Béke és Szabadság, 1955. július-december (6. évfolyam, 27-51. szám)

1955-07-20 / 29. szám

számára érthetetlen adatokat tar­talmaz: a pályaszakasz emelke­dése tíz fok, a teljes fékút hét­száz méter... — Magának mindent tudnia kell? — kérdem tréfásan. — Örvényesi viszonylatban mindent. A szakasz az enyém, én felelek érte. Gondolkodik, hogyan tudná egyszerűen megmagyarázni azt, ami évtizedek óta valósággal jel­lemének része, cselekedeteinek ru­gója: a vasúti szabályzat fegyel­mét, amely számára a lelkiism­eret s a szív legelső­­törvénye. — Nekem, mint a jó feleségnek mindig terített asztallal kell vár­nom a vonatot. De arról az asz­talról nem hibázhat, nem hiányoz­hat soha semmi... Öntöz a kertész A szél mintha csökkenne oda­kint, a parti fűzfák meg-megpihen­­nek, fáradtan intenek ágaikkal, elég volt. Megyünk öntözni. Most látom: gazdag virágos kert az egész állomás. A kút előtt nagy körben muskátli, a perron ágya­saiban vörös indikána, török szeg­fű, hortenzia, dália, begónia, kan­navirág, piros szegfű, itt-ott futó rózsa. A sorompó mellett kis pa­tak fénylik, annak a medre szé­pen kicementezve, rajta apró, hi­­dacskák s felette fehér lécekből összerótt mesebeli rózsalugas. — Hát ezt ki varázsolta ide? — A kertész. — S hol a kertész? Elmosolyodik. — Itt. Én vagyok. Meg a vál­tóm, a Németh Imre. Ketten va­gyunk örvényesi pályaőrök. Hu­szonnégy óra szolgálat, huszon­négy óra szabad. Akkor kertész­kedünk. — S a magokat, palántákat ki adja? — Az államvasút. Mikor milyet. Abból gazdálkodunk. — Szépen gazdálkodtak. — Kedvünkre van. Öt eszten­deje a vonal legszebb állomása va­gyunk. Szóval mindig megnyerjük a szépségversenyt. Kaptunk okle­velet, pénzjutalmat. Már nemcsak a virágokért, hanem, hogy az egész állomás mindig olyan, mintha teg­nap építették volna. És rend van a szolgálatban is. — Az asztal mindig felterítve... — Szigorúan. Éjjel nappal, fagyban, hőben. Csakúgy, mint most. Csak tisztelegni kell ! Az épület homlokán megszólal a lágyszavú jelzőharang. Fülöp András leengedi a sorompót, az­tán veszi a kézilámpást, derekára csatolja a petárdás dobozt s kiáll a vágány mellé. — Milyen vonat jön? — kér­dem. — Gyorsteher. Áthaladó. — Tehát csak tisztelegni kell. Mosolyog. — Azt csak hiszi az utas... Amikor itt átrobog egy vonat, annak minden gondja, baja, hibá­ja, sérelme az enyém. Futtában vizsgálom, lélegzetnyi idő alatt, a szememmel, a fülemmel meg az orrommal egyszerre. Égnek-e a mozdonylámpák? Hát az ajtók? Csukva-e mind? A rakomány nem baleg valahol, nem szóródik, romlik, pusztál? Csapágy nem melegszik — mert annak szaga van — féktuskó nem szorul? Nem hallani-e furcsa zajt, rendellenes kopogást? Zárlámpa szabályosan ég? — S ha valamit észrevesz? — Telefonálok a következő állo­másra, Dörgicsére. Vonatot meg­állítani, ez meg ez a hiba. Tulaj­donkép mi, őrházak, áldomások kézről kézre adjuk a szerelvényt. — S a tisztelgés? — Illem. Udvariasság. A vonat­nak kijár. — S a vonat visszaköszön? — A mozdonyvezető rendsze­rint. S a kalauzok is, ha látnak. Virrad Földvár felett A hosszú egyenes végén felbuk­kan a közelgő vonat lámpája. Né­hány másodpercig még hallani a szél szüntelen zajongását, a fákat s a Balatonig nyúló rét nyugtalan, suhanó neszett. Aztán a mozdony, mint vihar a viharban, lobogó kazántűzzel, egy félmeztelen test bronzarany árnyékával berobban az áldomásra. Csörömpölnek az üt­közők, csattognak a kerekek. Én csak egyféle zajt hallok: megy a vonat. Fülöp András mozdulatlan arccal figyel. A szerelvény elkab­­rog a sorompó előtt. A vörös zár­lámpa szabályszerűen ég. — Minden rendben volt? — Igen. S most újra a sorompó követ­kezik, aztán a napló s a várako­zás. Mögöttünk, a szoba-konyhás lakásban as­szony, a nagyleány (óvónő Bala­­tonfüreden) s a nyolcéves kisfiú. A pályaőr két nagyobbik fia »kis szolgált katonák« Budapesten­nek. Vasmunkások. Az öreg néhai felül a motorjára s a szabad hu­szonnégy alatt meglátogatja őket. Máskor a kertet ápolja vagy a »háztájin« dolgozgat, babbal, burgonyával, paradicsommal, pap­rikával tölti az időt. — Hosszúak az éjszakák? — kérdem — Ó, ne higgye. Jön egy vonat, aztán megint egy, megint egy s mindjárt virrad. Ott szemközt, Földvár felett... — Éjszaka van utas? — Ritkán. Kicsi falu Örvényes, alig negyven porta. De ami érde­kes kérem, száz év alatt nem épült benne annyi ház, mint most egy­szerre. Nappal fogy a jegy. Egy ember megy az arácsi téglagyárba, az asszonyok a füredi piacra, a gyerekek iskolába, néha valaki Pestre. Szóval így szemre csendes. De a tehervonatok éjjel-nappal járnak, abban nincs szünet. Az nem marad ki soha, akárcsak az élő testben a szívverés. Szorítjuk lefele a kocsiforduló idejét, mert, hogy országos érdek, természete­sen s abban mi, pályaőrök erősen részeltetve vagyunk. A szél lassan elánja magát s átvonul a túlpartra. Csend van. Pihen a világ. Az országút néptelen, a falu al­szik. A­ hold megáll az égen s néma mozdulata,ál ledobja ezüst páncélját a Balaton vizére. A táj olyan, mintha álombéli kép lenne, amelyen halványkék fények, lágy vonalak emlékeznek, talán a sze­relemre, talán az ifjúságra, talán száz esztendő előtti órák szépsé­geire. S akkor csendesen, akárha muzsika volna, megszólal a kettős harang. Aztán leszalad a sorompó. Majd megjelenik egy kézilámpás, jön, megy, roppant magányosan s végül a sín mellett megáll. A pil­lanat különösen szép, noha nem rejt semmi rendkívülit. Örvényes megálló ébren van s készül, hogy vonatot fogadjon. Vajda István A pályaőr »civilben« feleségével háztáji gazdaságában dolgozik (Ráth Károly felv.)

Next