Magyar Textiltechnika, 1947-1948 (1. évfolyam, 1-2. szám - 2. évfolyam, 1-9. szám)

1947-12-01 / 2. szám

¡ fi ё itt a f/ о m a fi г 4» itt eh szerepe a textiliparban Dr FRANZOLO RICHARD Magyarország jelenlegi gazdasági és közellátási helyzetében szakmai és illetékes hatósági körökben gyak­ran merül fel az a kérdés, hogy indo­kolt-e kisebb-nagyobb filmnyomó­­műhelyeket üzemben tartani, akár mint önálló vállalkozást, akár mint valamely gyárnak részüzemét. A vélemények természetesen megosz­lanak. Vannak, akik a racionális ter­melés szükségességére való hivatko­zással nem tartják időszerűnek a filmnyomást, mondván, hogy a film­nyomás felesleges luxus és Magyar­­ország jelenlegi helyzetében a gépi nyomással is be kell, hogy érjük. Szerintük a filmnyomás fölöslegesen drágítja meg a textilárut, ami köz­ellátásunk szempontjából ez idősze­­rint rendkívül káros. Más oldalról viszont az a vélemény, hogy a filmnyomásra szükség van a gépi nyomás mellett is, mert vannak áruminőségek és mintaféleségek, ame­lyeknek kivitelezése technikailag nem is lehetséges másképpen, mint film­nyomással, sőt vannak esetek, ami­kor a filmnyomás kifejezetten racio­nálisabb a gépi nyomásnál. Hogy ebben a kérdésben állást fog­lalhassunk, a problémát technikai szempontból kell megvizsgálnunk, nevezetesen meg kell vizsgálnunk azt, hogy mely esetekben célszerűbb filmnyomást alkalmaznunk gépi nyo­más helyett, tekintetbe véve a tech­nikai lehetőségeket. Miután a gépi nyomás olcsóbb, ra­cionálisabb, azt kell mondjuk, hogy a filmnyomás csupán azokban az esetekben indokolt, amelyekben a gépi nyomás alkalmazása akár tech­nikai, akár gazdaságossági okokból le­hetetlen, illetőleg célszerűtlen. Ez a megállapítás nemcsak a filmnyomók működési területét szabja meg, ha­nem mondhatjuk, hogy irányt szab a filmnyomásnak, követelményeket támaszt vele szemben. Nézzük meg tehát, melyek azok az esetek, amikor a filmnyomást a fenti szempontok szerint a gépi nyomás elé kell helyezzük, vagyis mik azok a körülmények, amelyek valamely textilárunak a gépi nyomását techni­­kaiag kizárják, illetőleg megnehezí­tik. E körülményeket a következők­ben­­foglalhatjuk össze: 1. Ha az áru minősége olyan, hogy azt gépen nyomni nem lehet, vagy legalább is nagyon előnytelen. 2. Ha a nyomandó minta olyan, hogy azt gépi nyomással kivitelezni nem lehet. 3. Ha az elérni kívánt színek olya­nok, amelyeknek géppel való nyo­mása nem ad kielégítő eredményt. 4. Ha a nyomandó áru mennyisége olyan csekély, hogy azt géppel nyom­ni nem érdemes. Tegyük már most vizsgálat tárgyá­vá a fenti eseteket részletekbe me­nően. Az áru minősége az esetben teszi célszerűtlenné a hengernyomást, ha az áru túl merev, vastag, vagy túl szé­les, például len vagy kender bútor­szövetek, dekorációs anyagok stb. esetében. De ugyancsak hátrányos a gépi nyomás igen finom, vékony áruk esetében is, mert ilyenkor köny­­nyen előfordulhat, hogy az áru nyo­más közben elszakad vagy elhúzódik, például hernyóselyem vagy műselyem moussline, georgette és kötszövött áruk nyomásánál. Fentiekből követ­kezik, hogy pl. széles len vagy ken­der bútorszöveteket, selyem georgette vagy moussline méterárut vagy ken­dőket célszerűbb filmnyomással nyom­ni, mert filmnyomással ezeknek nyo­mása sem ilyen nehézségbe nem üt­közik. Ha a minta mineműsége szempont­jából vizsgáljuk a kérdést, úgy rög­tön nyilvánvalóvá válik, hogy minél nagyobb a minta színeinek száma, annál inkább való a minta filmnyo­másra. Egy tízszínes nyomógép már igen nagyterjedelmű, bonyodalmasan kezelhető szerkezet, húsz­színes nyo­mógépet­­meg elképzelni is nehéz, de még ha volna is ilyen gép, rendkívüli nehézségekbe ütközne a vele való dolgozás. Filmnyomásban a nyomott színeknek száma minden nehézség nélkül, tetszés szerint választható meg, például egy 20 színes minta nyomásához is megfelel ugyanaz a berendezés, mindössze annyi sablont kell elkészíteni, ahány színű mintát kívánunk nyomni. Itt jegyezzük meg azt is, hogy egy sablon lényegesen olcsóbb, mint egy nyomóhenger, ami ár szempontjából akkor bír jelentő­séggel, ha az illető mintára nyoman­dó áru mennyisége csekély. A minta szempontjából a nyomott felületek nagysága is kihatással van a nyomási eljárás megválasztására. Nagy felüle­teket tartalmazó mintákat, mint pél­dául kendőknek a­­ szegélyét, vagy nagyméretű hekkereket, stb. gépen nyomni nem kívánatos. Olyan minták is inkább filmnyomásra valók, me­lyekben színegymásraesések vannak. Összegezve tehát azt mondhatjuk, hogy minta szempontjából azok valók filmnyomásra, melyek vagy sokszíne­sek, vagy nagyfelületűek, mert hiszen ellenkező esetben gépi nyomás is al­kalmazható. Az elérendős színeik is kihatással vannak a nyomási eljárás megválasz­tására. Köztudomású, hogy filmnyo­mással a színeik élénkebbek, tüzeseb­bek, mint gépi nyomással, aminek oka az, hogy az egyik festék nem­ piszkít­­ja el a másikat, mint ahogyan az a többszintes heingernyomás esetében fennáll. Végül pedig rámutatunk a nyo­mandó árumennyiség befolyására. Nyilvánvaló, hogy néhány száz méter áruinak valamely mintára való nyo­mása céljából nem volna gazdaságos drága nyomó­hen­igereket készíteni és a nyomógépet arra beállítani. Tehát azt mondhatjuk, hogy kisebb árutételeik nyomására gazdaságosabban alkal­mazhatjuk, a filmnyomást, mint a hen­­gernyomást. Ezzel voltaképpen már ki­fejeztük azt is, hogy amíg a henger­nyomás a termelést szolgálja, addig a filmnyomás a tömegtermelés szem­pontjából nem jöhet számításba, mert nem gazdaságos. Természetesem kivé­telt képeznek a fent felsorolt esetek, amelyeknél a filmnyomás az egyetlen technikailag lehetséges megoldás. Az elmondottakból tehát követke­zik, hogy a filmnyomóüzemeknek fel­tétlenül van létjogosultságuk, akár nagy, akár kisüzemi filmnyomókról van szó. De ez a létjogosultság egy­ben kötelezettséget is jelent reájuk nézve, mondhatnók úgy is, hogy bizo­nyos hivatást kell betölteniök. Ez a hivatás pedig az, hogy kiegészítsék a hengernyomó-üzemeket, nem pedig az, hogy velük azonos területen működ­jenek. Míg a hengernyomó-üzem a tömegtermelést kell hogy ellássa, ad­dig a filmnyomó hivatása a kisebb árutételek úgy technikai, mint színe­­zési szempontokból iparművészi szín­vonalon való megmintázása, olyan minőségű áruk, illetve rajz és szín­mintáik esetében, melyeknek gépi nyo­mása technikailag nem oldható meg. Hogyha a filmnyomóüzemek e szempontok figyelembevételével fog­nak működni, nem érheti őket a tex­tilárak fölösleges mértékben való emelésének vádja. Azok a filmnyomó­­üzemek viszont, melyek a pillanatnyi konjunktúrát kihasználva olyan cik­kek gyártásával foglalkoznak, melye­ket gépi nyomással sokkal olcsóbban és legtöbb esetben sokkal jobban el le­hetne készíteni, kifejezetten hátrányo­sak az ország közellátási helyzetére. 59

Next