Bányászati és Kohászati Lapok, 1873 (6. évfolyam, 1-24. szám)
1873-07-01 / 13. szám
VI. évi folyam 13. szám 1873. julius 1-én. BÁNYÁSZATI ÉS KOHÁSZATI LAPOK. A M. K. BÁNYÁSZAKADÉMIA KÖZLÖNYE. Szerkeszti (Selmeczen): Kerpely Antal, m. kir. bányatanácsos, akad. rendes tanár. Megjelenik minden holnap 1-én és 15-én. Előfizetési ár: Egy évre 6 írt. Fél .3 „ Hirdetések kis sora . . . . 8 kr. Az előfizetési pénzek és minden közlemények a szerkesztőhez czimzendők. * A tiszteletdij eredeti dolgozatokért ivenként . . 25 frt. Kivonatokért.....................................15 „ Fordításokért..................................10 „ mely tetszés szerint nyomatás után, vagy félévenként fizettetik. * Tartalom : Gömöri vasút, szénszállítás stb — Angolország vasipara. Folytatás. — Az érczek értékének meghatározása. Vége. — Yates-féle biztosító lámpa. Rajzzal. — Részben hordozható szállitógép. Rajzzal. —Bécsi közkiállítás. — Különfélék. Gömöri vasút, szénszállítás, vaskőkutatás, magyar földbirtokosok. Mint értesülünk, a Bánréve-Dobsinai vasúton szépen folynak a munkálatok; a földmunkáknak körülbelől 34 része kész, és bizton várható, hogy e vonal jövő évre már a forgalomnak fog átadatni, de daczára annak, hogy az a gömöri vaskerület legfontosabb pontjai mellett elvezet, azon nagy hátránynyal bír, hogy az oderbergi vonalhoz nem csatlakozik, tehát minden fontosságának daczára csak zugvonal marad és az olvasztó művek ellátását kokszszal nem lényegesen könnyíti, mindamellett előnyöket fog nyújtani a vaskő- és faszén-szállításra nézve és ennek lehető nagy mérvben hasznát is veendik a vaskőbányáktól távolabb eső kohók. A keskeny vágányu vasutak alkalmazása a faszénszállításra nem bizonyult épen a legjobbnak és azon szomorú tapasztalatok, melyeket az Ózd-Nádasdi szűkvágányu vonalon tettek, más kohóknak is fognak tanulságul szolgálni. Nem csak, hogy a faszénnek kikerülhetlen többszörös átrakatása, daczára annak, hogy a faszén zsákokban szállíttatik, nagy veszteséggel jár, hanem a kisebb vasútszekerekbe 30 — 40 zsáknál több nem igen fér; a vagyonokat t. i. nem engedik oldaldeszkákkal ellátni, ezt pedig annál is inkább tehetnék, mert az egész vonalon olyan építkezések nem is fordulnak elő, melyek a magasra megrakott vagyonokkal való átmeneteit netalán megakadályoznák. De a vagyonokért azért az egész 90 mázsányi szabályos tehert számítják fel, pedig a tulajdonképi teher súlya alig több 30—40 mázsánál, mi az iparosok mindazon előnyeit teszi illusóriussá, melyeknek a vasúti szállítással járniok kellene. A gömöriek vaskő-kutatásai újabban egészen Borsod és Tolna megye területére terjednek ki. Akadtak is ezen megyékben a mészkő közé települt igen szép tömzsalakú barnavaskő-telepekre, melyek a minőségre és a települési viszonyokra nézve nagyon hasonlítanak a Rudabánya és Telekes körül ismeretes vaskövekéhez. Néha 20—25 ölnyi vastag, ha nem is mélyen lenyúló tömzsök találtattak, melyek a kivájásra méltók. Ezen kutatásoknál a földbirtokosok néha nagyon komikus szerepet játszanak, sajátságos nézeteikkel és követeléseikkel. Például egy bizonyos Lovász ur Martonyi mellett — kinek, mellékesen mondva, kilátása van arra, hogy országgyűlési képviselőnek fog megválasztatni — egy Nehrer-féle szabadkutatás alkalmával a kutatás megengedését a következő feltételekhez kötötte: évi 500 forint kártalanítás, egy erdész-lakház fölépítése, egy erdésznek kinevezése, külön kártalanítás az ivóvíznek használatáért stb.