Rádió Technika, 1944 (9. évfolyam, 1-5. szám)

1944-01-01 / 1. szám

Rádió Technika megy a szétrázás. Ilyenkor a csőbe bele kell látni, hogy mennyire izzik a hibás rész. Hibás csillámhíd is okozhat zárlatot. Itt erősebb rázással kell operálni. Gázos csöveket még lehet egyenirányító­nak használni. D-csöveknél ellenállásos bekapcsolás! Vannak még egyéb mentőelvek is, ezek a józan ész szerint bírálandók el. Pl. EBLI-es diódája zárlatos (lemondunk az ant. fading­­szab.-ról, illetve átépítjük a másik körre ) Orion 166. A furcsa skálának csak az oszcillátorkor lehet az oka, a modulátorkor semmiesetre se, mert az legfeljebb a hangerőre van be­folyással. Nem lehet a középfrekvenciás trafó sem az oka, mert pl. rosszul csatolt középfrekv. trafó mindig egyértelműen visel­kedne. Az oszcillátorkor, illetve a padding­­rendszer természetesen összefügg a közép­­frekvencia értékével, hisz az oszcillátorkor a padding-rendszer mellett csak 3 ponton tesz eleget a szuperelvnek. (L. Rádió Tech­nika, 1939 júliusi számának 321. oldalát) Kis kapacitásoknál rendszerint 10—15 kHz-cel többet mutat, nagyobbaknál (tehát a skála vége felé) kevesebbet (tehát hosz­­szabb hullámokat), igaz, hogy 5 kHz-cel. Ha ennél több a különbség, akkor a padding­­rendszer rosszul van méretezve, vagy ami ezzel egyre megy, a középfrekv. rossz helyre van behangolva (de mind!). Igazolt megfejtők: Jászberényi Gyula 250; Feitz János, Somogy­­szentm­iklós 400; Suba János 250; Platscick Ist­ván 400; Győrbíró Gaszton 250; Grosz Sándor, Budafok 400; Szakács János, Munkács 250; Scheffer Zoltán, Munkács 250 és az utólag iga­zolt 300 pont. Kollányi Miklós 400; Zölei István 400; ifj. Dobos Dezső 400; Kőműves Feenc posta műszaki tanonc 250; Heim Antal 250; Vö­­nöczky Géza zrs 250; Konicsek Zoltán 400; Szabó István, Székesfehérvár 250. BEKÜLDÖTT ESETEK: 1. ifj. Dobos Dezső, 30 pont Amatőrkészítésű kisszuper minden látható ok nélkül fütyül. Hosszas izzadás után de­rült ki, hogy a gerjedést a készülékben el­helyezett blokk-tömb okozta. Az ilyen sze­relvényben az összes szűrőblokkok egyesítve vannak és azok egymás felé igen jó útjai a parazita áramoknak. Segített a célszerű „széttelepítés“. 2. Zölei István, Hatvan. 3­0—1— 50 pont. a) Furcsa EL3. ..Standard tükörskálás 2-2-1. Panasz: Bekapcsolás után pár percre lehalkul és torz. Kidobozolva látható, hogy valaki már javította és az EL3 katód ellen­állását 1000 f2-ra cserélte. Kicserélem 160 f2ra, ugyanúgy torzít. Megmérve a katód-áramot, bekapcsolás­nál 32 mA, de lassan növekszik 60 mA-ig. A feszültségek rendben vannak, kivéve az előfeszültséget. A cső üzemközben érdekes zúgó hangot ad, mintha belül valami rez­gésbe jönne.“ Megoldás: a cső hibás, mégpedig a katód­­kiképzése rossz. A fenti hibaeset egyébként az ú. n. halmozott hibák csoportjába tar­tozik. b) Amerikai autórádió: akadozik, ki-ki­­hagy. Ütésre elindul. Megoldás: a vibrátor vízszintes helyzetben van, a serlegen belül gumisapka rezgéscsilla­pítás céljából. A sapka rosszul állt, akadá­lyozta a kalapácsot mozgásában. 3. Grosz Sándor, Budafok. 30-1­50 pont. a) Gyári szuper. Potmétere serceg, ha for­gatják. Újat bele! Az is serceg, a harmadik is! Hiba az egyik 100 cm-es nagyfrekvenciás szűrő, egyik ága szakadt. b) D-csöveknél vigyázzunk az izzószá­lal. A csővizsgálatot olyképpen szokták elvé­gezni, hogy a csőnek izzófeszültséget adva, a ködfénylámpát a katódra illetve valamely rácsra vagy anódra, diódára téve, következ­tetünk az emisszióra. Ez beválik minden csőnél, csak a kisfogyasztású D csöveknél nem, az aránylag erős katódáram a csövet könnyen kivégezheti, különösen ha anódnak a vezérrácsot használjuk. Próbáljuk, meg: DF21-nél emissziót «glimmelünk» a vezér­rácsról és ha levesszük a fűtést, a ködfény­­lámpa tovább izzik! A cső tehát veszélyben van! Más­­ik a versen­y Januári kérdésünk. Rádióamatőrök egymás közt beszélgettek. Különböző kérdéseket tárgyaltak meg, majd a demoduláció és az egyenirányítás témája került szőnyegre. Okos Domokos szerint ez 10.000 st 2. ábra AMIT NEHEZEN lehet beszerezni, próbálja meg nálam IC 0 L A R I műszerész w ■' T ■ MESTER KECSKEMÉTI­ UTCA 3. TELEFON: 185—162.

Next