Béke és Szabadság, 1955. január-június (6. évfolyam, 1-26. szám)

1955-01-05 / 1. szám

HÁROM ELŐZETES JELENTÉS Ami még a májusi esőnél is többet ér Keresztes Mátyás, a Borsodi Ipari Tröszt főmérnöke a következőket mondotta a Kazincbarcikán részben már felépült, rész­ben még épülő vegyiművek jelenéről és jövőjéről, arról, hogy mik a terveik, milyen mértékben segíti majd elő Kazincbarcika mezőgazdaságunk fejlődését.­­ A Kazincbarcikán felépült Sajóm­enti Vegyiművek népköztársaságunk egyik leg­­nagyobbszabású alkotása, amely, ha már teljes kapacitással fog dolgozni, jelentős mértékben elősegíti mezőgazdaságunk fej­lesztését. Kazincbarcikán ugyanis főleg műtrágyát gyártunk s ez mezőgazdaságunk fejlesztésének egyik legfontosabb ténye­zője. Ennek a bizonyítására, azt hiszem, elég, ha egy-két statisztikai adatot felsoro­lok. Egy mázsa műtrágya felhasználásával például a gabonaféléknél 1—3 mázsás többlettermést lehet elérni, a cukorrépa pedig holdanként 50—60 mázsával is töb­bet ad, mert a nitrogén a termőföldnek a májusi esőnél is többet jelent . Ha a Kazincbarcikai Nitrogéngyár teljes kapacitással dolgozik, akkor egy év alatt annyi műtrágyát termel, hogy a fel­­használásával jelenkező többlettermeléssel például Budapest egész évi kenyérszükség­­letét fedezni lehet Az idén, persze, erről még nem lehet szó, hiszen a Vegyiművek a második évnegyedben kezdi meg üzemi próbáját és csak a negyedik évnegyedben dolgozik majd teljes kapacitással. Ennek a figyelembevételével készítettük el az ez­­évi termelési tervet is. Az új kormány­­program azonban arra sarkal bennünket hogy vállalt kötelezettségeinket messze túlteljesítsük a mezőgazdaság fejlesztése, dolgozó­ népünk életszínvonalának emelése érdekében. Épül a Borsodi Erőmű Új AUTÓBUSZOK, TROLIBUSZOK BUDAPEST UTCÁIN A mátyásföldi Ikarus-gyárban, a ma­gyar autóbuszok és trolibuszok­­szülő­földjén il megkérdeztük Zerkovitz Béla tervező-főmérnököt (aki egyébként a vi­lágszerte ismert Zerkovitz Béla dal­szerző fia), mit várhat az üzemtől 1955- ben Budapest és a vidék utazóközön­sége? — Az új esztendőben — mondotta Zer­kovitz főmérnök — további trolibuszokat és autóbuszokat bocsátunk a főváros és a távolsági járatok rendelkezésére. Budapest elsősorban­­Ikarus 60-as típusú kocsikat kap, amelyek a nagyvárosi forgalomban jobban beváltak, mint az­­Ikarus 300-asok, a kisebb befogadóképességű, úgynevezett­­nylon- kocsik. Az új­­Ikarus 60-asok megjelenésével egyidejűleg a Fővárosi Autóbuszüzem folyamatosan kiselejtezi az öreg, lehasznált, tizenöt-húsz éves Merce­des Dieseleket. Egy próba­kocsinkkal is megismerkedik az idén Budapest utazó­­közönsége: forgalomba állítjuk az­­Ika­rus 66-őst, a városi forgalomra átalakí­tott hatalmas, áramvonalas autóbusz pro­totípusát. Ezen a száz személyes, halk já­rású, farmotoros kocsin három önműködő ajtó biztosítja a gyors fel- és leszállást. A lépcsők a kocsi terhelésétől függetlenül ál­landóan alacsonyan maradnak, idős em­berek is könnyen felléphetnek rá. Ami még a budapesti közönséget érdekli: az 1955-ös év végére már kétszáz trolibusz fog közlekedni a főváros utcáin.­­ A távolsági forgalom utasai számára is mondhatok jó hírt. Megkezdtük a százszemélyes, farmotoros­­Ikarus 55- ösök sorozatgyártását. Ez a nagy, kor­szerű kocsi 1954-ben a MAVAUT külön­böző vonalain már rendszeres próbaszol­gálatot teljesített, sokan ismerik, sokan szeretik. Kisebb városközi vonalaknak to­vábbi­­Ikarus 30—asoikat adunk s ezzel lehetővé tesszük, hogy a MAVAUT lassan­ként kiselejtezhesse az utóbbi időben any­­agi bosszúságot okozó, elhasznált fran­cia­­Chausson—kocsikat. — A magyar autóbusz jó, bevált. Ke­vesen tudják, hogy a Német Demokra­tikus Köztársaságban ezer, Csehszlovákiá­ban ötszáz magyar autóbusz vesz részt a menetrendszerű forgalomban, magyar ko­csik járnak Peking utcáin és a kínai or­szágutakon is. Az 1955-ös évben jelentő­sen megjavítjuk a most már néhány év óta kipróbált alkatrészek minőségét, íjy eljárásokat vezetünk be egyes gyártási fo­lyamatoknál — például infravörös suga­rakkal működő szárítóalagutat a kocsifé­nyezésnél — tehát tovább haladunk azon az úton, amely a jobb, olcsóbb termelés felé vezet. A magyar autóbuszgyártás, az­­Ikarus—üzem mögött most már néhány tapasztalatokban gazdag esztendő áll. •**.. Zerkovitz Béla főmérnök interjút ad (Ráth Károly felvétele) B12 vitamint kap a magyar állatállomány Az újév első napján egy új üzem kezdte el munkáját az Illatos­ úton, a Hungária Vegyiüzem közelében. Az új üzem neve:­­Állati fehérjetakarmányt előállító vállalat­. Vezetői Kralovánszky Pál és Pál Miklós. 1953-ban még csak kísérleti állomásokon készítették azt, amit ez az üzem most már nagyban, »futószalagon­« gyárt. A gyártmány az új magyar gyógyszer, a Bu vitamin, vagy más néven a kobal­­amin. Állatok és emberek számára egy­aránt fontos, sokszor életmentő szer ez a Bu. Kállai László, az Állattenyésztési kutatóintézet állatélettani és tak­armá­­nyozási osztályának kutatója hosszú éveken át kísérletezett vele és tavaly­­körülbelül 35.000 sertés és baromfi táp­szerébe keverték ezt az új szert. Az eredmény meglepő volt! Először is lé­nyegesen kevesebb takarmánnyal na­gyobb hízási eredményeket értek el a kísérletezők, másrészt a Bi­-vel táplált sertések és baromfiak már első pillan­tásra kitűntek azok közül az állatok kö­zü­, amelyek nem kaptak Bu-t. Az Illatos­ úti új üzem termelése le­hetővé teszi, hogy 1955-ben egymillió állat kapjon táplálékába Bu vitamint. A szemcsés takarmányféléket már úgy készítik elő, hogy azokban benne le­gyen ez a nagyon fontos szer. A tervek szerint a következő években még több állat kap az új vitaminból és néhány esztendő múlva a sertések és barom­fiak táplálása már nem is lesz elkép­zelhető kobalamin nélkül. A Bu természetesen nem csupán az állatok, hanem az emberek egészségét is szolgálja. Az ember számára készülő Bu-t a Kőbányai Gyógyszergyárban ké­szítik dr. Molnár Béla felügyelete mel­lett. Az új gyógyszer, melynek neve: »Neoperhepar fortemarhamájból ké­szül és kitűnően gyógyítja a fehérje anyagcsere zavarait, a vérképzési zava­rokat, a terhesség és szoptatás alatt fel­lépő kórfolyamatokat, a krónikus mig­rént, a rendellenes gyermekfejlődést és még több más betegséget. így például kitűnő hatást értek el az orvosok a vé­szes vérszegénység gyógyításánál a Neo­perhepar forte-val. Bi- injekciós ampullák

Next