Új Építészet, 1947 (2. évfolyam, 1-12. szám)

1947-01-01 / 1. szám

Egy-egy nélkülözhetetlen épület kiesését a helyreállí­táson kívül, ideiglenes létesítményekkel, de előfordult, hogy a szomszédos állomások épen maradt berende­zéseivel kellett pótolni. De ehhez már olyan központi irányítás kellett, mely az orvoslásra váró feladatok megoldását országos viszonylatban végzi. Ugyancsak ez a szerv (az újjáépítési osztály) jelölte ki a legsürgő­sebb építési feladatokat s a helyreállítás sorrendjét. Kijelölte a teljesen átépítendő állomásokat és ezeknél a minimumra redukálta a helyreállítás mértékét. Csakis az ily módon megállapított irányelvek alapján volt lehetséges, hogy a tervszerű újjáépítés megindul­hatott. 1946 november hó 1-ig a vasút 2.32 millió m­­ épületet állított helyre, 1.43 millió m3-t tett ideiglenesen hasz­nálhatóvá (lakhatóvá) és a legszükségesebb épületek hiányán összesen kb. 10.000 m2 alapterületű, elemek­ből készült barakk felállításával segített. A stabilizáció kezdete óta azonban az az elv, hogy az ideiglenes létesítmények számát a lehető legkisebbre kell szorítani és — ahol csak lehetséges — a végleges megoldásra kell törekedni. A most készülő hároméves gazdasági terv részletesen meghatározza a feladatokat és azok megvalósítására nemcsak relatív sorrendet, hanem fix határidőket is tűz ki, amivel biztosíthatja a pénzügyi és műszaki át­tekintést és tervszerűséget. Ez a program messzemenően figyelembe veszi a vasúti üzem rendkívül differenciálódott, mégis szervesen együttműködő szervezetét és a természetéből folyó lényeges sajátosságokat. Az egész országra (mondhat­nánk kontinensre) kiterjedő vasúti hálózat tulajdon­képpen összefüggő egységet alkot, amely ugyan helyen­ként (a nyílt vonalon) csupán néhány méter szélességű, másutt azonban mindkét dimenzióban nagy kiterje­désű területeket foglal el. E földrajzi egységen belül a vasúti vágányzat és távközlő berendezés (távbeszélő és táviró) — a közlekedés és hírszolgálat egységében — lehetővé teszik, hogy a vasúti üzem egyes szolgálati ágazatai zavartalanul összedolgozhassanak. Mivel a vasút egész szerkezete és szervezete szolgálati ágaknak megfelelő felépítésű, célszerű, ha a vasút épületeit is eszerint osztályozzuk. Az úgynevezett forgalmi épületeken, a vonatforgalom irányításán és biztosításán kívül, az utas és áruforga­lom lebonyolításához szükséges épületeket értjük (fel­vételi épületek, váltóállító központok és váltóőrhelyek, vonatkísérő laktanyák, áruraktárak stb.). A vontatási épületek csoportjába tartoznak a víztornyok és szén­szerelő berendezések, a mozdony-, motor- és kocsi­színek, fűtőházi fiókműhelyek és a mozdonyszemély­­zet laktanyái. A műhelyi épületek, a gördülőanyag (mozdony, motorkocsi, személy- és teherkocsi park) javítását szolgálják és a nagyméretű szerelőcsarnoko­kon kívül kovács-, lakatos-, hegesztő-, asztalos-, bádo­gos-, kárpitos- stb. műhelyekre tagozódnak. A szociá­lis és egészségügyi rendeltetésű épületek is idetar­toznak. A pályafenntartási és pályafelügyeleti szolgálat épü­letei : a vonalak mellett elhelyezett őrházak, térköz­őrhelyek, a pályamesteri szakaszok irodái, műhelyei, raktárai és laktanyái, végül az osztálymérnökségi köz­ponti épületek. Az üzemi és építési anyagok, továbbá a leltári tárgyak beszerzése, leszállítása és szétosztása a központi és elosztó szertárak útján történik a helyi, vonali és fiók­szertárak részére. VASÚTI FE3PÁLYAUDVAR ÜZEMTERVE p и StL0 szs SSЯ p MwMi£J DP: i róp 1 —K от • •H c 0 L/ о ь t 6 T fii: -----14 1 • С51Й ЛРНЕ -|au X INDUL 4'51 PtftHON SZF - ШМШ^ПГП • •■0 - - Ц tr lí '1 И ÉRKEZÉSI PERHON L| V szt и H Pl IF J к Ф1 Фrí kos Й CSL LPR ~~r T V RM 1 VR WC wc - JO JOP ш— RÖVIDÍTÉSMAGYA­RÁZAT ÁF Állomásfőnök, Á H Állomásfőnökhelyettes,­­ Buffet­, CS­L Poggyászfelvonó (csomoglift), D Dohánytőzsde (Váróteremnél: Dohányzó), DT Detektiv, DP Detektiv pihenő, E CS Elő­csarnok, EF Elárusító fülke, ET Előtér, ÉP A Érkező poggyász alagút, É T Étterem, E U Ér­kezési ügyelet, F Fodrász, F I Felvilágosító iroda, F P R Feladási poggyászraktár, H Hor­dárok, Fi­­ Hidegkonyha, I F Idegenforgalmi iroda, I U Indulási ügyetek I P A Induló роду, alagút, 3 ó Javadalmi őrség, 3 D P 3arad. őrs. pihenője, 3 K Hegykezelés, Λ Kapus, KCS Kijárati csarnok, К T Külön terem, К V Kocsi­vizsgálók, L Lépcső, LPR Leadási роду. rakt., M Mosdó, M L Mozgólépcső, M R Menetren­dek, ND Nem dohányzó, О R Orvosi rend, ОТ Oktatóterem, О V Orvosi várósz., OTT Oktató tiszt, Ö Öltöző, P Pénztárak, PA Postaalagút, PF Pénztárfőnök, P­H Postahiv., PL Роду, felv., ?P Роду, ptr, PSZ Pihenő sz., PT Posta és távirda, PV Pénz­váltó, R Reggeliző, RO Rendőr, ROP Rendőrpihenő, RH Raktárhivatalnok, RM Rokt. munk., RU Ruhatár, S Söntés, SH Segédhiv., SZ F Szélfogó, SZ L Személyz. lak., SZ SZ Szem. szobák, T Távb. fülke, TÁ Tálaló, TV Tanuló várót., VK Vonatkísérők, VL Ven­déglős lak., VM Vonatmenesztő, V­SZ Vasúti száll., VT Váróterem, VTT Vezénylő tiszt,, VT Vendéglő üzemi rész, W. C. Árnyékszékek, W. L. Hálókocsitársaság fi­ai

Next