Művezetok Lapja, 1906 (9. évfolyam, 1-24. szám)

1906-01-10 / 1. szám

1. szám. MŰVEZETŐK LAPJA régi, lerozsdásodott csavarmenettel biró csapszegnél sok baj­jal jár. Mindezen hátrányok kiküszöbölhetők és esetleg csak kisebb mértékben fordulnak elő a mellékelt ábrákon feltün­tetett csapszegeknél, melyeket Szabó Béla M. Á. V. gépgyári vasöntő szerkeszt­­ i tett és ki is próbált. Mint az ábra is mutatja, a csap­szeg felső része kónikusan van be­illesztve a ágyaza­tába, hová na­gyobb csapszegek­nél egy ék segélyé­vel lesz beleszo­­ritva (I., II., III. ábra), kisebb csap­szegeknél pedig a IV. és V. ábrán d­­e kónikusan menő vezetékekbe b és c peckek a csapszeg felső részén lévő fogantyúnál fogva kézzel beleszoríthatók és mivel ezáltal a csapszegek lefelé lesznek szo­rítva, egyúttal maga a csapszeg is beleszorul kónikus a ágya­zatába. A szekrény alsó része teljesen úgy marad, mint eddig. Ha esetleg a csapszeg alsó része­­ ágyazatában kotyogna, azon úgy segíthetünk, hogy a forma egész felső részét min­den összerakásnál a fogantyúsnál fogva egy irányba — leg­inkább balra — húzzuk, miáltal a csapszeg és annak ágya­zata között felmerülő különbözet mindig egy és ugyanazon helyen lép fel. Ezen ismertetett csapszegek nagy mértékben alkalmasak arra, hogy a felsorolt hátrányokat eltüntessék és így céljaik­nak leginkább felelnek meg. A formák kiürítésénél vagy szállí­tásánál eltávolíthatók, tehát az eltűrésnek vagy elgörbü­lésnek kevésbbé vannak kitéve. Az előforduló munkának megfele­lően hosszabb vagy rövidebbel cserélhetők ki stb. A tapasztalat is úgy mutatja, hogy a mellett, hogy céljá­nak igen jól megfelel, a formaszekrények javítási költségein még megtakarítást is lehet elérni. Gyúrható tömszelence fémtömítőanyag. A tömszelence tudvalevőleg a gépek legkényesebb pontja. Részben a gyorsabb járásmód, részben a jelentékeny maga­sabb hőmérsék miatt, idővel mindig nagyobb igények kelet­keztek a töm­ítő anyag iránt. Különösen a magas hőmérsék­nél a tömítés csakis a fémgyűrűtömítés által lett tökéletes, melyek szakszerű és óvatos kezelésnél tényleg megelégedésre tömítenek. A fémgyárütömítések azonban kivétel nélkül nagyon drágák, de főleg kezelésük nehézkes, miután minden méret­hez külön kell azokat készíteni és szükség esetén nem lehet könnyen pótolni, miért is alkalmasabb fémtömitő anyag iránt kell érdeklődnünk. A néhány év óta «Granal» név alatt forgalomba került töm­ítő anyagot volt alkalmam megfigyelés alá venni. A «Granal»* főleg apró sörétalakú antifrictios-fémből áll, mely hőtálló zsír és pehelygrafit hozzáadásával és elég­­hetetlen rostanyagokból készül, úgy hogy abból tetszés sze­rinti alakú zsinórok gyúrhatók és azokat bármely átméretü vagy üregü tömszelelencébe be lehet tömni, így azt bármely gyakorlatlan munkás is elvégzi. Ha a töm­ítő anyag behelyezése előtt az ábra szerinti, a tömszelence-üreg fenekébe illő fémgyűrűt, melybe a töm­szelence karimáján is átmenő két csavar van erősítve, he­lyezünk és ebbe a tör­ítő anyagot, akkor ez az üregből egy évi használat után is kivehető és újból visszahelyezhető. Egy ilyen tömszelencéből kivett anyag egybeálló egész gyűrűt képez és belső, csúszó felülete fényes fémréteggel van bolitva. * Hirdetéseink között is feltalálható. A szerk. Rh. Vegyesek. Dinamogépkezelői tanfolyam. A m. kir. állami mechanikai és órásipari szakiskolában (Tavaszmező­ utca 15.) 1906. évi január hó 6-án dinamogép kezelői tanfolyam nyílott meg, mely 7 hé­tig tart. Tandíj 16 korona. Ivlámpaszén-maradékok elhasz­nálása. A brixeni (Tirol) villamos­művek vezetője, Bernard Lajos E. T. Z.-vel közli, hogy ő az ivlámpa­­szén-maradékokat olyképen teszi al­kalmassá az értékesítéshez, hogy a szeneket összeragasztja. A ragasztás — vizüveggel — olyképen történik, hogy a szenek két végét megfelelően be- vagy kivágják, azután bekenik vizüveg és szénporkeverékkel és köny­­nyen egymáshoz szorítják. Ezen műveletet jelenleg a Rienz­­művekben egy közönséges napszámos végzi. Az ily módon 3

Next