Volán, 1972 (6. évfolyam, 2-12. szám)

1972-02-01 / 2. szám

2 A 'Thé­is' köszönti. Az ezredik kitűnőt Január 11-én Budapes­ten a Bartók Béla úton óvatos, okos manőverezés­sel, rohanó kocsisort állí­tott meg, hogy a nehézke­sen átkelő gyalogos öreg életét védje. Ugyan­aznap ugyancsak a Bartók Béla úton egy megállóba szorult 7-es autóbusz kiindulását tette lehetővé az áradó csúcsforgalomban. Négy órával később, Csepel főút­vonalán hasonló önzetlen előzékenységével a mellék­útvonalon veszteglő kocsi­sor előtt megnyitotta a be­sorolást a főútvonalra. Talán véletlen, hogy mindhárom esetben látták példás emberségét? Nem, mert mindig így viselkedik. Nem a közúton kezdte tanulni a tisztessé­get, ott csak folytatja. A neve: Varga János. Az 1-es Volán 1-es üzemegysé­gének gépkocsivezetője. Az ezredik azok sorában, akiket az erre feljogosított szakmai vezetők, példamu­tató közúti magatartásu­kért a helyszínen „A köz­úton kitűnőre vizsgázott a karínnal látnak el. ” és társai azok a tiszte­letreméltó kivételek, akik — ezúttal szó szerint — erősítik a közúton a sza­bályt és bennünk a re­ményt, hogy példájuk mind vonzóbbá válik. az autóközlekedési dolgozók lapja A szerkesztő bizottság elnöke: Tapolczai Kálmán Főszerkesztő: Solymár Tamás Szerkesztőség: Bp. VI., Lenin krt. 90. Levélcím: Bp. St. pl. 221 TeL: 122-780. Telex: 650 Kiadja a Hírlapkiadó Vállalat, Bp. Vill., Blaha Lujza tér 3. Telefon: 313-100. Felelős kiadó: Csollány Ferenc Megjelenik havonta. Terjeszti a Magyar Posta. Előfizethető bármely posta­hivatalnál, a Posta hírlap­üzleteiben és a Posta Köz­ponti Hírlap Irodánál (KHI Bp., V. József nádor tér 1.) közvetlenül, vagy postautal­ványon, valamint átutalás­sal a KHI 215—Э6162 pénz­­forgalmi jelzőszámára. Elő­fizetési díj 1 évre 36,— Ft. Vt évre 18,— Ft. Vt évre 8,— Ft. INDEX: 25.877 71.7184 Egyetemi Nyomda, Budapest Felelős vezető: Janka Gyula igazgató V­endég voltam abban a vállalati Vol­­­­gában, amely egy szépnek ígérkező koranyári napon a Balaton felé indult. Előzékeny vendéglátóim a gépkocsivezető mellett jelölték ki a helyemet, ők hárman hátul foglaltak helyet, ami a forrónak ígérkező napon jeles önmegtartóztatásról tett tanúságot. Dehát én voltam a vendég, ráadásul újságíró-vendég, aki bizonyos pa­naszok ügyében utazott aznap a Balaton­hoz s három vendéglátó kísérőm azt a vállalatot képviselte, amelynek munkájá­ról a panaszok elhangzottak. A hangulat ilyenkor egy kissé feszes, olyasféle villa­mos töltése van, mint amikor a vívók már fölálltak a pástra, fürkészve méregetik egymást, bemelegítő mozdulatokat tesz­nek, de még nem hangzott el a vezényszó. Ilfitársaim minden bizonnyal nem első ízben tették meg ezt az utat ebben az összeállításban. A pilóta huszonhat-har­minc éves fiatalember volt,akit bizalma­san a keresztnevén szólítottak s aki első megítélésem szerint higgadtan és maga­biztosan vezette járművét. Ezek azonban csak az első percek benyomásai voltak, mert alig hagytuk el az M1-es út buda­örsi szakaszát, elfogyott alólunk első sztrá­dánk rövidke darabja, fölértünk az érdi tetőre s nekivágtunk a hosszú, enyhe ka­nyarral folytatódó lejtőnek, amikor elkö­vetkezett az a bizonyos rossz pillanat, amit az ember életében nem tud elfelejteni. A Volga sebességmutatójának tűje a nyolcvan kilométer körül táncolt, amikor fölharsant mögöttünk egy kürt hangja, ugyanakkor fölvillantak egy előzni szándé­kozó jármű lámpái. Félszemmel hátra sandítottam. Egy lapos, meggypiros sport- Mercedes húzódott mellénk. Az út abban a pillanatban szabad volt, csak a kanyar­ban tűnt fel egy másik autó. Hely és idő tehát bőven állt volna rendelkezésre az előzés befejezéséhez, de éreztem, hogy a Volga megugrik velünk, önkéntelenül a sofőr jobb lábára néztem, tövig benyomta a gázpedált, a kocsink felgyorsult és tar­totta a Mercedes sebességét. Hosszabb tá­von termézetesen semmi értelme sem volt ennek a mutatványnak, fiatal piló­tánk nem is erre számított, mindössze ar­ra törekedett, hogy a külföldi rendszámú Mercedest visszaszorítsa. A következő má­sodpercekben a szemből érkező igen jó márkájú s magyar rendszámú autó is „lő­­távolba” érkezett. Ha ez a harmadik kocsi egy kicsit kihúzódik jobbra, azon az úton a Mercedes kényelmesen elfért volna köz­tünk, de nem, az a másik magyar sem tá­gított, így a Mercedes kénytelen volt visz­­szacsúszni mögénk. Pilótánk aljas kis mesterkedését azzal tetézte, hogy féke­zett, arra kényszerítve a Mercedes veze­tőjét, hogy füstölgő abroncsokkal a — sze­rencsére — száraz padkán fejezze be a kalandot. — Mire volt ez jó? — kérdeztem a fiatal gépkocsivezetőtől, aki fölragyogó szemmel, látható elégedettséggel adott ismét gázt. — Tanulja meg az a külföldi ürge, hogy ez Magyarország — mondta gőgös és rossz­indulatú mosollyal s vendéglátó útitársaim megértő nevetgéléssel nyugtázták a meg­jegyzést. Ki tudja, talán még szellemes­nek is találták s ha nincs a kocsiban egy okvetetlenkedő idegen, talán meg is dicsé­rik, amiért olyan bravúrosan „hazavágta azt a külföldi ürgét”. B­üszke nemzeti öntudatunknak ez az új ** vonása ma már — s ezt hivalkodás nélkül állíthatjuk —, nemzetközi hírnév­nek „örvend”. Nyugati autóklubok nyom­tatott tájékoztatóban hívják fel tagjaik fi­gyelmét arra, hogyha Magyarországra utaznak, lehetőleg óvakodjanak az éjsza­kai autózástól, mert a kivilágítatlan ke­rékpárok és lovaskocsik állandó veszély­­forrást jelentenek, általában a legnagyobb óvatosságra intik a magyarországi kaland­ra indulókat. Ezek a tájékoztatók termé­szetesen tapintatosan fogalmaznak, az ember azonban kicsendülni vél belőlük egyfajta határozott figyelmeztetést: He­gyeshalom vagy Rábahídvég után másik világ kezdődik, másfajta közlekedési etika érvényesül annak ellenére, hogy a hivata­los Magyarország rugalmas módon ipar­kodik alkalmazkodni a nemzetközi köz­lekedési alapelvekhez, súlyos milliárdo­­kat költ korszerű utak építésére, forga­lomirányító berendezésekre, a biztonságos közlekedés műszaki feltételeinek megte­remtésére. A közlekedésben egyre inkább eluralkodó — vagy inkább elfajuló — ma­gyar virtus azonban nem költségvetési té­tel. Kiváló pályatársam szenvedélyes érdek­lődéssel foglalkozik a magyar ifjúság gon­dolkodásmódjával, különös tekintettel a nemzeti öntudat kényes kérdéseire. Tanú­ja voltam egy alkalommal egy vizsgálatá­nak, amikor tizenkét-tizennégy éves álta­lános iskolai tanulóknak egyetlen kérdést tett fel: milyen ember a magyar? A kérdésre adott válaszokból a követke­zőket jegyeztem fel: A magyar büszke. A magyar vendégszerető. A magyar udvarias. A magyar nagylelkű. A magyar segítőkész. A magyar barátságos. A magyar önfeláldozó. MAGYAR ÚTON - I

Next