Balatonvidék, 1902 (6. évfolyam, 1-26. szám)

1902-02-23 / 8. szám

VI. évfolyam. Ma tíz esztendeje annak, hogy Un­terberger Ferenc meghalt. Az ipartestü­let e szomorú évforduló alkalmából teg­nap Unterberger házát szép ünnepély között emléktáblával jelölte meg. Ha a halottak beszélni tudnának, Unterberger erre hihetőleg azt mondaná : »Ne csi­náljatok nekem komédiát s belőlem lát­ványosságot. A­mit tettem, nem hiúság­ból tettem, hanem, mert a lelkem pa­rancsolta. Ne szavaljatok hát, az idő drága, menjetek dolgotok után. Az ün­nepség költségét pedig inkább adjátok a dolgozni nem tudó szegényeknek.« Ő, mondjuk, hihetőleg így beszélne, az ipar­testület azonban jól tenné, ha akkor sem fogadna szót. Épen mivel igy beszélne. Csak hadd legyen ez, az az emléktábla intérsi• 1, például s néma de mégis beszé­des vádlóként. Unterberger Ferenc nem volt má­s gyár­ember. Temesvárott született ugyan hosszabb külföldi tartózkodás után köztünk telepedett le s itt is halt meg, de ezek csak külsőségek. A lelke azon­ban egészen más volt, mint a magyarság legnagyobb részéé. Ő tudniillik nemcsak komolyan hitte, de meg merte vallani is, hogy a munka nem szégyen, sőt, hogy a munka nemesít és gazdagít is. Már pediglen ez nem magyar virtus. Látom az ökölbe szorult kezeket, a haragosan villogó szemeket s a boszos kifakadást : »No de ill­et mondani, sőt kiírni, hogy a magyar ember nem szeret dolgozni. Le a hazaárulóval.” Tisztelt olvasó, a­ki haragszik, annak rendesen nincs igaza. A szó nem pótolhatja a tet­tet, sem a fellángolás a munkát. Csak az igaz, a­mi igaz. Igaz, hogy dolgozunk mi is, mert máskép éhen halnánk , de épen csak annyit, a­mennyit »muszáj.« Kevesen vannak azok, kiknek életele­mük, mulatságuk a munka. Ezt már­ Széchenyi is ki merte mondani, sőt ínni is, pedig azóta egy szemerny­it sem ja­vultak közállapotaink. Sőt ! ! Hiszen általános a panasz, hogy­­ a magyar úri osztály mindegyre pusztul, idegenek nyakába szakad nemzeti vagyon. De ám hogy lehet az, a­hogy a­hol s a­miből a magyar ember nem tud megélni, ott és abból az ide­gen náció meggazdagszik ? ! Az oka en­nek az a bolondos felfogás, hogy a munka nem úri dolog. Hogy csak az a pénz ragyog és illatozik, a­melyet az édes anyaföld termel, a gyár, a bolt, a rak­tár, a bánya, fürdő-berendezés etc. etc. azonban már elhomályosítja a pénzt is, meg a címereket is. Bezzeg az uj világ­ban, Angliában, Németországban nem igy van. De sőt még Franciaországban is máskép szól a nóta. Ott a lordok, gró­fok, márkik, nem restellik, hogy perlmut- llntftphftpirftr-finniftri^. A BALATON VIDÉK TÁRCÁJA Szomorún sír . . Szomorún sír fü­lembe a téli szél . Ugy szeretném megérteni, mit beszél. Fájdalma nagy, azt kiérzem Sebe még­is, bár most sajog, hangjából. Lassan heged s be is gyógyul magától. Gyors szárnyával a világot befutja, — Zúgó erdőn, réten visz át az idja. — Itt is felejt, ott is hagy kis S mire itt lesz a szép tavasz, bánatot, Nem is tudja, milyen panaszt hallatott. De szivesen reá bíznám szívemet, Cserélné ki, mire jön a kikelet ; Ölelné fel, a mi reá nehezül És szórná szét a világba — Jaj, de oda, hova ember nem kerül. Frászt Lujza. Keszthely, 1902. február 23.­­ 8. szám. Bozzai Pál. (Egy elfeledett költőről.) „Csak néha éjek éjjelén Támad föl az emlékezet S halvány arcával rezge fényt A puszta sirhalmokra vet." (Ez a világ. . . Bozzai.)­­ A bánatos hangú költő, kinek lantján ez egyszerű, de igazságuknál fogva megkapó sorok születtek, a mi szűkebb hazánkban, a kies Za­lában, annak is egyik legszebb vidékén, Kővágó-Eörsön született, a Balaton mellett, 1829. jan. 10-én. Ő is, mint Csokonai, Szentjóbi, Dayka, Kármán, Katona, Petőfi, korán, úgyszólván élte tavaszán dőlt sírjába, mikor alig volt még hu­szonhárom éves, mégis testben-lélekben meg­törve, elcsigázva. Rövid élete hideg, borús őszhöz hasonlít. A fekete felhő úgyszólván ott terjesztgette szárnyát bölcsője felett, s a derűt árasztó nap­sugár csak lopva aranyozhatta meg ifjú életét, akkor is csak néhány percre. Bozzai Pál a lemondás, a bánat, a szenve­dés költője. Ilyenné avatták élete körülményei. Születése anyja életébe kerülvén, nem élvezhette az anyasziv édes melegét, zordon lelkű atyja pedig e hiányt pótolni se nem tudta, se nem akarta. Ha már szüleit nem szerethette, annál job­ban szerette hazáját. Jogi tanulmányainak be­fejezése után Gulácson volt patvarista s aztán a magyar szabadság­harc hullámai őt is maguk­kal ragadták. A lant embere kardot fogott, hogy küzdjön a zsarnoki elnyomás ellen. Ettől fogva az üldöző Nemezis egy pillanatra sem tágított mellőle. Legborzasztóbb volt rá nézve, hogy a gyűlölt osztrák katonaruhát kellett viselnie. Meghatóan írja le szenvedéseit, melyek az osztrák katonáskodás alatt idegen földön érték. Egyedüli vigasza az irogatás és idegen költők tanulmányozása volt. Hazáját, a szép Balatonvidéket, mely után oly epeden vágyott, teljesen megtörve láthatta csak 1852. év tavaszán, mikor betegsége miatt a katonaszolgálat alól felmentették. Még ugyan­ezen év jun. 24-én meghalt Zánkán, hol testvér­bátyja lakott s hová üdülés végett ment. Lelke is, sorsa is rokon a Petőfiével. Életrajzirója s verseinek kiadója, Lévay József, nem említi, de egy-két verséből azt le­­het következtetni, hogy szerelmében nem volt boldog. Pedig ez érzelme mély és igaz volt mert természetes és őszinte az a hang, mel­ly*!

Next