Béke és Szabadság, 1956. január-június (7. évfolyam, 1-26. szám)

1956-01-18 / 3. szám

PRÓBA A SZÍNPADON — ÉS A SZABÁSZMŰH­ELYBEN. A baloldali felvétel a színpadi próbán készült Mészáros Ágiról és a gyerekszerep­lőkről. A jobboldali kép a szabászműhelyben játszódik. »Jó lesz a válla?« — kérdi Csáky püspök (Kálmán György) Nagyajtai Teréztől (Dolezsár László felvételei) A VARRÓMŰHELYBEN - A „DÓZSA“ BEMUTATÓJA ELŐTT­ osszas és alapos előkészületek után január 20-án mutatja be a Nemzeti Színház Illyés Gyula új drámá­ját, a »Dózsa György«-öt. Egy héttel a premier előtt látogattunk el a Nemzeti Szín­ház varrodájába (impozáns méreteit és jelen­tékeny feladatait tekintve, inkább nagy ruha­szalon ez, mint varroda). SMemkHemevemkét ember lép színpadra a ~Dózsá~-ban, ezek közül — szín­házi nyelven szólva — 52 a »szereplő« és 140 a »néma személyzet«, vagyis a statiszta. 192 embert kell tehát a XVI. század korabeli ru­hákba »öltöztetnie« a színház varrodájának, Nagyajtai Teréz kosztümtervező elgon­dolásai szerint. Tekintsük át röviden ezt a munkafolyama­tot. — Mindenekelőtt természetesen a darabot olvasom el, hiszen a színpadon mindennek a drámát kell szolgálnia — mondja Nagyajtai Teréz, őszhajú, karcsú, finom arcú asszony. Miközben beszélgetünk, szinte percenként félbeszakítják. Hol egy szabász, hol egy varró­lány, hol egy kosztümöt próbáló színész ke­resi — minden legkisebb részlet is az ő kezé­ben összpontosul — Azután a rendezővel beszélem meg a dolgot — folytatja —, s amikor közös neve­zőre jutottunk, megrajzolom a terveket. — Az író nem szól bele? — szakítom félbe. — Úgyszólván soha. Természetesen mindig megmutatom az írónak a vázlatokat, s rend­szerint azt mondja, hogy ő ehhez nem ért, elképzelését amúgy is megírta már a darab­ban. — És a színészek? — Hát azok már inkább beleszólnak. Én természetesen igyekszem mindig egyeztetni a darab követelményeit, s a magam elképzelé­seit a színészek egyéni óhajaival. Annyira is­merem már színészeink alkatát, hogy szinte mindig előre tudom: következő szerepükben hogyan is képzelik el önnönmaguk külső meg­jelenését. Kosztümös daraboknál mindenesetre több probléma adódik, mint a maiaknál. Tudja, mennyivel nehezebb például p arkmnisrával „kömlekedni* a msAnpmdam, mint anélkül? Vagy vigyázni arra, hogy a ruha stílusos, a sisak, a kard »passzens le­gyen, de ne zavarja a színészt a játékban. Itt a tervezőnek az az elsődleges szempontja, hogy a színésznek segítsen. — Melyik színészt a legnehezebb »öltöz­ tetni«? A kérdés meglehetősen indiszkrét, a jelmez­­tervező nem is ad rá egyenes választ, de any­­nyit elárul, hogy — a férfiakkal sokkal több baj van, mint a nőkkel. Ha lehet, egy fokkal még hiúbbak... E sorok írója berzenkedik is a kijelentés ellen, de hiába. Nagyajtai Te­réznek hinni kell. Tavaly múlt negyed­­százados jubileuma. Az Operaházban kezdte, első munkája a »Pierette fátyla« volt. Egy év múlva került a Nemzetihez. Itt a­ »Szentivánéji álom« kosztümjeivel mutatko­zott be. — Akkor ízleltem meg a sikert — emléke­zik. — A második felvonás után girlandban jöttek ki a színészek, egymás után. Hatalmas tapsot kaptak, s abban a pillanatban még nem is tudtam, hogy ez most a jelmezeknek szól. Hevesi Sándor világosított fel róla. Zavartan, szerényen hozzáteszi: — Persze, azért sikerült a dolog, mert éppen a »Szentivánéji álom«-ról, Shakes­­pearenek erről a csodálatos, meseszerű játé­káról volt szó. S ki termékenyítené meg egy tervező fantáziáját, ha nem Shakespeare, a színpad leggazdagabb képzeletű mestere? — Huszonöt év alatt melyik volt a ked­venc munkája? — Egy sokgyermekes anya sem tud vála­szolni, ha megkérdik, melyik a legkedvesebb gyereke. Sok száz darab kosztümjét tervez­tem pályám során. Sohasem a darab a­­ked­vence, mindig a feladat. S rendszerint: a mindenkori feladat. Vagyis jelenleg: a »Dózsáé. Lent a színpa­don G­ellért Endre főrendező és Besse­nyei Ferenc, Mészáros Ági, Ladá­nyi Ferenc, Bihari József, meg a többi színész küzd az anyaggal, hogy egy hét múlva, a premieren, megrázó erővel eleve­nedjék meg Dózsa kora. Fent, a szabászterem­ben Nagyajtai Teréz vezetésével komoly apparátus dolgozik azon, hogy jelmez és kel­lék ugyancsak híven szolgálja az író elkép­zelését, a rendező felfogását, a színész alakí­tását és a mondanivalót kiegészítve segítsen megteremteni a korhű, történelmi levegőt. Barabás Tamás

Next