Béke és Szabadság, 1955. január-június (6. évfolyam, 1-26. szám)
1955-01-05 / 1. szám
HÁROM ELŐZETES JELENTÉS Ami még a májusi esőnél is többet ér Keresztes Mátyás, a Borsodi Ipari Tröszt főmérnöke a következőket mondotta a Kazincbarcikán részben már felépült, részben még épülő vegyiművek jelenéről és jövőjéről, arról, hogy mik a terveik, milyen mértékben segíti majd elő Kazincbarcika mezőgazdaságunk fejlődését. A Kazincbarcikán felépült Sajómenti Vegyiművek népköztársaságunk egyik legnagyobbszabású alkotása, amely, ha már teljes kapacitással fog dolgozni, jelentős mértékben elősegíti mezőgazdaságunk fejlesztését. Kazincbarcikán ugyanis főleg műtrágyát gyártunk s ez mezőgazdaságunk fejlesztésének egyik legfontosabb tényezője. Ennek a bizonyítására, azt hiszem, elég, ha egy-két statisztikai adatot felsorolok. Egy mázsa műtrágya felhasználásával például a gabonaféléknél 1—3 mázsás többlettermést lehet elérni, a cukorrépa pedig holdanként 50—60 mázsával is többet ad, mert a nitrogén a termőföldnek a májusi esőnél is többet jelent . Ha a Kazincbarcikai Nitrogéngyár teljes kapacitással dolgozik, akkor egy év alatt annyi műtrágyát termel, hogy a felhasználásával jelenkező többlettermeléssel például Budapest egész évi kenyérszükségletét fedezni lehet Az idén, persze, erről még nem lehet szó, hiszen a Vegyiművek a második évnegyedben kezdi meg üzemi próbáját és csak a negyedik évnegyedben dolgozik majd teljes kapacitással. Ennek a figyelembevételével készítettük el az ezévi termelési tervet is. Az új kormányprogram azonban arra sarkal bennünket hogy vállalt kötelezettségeinket messze túlteljesítsük a mezőgazdaság fejlesztése, dolgozó népünk életszínvonalának emelése érdekében. Épül a Borsodi Erőmű Új AUTÓBUSZOK, TROLIBUSZOK BUDAPEST UTCÁIN A mátyásföldi Ikarus-gyárban, a magyar autóbuszok és trolibuszokszülőföldjén il megkérdeztük Zerkovitz Béla tervező-főmérnököt (aki egyébként a világszerte ismert Zerkovitz Béla dalszerző fia), mit várhat az üzemtől 1955- ben Budapest és a vidék utazóközönsége? — Az új esztendőben — mondotta Zerkovitz főmérnök — további trolibuszokat és autóbuszokat bocsátunk a főváros és a távolsági járatok rendelkezésére. Budapest elsősorbanIkarus 60-as típusú kocsikat kap, amelyek a nagyvárosi forgalomban jobban beváltak, mint azIkarus 300-asok, a kisebb befogadóképességű, úgynevezettnylon- kocsik. Az újIkarus 60-asok megjelenésével egyidejűleg a Fővárosi Autóbuszüzem folyamatosan kiselejtezi az öreg, lehasznált, tizenöt-húsz éves Mercedes Dieseleket. Egy próbakocsinkkal is megismerkedik az idén Budapest utazóközönsége: forgalomba állítjuk azIkarus 66-őst, a városi forgalomra átalakított hatalmas, áramvonalas autóbusz prototípusát. Ezen a száz személyes, halk járású, farmotoros kocsin három önműködő ajtó biztosítja a gyors fel- és leszállást. A lépcsők a kocsi terhelésétől függetlenül állandóan alacsonyan maradnak, idős emberek is könnyen felléphetnek rá. Ami még a budapesti közönséget érdekli: az 1955-ös év végére már kétszáz trolibusz fog közlekedni a főváros utcáin. A távolsági forgalom utasai számára is mondhatok jó hírt. Megkezdtük a százszemélyes, farmotorosIkarus 55- ösök sorozatgyártását. Ez a nagy, korszerű kocsi 1954-ben a MAVAUT különböző vonalain már rendszeres próbaszolgálatot teljesített, sokan ismerik, sokan szeretik. Kisebb városközi vonalaknak továbbiIkarus 30—asoikat adunk s ezzel lehetővé tesszük, hogy a MAVAUT lassanként kiselejtezhesse az utóbbi időben anyagi bosszúságot okozó, elhasznált franciaChausson—kocsikat. — A magyar autóbusz jó, bevált. Kevesen tudják, hogy a Német Demokratikus Köztársaságban ezer, Csehszlovákiában ötszáz magyar autóbusz vesz részt a menetrendszerű forgalomban, magyar kocsik járnak Peking utcáin és a kínai országutakon is. Az 1955-ös évben jelentősen megjavítjuk a most már néhány év óta kipróbált alkatrészek minőségét, íjy eljárásokat vezetünk be egyes gyártási folyamatoknál — például infravörös sugarakkal működő szárítóalagutat a kocsifényezésnél — tehát tovább haladunk azon az úton, amely a jobb, olcsóbb termelés felé vezet. A magyar autóbuszgyártás, azIkarus—üzem mögött most már néhány tapasztalatokban gazdag esztendő áll. •**.. Zerkovitz Béla főmérnök interjút ad (Ráth Károly felvétele) B12 vitamint kap a magyar állatállomány Az újév első napján egy új üzem kezdte el munkáját az Illatos úton, a Hungária Vegyiüzem közelében. Az új üzem neve:Állati fehérjetakarmányt előállító vállalat. Vezetői Kralovánszky Pál és Pál Miklós. 1953-ban még csak kísérleti állomásokon készítették azt, amit ez az üzem most már nagyban, »futószalagon« gyárt. A gyártmány az új magyar gyógyszer, a Bu vitamin, vagy más néven a kobalamin. Állatok és emberek számára egyaránt fontos, sokszor életmentő szer ez a Bu. Kállai László, az Állattenyésztési kutatóintézet állatélettani és takarmányozási osztályának kutatója hosszú éveken át kísérletezett vele és tavalykörülbelül 35.000 sertés és baromfi tápszerébe keverték ezt az új szert. Az eredmény meglepő volt! Először is lényegesen kevesebb takarmánnyal nagyobb hízási eredményeket értek el a kísérletezők, másrészt a Bi-vel táplált sertések és baromfiak már első pillantásra kitűntek azok közül az állatok közü, amelyek nem kaptak Bu-t. Az Illatos úti új üzem termelése lehetővé teszi, hogy 1955-ben egymillió állat kapjon táplálékába Bu vitamint. A szemcsés takarmányféléket már úgy készítik elő, hogy azokban benne legyen ez a nagyon fontos szer. A tervek szerint a következő években még több állat kap az új vitaminból és néhány esztendő múlva a sertések és baromfiak táplálása már nem is lesz elképzelhető kobalamin nélkül. A Bu természetesen nem csupán az állatok, hanem az emberek egészségét is szolgálja. Az ember számára készülő Bu-t a Kőbányai Gyógyszergyárban készítik dr. Molnár Béla felügyelete mellett. Az új gyógyszer, melynek neve: »Neoperhepar fortemarhamájból készül és kitűnően gyógyítja a fehérje anyagcsere zavarait, a vérképzési zavarokat, a terhesség és szoptatás alatt fellépő kórfolyamatokat, a krónikus migrént, a rendellenes gyermekfejlődést és még több más betegséget. így például kitűnő hatást értek el az orvosok a vészes vérszegénység gyógyításánál a Neoperhepar forte-val. Bi- injekciós ampullák