Magyar textílipar, 1911 (6. évfolyam, 1-24. szám)

1911-01-01 / 1. szám

4 1911. JANUÁR 1. MAGYAR TEXTILIPAR A második ok textiliparunknak egyik létkér­dése, melyet sürgősen orvosolni kell. Ez a textil­ipar egészéges fejlődését akadályozó, már annyit tárgyalt, de még mindig meg nem oldott, mun­káskérdés. Ha Magyarországon valahol új gyár létesül, megkezdődik a szövőmunkások nagy ván­dorlása. Az új gyár igyekszik elhódítani a leg­közelebbi régitől a gyakorlott munkásokat, ami különböző módokon rendszerint sikerül is. Ez a gyár ismét egy másiktól szedi el a munkásokat és így megy az tovább. Az új vállalkozásnak ter­mészetesen leginkább áll érdekében, hogy már a szövőszékek üzembe helyezésekor gyakorlott mun­kásai legyenek, mert ezekkel könnyeben és kisebb költségekkel állhatja ki az üzem gyermekbetegsé­geit, mitha a szövőszékek helyes járásáról és a munkásoknak a szövés alapfogalmaiban való ki­oktatásáról egyszere kell gondoskodnia. De milyen jogtalanság az a régi gyárakkal szemben, melyek az üzemükhöz szükséges mun­káslétszámot 3—4 ízben tanították már ki, hogy minden új alapítás munkásállományuk csökkené­sét okozza és ez esetleg minden évben újból is­métlődik! Ha szövőiparunk egészséges akar ma­radni, úgy mindenek­előtt az állandó, begyakorolt munkások nagy állományára van szükség, s ez egyúttal érdeke a munkásságnak is, mert ismerős viszonyok között könnyebb és jobb a munka, jobbak tehát a kereseti viszonyok is. Könnyen érthetőleg az államnak is nagy érdeke az állandó munkásság a folyton ide-oda vándorló, mindig hullámzó elemekkel szemben, mert a­ki a ki­vándorlást egyszer megkezdete, az nem tud többé felhagyni vele. S ha most azt kérdezzük, hogy kinek kö­telessége elsősorban rendezett viszonyokat te­remteni, úgy azt kell mondanunk, hogy ez első­sorban az államnak, kegyesebben az azt képvi­selő kormánynak, s abban a kereskedelmi minis­­tériumnak kötelessége, mely az új vállalkozások­kal a szubventió-szerződéseket megköti. A sub­­ventiót, a gyáros, vagy társaság kárpótlásul kapja azokért a nagy hátrányokért, melyekkel a gyár­­alapítás együtt jár olyan államokban, hol iskolá­zott munkaerők nincsenek. A subventió tehát tu­lajdonképpen ezeknek a munkaerőknek kiokta­tásáért, neveléséért jár. De ekkor a szubvenció­­nak tényleg ezt a célt kell szolgálnia, vagyis min­den vállalkozásnak magának kell előteremtenie a szükséges munkásállományt. A szerződések meg­kötésénél a kereskedelmi minisztériumnak nem csak azt kellene követelnie, hogy bizonyos számú munkást foglalkoztassanak, hanem azt is, hogy a munkásokat legalább nagy részben, az új vállalko­zás oktassa ki. Az előrelátó gyáros némi csekély költséggel még az üzem megkezdése előtt megte­remtheti a munkások bizonyos állományát, ha va­lamely alkalmas helyiségben néhány széket üzembe helyez s itt a munkásokat előre betanítja. De a kormány is felállíthatna a rossz kere­seti viszonyokkal küzdő vidékeken mechanikai tanműhelyeket, hol e gyakorlatban tapasztalt szö­vőmesterek taníthatnának. Egész családok volná­nak igy kiképezhetők s a kiképzés után a szövő­iparnak átadhatók. Természetesen a gyáraknak idejekorán gondoskodniok kellene egészséges és jó munkásházakról, hol ezek a családok azonnal megfelelően elhelyezhetők volnának. Ehhez képest már a subventió szerződésekben kötelezőig ki kel­lene mondani munkásházak építését, de ugyan­ezt megtehetnék a városok is, hol új gyárak lé­tesülnek, amennyiben az építőanyagokban vagy készpénzben adott szubvenció helyett munkáshá­zakat építenének, melyeket mérsékelt haszonért a gyáraknak rendelkezésére bocsátanának. Ugyanígy, helyes berendezés és vezetés mel­lett, tényleges hasznot is hozhatnának az állam­nak a tanműhelyek, melyeknek miként védó fel­állítása a részletekben túlhaladná jelen cikk ke­reteit, de mégis, talán leghelyesebben volnának megoldhatók egy központi műhely útján, mely csévelővel, láncfelvetővel és k­izelőve volna egy­bekötve; ez látná el láncokkal a fiók-tanműhe­­lyeket, tehát a­ leendő szövőmunkások tulajdon­képpeni iskoláit, s innen történik az oktatás irá­nyítása és felügyelete. A műhelyek vezető szövő­mesterei mellé végzett szövőiskolásokat lehetne beosztani gyakorlati kiképzés céljából, miáltal a szövőiparnak évenként nagy számú használható magyar mestert nyerne, s így volna egyúttal leg­helyesebben megoldva a magyar szövőmesterek kérdése is. A munkások oktatatására elég volna 12 hét, mely idő alatt a tanulóknak természetesen lega­lább annyit kell keresniök, hogy megélhessenek, valamint lakásukról is gondoskodni kell. Az ok­tatás eme költségei részben megtérülhetnek a ta­nulók munkája által, kik az első 4 hét letelte után már eredményes munkát végezhetnek, rész­ben pedig az iparnak kell ezen költségeket visel­nie, amennyiben az állam minden egyes átadott munkás után bizonyos díjakat fizettetne. Új ala­pításoknál ez a készpénzsubventiónak egy részét tehetné, hiszen könnyű kiszámítani, milyen ha­szon a gyárra nézve, ha azonnal kiképzett mun­kásokkal kezdheti az üzemet. Mert eltekintve a készkiadásoktól és az elrontott anyagtól, amit a szövőszék analfabétái okoznak, illetve tönkretesz­nek, nagy a különbség a 10—15 vagy 25—30 méteres székenként és naponként való termelés között, a­mi pedig fennáll több héten át mind­addig, míg a munkás a szövőszék abc-jét meg­tanulja.

Next