Bányászati és Kohászati Lapok, 1873 (6. évfolyam, 1-24. szám)

1873-07-01 / 13. szám

VI. évi folyam 13. szám 1873. julius 1-én. BÁNYÁSZATI ÉS KOHÁSZATI LAPOK. A M. K. BÁNYÁSZAKADÉMIA KÖZLÖNYE. Szerkeszti (Selmeczen): Kerpely Antal, m. kir. bányatanácsos, akad. rendes tanár. Megjelenik minden h­olnap 1-én és 15-én. Előfizetési ár: Egy évre 6 írt. Fél .­3 „ Hirdetések kis sora . . . . 8 kr. Az előfizetési pénzek és minden közlemények a szerkesz­­tőhez czimzendők. * A tiszteletdij eredeti dolgozatokért ivenként . . 25 frt. Kivonatokért.....................................15 „ Fordításokért..................................10 „ mely tetszés szerint nyomatás után, vagy féléven­ként fizettetik. * Tartalom : Gömöri vasút, szénszállítás stb — Angolország vasipara. Folytatás. — Az érczek értékének meghatározása. Vége. — Yates-féle biztosító lámpa. Rajzzal. — Részben hordozható szállitó­gép. Rajzzal. —Bécsi közkiállítás. — Különfélék. Gömöri vasút, szénszállítás, vaskőkutatás, magyar földbirtokosok. Mint értesülünk, a Bánréve-Dobsinai vasúton szépen folynak a munkálatok; a föld­munkáknak körülbelől 3­4 része kész, és biz­ton várható, hogy e vonal jövő évre már a forgalomnak fog átadatni,­­ de daczára annak, hogy az a gömöri vaskerület legfon­tosabb pontjai mellett elvezet, azon nagy hátránynyal bír, hogy az oderbergi vonalhoz nem csatlakozik, tehát minden fontosságának daczára csak zugvonal marad és az olvasztó művek ellátását kokszszal nem lényegesen könnyíti, mindamellett előnyöket fog nyúj­tani a vaskő- és faszén-szállításra nézve és ennek lehető nagy mérvben hasznát is veen­­dik a vaskőbányáktól távolabb eső kohók. A keskeny vágányu vasutak alkalmazása a faszénszállításra nem bizonyult épen a leg­jobbnak és azon szomorú tapasztalatok, me­lyeket az Ózd-Nádasdi szűkvágányu vonalon tettek, más kohóknak is fognak tanulságul szol­gálni. Nem csak, hogy a faszénnek kikerül­­hetlen többszörös átrakatása, daczára annak, hogy a faszén zsákokban szállíttatik, nagy veszteséggel jár, hanem a kisebb vasútszeke­­rekbe 30 — 40 zsáknál több nem igen fér; a vagyonokat t. i. nem engedik oldaldeszkák­kal ellátni, ezt pedig annál is inkább tehet­nék, mert az egész vonalon olyan építkezések nem is fordulnak elő, melyek a magasra meg­rakott vagyonokkal való átmeneteit netalán megakadályoznák. De a vagyonokért azért az egész 90 mázsányi szabályos tehert számít­ják fel, pedig a tulajdonképi teher súlya alig több 30—40 mázsánál, mi az iparosok mind­azon előnyeit teszi illusóriussá, melyeknek a vasúti szállítással járniok kellene. A göm­öriek vaskő-kutatásai újabban egészen Borsod és Tolna megye te­rületére terjednek ki. Akadtak is ezen me­gyékben a mészkő közé települt igen szép tömzsalakú barnavaskő-telepekre, melyek a minőségre és a települési viszonyokra nézve nagyon hasonlítanak a Rudabánya és Telekes körül ismeretes vaskövekéhez. Néha 20—25 ölnyi vastag, ha nem is mélyen lenyúló töm­­zsök találtattak, melyek a kivájásra méltók. Ezen kutatásoknál a földbirtokosok néha nagyon komikus szerepet játszanak, sajátságos nézeteikkel és követeléseikkel. Például egy bizonyos Lovász ur Martonyi mellett — kinek, mellékesen mondva, kilátása van arra, hogy országgyűlési képviselőnek fog megválasz­tatni — egy N­e­h­r­e­r-féle szabadkutatás al­kalmával a kutatás megengedését a következő feltételekhez kötötte: évi 500 forint kártalanítás, egy erdész-lakház fölépítése, egy erdésznek kinevezése, külön kártalanítás az ivóvíznek használatáért stb.

Next