Petőfi Népe, 1975. június (30. évfolyam, 127-151. szám)

1975-06-24 / 146. szám

4 • PETŐFI NÉPE • 1975. június 24. • Holéczi István és Deák Mihály a SZK—4-es kombájnt javítja. Befejezéshez közeledik a gépjavítás A jakabszállási Népfront Szakszövetkezetben 139 hektáron terem közös művelésben a gabona. A tagsági földeken több, mint 1200 hektáron termel­nek elsősorban rozst és takarmánygabonát. A szakszövetkezetben készülnek az aratásra. Úgy tervezik — ha kedvező lesz az időjárás is — e hó­nap végén elkezdik az aratást a tagság kezelésé­ben levő földeken, a közösben pedig a jövő hó­nap közepén. A két új SZK—5-ös kombájnnal el­sősorban a közösben levő gabonát takarítják be. Rövidesen üzemkész állapotba hozzák és a ház­táji földeken állítják üzembe az SZK—4-es kom­bájnt. A szövetkezeti tagok gabonáit két kévekötő aratógép is vágja, a csépléshez pedig a kombájno­kat használják. Szándékoznak még egy SZK—5-ös gabonabetakarítót vásárolni, hogy ezzel még gyor­sabban be tudják fejezni az aratást. A szállítóeszközöket már kijavították, „rajtra” készen állnak. Tizenöt traktorral és 30 billenőpla­tós pótkocsival szállítják majd a termést Kecske­métre, a gabonafelvásárló tárolóiba. Kisszállás! noteszlapok Mi kedvessé­­ teszi Kis­szállást? Az egészz község olyan, mint egy, hatatlan kispad­sze­retettel ápolt liget. Például a központon a gyönyörű, nagy gesztenyefák. Másutt meg­y szép látványt és egyben hasznot is nyújtó cseresznye- és meggy­fák. Huszonötezer négyzetméter belterjes park, benne mintegy hatezer rózsatő. Ez körülbelül kétezerrel több mint Kisszállás lakosainak száma. És a ma még „bölcsődés” korú csemetékkel teli felszabadulási emlékpark további 14,5 ezer négyzetméter­rel gazdagítja Kisszállás zöld­területét. S hogy a facsemeték életerős fákká terebélyesednek, arra a TEMAFORG Vállalat hét, a Vetőmag Vállalat öt szocialis­ta brigádja, a Radnóti KISZ- szervezet és a Dózsa György út­törőcsapat szerető­i„ gondoskodása a biztosíték A szocialista szer­ződésben vállalt parkápolási munka folyamatos elvégzését a brigádnaplókba jegyzett tanácsi igazolások nyugtázzák. A tanácshá­zára kocogok tartva, vasúton,a kö­ Szemközt ve­tem lovas ko­­­st. A bakon ülő, meglet­­tebb korú fér­fi, mintha parádés fogatot haj­tana, úgy fogja a gyeplőt, sza­bályozza a fényes szőrű, szép paripák lépteit. Kecsesen emel­getik patáikat, ütemesen da­gasztják az útpadka sarát. Talán a lovacskák „körmét” tetszik puhítani, bátyám, hogy a kövesút helyett inkább latya­kos szélét választotta? — kér­dem a férfit, aki barátsággal fe­lelt: — Tuggya, a ló lába nem rozs­dásodik, amazoknak ott, inkább kell a száraz kövesút... — és a közeledő pótkocsis vontatókra mutat. A geszte­­n­yeligeten alighanem ály ebédeléséből Uricska Ist­ván tanácsel­­n­ök vissza, igyekszik hiva­talába. Régen találkoztunk A fehér szálakkal megtűzdelt haja, szemöldöke lát­tán eszembe jut: másfél évtize­de ismerem; ő deresedik, a köz­ség meg egyre fiatalabb... — Mióta is áll a köz szolgá­latában, Uricska elvtárs? — Huszonöt éve. Ebből ti­zenhét esztendő Kisszálláson. A tennivaló soha nem mindig adódik ok az hiányzott­ örömre, mint ahogyan a gondokból sem­ fogyunk ki soha. Most például a diákotthon bővítése­ folyik, meglevő hatvan hely mellé to­­­vábbi hatvan tanyai kisdiák szá­mára létesül az új szárny. Au­gusztus 15-re el kell készülnie! Ami aggaszt minket: rohamosan nőnek a költségek. Eredetileg 4,1 millióról volt szó, most csak­nem félmillióval többről beszél a beruházási vállalat. De a kol­légiummal kapcsolatos az egyik gondunk id Újabb Nevelőkre van szükség és persze, lakásra. A lecke tehát adott, egy kis se­gítséggel is számolva, ezt kell megoldanunk... A múlt évi hevítéssel Százhúsz sze­mélyes lett a helyi óvoda, a­cmely nyo­­l­­van emberké­nek ellátást napközis is nyújt. A bölcsőde huszonöt sze­mélyes, de szükség esetén har­minc gyermeknek is helyet ad. A gyermekelhelyezés nem okoz gondot Kisszálláson: minden je­lentkezőt felvettek. Erről eszem­be jut: Bajnai Istvánné, a helyi Bácska Tsz raktárosa a megyei pártértekezleten egyebek között szorgalmazta: igazodjék a böl­csődék, óvodák, s az üzletek nyitvatartása a dolgozó nők munkaidejéhez. — Mennyiben volt érintett felvetésben Kisszállás, s történt-e e változás az indítvány elhangzása óta? — tudakolom Nagy János­tól, a községi pártbizottság titká­rától. — Bennünket az üzletek nyit­­vatartása érintett. Május 1-től kezdődően változott a helyzet: az önkiszolgáló üzlet azóta két­­műszakosan, reggel hattól este hatig tart nyitva. Gyermekintéz­ményeiknél nem sürgetett ilyen gond, működésük a szülők mun­kaidejéhez igazodik. Problémát okozott az óvodában dolgozók szakképzetlensége. Ma már ez a múlté. Két óvónőnk képesített, négyen jelenleg a napi munka mellett folytatják tanulmányai­kat , íme: a falatozó meg­nyitásának története. A forgal­mas központ község­ház­sorába jól il­leszkedő eme­letes épületet összefogással, több­féle gond együttes megoldására a tanács házilagos brigádja hoz­ta létre négy évvel ezelőtt, így lett helye a könyvtárnak, a párt­bizottságnak­,­­a takarékszövet­kezetnek. A vendégfogadónak szánt, helyiség várományosa a helyi áfész volt. Ám, amikor felépült a ház, a szövetkezet szegénynek bizonyult. A tanács pedig „futott” a pénze után, hi­szen oly sok mindenre kellene. Megvételre felkínálta a helyi­séget a megyei vendéglátó vál­lalatnak. Az meg, óvatosan bár, de élt vele: egy évre szerződést kötött, rögzítve azt is, hogy fél éven belül nyilatkozik, üzlet-e számára az üzlet. Nos,­ annyira az volt, hogy három hónap múl­va kifizette a helyiséget. Azóta nemcsak az átutazó csillapíthatja éhét-szomját Kisszálláson, de a legifjabb helybeliek sem állítják meg Uricska Istvánt, mint an­nak előtte tették, hogy: tanács­elnök bácsi, minálunk miért nincs fagylalt?!... Perny Irén Baráti együttműködés a színesfémkohászatban A MÁSODIK világháború után a magyar alumíniumipar államo­sítása és a Szovjet—Magyar Bauxit-Alumíniumipari Társaság — a MASZOBAL — megalapítá­sa új utat nyitott a magyar szí­nesfémkohászat fejlődése előtt. A MASZOBAL tevékenysége idején újjáépültek és bővültek a meglevő gyárak és újabbak is épültek. Nö­velte termelését az almásfüzitői timföldgyár és Inotán új alumí­­niumkohó épült. A szovjet szak­emberek magyar kollégáiknak se­gítséget nyújtottak alumínium­­iparuk tervszerű fejlesztéséhez. Az ötvenes évek végén és a hat­­vanasi évek elején a szovjet és a magyar alumíniumipari fejlődés lehetővé tette, hogy a k­ét ország bővítse az együttműködést. A szovjet—magyar színesfémkohá­szati együttműködés példaként ál­lítható a szocialista országok elé, mint két ország népgazdasági ága­zatának átfogó szakosodása és kooperációja. A hosszútávú szoros együttmű­ködés eredményeképpen az éven­te 20 ezer tonna teljesítményű ré­gi Ajkai Timföldgyár fokozato­san bővült, korszerűsödött és ter­melése elérte a 145 ezer tonnát. Ugyancsak Ajkán épült egy új, korszerű timföldgyár — amely 1972-ben kezdte meg a termelést —, évente 240 ezer tonna telje­sítménnyel. Az együttműködés másik gyü­mölcse a székesfehérvári alumi­nium hengereltáru és ötvözet­gyár, amely Közép-Európa egyik legnagyobb ilyen jellegű üzeme. Hengersorai, sajtolói és energeti­kai berendezései a Szovjetunióból érkeztek. A KÉT ORSZÁG képviselői 1962. november 15-én írták alá a hosszú távú timföld, és alumí­niumipari együttműködési megál­lapodást. A magyar timföld — és ennek megfelelő mennyiségű —, szovjet alumíniumszállítások le­hetővé teszik, hogy a két ország gazdaságosan használja fel a ren­delkezésre álló nyersanyag és energiatartalékait. Ezenkívül egy másik egyezmény keretében a magyar timföld elle­nében szovjet réz érkezik Ma­gyarországra. Ez a megállapodás jelentős előnnyel jár mindkét or­szág színesfémkohászata számára. A két ország alumíniumipará­nak sikere a közös kutatáson, a szoros termelői kapcsolatokon ala­pul. A Csepel Vas- és Fémművek­ben például — sz­ovjet berende­zésekkel — új, csősajtoló üzem épült, ahol rézötvözetcsöveket ál­lítanak elő. Magyar és szovjet szakemberek közösen dolgozták ki a recski rézérclelőhely kiaknázá­sának műszaki-gazdasági feltéte­leit. A szovjet VAMI — össz-szövet­ségi Alumíniumipari Intézet __, a magyar FKI és Aluterv között szoros és gyümölcsöző tudomá­nyos-műszaki együttműködési kapcsolat alakult ki. A két test­véri ország szakemberei közös kutatást és műszaki tervezést folytatnak, kicserélik termelési ta­pasztalataikat, megküldik egy­másnak új termékeik mintapéldá­nyait és gyártási dokumentációját. A két ország hatékony tudomá­nyos-műszaki információcseréje teszi lehetővé, hogy jelentősen csökkentsék az új termékek gyár­tástechnikájának kidolgozására fordított időt. Például magyar ta­pasztalatok alapján épül a Szov­jetunióban a legnagyobb európai alumíniumsajtoló üzem. AZ ALUMÍNIUMIPARI tudo­mányos-műszaki együttműködés­sel párhuzamosan az utóbbi évek­ben a nehéz színes­ és ritka föld­fémekkel foglalkozó kutatók kap­csolatai is megszilárdultak. Néhány éve közös kutatás fo­lyik több aktuális témában, mint például a rézötvözetek grafitkris­tályosítón keresztül végzett folya­matos öntése, a tömb- és csőgyár­ban, rézötvözetből csövek hideg­hengerlése, az alumíniumszalagok minőségének és gazdaságosságá­nak javítása, a réz és rézötvözet­­önté­sek gyártása folyamatos ön­téssel. A koordinációs központ munka­terve alapján az országok egy sor aktuális témában végeznek kuta­tást. Ilyen például a félvezető anyagok fizikai tulajdonságainak tanulmányozása, gyártástechnoló­giájuk kidolgozása, a szupertiszta fémek tulajdonságai új vizsgálati módszereinek kialakítása. Más KGST-országokkal együtt folyik a félvezetők és tiszta fémek gyár­tástechnológiája világszínvonalá­nak elemzése és a várható fejlő­dés prognózisának 1990-ig érvé­nyes kialakítása! A KGST XXIV. ülésszakának határozataiból kiindulva a szovjet és a magyar kohászok az új együttműködési formák kialakítá­sán dolgoznak. Jelenleg együtt tervezik a jugoszláviai Birac Tim­földgyárat. Ez a közös munka elő­­segíti a szocialista tábor országai alumíniumnyersanyag-igényének nagyobb mérvű kielégítését. A Szovjetunióban Magyarországon jelenleg is­­ tanulmányozzák alumí­niumgyárak közös építésének le­hetőségét harmadik országokban. P. Lomako, a Szovjetunió színesfémkohászati minisztere. (APN—KS) Levél Dubrovnikból Kedves Barátom! Dalmát földre lépve Te voltál az első, akire az otthoniak közül gondoltam. Alighogy leszálltam az autóbuszról itt Dubrovnikban, az Adria kék hátán fregatthoz hason­ló vitorlást pillantottam meg. Lassú táncot lejtve köze­ledett a part felé, alig tudtam betelni látványával. Kamaszál­maink egyik főszereplőjére, re­gényből vett tengeri vitorlásha­jónkra, az Albatroszra „ismer­tem” benne. Ezért jutottál leg­először Te az eszembe, „kapi­tány”. A Tisza falunk alatti holt ágán halászladikokról vívott vízi csa­táinkra biztosan emlékszel. Gyak­ran játszottuk azt, hogy az el­lenséget — mintha fej­veszetten futnánk előre — becsaljuk az öbölbe, ahonnan aztán nincsen számára visszaút a nyílt „ten­ger” felé, mert ügyes csellel le­zárjuk mögötte a kijáratot. Az előttem kitáruló öböl szinte kí­nálja magát egykori kedvenc hadicselünk alkalmazására. Nem lehetetlen, hogy a város ezer­kétszáz éves történetében zajlott is le ezen a helyen ilyen ütkö­zet, hisz ahogy olvastam, a tele­pülés lakói nem szűkölködtek hivatalán látogatóban. Az Óvá­ros, a hajdani erődítmények és falak maradványai is azt tanúsít­ják, hogy a história folyamán szívós védekezésre kényszerültek az itt élő emberek. Kézműves­séggel, kereskedéssel szervezett kincseik kalózt és hódítót egya­ránt vonzottak. Az Adriára néző Dubrovnik — valaha Raguzának is nevezték — a négyszázegynéhány méter ma­gas Srdi hegy lábánál feszik, s húsz-huszonötezer lelket szám­lál. A fehér sziklákat parkoló tengerben gyönyörködve arra gondoltam, hogy polgárai hálá­val emlékezhetnek a város­ala­pító görögökre, amiért a termé­szet e pompás szögletén vetet­ték meg a lábukat. És köszön­hetik őseiknek, hogy az erőszak évszázadaiban véráldozattal és jól számító diplomáciával meg­őrizték számukra teljes szépsé­gében a szerencsés fekvésű lakó­helyet. De nem lehet közömbös az elődök iránt a más országból ide­utazó turista sem, hiszen a lát­nivalók nagy része letűnt korok alkotása: a Balázs templom, a Sponta-palota, a régi kikötő, az óratorony, a Lokrum szigeti kas­tély és még sok más is. A mű­emlékek szépségére éhes ember keze nyomát viselik. Hozzád intézett soraim egy parti liget padján pihenve velem papírra, fehér és rózsaszín virá­gú délszaki cserjék szomszédsá­gában. Eltűnődök rajta, hogy mi­lyen kellemesen furcsa, amikor az ember kikerül megszokott kör­nyezetéből. Érzékszervei — szin­te anélkül hogy akarná — teljes kapacitással működnek. Lépten­­nyomon azon kapom magam, hogy kihalászok az itteniek ide­genül csörgedező beszédéből egy­­egy hangsort, s próbálom meg­fejteni a jelentését. Az eddig so­sem érzett illatokat mélyebbeket lélegezve kóstolgatom, szemeim pedig mindent, az egészet és a részleteket egyszerre kísérlik meg felvenni az emlékezet filmszalag­jára. Az ízek megismerésének vágya nem túl erős bennem, mi­vel nem vagyok ..gyomor-em­ber’ Úgy érzem, lassan úrrá lesz rajtam a fáradtság. Alig néhány órája érkeztünk meg, s én ahe­lyett, hogy a nyolcszáz kilométe­res buszozás fáradalmait pihen­tem volna ki, „futottam egy kört” a híres nyaralóhelyen. Indulás előtt tartottam egy kicsit ettől az Utazástól,­­hiszen éjszakai pi­henő nélkül keresztülvágtatni Jugoszlávián, Szegedtől Dubrov­nikig, az nem gyerekjáték, már tudom, hogy ez csupán Most a gyakorlatlan „világjáró" aggo­dalma volt. A látnivalók feledte­tik a derékfájást, s­­ hogy pár­száz kilométer után az ember unja már a bőrülést. Rá kellett jönnöm, hogy autóbusz ablakán át ismerkedni egy ország ter­mészeti szépségeivel, elsőrangú dolog. Olyan, mintha moziban ülnénk, csak nem a tájak fut­nak el előttünk, hanem mi ma­gunk a tájak mellett. A mozi­­beli szpíkert az idegenvezető pó­tolja számunkra. Egyébként a magyar—jugo­szláv határt átlépve egy jó da­rabig hiába vártunk egzotikus nevezetességekre, olyan a vidék arca, mint nálunk az Alföldé. A szántóföldeken kukorica és ga­bonatáblák váltogatják egymást, s az emberek teszik, amit kell, kapálnak és építkeznek. Újvidék városképe viszont már kevésbé megszokott: tizenhat-húsz eme­letes házak állnak a lakótelepe­ken, ami a mi vidéki városaink­ra nem jellemző, a Duna tükrén esti fények villóztak, mikor a fo­lyó hídján átgördültünk. Novi Sadtól nem Belgrád, ha­nem Tuzla irányába fordultunk, s magunk mögött hagyva a Frus­ka Gora vonulatát, átvágtunk a Drina völgyén. Tuzlától Dub­rovnikig egyvégtében, hegyek kö­zött vezetett az utunk, síkság­hoz szokott szemem nem­­ kis örömére. Szarajevóban nagyon szerettem volna legalább egy órát nézelődni, szippantani a vá­ros történelmi levegőjéből, de meg kellett elégednem a mina­retek, dzsámik futó üdvözlésével. Ha egyetlen mondatban fogla­lom össze, hogy ezután mit lát­tam még a Dubrovnikba hozó úton, ennyit mondhatok: fehér púpú, hatalmas hegyeket a rá­juk kapaszkodó bokrok zöld pöty­­tyeivel, a völgyekben pedig mély­zöld és kékséges-kék vizeket. A jablanicai tó vagy a Neretva fo­lyó völgyének bemutatásához ecsetre, nem pedig szerény go­­lyóstollra lenne szükség. Levelem végéhez érve utastár­saimról ejtenék néhány szót. A Volán Vállalat idegenforgalmi szakembere gondoskodott róla, hogy hamar feloldódjunk, ne méregessük egymást vadidege­nekként. A dubrovniki megérke­zés után pedig már mint régi ismerősök váltunk el, indult min­­denki a szállását megkeresni. A Szeged—Dubrovnik járaton tsz­­dolgozók is utaztak, ők tovább­mentek Herceg-Noviba, ott tölte­nek el két hetet. Velük való it­teni találkozásom kedves élmé­nyeim közé sorolom. Hogy miért, azt neked nem kell megmagya­ráznom. Üdvözletét küldi barátod: A. Tóth Sándor • A dubrovniki bazárban. Akinek van türelme, harmadára is leal­­kudhatja egy-egy holmi árát. • Ahol a sziklazuhatag találkozik az Adriai tengerrel. (Béla Ottó felvételei) • Dubrovnikban van mit nézni a növénytan kedvelőinek. -

Next