Állami Községi Polgári Iskola, Balassagyarmat, 1946

2 értelmében a VKM. kebelében működő 39-es létszámcsökkentő bizottság ha­tározata alapján a VKM. Csala István polg. isk. tanárt állásából elbocsátotta. A VKM. új 1. év nov. 15-én kelt 127 988/1946 IV. b. 11. o. rendeletével He­belt Sándorné, Gindert Margit áll. polg isk. tanárt az újpesti 1. sz. áll polg. leányiskolától a balassagyarmati áll. polgári, illetőleg az áll. általános iskolá­hoz helyezte át. 7. Az iskola tanulmányi és nevelési ügyei, a) Tanári értekezletek. Alakuló értekezletünket aug. 21-én tartottuk meg. Ezen kívül 1 módszeres, 1 nevelésügyi, 2 ellenőrző, 2 osztályzó, 2 díjmegállapító és 1 záróértekezletet tartottunk a tanév folyamán. A tanári testület az alakuló gyűlésen kegyelettel emlékezett meg a há­ború folyamán elhunyt két kortársról dr Hámos Péterné Dusovszky Mária igazgatóról, aki 1923-1935-ig állott az iskola élén, valamint Szakáll Antónia tanárról aki már régebben nyugállományban volt. Bennük a magyar pedagó­gus társadalom két nagyon értékes tagját vesztette el. Emléküket szeretettel és kegyelettel őrizzük és az iskola iránt tanúsított önfeláldozó munkásságuk példaként áll mindig előttünk. A tanári testület az alakuló értekezleten állította össze az egész évi munkatervet és az igazgató elkészítette a tantárgyfelosztást. Módszeres és nevelésügyi értekezleteinken Wolcsánszkyné Mészáros Er­zsébet tanár a helyesírástanítás módszeréről, Kiss Aranka tanár a demokra­tikus nevelésről tartott előadást. b) Tanítói és nevelői eljárásban testületünk a „Tanterv és Utasítás“ a „Végrehajtási utasítás“ irányelveit követte. A tanári testület részt vett a világ­nézeti átképző szemináriumokon, hogy minél eredményesebben vigye véghez a tanulók demokratikus szellemben való nevelését. c) Tantárgybeosztás és órazend készítésére az év folyamán többször került sor. Szükségessé tette ezt a tanári testületben történt gyakori változás, a tanárok egy részének az általános fiúiskolához és részben a gimnáziumhoz való beosztása; a nov 1-től jan. 31-ig 35 perces tanórákra csökkentett taní­tási menetrend, a februári háromhetes szénszünet és az óraszámcsökkentést maga után vonó, febr utolsó hetétől ápr. 1-ig tartó másodnapos tanítás. Az általános fiú- és leányiskolában történt mindennemű órarendváltozás iskolánk­nál is új órarend készítését tette szükségessé. d) Tanításmenetek, óravázlatok- A továbbhaladás szempontjából szá­mító tantárgyak anyagát tíz hónapra osztották be a szaktanárok. A téli idő fo­lyamán ezeknek a tantárgyaknak a tanítása és a tanításmenetekbe felvett tan­anyag elvégzése maradék nélkül megtörtént, mert óraszám és tananyagcsök­kentést a melléktantárgyak anyagában foganatosítottunk. e) G Az ifjúság lelki nevelésére nagy gondot fordított a tanári testület. A háborús évek nem múltak el a­nélkül, hogy nyomot ne hagytak volna az ifjúság lelki alkatán. Az erkölcsi jellem kialakítását gátló összetevőknek az if­júság lelkéből való kigyomlálása volt nevelési eljárásunk egyik fő célkitűzése. A márc. 13—14-én végzett lelkigyakorlatok és a márc. 25-én megtartott csen-

Next