Bécsi Napló, 2001 (22. évfolyam, 1-6. szám)

2001-11-01 / 6. szám

ÉVGYŰRŰ December - Karácsony hava Advent Advent az egyházi év kezdete, a karácsonyi elő­készületek négyhetes időszaka. Szent András nap­ját (november 30.) követő vasárnap előestéjével kezdődik. Az adventi koszorú készítése feltehetően német eredetű szokás. Ausztriában a két világháború kö­zötti időszakban kezdett elterjedni, Magyarorszá­gon csak a legutóbbi időkben. Rendszerint örök­zöldből fonják. A ráhelyezett négy gyertya az ad­venti négy vasárnapot jelképezi. Advent első va­sárnapján gyújtják meg az elsőt, a rákövetkező va­sárnapokon mindig eggyel többet. December 4. - Borbála nap­ja Szent Borbála emlékünnepe. A bányászok, a tü­zérek, a várak védőszentje volt. A Borbála-nap hi­edelmei és szokásai hasonlóak a Luca-napéhoz. E napon is szoktak gyümölcságat vízbe tenni, ha ka­rácsonyra kizöldült a leány férjhezmenetelére jó­soltak vele. December 6. - Szent Miklós napja Szent Miklós püspök a 4. században élt. A pé­kek, halászok, révészek, vízimolnárok, diákok patrónusaként tisztelték. Az 1950-es években a télapó, a telet megszemélyesítő alak elnevezésére vezették be­­ az orosz gyed moroz ’fagyapó’ for­dításaként­­ a Mikulás helyett. Ez azonban nem azonos Szent Miklós alakjával és a hozzá kapcso­lódó szokásokkal. Az ajándékozás szokása napja­inkig él, jelmezes Mikulás keresi fel azokat a há­zakat, ahol kisgyermekek vannak. Néhol ördög vagy krampusz is kíséri. Szavaltatja, énekelteti, kikérdezi a gyermekeket. Ha szükséges, virgácsot is ad, amit a szülők jól látható helyre tesznek, hogy alkalomadtán figyelmeztessék a gyermeke­ket a Mikulásnak tett ígéretükre. December 13. - Luca napja A magyar néphitben Luca alakja kettős, egy­részt kapcsolatos a legendabeli Szent Lucával, másrészt egy boszorkányszerű nőalak. A boszorkányok felismerésére készült az ún. lu­­caszék. Luca-naptól karácsonyig kellett elkészíte­ni, innen az ismert közmondás: Lassan készül, mint a lucaszéke. E naphoz sokféle házasságjósló eljárás kapcso­lódott. Lucacédulára férfineveket írnak, abból mindennap egyet tűzbe vetnek, s ami karácsonyra marad, az lesz a jövendőbeli neve. Gallyakat tettek a vízbe, s ha karácsonyra kizöldült, a leány közeli férjhezmenetelét jósolták. Szintén ezen a napon kezdik csíráztatni a búzát, amely ha karácsonyra kizöldül, a következő évben jó termés várható. Tilos a fonás és varrás, javasolt női munkák: tollfosztás, babfejtés. December 21. - Tamás napja Hitetlen Tamás néven emlegetett apostol. E naphoz is néhol férjjósló praktikák kapcsolódtak. Az ezen a napon levágott disznó háját tamásháj­nak nevezik, amelyet kelések gyógyítására véltek alkalmasnak. Betlehemezés A karácsonyi játékok legrégibb és legnépsze­rűbb misztérium-, illetve pásztorjátéka. Karácsony Antiochus kalendáriuma december 25-ét a Nap születésnapjának nevezi. Aurelianus császár (270-275) elrendelte, hogy e napon birodalma te­rületén ünnepet tartsanak a legyőzhetetlen Nap tiszteletére. Az ünnep keresztény magyarázata szerint kará­csony Jézusnak, az örök Napnak, az isteni fényfor­rásnak születésnapja. December 24. - karácsony vigíliája, Ádám- Éva napja Karácsony vigíliája, azaz böjtje, Ádám-Éva napja az adventi időszak utolsó napja. A karácsonyi életfa, termőág az évről évre meg­újuló természet ősi, mágikus jelképe. Az európai keresztény hagyományban bibliai elemekkel ötvö­ződött. A karácsonyfa fokozatos elterjedése előtt állítása általános volt a magyar nyelvterületen. A termőágakat rozmaring, nyárfa-, bürök-, kökény­ágakból készítették. Gerendára, vagy a szobasa­rokba függesztették, olykor a koronájával lefelé. Aranyozott dióval, piros almával, pattogatott ku­koricával, mézeskaláccsal díszítették. A karácsonyi ajándékozás a karácsonyfa-állítás szokásánál is újabb. Eleinte csak a kántálók, betle­­hemezők kaptak ételféleséget, később is csak a gyermekeknek tettek oda diót, almát, mézeskalá­csot, egy-egy ruhadarabot, akik úgy tudták, hogy mindezt a Jézus hozta. December 25. - karácsony napja A család ünnepe. Csak annyit jártak, amíg a templomba mentek és hazajöttek. Ez a nap mun­katilalommal járt, ha söpörtek, akkor is csak befe­lé az asztal alá. December 26. - karácsony másodnapja, Ist­ván napja István az egyház első vértanúja, államalapító ki­rályunk, Szent István névadó szentje. Az egyik legkedveltebb névü­nnep. Regölés A regölés a legények és házasemberek termé­kenység-, bőség- és párokat összevarázsló, házról házra járó köszöntő szokása, a téli napforduló pogánykori emléke. A regölés a magyarság egyik legarchaikusabb népszokása, fő időpontja decem­ber 26. December 27.­­ János napja Szent János evangélista ünnepe. E naphoz kap­csolódott a borszentelés szokása. A szent bornak mágikus erőt tulajdonítottak. Beteg embert és álla­tott gyógyítottak vele. December 28. - Aprószentek napja Aprószentek napja a Krisztusért mártírhalált halt betlehemi kisdedek emlékünnepe, azoké, aki­ket Heródes a gyermek Krisztus keresésekor meg­öletett. A vesszőzés szokásának kettős magyaráza­ta van: egyrészt pogány termékenység- és egész­ségvarázslással függ össze, másrészt a bibliai tör­ténettel kapcsolatos. December 31. - Szilveszter Szent Szilveszter pápa (314-335) ünnepe, a polgári év utolsó napja. Este a templomokban óévi hálaadást tartanak. A szokások és hiedelmek célja az, hogy biztosítsa a következő esztendőre az em­berek egészségét, szerencséjét, az állatállomány szaporaságát és a termés bőségét. Különösen fon­tos szerepe van a zajkeltésnek. Szilveszter éjjelén gombócfőzéssel, ólomöntéssel tudakozódtak a lá­nyok jövendőbelijük neve és foglalkozása iránt. Január - Boldogasszony hava Január 1. - Újév Január elseje, a polgári év kezdő napja. Szokás volt újévkor kora reggel a kútnál mosdani, hogy egész évben frissek legyenek. Jól ismert a baromfihús evésének tilalma e na­pon, mert úgy tartják a baromfi elkaparná a sze­rencsét. Disznóhúst kell enni, mert a disznó előtúr­ja a szerencsét. Szemes terményeket is szokás volt fogyasztani (lencse, rizs, köles), mivel a sok apró mag pénzbőséget jelent. Január 6. - Vízkereszt A római egyház „Az Úr megjelenése” névvel tartott ünnepe. Vízkereszt vagy háromkirályok napjával zárul a karácsonyi ünnepkör és kezdődik a farsangi időszak. Az egyház e napon szenteli a vizet. A szenteltvíznek mágikus ereje, gyógyító, gonoszűző, rontást megelőző szerepe volt, ezeket a hiedelmeket az egyház is erősítette. Január 17. - Remete Szent Antal napja Remete Szent Antal (i.sz. 250) szerzetes, a há­ziállatok védőszentjeként tisztelték. Szent Antal tüzének nevezik az orbáncot és az ehhez hasonló mérgezést. Január 18. - Piroska napja E naphoz fűződő időjárási regula: „Ha Piroska napján fagy, negyven napig el nem hagy”. Január 22. - Vince napja Vince napján a szőlőtermelők figyelték az idő­járást, szép napos idő esetén jó, ellenkező esetben rossz bortermést jósoltak. „Hogyha szépen fénylik Vince, megtelik borral a pince.” Január 25. - Pál napja A napot pálfordulónak is nevezik, arra a bibliai történetre utalva, amely szerint a Jézust üldöző Sa­ul ezen a napon tért meg, és Pál apostol lett belő­le. K. I. 9­9­10______________________________BÉCSI NAPLÓ__________ zooi november-december 1956-OS FÉNYKÉPKIÁLLÍTÁS AMERIKÁBAN „Egy nép kiáltott...” (Márai A 1956-os forradalom és szabadságharc 45 éves évfordulóján fényképkiállítást rendez a Magyar Öregdiák Szövetség - Bessenyei György Kör és az Amerikai Magyar Alapítvány New Brunswick-on az Alapítvány múzeumában. A budapesti Hadtörténeti Múzeum nagyméretű dokumentumfotóit an­gol nyelvű ismertető szövegek egészítik ki. Illyés Gyula: „Egy mondat a zsarnokságról” c. verse, az ifjúság 16 pontja, Bibó István kiáltványa mellett az ENSZ 1957-es jelentése és az 1999-es „A kommunizmus fekete Sándor, New York, 1956) könyvek részleteit olvashatják a látogatók. A képek és dokumentumok mellett a rendezők Milovan Djilas mondatával húzzák alá a for­radalom világjelentőségét: „Az 1956-os ma­gyarországi forradalom a kommunizmus végének kezdetét jelenti". A megnyitó fogadáson Jeszenszky Géza történész, washingtoni nagykövet emlékezett meg az évfordulóról szeptember 30-án, vasárnap délután 2 órakor. A kiállítás novem­ber 4-ig, hétfő kivételével minden nap megtekinthető. MI - HOL - MIKOR? Kulturális kaleidoszkóp Alsó-Ausztria S. Prokofjev, Rómeó és Júlia, balett St. Pölten, Festspielhaus, 2002. jan. 26., 27. Goldberg Variációk, balett, a Zürichi Ba­lett közreműködésében St. Pölten, Festspielhaus; dec. 1. Fire of Dance Wiener Neustadt, Arena Nova; dec. 6. Irish Christmas St. Pölten, Bühne im Hof; dec. 7. A Doni Kozákok énekelnek Wiener Neustadt, Sparkassensaal; dec. 14. Advent Grafeneggben Schloss Grafenegg; dec. 6-9. H. Berlioz, Symphonie Fantastique op.14 St, Pölten, Festspielhaus; 2002. jan. 14. Jazz Brunch Schloss Grafenegg; dec. 22. Minden karikatúra, a 20. század rajzban, kiállítás Krems, Karikaturmuseum; 2002. máj. 26-ig „Past Future Visions”, kiállítás Krems, Kunsthalle; dec. 16-2002. febr. 24. Tűzijáték Schloss Grafenegg, dec. 31. Bécs Acco Theatre Centre, Hallelu-Allah, tánc Tanzquartier, Halle G; dec. 7., 8. László Garaczi, Csodálatos vadállatok, ősbemutató dietheater Konzerthaus; dec. 10-22. D. du Maurier, Rebecca Vienna’s English Theatre; dec. 21-ig A varázsfuvola gyermekeknek Schönbrunner Schlossmarionettentheater; dec. 2., 3., 8., 9., 16., 17., 22., 23., 26., 27., 29., 30. Karácsonyi mese Puppentheater im Bogen; dec. 5., 8., 9., 12., 19., 23., 24. Szent Este Märchenbühne Apfelbaum; dec. 22., 23., 24. Voices of Gospel Votivkirche; dec. 2., 8., 9. Harlem Christmas Minoritenkirche; dec. 12., 13., 14., 16. A Doni Kozákok énekelnek Wiener Konzerthaus; dec. 16. Karácsonyi Koncert, spanyol muzsika a 16-17. századig Wiener Konzerthaus; dec. 8. Bobby McFerrin szólóprogramja Wiener Konzerthaus; dec. 12. Vivaldi, Ravel, Prokofjev és Rimszki- Korzakov műveiből játszanak a Bécsi Filharmonikusok magyar gordonkamű­vész kíséretében valamint Bobby McFerrin vezényletével Wiener Konzerthaus; dec. 15., 16. L. v. Beethoven, 9. Symphonia op. 125 Wiener Konzerthaus; dec. 30., 31. Szilveszteri Gála Michael Heltau-val Wiener Konzerthaus; dec. 31. A mindenható szerelem, Rubens képek szakvezetéssel Kunsthistorisches Museum; dec. 6. „Danae” Tizian, Correggio és Remb­randt képei szakvezetéssel Kunsthistorisches Museum; dec. 4. A boldognak nem üt az óra, kiállítás Uhrenmuseum der Stadt Wien, 2002. jan. 13-ig Displaced Paul Celan Bécsben, kiállítás Jüdisches Museum der Stadt Wien; 2002. febr. 24-ig Delphine Bedel, kiállítás Graphisches Kabinett in der Secession; 2002. jan. 6-ig Burgenland Jászolok az egész világról, kiállítás Eisenstadt, Landesmuseum; 2002. febr. 2-ig Felső-Ausztria Gospel Christmas Show Steyr, Stadttheater; dec. 13. Wels, Boschhalle; dec. 14. Gyermekkoncert a Piccolino együttes­sel Ried im Innkreis, Volkskundehaus; dec. 13. Adventi ének Reichersberg, Stiftskirche; dec. 9. Engelhartszell, Kirche im Stadl; dec. 15.; Marktkirche; dec. 16 J. S. Bach, Karácsonyi oratórium Linz, Minoritenkirche; dec. 23. Karácsonyi dalok Reichersberg, Stiftshof; dec. 24. Szilveszteri koktél Linz, Landeskulturzentrum Ursulinenhof; dec. 31. Karintia P. I. Csajkovszkij, A diótörő, balett az Orosz Állami Balett közreműködésében Villach, Congress Center; dec. 20. Silvia Deskoska, Ikonok, kiállítás Klagenfurt, Stadthaus-Gewölbegalerie; dec. 22-ig Művészek, kiállítás Klagenfurt, Galerie im Wintergarten; dec. 31-ig Salzburg Tradicionális karácsonyi gyermekmű­sor a Salzburgi Saitenklang-gal Salzburg, Marionettentheater; dec. 1., 7., 8., 14., 15., 21. Adventi énekek Salzburg, Grosses Festspielhaus; dec. 16-ig minden pénteken, szombaton és vasárnap Jászolók, kiállítás Salzburg, Museum Carolina Augusteum; 2002. jan. 8-ig Stájerország New World Gospel Ensemble Leoben, Congress; dec. 12. Harlem Gospel Family Voitsberg, Volkshaus; dec. 10. Murau, WM-Halle; dec. 14. Bad Aussee, Kulturhaus; dec. 17. Mürzzuschlag, Volkshaus; dec. 20. Advent Leoben-ben Leoben, Stadttheater; dec. 7., 8. Karácsonyi Kiállítás Graz, Diözesanmuseum; 2002. febr. 1-ig Tirol C. Orff, A karácsonyi történet Telis, Rathaussaal; dec. 1., 2. Ünnepi toronymuzsika Innsbruck; dec. 24-26 Adventi ének Innsbruck; dec. 15. Adventi Est Igls, Congress; dec. 22. Karácsony Ludwig Hirsch-el Wörgl, Komma; dec. 10. Karácsonyi varázslat a várkastélyban Kufstein, Festung; dec. 1-23. Karácsonyi koncert Innsbruck; dec. 26. Újévi koncert Igls, Congress; dec. 2002. jan. 1. Glenn Miller Orchestra játszik Innsbruck, Congress, 2002. jan. 9. Jászolok, kiállítás Imst; dec. 1-31. Vorarlberg A cisztercita kolostor megnyitotta kapu­it a látogatóknak Bregenz, Zisterzienserabtei Wettingen- Mehrerau Válogatta Homonnay Lea NAPJAINK SZENZÁCIÓJA: A LÉPFENE Generációs távlatban is a lépfenét mint régen­­volt ijesztő betegségformát emlegették. Az Ameri­kai Egyesült Államokat ért terrortámadás kapcsán merült fel a biológiai hadviselés formájaként a lépfene. A lépfene kórokozója, nemzetközileg használa­tos nevén, az anthrax baktérium. Ez a kórokozó spórás formában igen ellenálló hő, vagy kémiai hatásokkal szemben. A spórák a talajban, vagy élettelen szerves közegben évtizedek múlva is megtalálhatók. Célirányos fertőtlenítő szerek hatá­sának ellenőrzése is fontos. A lépfenefertőzést beteg állat terjesztheti akár életében, akár elpusztulása után. A lépfenefertőzés emberen 1-7 nap lappangás után alakul ki. Az utóbbi időben, tehát a jelen és a korábbi generáci­ók életében csak a bőranthrax alakult ki a fertőzött állatokkal foglalkozók körében. A fertőzés helyén bőrpír, majd mélyebbre terjedő fájdalmas szöveti elváltozás észlelhető, lázzal. Később a pörk levá­lik, a sarjadzó sekély heggel gyógyul. A tüdő-an­thrax megfelelő, időben elkezdett kezelés nélkül, halálos kimenetelű. A bél-anthrax ritkán lehet enyhe lefolyású, de előfordulhatnak rövid idő alatt halálos kimenetelű esetek is. Az anthrax, azaz a lépfenefertőzés megállapít­ható a vérből, köpetből, a székletből és a típusos bőrelváltozások anyagából is. Terápiás eszközként a penicillin, a Tetran és az antitoxikus szérum alkalmazható. Kötelező az ese­tek be- és kijelentése, valamint a kötelező hatósá­gi intézkedések lebonyolítása. A lépfene kórokozó által fertőzött állatokkal történő kapcsolat révén napjainkban a bőranthrax­­fertőzés fordul elő. A belszervi fertőzések idejét­múlt lehetőségnek számítanak. Azonban az USA-t ért támadás kapcsán felmerül a biológiai hadviselés lehetősége, melynek keretében a lépfe­nefertőzés célirányos terjesztése egyik formája le­het ennek a szándéknak. Ezért muszály ennek a le­hetőségével és formájával foglalkozni. DR. HONTI GÉZA PH. D.

Next