Műszaki Élet, 1959. január-június (14. évfolyam, 1-13. szám)

1959-01-08 / 1. szám

A 0,6 és 30 kW közötti telje­sítményű, háromfázisú aszink­ron motorokat elsősorban szerszámgépekhez alkalmaz­zák. A fokozott iparosodás és gépesítés során azonban olyan nagy mértékben és olyan ro­hamosan nőttek a villamos­motorok iránti igények, hogy az ilyen nagyságrendű moto­rokat előállító Dinamó Villa­­mosforgógépgyár képtelen volt azokat teljesíteni. Válaszút előtt álltak tehát és végül a hosszabb időt igénybe vevő és egyébként is nehezebben telje­síthető épületbővítés helyett a korszerű gyártási technológia bevezetése mellett döntöttek, így sikerült ugyanazon a he­lyen, sőt néhol kisebb alapte­rületen ugrásszerűen megnö­velni a termelést. Mindez 1955-ben kezdődött, amikor a Dinamón kívül egyetlen más hazai, villamosmotorokat gyár­tó üzemben sem volt még sze­relőszalag és tekercselő sza­lagsort másutt (a Villamosgép- és Kábelgyárban) is csak né­hány hónapja helyeztek üzem­be. Szalagsorok Az első, úgynevezett teker­cselőszalagot 1955 december­ben helyezték üzembe. A mo­tortekercselést 24 fázisra bon­tották, a betanított és a régi módszerekhez szokott munká­sokat más beosztásba helyez­ték át, a 30 méter hosszú sza­lag mellé pedig olyan női munkaerőket ültettek, akik addig csak 60—70 százalékot tudtak teljesíteni. Ezek gyor­san elsajátították az egyszerű, ismétlődő munkát, könnyen elérték a 110—130 százalékot és ezen a munkaszakaszon nem­sokára kétszeresére nőtt a ter­melés. A második, úgyneve­zett elkötőszalag egy évre rá készült el. Ide kerülnek a ki­sebb sorozatú és egyedi gyár­tású motorok: tekercsvég elkö­tésre, hegesztésre, tekercsfe­jek kiigazítására és szalago­zásra. Itt is egy csapásra meg­szűnt a nehéz motortestek ide-oda szállítása és a nőket rászoktatták az ülve is végez­hető, kényelmesebb munkára. Az eredmény ezen a szakaszon már 200 százalék körül jár. Múlt évben indították el a a „DINAMO"-ban harmadik fajta, és egyben az ország első villamosmotor-sze­­relő szalagját a 0,6—10 kW tel­jesítményű motorok számára. Érdekessége, hogy a korábban nehéz fizikai munkát jelentő műveleteket ennél a szalagnál szintén női munkaerőkkel tud­ják végeztetni. Ugyanis há­rom hidraulikusan működ­tetett gépet szerkesztettek és soroltak a szalagba, amelyek­kel a csapágypajzsokat lehet a motorházra, a golyóscsapágya­kat a tengelyre s egyúttal a pajzsokba benyomni, illetve a külső ventillátort a tengelyre felhúzni. Azelőtt jól képzett szakmunkások végezték ezt a munkát csővel és kalapáccsal. Sok volt a reklamáció, mert gyakran elkerülhetetlenül megsértették a csapágyak fu­tófelületét, de amióta az új szerelési technológiát bevezet­ték, minimálisra csökkentek a panaszok. Amellett 200­ száza­lékkal nőtt a termelés és 400 százalékos bérmegtakarítás je­lentkezett.­ A 4-ik szalagot az idén he­lyezték üzembe a 0,6—30 kW-os motorok szerelésére. Az eddig szerzett tapasztalatok alapján a csapágyakat és pajzsokat itt már egy gépen egy ütemben nyomják fel. Még a 100 kg-os forgórészeket is női munka­erők helyezik el könnyedén az állórészbe az elmés szerkezet segítségével és a különböző tengelymagasságú motorokat hidraulikus úton hozzák meg­felelő szintbe. Egyébként minden szalag végén próbaállomás van, ahol a darabvizsgálatokat végzik, úgyhogy a kész motorok szere­lése után azonnal lepróbálva kerülnek a festőműhelybe. Amellett természetesen a köz­ponti próbaterem is megma­radt, ott végzik a típusvizsgá­latokat és az egyedi motorok próbáit. Figyelemre méltó, hogy egy-egy ilyen szalag 400 000—500 000 forintba ke-­e­rült és rövidlejáratú é­ pkölt-­­s­ég csökkentő hitelből ■ valósi­. 2 toltak meg. Mindezeket-egybe-t­­etve, megállapítható, hogy az­ új gyár­tási technológiával 1955-höz képest 120 százalék­kal nőtt a gyár termelése és amellett még messzemenően nem aknázták ki az összes le­hetőségeket. További termelésfokozás nem több, mint 8 méter hosz­­szú — kereken egy órát tud­nak tartózkodni, a le- felveze-Több ezer motor-állórész táro­lására szerkesztettek ilyen állvá­nyokat. Most szerelik az önm­ű­­ködő számláló szerkezetet, réssel sokszorosan meghosszab­bított pálya révén. A készre festett és száraz motorokat a már elkészült föld alatti szala­gon át juttatják majd a rak­tárba. Az újabb célkitűzés szerint a termelést a jelenleginek két­szeresére kell fokozni. Ezt úgy akarják elérni, hogy a többi között a motor­állórészek és a pajzsok öntvényeinek meg­munkálására teljesen automa­tikus transzfersorokat állíta­nak fel. E sorok tervezésével már foglalkozik a Csepeli Szerszámgépgyár és a Dina­móban remélik, hogy két éven belül már üzembe is helyez­hetik. Amennyiben másutt meg nem előzik őket, akkor náluk lesz az ország második transzfersora SARBÓ GYÖRGY Csapágy- és ventillátorFelnyomó hidraulikus készülék A Budapesti Műszaki­ Egye­mérnöki karán 1953 óta ké­peznek műszer­szakos hallga­tókat. Most,­­amikor az egyetem megvizs­gálja, hogy a jelenlegi tan­­­­anyag megfelel-e a követel- Néhány hónap múlva helye-­­ menyeknek, célszerű megnéz­nik üzembe a festőszalagot, amely a jelenlegi festőmű­hely területének csak körül­belül 20 százalékát fogja el­foglalni. A jó helykihasználás a több szintes­­elrendezés ered­ménye és a motorok e szintek között vándorolnak. A zsírta­­lanítás, alapfestés, kittelés és fedőfestés egyes fázisai közben háromszor haladnak át a mo­torok különböző alagútbemen­ni, hogy mit vár az ipar a műszerszakos oktatástól. Mindenki előtt ismeretes iparpolitikánknak az a tétele, hogy a termelékenység fokozá­sát a meglevő berendezések jobb kihasználásával, azok korszerűsítésével és automati­zálásával kell megvalósítani. A szakemberek előtt ismeretes az is, hogy ennek megvalósítá­sához fejlett méréstechnikára céken. Az egyikben — amely­e van szükségünk. Ahhoz, hogy egy kazánról megállapíthassuk azt, hogy rossz a hatásfoka, éppen úgy méréseket kell vé­gezni, mint ahogyan a mérés az alapja minden automatizálásnak is. Annak eldöntése, hogy mit kell megmérni, minden eset­ben az illető szakterület mér­nökére tartozik. A kohász mondja meg, hogy hol és mi­lyen pontossággal kell hőmér­sékletet mérni, a vegyész, hogy hol kell pH-t mérni. E szak­mérnökök azonban nem ren­delkezhetnek kellő áttekintés­­­sel ahhoz, hogy e mennyiségek kis, optikai, mechanikai, rá­dióaktív —, hogy ezeket csak olyan mérnök tudja összefog­ni, akinek kellő áttekintése van e módszerek felett. Az ipar igényel olyan mérnökö­ket, akik ismerik az alapvető mérési eljárásokat, ezeknek minden fajtáját, ismerik a ha­zai és külföldi mérőműszere­ket, akik egy üzem műszere­zését és egyes folyamatok automatizálását meg tudják tervezni. Ebben látjuk egyik biztosítékát annak, hogy az ipar nagymértékű fejlődése során egyes helyeken lemaradt méréstechnika és műszerezett­ség felfejlődik. Ahhoz, hogy üzemeinkben az optimális technológiát meg­szabhassuk, mérni kell a ki­indulási paramétereket, nem szubjektív, hanem objektív módszereket kell alkalmazni. A fejlett technológia alapfel­tétele az automatizálásnak (egyébként nem érdemes auto­matizálni), az automatizálás­nak pedig alapfeltétele a fej­lett méréstechnika. A fejlett technológia, a méréstechnika és az automatizálás szoros kap­csolatban vannak, e kapcsolat ápolásához pedig jól képzett méréstechnikus, illetve auto­matizáló mérnökre van szük­ségünk. A műszergyártó mérnök a másik főirány. Ismeretes, hogy adottságaink révén a műszeripar fejlesztése elsőren­dű fontosságú. E fejlődésnek pedig egyik legfontosabb fel­tétele az, hogy legyen kellő számú, szakképzett műszer­szerkesztő és gyártó mérnök. A műszer alatt itt egyaránt ér­tünk mechanikai, optikai, vil­lamos (elektromechanikus és elektrotechnikus) műszert. A műszerszerkesztés és tervezés külön terület, amely nem csatlakozik közvetlenül sem az erős, sem a gyengeáramú oktatáshoz. Az előző tagozó­dáshoz hasonlóan az igen ala­pos fizikai, méréstechnikai képzésen kívül itt is el kell sa­játítani a fi­nommechani­kát, technoló­giát és auto­­matikát is. A jelenlegi oktatás főkép­pen a műszer­­gyártó mérnökök oktatására helyezett súlyt. Ennek meg­tartásával helyes lenne, ha a méréstechnikai oktatás ki­­szélesítésével az elsőnek emlí­tett tagozat is kialakulna. Jó lenne, ha az iparágak il­letékesei — úgy gondolom, hogy ebben minden iparág ér­­­dekelt — hozzászólnának az itt elmondottakhoz és az álta­lános megjegyzéseken kívül feltárnák iparáguk speciális igényeit. Úgy hiszem, hogy egy ilyen társadalmi bírálat­tal segítséget tudunk nyújta­ni abban, hogy a műszerszakos oktatás igényeinknek legmeg­felelőbb legyen. TOKODI PÁL A Gépipar Kiváló Dolgozója” kitüntetést kapták: Baliga István gépészmérnök és Vándor Imre mérnök — Járműfejlesztési Inté­zet: Giszinger Lajos főművezető. Igaz Károly művezető. Hadna Lajosné művezető és Mászalai Vil­mos művezető — Lampart Művek. A ..Kohászat Kiváló Dolgozója” kitüntetést kapták: Zak István igazgató. Sereg György főmérnök és Simon Sándor művezető - Fémötvöző Vállalat Rt .,Élelmiszeripar Kiváló Dol­gozója” kitüntetést kapták: Kun József műszakvezető — Ácsi Cu­korgyár: Magyar István művezető — Ercsi Cukorgyár: Kőműves László műszakvezető — Hatvani Cilikor­gyár: Kiss Mihály műszak­vezető — Mezőhegy­esi Cukorgyár: Szerecz László műszakvezető — Kaposvári Cukorgyár: Fekete Fe­renc műszakvezető — Ságvári Cu­korgyár: Mateicska János műve­zető — Szolnoki Cukorgyár: Somo­gyi Lajos főmérnök — Lágymá­­nyosi Dohánygyár: Környei László gépmester Pécsi Dohánygyár: Kiss Sándor főmérnök — Debrece­ni Hűtőipari Vállalat: Sajben Pál műszaki osztályvezető — Hajdú- Bihar megyei Malomipari Vállalat: Pécsi Sándor műszaki osztályve­zető — Bács-Kiskun­ megyei Ma­lomipari Vállalat: Dancza Sándor igazgató — Nyíregyházai István Malom: Dávidovics Miklós üzem­vezető — Unicum Likőrgyár: Gottfried Tivadar ipari osztály műszaki vezető — Veszprém me­gyei Tanács VB. övezzék. Tovább menve: az trze­lmet modernizálni kell, meg­­kell valósítani egyes folyama­­tok automatizálását, fejleszte­­­ni kell az üzem műszerezettsé­­­gét. Ki csinálja ezt? Kíván­­­­hatjuk egy vegyészmérnöktől­­azt, hogy olyan jártassága le­­gyen méréstechnikai és auto­­­matizálási vonalon, hogy erre­­képes legyen? Nem. Ő csak­­megmondja, mit kell mérni, amit kell automatizálni. Annak,­­aki ezt a feladatot végre tud­­ja hajtani, a méréstechnika, a­­műszertechnika és az automa­­­tizálás területén olyan képzett­séggel kell rendelkeznie, amit­­m­ás mérnöktől nem kívánha­ttunk. Sokszor hallottuk azt az ér­­­velést, hogy a méréstechnika nem­ önálló tudomány, hanem­­csupán függvénye annak a te­rületnek, amelyhez a mérendő­­mennyiség tartozik. Kétségte­len, hogy minden mérnöknek is otthonosan kell mozognia a­­saját területéhez tartozó mé­­­réstechnikában , laboratóri­­iumi szinten. A korszerű, kü­lönösen folyamatos technoló-­­ giával dolgozó üzemekben­­azonban a fizikai paraméterek­­ igen nagy számát kell egyide­gz­sjűleg nemcsak mérni, hanem január 20-án tanulmányi lá-ftávmérni, regisztrálni és sza­­togatást rendez a Műszaki a­bál­yozni. Az itt alkalmazott Egyetem mérő- és kéménység- módszerek olyan nagy változó­­mérő szobájának megtekintő-£n­tot mutatnak — elektronikus, sére, ^elektromechanikus, pneumati­ A MŰSZAKI FÉLTÉKENYSÉG KÁROS HAJTÁSAI A termelés forradalmárai, az újítók, a feltalálók az utóbbi tíz évben a benyújtott, csaknem két és félmillió újí­tással és találmánnyal nép­gazdaságunknak 7,5 milliárd forintot takarítottak meg. Az alkotókészségnek hazánkban tapasztalt, ilyen nagyarányú kibontakozása is igazolja tár­sadalmi rendszerünk fölényét. Meg kell azonban monda­nunk, hogy az újítások és találmányok megvalósításánál a lehetőséget még távolról sem merítettük ki. Lépten­­nyomon — különösen műszaki körökben — találkozunk olyan hiányosságokkal, pana­szokkal, amelyeknek megszün­tetéséhez csak jóindulatra, megértésre, a helyenként meg­nyilvánuló káros műszaki so­vinizmus felszámolására volna szükség. 500 forint eszmei díj Csillingh Dezső, okleveles gépészmérnök, például ez ideig tíz, figyelemreméltó ta­lálmánnyal gazdagította ipa­runkat. A gyújtásvédelmi sza­badalmát például a villamos­­vasutaknál 14 nagy gépen eredményesen alkalmazták, másik két szabadalmát, a rácsvédelem és feszültségsza­bályozó berendezését is elis­meréssel fogadta a műszaki közvélemény. Meg kell jegyez­­nünk, hogy az idős feltaláló az utóbbi években három ta­lálmányánál durva szabada­lomsértéssel találkozott. A feltaláló mérnök jelenleg is tartogat a tarsolyában olyan találmányokat, amelyeknek megvalósításával például olyan új egyenirányító típus kerül­hetne a piacra, aminek előál­lítása egyrészt a most hasz­nált típusokhoz képest a gép­teljesítményt húsz százalékkal fokozná, másrészt nagyarányú importanyag-megtakarítást tenne lehetővé. A találmány végleges megszületéséhez még néhány kísérlet elvégzésére volna szükség. Ezeket a kísér­leteket azonban a feltaláló nem végezheti el, mert annak idején (1956) az Anód Áram­irányítógyár volt műszaki ve­zetése nyilvánvaló szakmai féltékenységből gáncsolta a feltaláló munkáját. Csillingh Dezső egyik számottevő ta­lálmányát, az említett gyárban például felhasználták és a fel­találónak, írva és mondva, 500 forint eszmei díjat állapítottak meg. A feltalálónak annak idején gépenként 2000 forint díjat ígértek, ami 14 gép ese­tében 28 000 forintot jelentett volna. Amikor a feltaláló mél­tatlankodott — és tegyük hoz­zá, joggal — az 500 forintos díj megállapítása miatt, akkor azzal utasították el panaszát, hogy „ne legyen anyagias!”. A Kohó­ és Gépipari Minisz­térium Iparpolitikai Főosztá­lya, valamint a minisztérium jogi osztálya igyekszik a fel­találó érdekeit védeni és igaz­ságát érvényesíteni, azonban a jelenleg is érvényben levő szabadalmi joggyakorlat el­avult paragrafusaival nehezíti még a minisztérium ez irányú tevékenységét is. Ami nem kell Mázi Ferenc, az Autóközle­kedési Főigazgatóság techni­kusa az akkumulátor-gazdál­kodás javítására nyújtott be figyelemre méltó újítást. Túl­nőne írásunk keretén az újí­tás részletes ismertetése. A lényeges az, hogy tisztán pe­dagógiai eszközökkel — min­den különösebb beruházás nélkül — az akkumulátor-gaz­dálkodásnál népgazdaságunk­nak 20 millió forintot lehetne megtakarítani. Ebben az eset­ben is az újító az üzemi mű­szaki­­ sovinizmussal találta szemben magát. Az autóköz­lekedési vállalatok egy részé­nél a műszakiak idegenkednek az újítás bevezetésétől és nem segítik az újító munkáját. Mázi újítása pedig annál is inkább figyelemre méltó, mert ha csak húsz százalékkal tud­nák a gépkocsi-akkumulátorok élettartamát meghosszabbíta­ni, akkor ezer járművenként és évenként hat tonna ólmot takaríthatnánk meg. Tehát senki előtt sem lehet közöm­bös, hogy Mázi javaslatát mi­kor és hogyan valósítják meg, mert az akkumulátorok helyes kezelésével, karbantartásával, üzemeltetésével s nem utolsó sorban az akkumulátorgyártás minőségi javításával nagy népgazdasági értéket szabadít­­hatunk fel egyéb célokra. Sajnos, a példák sorát az említettekkel korántsem me­rítettük ki. Sok olyan újítást és találmányt említhetnénk, amelyeknek hasznosítása 8—10 éve késik, csak azért, mert a közömbösség, a szakmai fél­tékenység, az elavult szaba­dalmi törvények stb. nem se­gítik elő ezeknek a megszü­letését. Műszaki társadalmunk minden bizonnyal örömmel veszi tudomásul, hogy az Or­szágos Találmányi Hivatal jogi szakértők bevonásával már dolgozik az új szabadalmi tör­vény javaslatának kidolgozá­sán. Ez a törvény, ha majd jogerőre emelkedik, kiküszö­böli szabadalmi joggyakorla­tunk elavult módszereit. A káros műszaki sovinizmus megnyilvánulásait pedig, amit nem lehet sem törvényekkel, sem rendeletekkel megszün­tetni, nevelőmunkával, jóaka­rattal, meggyőzéssel igyekez­zünk­­mérsékelni. Műszaki társadalmunkban — ahol ez még nincs meg — olyan öntu­datot és hangulatot kell ki­alakítani, hogy mindenki leg­személyesebb ügyének tekint­se nemcsak a saját, hanem mások találmányának, újítá­sának megvalósítását is. Jokár Péter . ifi legcélszerűbb mérési eljárása­//J • # / 00 /f 0/7 fit és a legmegfelelőbb műszert (wl) VI/IS&Cl &£ / gkiválasszák, esetleg meg is ter- Tíz éves a Magyar Hidrológiai Társaság A Magyar Hidrológiai Tár­saság 1948-ban vált ki a Ma­gyarhoni Földtani Társulatból és alakult önálló egyesületté. Ez alkalomból s az egységes vízügyi szervezet fennállásá­nak ugyancsak 10 éves évfor­dulója alkalmából az egyesü­let az Országos Vízügyi Fő­­igazgatósággal közösen ün­nepséget rendezett a Magyar Tudományos Akadémián. Az ünnepi ülés központi előadá­sát Dégen Imre, országos víz­ügyi főigazgató tartotta „Víz­­gazdálkodásunk fejlődése az államosítás óta” címmel. Az ünnepi ülés után tar­totta meg a Magyar Hidroló­giai Társaság közgyűlését, amelyen Bözsöny Dénes főtit­kár számolt be az egyesület eddigi munkájáról. Ez alka­lommal az egyesület számos kiváló munkát végző tagja kapott kitüntetést. A Szocia­lista Munkáért Érdemérem kitüntetésben részesült dr. Papp Ferenc és Galli László, s Munka Érdemérmet kapott Király Lajos és Öllős Géza. Az egyesület „Schafarzik Fe­renc emlékérem”-mel jutal­mazta dr. Schulhof Ödönt és Dévény Istvánt, „Bogdánfy Ödön emlékérem”-mel Maza­A Gépipari Tudományos Egyesület anyagvizsgáló szak­osztályának keretein belül megalakult a gépipari átvevők munkabizottsága, amely a gép­ipari idegenáruk műszaki át­vételével foglalkozó mérnökö­ket és technikusokat fogja össze. A szakbizottság a kidolgo­zott munkaterv szerint foglal­kozni fog bel- és külföldi átvé­teli adatok gyűjtésével, kiérté­kelésével és az eredmények gyakorlati alkalmazásával, tá­jékoztatja majd a felettes ha­tóságokat a fontosabb minősé­gi kifogásokról, s kapcsolatot teremt az átvétellel foglalkozó dolgozók között országos vi­szonylatban is. A munkabizott­ság a szakmai színvonal eme­lésére előadások, tanfolyamok és gyakorlati bemutatók ren­dezését tervezi; vitás átvételi ügyekben véleményt, illetve Ján Pált, Oroszlány Istvánt, Finály Lajost és Holló Istvánt, s végül „Vásárhelyi Pál em­léklapok”-kal Öllős Gézát, Puskás Tamást, Bartha Ti­bort, Szigyártó Zoltánt, Ember Károlyt, Dvihally Zsuzsát, szaktanácsokat fog adni, to­vábbá közreműködik a Szab­ványügyi Hivatal és a Közpon­ti Döntőbizottság átvételekkel foglalkozó kiadványainak szer­kesztésében. A tervek között szerepel az országos selejt-an­­két megrendezése is, s a ter­melt gépipari objektumok mi­nőségének javítása érdekében az átadók és átvevők közös problémáinak megtárgyalása, s végül az átvevők jogainak és szervi határozatainak ösz­­szefoglalása és kiadása. A gépipari átvevők munka­­bizottsága havonta egyszer, minden hónap első keddjén ülést tart a Technika Házá­ban és általában havonta egy alkalommal gyakorlati be­mutatót rendez. Legközelebb Wisnovszky Istvánt, Molnár Miklóst, Vágás Istvánt Pásztó Pétert. A közgyűlés megválasztotta­ az egyesület új vezetőségét. A Magyar Hidrológiai Társa­ság elnöke dr. Papp Ferenc, főtitkára pedig Bözsöny Dénes lett. Gépipari átvevők munkabizottsága

Next