Repülés, 1924 (2. évfolyam, 1-5. szám)

1924-01-15 / 1. szám

Budapest, 1924 január 15. 1. szám. A magyar Aero-Szövetség és a m. kir. kereskedelmi min. légiforgalmi osztályának hivatalos lapja. Géprepülés — Automobilizmus — Motorkerékpározás Egész évre.......................... 15000 K. Megjelenik minden hó 15.-én. Budapest, 1., Horthy Miklós­ út 15. sz Egyes szám ára _ _ _ 1500 K. Telefon: József 88—30. fl. évfolyam. Előfizetési ár: Szerkesztőség és kiadóhivatal- Két évtized. Az aviatika történetében a második évtized zá­rult le az elmúlt esztendővel. A Wright-testvérek neve azóta fogalommá vált és eszméjük meghódí­totta a levegő birodalmát. Alkotásuk, amellyel az emberiség évezredes álmát valóra váltották, egy új korszak feltámadását jelentette, amelynek szi­luettjei immár kezdenek kibontakozni a repülőgép­nek a közlekedés, a kereskedelem, az ipar, a had­viselés, a sport, a meteorológia, a topográfia, a közbiztonság, az archeológia, az újságírás, a terápia, a mezőgazdaság, a tengeri halászat és még számos különbözőbbnél különbözőbb gyakorlati cél szol­gálatában kifejtett eredményes alkalmazásában. Észak-Amerikában, a szabadság hazájában, szü­letett meg először a repülőgép mai formájának gondolata. Az első repülőgép onnan indult hódító útjára, hogy eleinte, mint szerény sporteszköz, majd később, mint a hadviselő felek veszedelmes harci­gépe, azután pedig a békés polgári légiforgalom közlekedési eszköze ezer meg ezer kilométerszámra rójja a felhők országútját. Akkor, két évtizeddel ezelőtt, bizonyára nem gondolta az első repülőgép megalkotója, hogy amily világraszóló dicsőséget szerzett zseniális találmánya annak idején a kultúrának és az emberi alkotóerő­nek, húsz év múlva époly szégyen bélyeget fognak ütni vele ugyanarra az emberi kultúrára a világ­háborúból nyertesként kikerülő hatalmak, amidőn a vesztes felek aviatikáját csöndes halálra ítélik. A második évtized határkövénél szomorú sor­sunk ellenére is feltámadnak bennünk egy jobb jövendő reménysugarai. Gépeinket a vesztett háború után szétrombolhatták, darabokra törhették, de az eszme a magyar aviatikának szeretete kiolthatat­­lanul él bennünk. Az előző évre visszapillantva — bár a legsze­rényebb keretek között — a magyar aviatika újjá­építését, európai nívón álló regenerálódását láthat­juk. Konstruktőreink bebizonyították, hogy alko­tásaik versenyképesek a nyugati államok hasonló célra készült gépeivel. Pilótáink Amsterdamtól— Budapestig, Budapesttől—Rómáig repülve, valamint Wien—Budapest között lebonyolított rendszeres légiforgalomban tudásuknak, fegyelmezettségüknek mintaszerű tanújelét adták. Az aviatikának e két tényben való megnyilat­kozása a legerőteljesebben mutatja azt, hogy Magyar­­országon az aviatika fejlődésének feltételei meg­vannak. Vannak férfiaink, akik az ügy szeretetét tudással és készültséggel párosítják, csupán egy nincs, a társadalom és mérvadó köreink részéről a megértés, az aviatika sorsdöntő fontosságának fel­ismerése s a támogatás szükségességének belátása. Amikor az aviatika húsz éves múltjára visszatekin­tünk, közben önkénytelenül is az új esztendő esélyeit vizsgáljuk. Hinni akarjuk azt, hogy az új esztendő a fejlődés, a cselekvés esztendeje lesz, eredmények­ben gazdag kezdete a harmadik évtizednek, amelyből mi is derekasan kivesszük részünket. U. J. Kron Im­re és Tá­rsa Budapest, V., Arany J.­u. 34. Tel. 185­05. Elsőrendű lengyel benzin, amerikai autó- és gépolajok nagybani raktára. 1

Next