Békés, 1871 (3. évfolyam, 1-105. szám)

1871-01-26 / 8. szám

Harmadik évfolyam, 8-ik szám. Gyula január 26-kán 1871. Szerkesztőségi iroda, hová a lap szellemi ré­szére vonatkozó közle­­­­mények küldendők: fő­utca 186. szám. Kiadó hivatal: Nagy Ferenc könyv­­kereskedése , hová az előfizetési pénzek, hir­detések, hirdetési­ dijak és reclamatiók küldendők.BÉKÉS Megjelen hetenként kétszer, va­sárnap és csütörtökön. Előfizetési feltételek: POLITIKAI ÉS VEGYES TARTAT,MTI KÖZLÖNY­ I X“1' Hirdetések felvétetnek ; Gyulán a kiadó hivatalban; Pesten : Lang Lipót nemzetközi hirdetési , iei . irodájában (Erzsébet tér 9. sz.) Továbbá Neumann B. (Kígyó utca 6. sz.), és Singer Sándor (3 korona utca npo-vod 5. sz.) hirdetési irodájában. — Hirdetési dijak : Három hasábos Garmondsor háromszori hirdetésnél 5 kr. ) ” Terjedelmes vagy többször megjelenő hirdetések kedvezőbb feltételek mellett vétetnek fel. — Kincstári illeték 1 minden egyes beiktatásért 30 kr. — A „Nyílttérien a 3 hasábos Garmondsor dija 15 kr. Kéziratok nem küldetnek vissza. egész evre fél A Gott erhalte és a Rákóczy-ind­uló. Midőn Haydn, ha jól emlékszünk, 1809- ben a Gott erhalte melodicus dallamát meg­írta, aligha hitte — mert hiszen nem is hi­hette — hogy lesz idő, melyben a birodalom bizonyos részének lakóiban e dallam oly fájó érzéseket fog felkelteni , aligha hitte, hogy egy, reánk nézve oly szomorú emlékű korszak bérencei e dallamot fogják uton és útfélen, mint a remény nélküli nemzeti ha­lál s enyészet sirdalát intonálni mindenütt, még ott is, hol azt sem a hatalom sem az alkalomszerűség nem parancsolák. Ha ezt a zenevilág maestrója akkor nem is sejdn­é, ma, midőn hála az égnek, a szo­morú emlékű korszakon épen annak jobb meggyőződése folytán túl vagyunk, kinek életéért e dallam a fejedelmek fejedelmé­hez, a legeslegfelsőbb trón zsámolyához emelkedik, ki merte volna fejditeni, hogy e dallam talán nem a legoppurzunusabb körülmények között meghagyott eljátszása, mint az aljas hizelgés, a férfiatlan szolgai­­ság s a hivatallesők érdekhajhász fajának nyomora ■ tüntetése oly szent borzalmat ger­­jeszszen bizonyos körökben ez egyéneknél, kik pedig adandó alkalmakkal mindig a haza és a trón iránti törhetlen hűség s lo­­jalitást segélyezik s hordják ajkaikon, ki hitte volna, hogy Haydn Gott erhalte-ja még az ellenzéki lapok vezércikkezési thé­­májának magaslatára is emelkedik vagyis emeltetik. Ha a fejedelemnek a jogászbál­ban történt megjelenése percében a rende­zőség az uralkodó család hymnusát játsza­­ná, ez egész eljárás nézetünk szerint csak annyiban esik korlát alá, amennyiben a hely­es körülmények roszul lenek választ­va, amennyiben a kegyelet magasztossága s egy mulatni összesereglett báli vendég­csoport világias zaja egymással meglehe­tős brusque ellentétet képeznek. Ettől el­gondolva, az egész dolgon egy okos ember is ugyan meg nem botránkozhatott és va­lószínűleg nem is botránkozott. Mi az ellenzéki sajtónak ezen incidens­ből támadt felförmedésen csak csudálkozni tudunk. — Mert igen könnyen megesketik, hogy lesz idő, a midőn mindnyájan párt­különbség nélkül fogunk seregleni a trón védelme körül, s talán elhullnak ismét leg­jobbjaink a harc alatt, s akadhatnak majd az engesztelhetlenek seregéből többen, kik bennünk e ténynél nem a tántoríthatlan alattvalót és loyális polgárt, hanem az éle­­töket örökért vakon feláldozó szolgák nyo­mora csordáját fogják a történelem itélő­­széke ebbe hurcolni. És hol lesz akkor azon határvonal, mely a magyart uralkodója iránt jellemző hűség s ebből kifolyó nemes önfel­áldozása hazája s királyáért egyfelől, más­felől a bérenc csoport szolgailag vak, min­den nemesebb felbevüléstől ment ösztöne között vonható, ha a nemzettel kibékült fe­jedelem iránti loyalitás ily ártatlan dem­on­­stratióját máris ily cudar színekben mutat­juk be a közönségnek, s fog-e valaki merni e loyalitásnak befejezést adni, ha arra kell előre számítania, hogy Jókai, Csernátony és Mocsáry uraknak jó kedvétől függ e lo­­yalitást, mint a császári hűség s hitvány hivatallesés s érdekhaj­hászat nyomora té­nyét állítani pelengérre. Oh loyalis Jókai s még loyalisabb hajdan budapesti híradós Csernátony, oh loyalis magyar ellenzéki sajtó! Hanem hát a Rákóczy induló, melyet cikkünk élére álli­ánk, ugyan mit vétett ? Ez a Rákóczy induló vétett egy időben igen sokat, mert ha már maga a név nem emlékeztetne is bennünket az ónodi gyű­lésre, de mindenesetre emlékeztet arra, hogy a jelenlegi magyar király s osztrák császár hadseregeit ez indulónak harcias harsonája mellett veregettük meg- s szorítottuk ki ha­zánk területéről. Igaz, hogy egy ideig szám­űzve is volt nemcsak Pécsből és az udvar­ból, hanem saját hazájából is, száműzve azon keserű emlékek miatt, melyek hozzá­­fűződtek, mely emlékek épen oly fájók vol­tak bizonyos helyen és körökben, mint a mi G­o­tt erhalt­e-hez kötött emlékeink. Ma hála Istennek, az ezredek zenekarai szék­­­b­e játszák, játszák Pesten és Pécsben, ját­­szák udvari ünnepélyeknél, és senkinek nem sérti füleit. Mi meg vagyunk róla győ­ződve, hogy ha a jogász­bál rendező bizott­­sága a Gott erhalte helyett a Rákóczy in­dulót játszotta volna a fejedelem belépte­­kor, ez semmi visszatetszéssel találkozni nem fogott volna, míg a G­o­tt erhalte oly kellemetlenül érinté loyális ellenzékünk hazafias füleit. Mit akar tehát a jogászbáli incidensért felzúdult ellenzéki sajtó. Vissza akarja adni magánhasználatra a Gott erhalte-t, hogy mi is visszakapjuk ugyancsak magánhaszná­latra a Rákóczy indulót, vagy össze akarja veszíteni a kettőt egymással ? Ám veszítse össze ha tudja, de hidje meg, hogy ezzel legkisebb befolyást is a világeseményekre gyakorolni nem fog, Párist azért mégis csak bombázni fogják, Bismarck megmarad az európai diplomatia hangadójának, a pontus conferentia folytatni fogja tanácskozásait; Oroszország hadi készülődéseit, a Mont-Ce­­nis-t csak tovább fúrják , a keleti kérdés megmarad, és így tovább. Ha pedig Jókai, Csernátony és Mocsári urak kicsinyes am­­biciók hízelgő itélőszéke előtt a jogászbáli incidens folytáni fellépésükben nagy haza­fiaknak vagy talán pláne diplomatáknak tűnnének fel, mi részünkről e hitükben őket nem háborgatjuk, azonban annyit mégis kimondunk, hogy komoly és ildo­mos sajtó ily kérdést vita tárgyává nem tesz, mely kérdés elvégre is csak személye­ket bánthat s elvet nem érint, s hogy az ellenzéki sajtó soha ily gyermekes, ily kis­szerű nem volt, mint a milyennek a G­o­tt erhalte affair-ben magát bemutatá, s való­ban pirulnunk kell a külföld előtt, mely elvégre is azt kérdheti: hát önöknek komolyabb dolguk valóban nincs? Gyula január 23. Nagy kötelesség mulasztásba esnénk, ha a múlt számunkban említett azon körülmény tekintetében, hogy a Geyer-féle ház felépítését hoztuk javaslat­ba a kívánt felsőbb iskola helyiségéül, felmerült azon nehézségre nem felelnénk, miszerint az a ró­mai katholika egyháznak lévén már által adva, azzal a város nem rendelkezhetik. — Mellőzve annak fejtegetését, hogy a városi pénztárból a vá­ros részére reál-iskola helyiségül vett épületet volt e joga néhány képviselőnek — hol hihetőleg a reformált és román egyházbeli lakosok kissebség­­be voltak — ily elajándékozást tenni egyik egy­ház javára, mellőzve, hogy ezen elajándékozás ké­sőbb az akkori megyei hatósághoz jóváhagyás vé­gett feljelentetvén, az nem csak helybe nem ha­gyatott, hanem az előttünk fekvő 1859-ki 4264. sz. a. átirata által, mint előleges bejelentés nélkül b­evégzett tény „ordungswidrig“-nek s megerősí­tést nem igényelhetnek nyilváníttatott. Csak azt hozzuk fel, hogy e be­végzett tény következtében tisztán áll a reformált és román egyházak azon, már a képviselő-testülethez be is jelentett kívána­tának jogossága, hogy ők ketten is a város pénz­tára által hasonló 5000 frtnyi dotatióval elégíttes­­senek ki. A kérdés tehát előttünk úgy áll, hogy vagy a reformált és román egyházak részére is 5000 frtot kell a városnak megszavazni, s kifizet­ni, s az ekként összesen 10,000 forint erejéig gyöngített városnak egy másik 10,000 frtos al­kalmas helyiséget szerezni, a felsőbb iskola helyi­ségéül ; vagy pedig a római katholika egyház le­mondván ezen helyiséghözi tulajdonosságról s azt a városnak, mely ezt reál-iskola helyiségéül vette, s árát kifizette, eredeti rendeltetésének, egy kö­zös felsőbb iskola helyiségre vissza bocsátani, s ebbe a „Szarvas“ korcsmár, szintén városi épület eladási árának beépítése által, minden ujabbi vá­rosi adó­ teher nélkül megnyerni a közös óhajtás­sal megfelelő felsőbb iskola helyiséget, — mely­hez azután alig kívántatik a várostól más áldozat hozatal, minthogy a felsőbb iskolai tanítók fizeté­si alapjául a város közös földbirtokából mintegy 300 hold nevelési alapul szentelve kiszakittassék, így jó­formán teher nélkül jutunk oly nevelési in­tézethez, mely által hitfelekezeti különbség nélkül a város szégyenére évek óta nélkülözött égető szük­ségünk pótoltatik. így állván előttünk a kérdés, ismerve a római katholikus testvérek miveltségi magasabb belátá­sát, legkissebbé sem kételkedhetünk, hogy belát­ják azt, hogy ezen tettek által még egyrészt sem­mi rövidséget nem szenvednek, mert nem saját pénzükön szerezték az épületet, és mert a lemon­dások által ezen épületnek, mint leendő közös is­kolának használati birtokába megmaradnak, minek jótékonyságát is, mivel ők vannak túlnyomó szám-

Next