Magyar Vasut és Közlekedés, 1933 (21. évfolyam, 1-22. szám)

1933-01-01 / 1-2. szám

telt felsővezetékszakasz, amely a torbágyi és a bánhi­­dai alállomások táplálási szakaszát egymástól elvá­lasztja. Bicske állomás bejáratán (1. a 7. ábrát) haladunk át és Bicskén — annak dacára, hogy a menetrend sze­rint nem kellene megállnunk­­— néhány másodpercig tartózkodunk, mert az összes vonatok itt térnek át bal­vágányról a jobbvágányra. November 14-én ez a tartóz­kodás kissé meghosszabbodott, mert Ferdinánd volt bol­gár cár, mint öreg vasutas, a Keleti pályaudvartól Bics­kéig a villamos mozdony vezérállásában utazott és rend­kívüli, szakszerű érdeklődése csak akkor nyert kielé­gülést, amidőn az álló mozdony belső gépi berendezé­sét is alaposan megszemlélte (1. a 8. és a 9. ábrát). Bicske állomásról elindulva, az érdeklődő meglát­hatja, hogy a felsővezetékek nincsenek közvetlenül az oszlopokhoz erősítve, hanem függő súlyokkal vannak állandó erővel kifeszítve (1. a 10. ábrát). Ezáltal a tar­tósodronyok belógása a hőmérséklet ingadozásoktól függetlenül állandó, a munkavezeték a vágánysíkkal párhuzamos és így az egyenletes áramszedés biztosítva van. Bicske után egészen Szárig, ahol a gőzvonatok kb. 50 kilométeres sebességgel kapaszkodnak fel a Vértes­re, a villamos vonat 75 km-rel fut és csak azért nem gyorsabban, mert a kanyargós pályaszakaszon csak ek­kora sebesség van engedélyezve. A 3500 lóerő átmeneti és 2200 lóerő állandó teljesítőképességű villamos moz­donyok hatalmas erőkifejtése nem érzékelhető úgy, mint a gőzmozdonyoknál; a legnehezebb vonatokkal is simán, zajtalanul siklanak tova. A gyorsvonati mozdo­nyok az átvételi próbák alkalmával 18 Pullmann ko­csiból álló (620 tonnás) szerelvényt vontattak és egy nap alatt háromszor tették meg a budapest—komáromi utat, oda-vissza. Miután Szár állomáson, a pálya legmagasabb pont­ján áthaladtunk, 7°­ves lejtőn szaladunk lefelé. A gőz­vonatok ezen a pályaszakaszon fékezve futnak, közben alaposan koptatva a kerékabroncsokat, a féktuskókat és a­­síneket. A villamos vonaton nem kell fékezni, mert a vonat felgyorsulását a mozdony főmotora aka­dályozza meg, amelyik ilyenkor mint áramfejlesztő ge­nerátor működve, a vonat fölös mozgásenergiáját visz­­szaszolgáltatja az erőműnek — és bármilyen különö­sen hangzik — segít hajtani a budapesti közúti villamos kocsikat. Általában a Kandó-féle fázisváltós mozdo­nyoknak igen előnyös tulajdonságuk az, hogy egyenle­tesen azzal a sebességgel futnak, amelyre kapcsoltat­tak, függetlenül attól, hogy emelkedőben, vagy lejtőn lefelé haladnak-e. Közben áthalad a vonat a pálya legszebb részén, a Szár Felsőgalla közötti bevágáson, átrobog Felsőgalla állomáson (1. a 11. ábrát) jobb kéz felől elhagyja a 16. ábra. Nyíltvonali szakasz Almásfüzitő és Komárom között 19. ábra. A villamos mozdony első megérkezése a Keleti pályaudvarra 46

Next