Automobil - Motorsport, 1929 (4. évfolyam, 1-24. szám)
1929-12-24 / 23-24. szám
16 AUTOMOBIL — MOTORSPORT •1929 december 24. Intervjú Citroennél – A háború utáni években az automobil elvesztette luxusjelentőségét és lassan, de biztosan közszükségleti cikké válik. (Csak nálunk Magyarországon Luxus az automobil. A szerk.) Az öreg Európában kialakult a szériagyártás szisztémája és egy ideig úgy látszott, hogy Citroen, Renault, Fiat stb. elegendők lesznek az európai szükséglet kielégítésére. Az amerikai autógyárak azonban erősen túlhaladták az amerikai szükségletet és rávetették magukat az európai piacra. Mint ahogy előre látható volt, Franciaországban, illetve Párisban volt a harctér centruma. A kisebb, automobilgyártással nem rendelkező országokban az amerikaiak a külsőre luxussal kiállított kocsijaikkal rövidesen vezetőszerephez jutottak, de tudták, hogy az igazi győzelem az olasz és a francia gyárak meggyengítése volna. A német piac elleni ostrom éppen a német piac fellendülése idejében történt, így tehát nem vezetett különösebb eredményhez. Az első nagy roham Pária, illetve Milánó ellen 1923-ban jött. A General Motors, a Chrysler és a i Studebaker már ekkor is nagy üzleteket tartottak fenn a Ghamps-Elyséen és innenkészültek Európa meghódítására. Az első három esztendő a sikertelenség jegyében múlt el. A franciák szobnak tartották az amerikai kocsik tulajdonosait. Ennek oka az volt, hogy akkor még nem ismerték el az amerikai autók nagyszerű tulajdonságait és tekintettel a nagyobb benzinfogyasztásra, lehetetlennek találták a takarékos franciák, hogy az amerikai gyárak az európai piacokon sikert arassanak.Azóta sok idő telt el és bizony sok helyütt már azóta ki is ábrándultak az amerikai kocsikból. Természetesen kivételek mindig vannak! A szerk.) Az amerikai módszer abban állt, hogy a kis gyárakat agyon kell ütni, a nagyokat, akik jó kocsikat gyártanak, meg kell venni és végül azok, akik rossz kocsit hoznak a piacra, maguktól megszűnnek. Amerika 6 év után elég erősen megvetette lábát az európai piacon és ma már stabilan csak azok az európai gyárak állanak, autonómiájukat megőrizve, akik ugyanolyan fegyverekkel harcolnak, mint az amerikaiak. Ezek között első helyen áll André Citroen. Abban a reményben, hogy az Automobil Motorsport olvasóit érdekelni fogja, miképpen Vélekednek az európai helyzetről a Citroen-gyár vezetői, a közelmúlt napok egyikén felkerestem a gyárat. André Citroen nem volt Párisban és helyette egyik igazgatója, Monsieur Hague fogadott, ki fel lévén hatalmazva, kérdéseimre a gyár nevében válaszait: „Nem elég jó és olcsó kocsit gyártani — kezdte Monsieur Hague —, az embereknek és mindazoknak, akik vevők lesznek, tudni is kell azt, hogy mi jó kocsikat gyártunk. Reklám, reklám és reklám. Az Eiffel-torony esténkénti kivilágítása csekély 30.000 frankjába kerül a gyárnak, de az nézetemszerint megéri és nagyban elősegítette azt, hogy ma a Citroen Franciaországban fogalom. A gyárban két nagy főosztály foglalkozik a reklámmal. Az egyik Franciaország, a másik mindazon országok reklámügyeiit intézi, ahol Citroen-képviselet van, vagy Lesz. Számunkra a világ négy részre oszlik: Európa, Ázsia, Afrika és Amerika. André Citroen óriási pénzeket költ el reklámra. Hetenként egyszer minden lap utolsó oldala Citronené. Ez az oldal új típusainkkal, üzemünk híreivel és jó tanácsokkal látja el a Citroen-tulajdonosokat. Ezenkívül a francia utak jelzőtábláinak háromnegyedrészét Citroen állította fel. A fentieken kívül plakátok, fényreklámok, postán küldött és repülőgépekről ledobott röpcédulák, levelek és prospektusok tudatják a nagyvilággal, hogy élünk és dolgozunk. Ma Angliától a koreai félszigetig mindenütt talál Citroent és mindenütt olvashatja azt a nevet, hogy Citroen. Ez a reklámosztályunk hivatása, amely kitűnően végzi hivatását. (A reklámhoz azonban nézetünk szerint mégsem ért egészen, mert a magyar szaklapokban nem igen hirdet. A szerk.) Külön osztályunk foglalkozik annak megállapításával, hogy mely reklámok érik el a legjobb hatást. A múltévi kísérletek szerint például csak a függőleges helyzetben elhelyezett klisék hatnak igazán, a széles plakátok nem felelnek meg az emberek esztétikai ízlésének. Az európai autótrösztök? Véleményem, hogy a franciaországi Delahaye, Chenard és Rosengart érdekközösség az egyedüli út, hogy az amerikai gyárak ellen felvehessük a küzdelmet. Ezt mutatják anémetországi fúziók is. Exportunk? Igen nagy! Ma a Citroen-gyár nemcsak a francia gyarmatokra, hanem Délamerikába is exportál. A brazíliaiak például nagyon szeretik az európai kocsit. Az északafrikai francia gyarmatokon az amerikai kocsi behozatala vámmentes. Ennek dacára, ma sokkal több ott a francia kocsi, mint az amerikai. Casablancában havonta 1000 kocsit ad el a Citroen-képviselet. Arra a kérdésemre, hogy mért olyan kevés ma Magyarországon a Citroen, Monsieur Hague röviden és velősen felelt. Mert rossz a magyar képviselet reklámosztálya. Magyarországon nem tudják mi a Citroen, mert ha tudnák, úgy vásárolnák. Az amerikai gyárak nagyon jól dolgoznak. Fő előnyük a Service Stationok felállítása. Ez a legjobb propaganda. Minden képviseletnek rendelkeznie kell egy jó Service-el, ahol a félékét minden tekintetben pontosan kiszolgálják. A Service legfontosabb része a jó javítóműhely. Minden kocsi tulajdonosának a saját Servicebe kell vinni a kocsiját. Ezúttal eléri a gyár, illetve a képviselet, hogy az esetleges hibákat a konkurrencia nem kürtöli világgá, mielőtt azokat a gyár, illetve a képviselet orvosolta volna. Nemcsak eladni kell tudni, a művészet csak azután kezdődik, meg i® kell tartani a vevőt és állandó nexusban kell vele maradni. Mi a jövő ideális kocsija? Nyolc henger, elsőkerékmeghajtás és négy szabadonlengő kerék. A távol jövőben talán majd a Diesel-motor. Mikor fog kihozni a Citroengyár egy 8 hengerest? Egyelőre szó sem lehet róla. Addig, amíg az adókivetésnél a hengerek száma is szóba jön, addig a 8 hengerről beszélni sem lehet. Ugyanígy állunk a luxuskocsival. Minekünk nem az a célunk, hogy luxuskocsit gyártsunk, hanem az, hogy lehetővé tegyük azt, hogy minden embernek lehessen egy Citroenje. Az érdekes beszélgetés ezzel véget ért. Ezeket mondották Európa egyik legnagyobb gyárában, ahol a munkások ezrei dolgoznak hatalmas gyárépületekben és ahol nemsokrára napi 1000 kocsi lesz a produktom. J. Breyer: AUTOPNEU MOTORPNEU LÉGKAMRÁS GUMMIK Vezérképviselet: VIASZ TESTVÉREK Budapest, VI., Jókai utca 3 Telefon: 117-42