Automobil Motorsport-Turizmus Közlekedés-Útépítés, 1930 (5. évfolyam, 1-12. szám)

1930-04-03 / 6. szám

1930 április 3. A­UTOMOBIL—MOTORSPORT—TURIZM­US A „Pionír Run“ A legeredetibb megbízhatósági m­otorkerékpárverseny, amelyet eddig rendeztek.­­ Óriási sikere volt a London és Brighton között megrendezett versenynek, amelynek legmodernebb gépe is már 15 év előtti konstrukció volt. A szokástól teljesen eltérő megbízhatósági ver­seny került eldöntésre az elmúlt napokban London és Brighton között, kb. 75 km-es távon. A versenyre ugyanis csupán egészen régi gyártmányú motorkerék­párok nevezhettek. Voltak az indulók között 15 évnél régebbi gépek, sőt némelyek még 1900 előtt láttak nap­világot. Óriási érdeklődő tömeg — közel 100.000 ember — volt szemtanúja a nagyszerű mítingnek, amely egy­szersmind fényes tanúbizonyságát adta az angol gépek tartósságának. Különös érdeklődést tanúsított a ver­seny iránt az ifjúság, amely ezúttal saját szemével lát­hatta a régi autószakkönyvekből ismert felületi gázosí­­tókat, leszakítós gyújtásokat stb. Az indult gépek közül nem egy rendkívül változa­tos és érdekes múltra, tekinthet vissza. Volt olyan gép az indulók között, amelyet 18 hónapon keresztül köszörűkő meghajtására használtak. Egy másik pedig végigszolgálta a háborút. Nem kevesebb, mint 67 ős­lény állott starthoz, nyergükben európai hírnevű veze­tőkkel, sőt az egyik motor­ aggastyán számára az a sze­rencse jutott osztályrészül, hogy egy fiatal hölgy ve­zette. Néhány igen kitűnő régi modell jellemrajza egy­két vonással a következő: C. Bullen-Brown 142 kcm-es Clement-Garrardja, amely 1902-ben született, még az eredeti nyereggel s gyújtógyertyával állott starthoz, míg akkumulátoros gyújtásának megszakítóját egy hajtórúdszerű kar működtette, amely a vezérműből nyerte meghajtását. George Burtenshaw 1903-as modellű La­­gonda-ja óriási feltűnést keltett, ami érthető is, hiszen a tömeg legnagyobb része nem látott még „előkocsit”, vagyis olyan triciklit, amelynek elől két kereke van és azon rajta egy ú. n. kosár-ülőhely, míg a hátsó egy­­kerék felett ül nyeregben a vezető. A motor a jobb hű­tés kedvéért, a kosár mögött, védett helyen nyert el­helyezést. J. W. Througton 200 kcm-es Wearwell-je (AJS-motorral) is élénk tetszésre talált. Ezt a gépet valamikor 4 shillingért vette tulajdonosa és a ver­senyre különös gonddal készítette elő, így pazar színe­zését illusztrálandó, megemlítjük, hogy váza pirosra, kerekei sárgára és sárhányói égszínkékre voltak zomán­cozva. E. Mondey — egy humoros vezető — 1900-ból való, 300 kcm-es Kerry-gépen startolt, de nem tartván stílszerűnek ilyen régi géphez modern ruházkodást, autószemüveggel ellátott cilindert tett a fejére és ék­telen bicik­licsengőzaj közepette távozott. Egy fiatal vezető egy 1904-ből való, Globus beépítésű géppel kísé­relte meg a kalandosnak ígérkező versenyt, amely da­cára a folyó tanknak, sikerült és fényes dicsőséget ho­zott a gép vezetőjének, aki azt egy ócskavasas raktárá­ból vette, magyar pénzben körülbelül 10 pengőért. Dacára annak, hogy az útvonal számos meredek emelkedőt tartalmazott, az ősgépek közül sokan ered­ménnyel szerepeltek, sőt volt olyan, amely 45 km-en felüli sebességátlagot futott. Az egyik versenyző, aki egy 1909. évi Chater-Sea nyergében indult, az első mérföld után rájött, hogy kéthengeres gépének csak egyik hengere megy, de a gép oly megbízhatónak mutatkozott, hogy a vezető szükségtelennek tartotta megcsinálni motor­ját és még így is könnyen célbaért. Sok versenyző A Pionir-Run résztvevőinek felvonulása. Előtérben egy jól megterhelt háromkerekű. A Pionir-Run résztvevői egy angol városon haladnak keresztül. A Pionir-Run indulói idegesen várják a startot. 15

Next