Repülés, 1924 (2. évfolyam, 1-5. szám)
1924-01-15 / 1. szám
Budapest, 1924 január 15. 1. szám. A magyar Aero-Szövetség és a m. kir. kereskedelmi min. légiforgalmi osztályának hivatalos lapja. Géprepülés — Automobilizmus — Motorkerékpározás Egész évre.......................... 15000 K. Megjelenik minden hó 15.-én. Budapest, 1., Horthy Miklós út 15. sz Egyes szám ára _ _ _ 1500 K. Telefon: József 88—30. fl. évfolyam. Előfizetési ár: Szerkesztőség és kiadóhivatal- Két évtized. Az aviatika történetében a második évtized zárult le az elmúlt esztendővel. A Wright-testvérek neve azóta fogalommá vált és eszméjük meghódította a levegő birodalmát. Alkotásuk, amellyel az emberiség évezredes álmát valóra váltották, egy új korszak feltámadását jelentette, amelynek sziluettjei immár kezdenek kibontakozni a repülőgépnek a közlekedés, a kereskedelem, az ipar, a hadviselés, a sport, a meteorológia, a topográfia, a közbiztonság, az archeológia, az újságírás, a terápia, a mezőgazdaság, a tengeri halászat és még számos különbözőbbnél különbözőbb gyakorlati cél szolgálatában kifejtett eredményes alkalmazásában. Észak-Amerikában, a szabadság hazájában, született meg először a repülőgép mai formájának gondolata. Az első repülőgép onnan indult hódító útjára, hogy eleinte, mint szerény sporteszköz, majd később, mint a hadviselő felek veszedelmes harcigépe, azután pedig a békés polgári légiforgalom közlekedési eszköze ezer meg ezer kilométerszámra rójja a felhők országútját. Akkor, két évtizeddel ezelőtt, bizonyára nem gondolta az első repülőgép megalkotója, hogy amily világraszóló dicsőséget szerzett zseniális találmánya annak idején a kultúrának és az emberi alkotóerőnek, húsz év múlva époly szégyen bélyeget fognak ütni vele ugyanarra az emberi kultúrára a világháborúból nyertesként kikerülő hatalmak, amidőn a vesztes felek aviatikáját csöndes halálra ítélik. A második évtized határkövénél szomorú sorsunk ellenére is feltámadnak bennünk egy jobb jövendő reménysugarai. Gépeinket a vesztett háború után szétrombolhatták, darabokra törhették, de az eszme a magyar aviatikának szeretete kiolthatatlanul él bennünk. Az előző évre visszapillantva — bár a legszerényebb keretek között — a magyar aviatika újjáépítését, európai nívón álló regenerálódását láthatjuk. Konstruktőreink bebizonyították, hogy alkotásaik versenyképesek a nyugati államok hasonló célra készült gépeivel. Pilótáink Amsterdamtól— Budapestig, Budapesttől—Rómáig repülve, valamint Wien—Budapest között lebonyolított rendszeres légiforgalomban tudásuknak, fegyelmezettségüknek mintaszerű tanújelét adták. Az aviatikának e két tényben való megnyilatkozása a legerőteljesebben mutatja azt, hogy Magyarországon az aviatika fejlődésének feltételei megvannak. Vannak férfiaink, akik az ügy szeretetét tudással és készültséggel párosítják, csupán egy nincs, a társadalom és mérvadó köreink részéről a megértés, az aviatika sorsdöntő fontosságának felismerése s a támogatás szükségességének belátása. Amikor az aviatika húsz éves múltjára visszatekintünk, közben önkénytelenül is az új esztendő esélyeit vizsgáljuk. Hinni akarjuk azt, hogy az új esztendő a fejlődés, a cselekvés esztendeje lesz, eredményekben gazdag kezdete a harmadik évtizednek, amelyből mi is derekasan kivesszük részünket. U. J. Kron Imre és Társa Budapest, V., Arany J.u. 34. Tel. 18505. Elsőrendű lengyel benzin, amerikai autó- és gépolajok nagybani raktára. 1