBRO IN ITALIA” dmú műből

Next