Állami Községi Polgári Iskola, Balassagyarmat, 1946
2 értelmében a VKM. kebelében működő 39-es létszámcsökkentő bizottság határozata alapján a VKM. Csala István polg. isk. tanárt állásából elbocsátotta. A VKM. új 1. év nov. 15-én kelt 127 988/1946 IV. b. 11. o. rendeletével Hebelt Sándorné, Gindert Margit áll. polg isk. tanárt az újpesti 1. sz. áll polg. leányiskolától a balassagyarmati áll. polgári, illetőleg az áll. általános iskolához helyezte át. 7. Az iskola tanulmányi és nevelési ügyei, a) Tanári értekezletek. Alakuló értekezletünket aug. 21-én tartottuk meg. Ezen kívül 1 módszeres, 1 nevelésügyi, 2 ellenőrző, 2 osztályzó, 2 díjmegállapító és 1 záróértekezletet tartottunk a tanév folyamán. A tanári testület az alakuló gyűlésen kegyelettel emlékezett meg a háború folyamán elhunyt két kortársról dr Hámos Péterné Dusovszky Mária igazgatóról, aki 1923-1935-ig állott az iskola élén, valamint Szakáll Antónia tanárról aki már régebben nyugállományban volt. Bennük a magyar pedagógus társadalom két nagyon értékes tagját vesztette el. Emléküket szeretettel és kegyelettel őrizzük és az iskola iránt tanúsított önfeláldozó munkásságuk példaként áll mindig előttünk. A tanári testület az alakuló értekezleten állította össze az egész évi munkatervet és az igazgató elkészítette a tantárgyfelosztást. Módszeres és nevelésügyi értekezleteinken Wolcsánszkyné Mészáros Erzsébet tanár a helyesírástanítás módszeréről, Kiss Aranka tanár a demokratikus nevelésről tartott előadást. b) Tanítói és nevelői eljárásban testületünk a „Tanterv és Utasítás“ a „Végrehajtási utasítás“ irányelveit követte. A tanári testület részt vett a világnézeti átképző szemináriumokon, hogy minél eredményesebben vigye véghez a tanulók demokratikus szellemben való nevelését. c) Tantárgybeosztás és órazend készítésére az év folyamán többször került sor. Szükségessé tette ezt a tanári testületben történt gyakori változás, a tanárok egy részének az általános fiúiskolához és részben a gimnáziumhoz való beosztása; a nov 1-től jan. 31-ig 35 perces tanórákra csökkentett tanítási menetrend, a februári háromhetes szénszünet és az óraszámcsökkentést maga után vonó, febr utolsó hetétől ápr. 1-ig tartó másodnapos tanítás. Az általános fiú- és leányiskolában történt mindennemű órarendváltozás iskolánknál is új órarend készítését tette szükségessé. d) Tanításmenetek, óravázlatok- A továbbhaladás szempontjából számító tantárgyak anyagát tíz hónapra osztották be a szaktanárok. A téli idő folyamán ezeknek a tantárgyaknak a tanítása és a tanításmenetekbe felvett tananyag elvégzése maradék nélkül megtörtént, mert óraszám és tananyagcsökkentést a melléktantárgyak anyagában foganatosítottunk. e) G Az ifjúság lelki nevelésére nagy gondot fordított a tanári testület. A háborús évek nem múltak el anélkül, hogy nyomot ne hagytak volna az ifjúság lelki alkatán. Az erkölcsi jellem kialakítását gátló összetevőknek az ifjúság lelkéből való kigyomlálása volt nevelési eljárásunk egyik fő célkitűzése. A márc. 13—14-én végzett lelkigyakorlatok és a márc. 25-én megtartott csen-