Új Építészet, 1947 (2. évfolyam, 1-12. szám)
1947-01-01 / 1. szám
Egy-egy nélkülözhetetlen épület kiesését a helyreállításon kívül, ideiglenes létesítményekkel, de előfordult, hogy a szomszédos állomások épen maradt berendezéseivel kellett pótolni. De ehhez már olyan központi irányítás kellett, mely az orvoslásra váró feladatok megoldását országos viszonylatban végzi. Ugyancsak ez a szerv (az újjáépítési osztály) jelölte ki a legsürgősebb építési feladatokat s a helyreállítás sorrendjét. Kijelölte a teljesen átépítendő állomásokat és ezeknél a minimumra redukálta a helyreállítás mértékét. Csakis az ily módon megállapított irányelvek alapján volt lehetséges, hogy a tervszerű újjáépítés megindulhatott. 1946 november hó 1-ig a vasút 2.32 millió m épületet állított helyre, 1.43 millió m3-t tett ideiglenesen használhatóvá (lakhatóvá) és a legszükségesebb épületek hiányán összesen kb. 10.000 m2 alapterületű, elemekből készült barakk felállításával segített. A stabilizáció kezdete óta azonban az az elv, hogy az ideiglenes létesítmények számát a lehető legkisebbre kell szorítani és — ahol csak lehetséges — a végleges megoldásra kell törekedni. A most készülő hároméves gazdasági terv részletesen meghatározza a feladatokat és azok megvalósítására nemcsak relatív sorrendet, hanem fix határidőket is tűz ki, amivel biztosíthatja a pénzügyi és műszaki áttekintést és tervszerűséget. Ez a program messzemenően figyelembe veszi a vasúti üzem rendkívül differenciálódott, mégis szervesen együttműködő szervezetét és a természetéből folyó lényeges sajátosságokat. Az egész országra (mondhatnánk kontinensre) kiterjedő vasúti hálózat tulajdonképpen összefüggő egységet alkot, amely ugyan helyenként (a nyílt vonalon) csupán néhány méter szélességű, másutt azonban mindkét dimenzióban nagy kiterjedésű területeket foglal el. E földrajzi egységen belül a vasúti vágányzat és távközlő berendezés (távbeszélő és táviró) — a közlekedés és hírszolgálat egységében — lehetővé teszik, hogy a vasúti üzem egyes szolgálati ágazatai zavartalanul összedolgozhassanak. Mivel a vasút egész szerkezete és szervezete szolgálati ágaknak megfelelő felépítésű, célszerű, ha a vasút épületeit is eszerint osztályozzuk. Az úgynevezett forgalmi épületeken, a vonatforgalom irányításán és biztosításán kívül, az utas és áruforgalom lebonyolításához szükséges épületeket értjük (felvételi épületek, váltóállító központok és váltóőrhelyek, vonatkísérő laktanyák, áruraktárak stb.). A vontatási épületek csoportjába tartoznak a víztornyok és szénszerelő berendezések, a mozdony-, motor- és kocsiszínek, fűtőházi fiókműhelyek és a mozdonyszemélyzet laktanyái. A műhelyi épületek, a gördülőanyag (mozdony, motorkocsi, személy- és teherkocsi park) javítását szolgálják és a nagyméretű szerelőcsarnokokon kívül kovács-, lakatos-, hegesztő-, asztalos-, bádogos-, kárpitos- stb. műhelyekre tagozódnak. A szociális és egészségügyi rendeltetésű épületek is idetartoznak. A pályafenntartási és pályafelügyeleti szolgálat épületei : a vonalak mellett elhelyezett őrházak, térközőrhelyek, a pályamesteri szakaszok irodái, műhelyei, raktárai és laktanyái, végül az osztálymérnökségi központi épületek. Az üzemi és építési anyagok, továbbá a leltári tárgyak beszerzése, leszállítása és szétosztása a központi és elosztó szertárak útján történik a helyi, vonali és fiókszertárak részére. VASÚTI FE3PÁLYAUDVAR ÜZEMTERVE p и StL0 szs SSЯ p MwMi£J DP: i róp 1 —K от • •H c 0 L/ о ь t 6 T fii: -----14 1 • С51Й ЛРНЕ -|au X INDUL 4'51 PtftHON SZF - ШМШ^ПГП • •■0 - - Ц tr lí '1 И ÉRKEZÉSI PERHON L| V szt и H Pl IF J к Ф1 Фrí kos Й CSL LPR ~~r T V RM 1 VR WC wc - JO JOP ш— RÖVIDÍTÉSMAGYARÁZAT ÁF Állomásfőnök, Á H Állomásfőnökhelyettes, Buffet, CSL Poggyászfelvonó (csomoglift), D Dohánytőzsde (Váróteremnél: Dohányzó), DT Detektiv, DP Detektiv pihenő, E CS Előcsarnok, EF Elárusító fülke, ET Előtér, ÉP A Érkező poggyász alagút, É T Étterem, E U Érkezési ügyelet, F Fodrász, F I Felvilágosító iroda, F P R Feladási poggyászraktár, H Hordárok, Fi Hidegkonyha, I F Idegenforgalmi iroda, I U Indulási ügyetek I P A Induló роду, alagút, 3 ó Javadalmi őrség, 3 D P 3arad. őrs. pihenője, 3 K Hegykezelés, Λ Kapus, KCS Kijárati csarnok, К T Külön terem, К V Kocsivizsgálók, L Lépcső, LPR Leadási роду. rakt., M Mosdó, M L Mozgólépcső, M R Menetrendek, ND Nem dohányzó, О R Orvosi rend, ОТ Oktatóterem, О V Orvosi várósz., OTT Oktató tiszt, Ö Öltöző, P Pénztárak, PA Postaalagút, PF Pénztárfőnök, PH Postahiv., PL Роду, felv., ?P Роду, ptr, PSZ Pihenő sz., PT Posta és távirda, PV Pénzváltó, R Reggeliző, RO Rendőr, ROP Rendőrpihenő, RH Raktárhivatalnok, RM Rokt. munk., RU Ruhatár, S Söntés, SH Segédhiv., SZ F Szélfogó, SZ L Személyz. lak., SZ SZ Szem. szobák, T Távb. fülke, TÁ Tálaló, TV Tanuló várót., VK Vonatkísérők, VL Vendéglős lak., VM Vonatmenesztő, VSZ Vasúti száll., VT Váróterem, VTT Vezénylő tiszt,, VT Vendéglő üzemi rész, W. C. Árnyékszékek, W. L. Hálókocsitársaság fiai