Magyar Vasut és Közlekedés, 1936 (24. évfolyam, 1-24. szám)
1936-01-20 / 1-2. szám
miniszteri tanácsos, a vasút kormánybiztosa és az osztrák kormány képviseletében Printz Károly miniszteri osztályfőnök üdvözölt. Az ülés után pedig a vasút öszszes szolgálatmentes alkalmazottai is összegyűltek és az igazgatósági épület lépcsőházában leleplezték Haick Károly kitűnően sikerült bronz reliefjét, amelyet ugyancsak az ő leánya vitéz Neszthy Egorné sz. Haich Erzsébet mintázott meg művészi ihlettel. A meleg és bensőségteljes ünneplést egy kétszáz terítékes díszebéd fejezte be, amelyen a vasút minden rendű és rangú képviselőin kívül Sopron város és vármegye szine-java vett részt, s amely díszebéden Sopronyi-S Shurner Mihály polgármester üdvözölte a tőle megszokott ékesszólással Haich Károly vezérigazgatót. Jellemző Haich Károlyra, hogy javaslatára a vasút igazgatósága nagyobb rendkívüli segélyt szavazott meg azoknak az alkalmazottaknak, akik önhibájukon kívül kerültek anyagi zavarokba, s akiket ez alkalommal a személyzet titkos választás útján ítél erre alkalmasoknak. A személyzethez pedig Haidh Károly köriratot intézett, amelyben bepillantást engedett nemesen érző lelkébe, s amely mindazoknak szeméből, akik azt olvashatták a hálaérzés jótékony könnyeit csalta ki. Haich Károly a nagy Széchenyi István emlékének egyik legrajongóbb ápolója és elgondolásainak egyik leghivatottabb követője. Ő indította meg a Magyar Vasúti és Hajózási Club, Széchenyi István születési napján — szeptember hó 21-én — most már évente mégismétlődő és mindig inkább népszerűvé lett nagycenki zarándoklatait is, amikor hazánk közlekedőügyének hivatalos vezetőivel az élükön, ezerek és ezerek keresik fel, a kegyelet mély érzésével, nagycenki kriptájában, a legnagyobb magyar hamvait. Haich Károly szelemében kívánt eljárni a vasút igazgatósága akkor, amikor Széchenyi István Sopronban létesítendő múzeumának céljaira felajánlotta az igazgatósági palota dísztermét. Ezt a bensőséges meleg jubileumi ünnepet pár nap múlva a vasút megnyitásának hatvan éves évfordulója követte. Nagy megnyugvásunkra szolgálhat, hogy az ország legnagyobb magánvasuta, ily kitűnő szellemben és ilyen megértő vezetés mellett szolgálhatja hazánk közlekedésügyét a gróf Batthyányi Lajos és Haidh Károly vezetésével indulhat az új hetedik évtized, valószínűleg ép oly küzdelmes útjaira. Mindannyian sajnáltuk, hogy a vasút üzletigazgatója Holl Jenő m. kir. kormányfőtanácsos, aki e jubileumot oly nagy szeretettel készítette elő, súlyos betegsége miatt az ünnepélyeken részt nem vehetett. JÖVŐ TEENDŐINK A VASÚTVILLAMOSÍTÁS TERÉN Irta: vitéz Verebély László műegyetemi ny. r tanár. iegyeshalomi fővonal villamosításának munkálatai befejeződtek. Az elmúlt év folyamán az egész személy- és teherforgalom lebonyolítását villamos mozdonyok vették át és a július hó 24-én tartott ünnepélyes szemle formailag is lezárta azt a fejlődési időszakot, amely másfél évtizeddel ezelőtt a Budapest nypi,a Dunakeszi Alagi próbaüzemmel kezdődött s a bánhidai országos erőmű megépítésén keresztül a hegyeshalomi fővonal villamosítására vezetett. E hosszantartó, nagyszabású, felelősségteljes, sok külső és belső nehézség legyőzése árán bevégzett munka minden várakozást felülmúló s világviszonylatban is páratlan sikere arra indítja az alkotásra vágyó mérnöki elmét, hogy újabb lehetőségek után kutasson, hogy újabb terveket szolgáltasson a munka folytatására és hogy rámutasson azokra a műszaki megoldásokra, amelyek a szerencsésen megkezdett úton való továbbhala-ás előmozdítására alkalmasaknak látszanak. A vasutak villamosításának kérdését tudvalévően három szempontból lehet vizsgálat tárgyává tenni, ú. m. energiagazdasági, forgalmi és pénzügyi szempontból. Energiagazdasági szempontból a csonka ország természetes energiaforrásainak ismeretével nem lehet kétség az iránt, hogy vasutaink villamosítására irányuló törekvés éppen annyira jogosult, mint azokban az országokban, amelyekben — mint pl. Svájcban, Svédországban, Ausztriában stb. — a villamosítás alapjául vízierők szolgálnak. A cél minden esetben a jó minőségű szén fogyasztásának, illetve behozatalának, csökkentése és a helyhez kötött hazai természetes energiaforrásoknak a vontatás szolgálatába való állítása. E tekintetben meglehetősen közömbös, hogy az energiaforrás vízierő, földgáz, vagy silány minőségű, szállításra nem alkalmas, ásványi tüzelőszere, amely utóbbi Csonkamagyarország szűkös kalóriakészletének majdnem fele. Sőt, a gőztechnikának az utolsó másfél évtized alatt végbement nagyarányú fejlődése, párosulva a tőke rendkívüli drágaságával és hosszú időre szóló befektetésektől való idegenkedésével, azt eredményezi, hogy jól átgondolt, korszerű, gázerőművekben fejlesztett villamos energia önköltsége általában nem drágább, sőt esetleg olcsóbb is, mint a háború után épült vízerőművekben fejlesztettek .Legszebb példa erre éppen a Alágyár Dunántúli Villamossági Rft. bánhidai erőműve, amely a MÁV hegyeshalomi lóvonalának villamos üzeméhez olcsóbban utamítja az energiát, mint ahogyan azt akár az olasz, akár a svájci vagy osztrák vasutak a vízerőművektől kapják. Forgalmi szempontból, a vasúti személy-, és áruforgalomnak világszerte bekövetkezett nagyarányú viszszaesése, s ezen felül hazánk megcsonkítása ősi a világgazdaságban elfoglalt helyének gyökeres megváltozása következtében, belátható időn belül a MÁV, egy vonalán sem várható oly nehézség, amely gőzüzeműsés nem volna legyőzhető s villamosításra utalna. Ez alól egyetlen kivétel a régi Déli Vasút Budapest—nagykanizsai vonala, amelynek pályája a nyári balatoni forgalom csúcskövetelményeinek zavartalan kielégítése elé oly korlátokat emel, amelyek eltávolítása vagy a második vágány megépítését, vagy a vonal villamosítását, már a közeljövőben elkerülhetetlenné fogja tenni, hacsak aBalaton fejlesztéseinek jelszavát nem akarjuk kongó frázissá sülyeszteni. A pénzügyi, illetőleg a gazdaságossági szempont, adott helyzetünkben, kétségtelenül legelsőrendű fontosságú. A kérdés tárgyilagos megítélésére azonban nem volna szabad sohasem elfelejteni azt a mindig szem elől tévesztett tényt, hogy más vasúti beruházásoknál e kérdés rendszerint egyáltalában semmi, vagy csak egészen másodrendű szerepet játszik, az üzem biztonsága, a forgalom pontossága, rugalmassága, a teljesítőképesség növelése és a korszerű követelmények kielégítése mellett. Várjon egy új fővonali gőzmozdonysorozat bevezet ő