Művezetok Lapja, 1906 (9. évfolyam, 1-24. szám)
1906-01-10 / 1. szám
1. szám. MŰVEZETŐK LAPJA régi, lerozsdásodott csavarmenettel biró csapszegnél sok bajjal jár. Mindezen hátrányok kiküszöbölhetők és esetleg csak kisebb mértékben fordulnak elő a mellékelt ábrákon feltüntetett csapszegeknél, melyeket Szabó Béla M. Á. V. gépgyári vasöntő szerkeszt i tett és ki is próbált. Mint az ábra is mutatja, a csapszeg felső része kónikusan van beillesztve a ágyazatába, hová nagyobb csapszegeknél egy ék segélyével lesz beleszoritva (I., II., III. ábra), kisebb csapszegeknél pedig a IV. és V. ábrán de kónikusan menő vezetékekbe b és c peckek a csapszeg felső részén lévő fogantyúnál fogva kézzel beleszoríthatók és mivel ezáltal a csapszegek lefelé lesznek szorítva, egyúttal maga a csapszeg is beleszorul kónikus a ágyazatába. A szekrény alsó része teljesen úgy marad, mint eddig. Ha esetleg a csapszeg alsó része ágyazatában kotyogna, azon úgy segíthetünk, hogy a forma egész felső részét minden összerakásnál a fogantyúsnál fogva egy irányba — leginkább balra — húzzuk, miáltal a csapszeg és annak ágyazata között felmerülő különbözet mindig egy és ugyanazon helyen lép fel. Ezen ismertetett csapszegek nagy mértékben alkalmasak arra, hogy a felsorolt hátrányokat eltüntessék és így céljaiknak leginkább felelnek meg. A formák kiürítésénél vagy szállításánál eltávolíthatók, tehát az eltűrésnek vagy elgörbülésnek kevésbbé vannak kitéve. Az előforduló munkának megfelelően hosszabb vagy rövidebbel cserélhetők ki stb. A tapasztalat is úgy mutatja, hogy a mellett, hogy céljának igen jól megfelel, a formaszekrények javítási költségein még megtakarítást is lehet elérni. Gyúrható tömszelence fémtömítőanyag. A tömszelence tudvalevőleg a gépek legkényesebb pontja. Részben a gyorsabb járásmód, részben a jelentékeny magasabb hőmérsék miatt, idővel mindig nagyobb igények keletkeztek a tömítő anyag iránt. Különösen a magas hőmérséknél a tömítés csakis a fémgyűrűtömítés által lett tökéletes, melyek szakszerű és óvatos kezelésnél tényleg megelégedésre tömítenek. A fémgyárütömítések azonban kivétel nélkül nagyon drágák, de főleg kezelésük nehézkes, miután minden mérethez külön kell azokat készíteni és szükség esetén nem lehet könnyen pótolni, miért is alkalmasabb fémtömitő anyag iránt kell érdeklődnünk. A néhány év óta «Granal» név alatt forgalomba került tömítő anyagot volt alkalmam megfigyelés alá venni. A «Granal»* főleg apró sörétalakú antifrictios-fémből áll, mely hőtálló zsír és pehelygrafit hozzáadásával és eléghetetlen rostanyagokból készül, úgy hogy abból tetszés szerinti alakú zsinórok gyúrhatók és azokat bármely átméretü vagy üregü tömszelelencébe be lehet tömni, így azt bármely gyakorlatlan munkás is elvégzi. Ha a tömítő anyag behelyezése előtt az ábra szerinti, a tömszelence-üreg fenekébe illő fémgyűrűt, melybe a tömszelence karimáján is átmenő két csavar van erősítve, helyezünk és ebbe a törítő anyagot, akkor ez az üregből egy évi használat után is kivehető és újból visszahelyezhető. Egy ilyen tömszelencéből kivett anyag egybeálló egész gyűrűt képez és belső, csúszó felülete fényes fémréteggel van bolitva. * Hirdetéseink között is feltalálható. A szerk. Rh. Vegyesek. Dinamogépkezelői tanfolyam. A m. kir. állami mechanikai és órásipari szakiskolában (Tavaszmező utca 15.) 1906. évi január hó 6-án dinamogép kezelői tanfolyam nyílott meg, mely 7 hétig tart. Tandíj 16 korona. Ivlámpaszén-maradékok elhasználása. A brixeni (Tirol) villamosművek vezetője, Bernard Lajos E. T. Z.-vel közli, hogy ő az ivlámpaszén-maradékokat olyképen teszi alkalmassá az értékesítéshez, hogy a szeneket összeragasztja. A ragasztás — vizüveggel — olyképen történik, hogy a szenek két végét megfelelően be- vagy kivágják, azután bekenik vizüveg és szénporkeverékkel és könynyen egymáshoz szorítják. Ezen műveletet jelenleg a Rienzművekben egy közönséges napszámos végzi. Az ily módon 3