Bélyegvilág, 2003 (56. évfolyam, 1-12. szám)

2003-12-01 / 12. szám

6 BÉLYEGVILÁG - IMN­M gg®I 11­8 2003/11 Gyöngyszem a „fényirdák” korából Borsos József Deák Ferencről készített chromotípiája Deák Ferenc születésének 200. évfordulója tisztele­tére a MABÉOSZ által kibocsátott emlékíven „a ha­za bölcsének” egyik kevésbé ismert portréja látható. Az emlékív felirata szerint a kép Borsos József ál­tal készített chromotípia. Mit is tudunk erről a régi „képíró” eljárásról, amelyet a kísérletező kedvű festőművészek a 19. század második felében olyan nagy sikerrel alkalmaztak portrékészítésre? A chromotípia a negatív-pozitív fényképészeti eljárá­sok közé tartozik, 1860 körül hozták nyilvánosságra, a képek egy- vagy kétrétegűek. Az élénk színű, szinte a szí­nes fénykép benyomását keltő chromotípiák általában ke­retezve ismertek. Munkaigényességük miatt előállításuk meglehetősen költséges volt, ezért az eljárás alkalmazása saját korában sem volt túl gyakori, a megren­delők, az ábrázolt sze­mélyek inkább a felső középosztály tagjaiból kerültek ki. Az eljárás során a fényérzékenyített pa­pírra - később üvegle­mezre - készített nega­tívról hártyavékonysá­gú sópapír - később albuminpapír - máso­latot készítettek. A kép hátoldalát akvarellfes­­tékkel lazúrosan szí­nezték, előoldalán a legfontosabb részlete­ket arany vagy ezüstfestékkel, feketével kiemelték, majd chromoviasszal áttetszővé tették. A viaszréteg a képet bu­borékmentesen rögzítette az üveglaphoz. A viasz­­­ra­gasztó hatásán túl­­ magas brillanciát is adott a képnek. Kétrétegű chromotípia esetén a második képet is ugyan­arról a negatívról készítették, de nagyobb foltokban, élén­kebben színezték. A festéshez általában olajfestéket alkal­maztak. Ezután a két réteget összeillesztették, a fotók közötti kis távolság a kétrétegű chromotípiánál a térbeli­ség érzetét keltette. Az ilyen módon összeállított rétegek mögé kartont helyeztek és általában díszes kerettel látták el. Az eljárás továbbfejlesztése után, a színezett fénykép tükörfényességének elérésére üveglapra már nem volt szükség, az előállítási költségek is csökkentek. Az 1860-as évek elejétől sorra nyíltak a fényírdáknak nevezett fényképészműtermek. Pesten 1862-ben húsznál több műterem működött. Abban az időben a napfénynek meghatározó szerepe volt a fényképezésben, mivel a fel­sorsos: Deák Ferenc, chromotípia, 26x32,7 cm (kerettel együtt 38x44 cm) vételek és a negatívval megegyező méretű ún. kontakt másolatok természetes fény mel­lett készültek. A mű­termet, annak érdeké­ben, hogy a fényképé­szeti műveletekhez szükséges napfényt megkapja, üvegfallal vagy üvegtetővel lát­ták el. Az üvegen be­özönlő fény mennyi­ségét különböző színű függönyökkel szabá­lyozták. A műtermek között állandó konkurenciaharc folyt. A műterem helyének és a környezetének kiemelkedő fontossága volt. Ezek ugyanis nagyban befolyásolják a műterem látogatottságát, a felvé­telek mennyiségét, a bővítés lehetőségeit. Az első fotográfusok a patikusok és ötvösök köréből ke­rültek ki, ugyanis ők rendelkeztek azokkal a kémiai ismeretek­kel, melyek lehetővé tették a fényképezés­ben akkor alkalma­zott mérgező és tűz­veszélyes vegyszerek biztonságos kezelé­sét. Az 1860-as évek­től azonban pályára lépett az ún. „átmene­ti” nemzedék, a fes­tőkből lett fényképé­szek csoportja. A két évtizeden keresztül Bécsben dolgozó, méltán hír­neves portré- és zsánerképfestő Borsos József, miután va­gyonát a tőzsdén elvesztette, 1861-ben Pestre költözött. Itt is festett, de elsősorban fényképészettel foglalkozott. Borsos és a szintén festőművész Doctor 1861-ben en­gedély nélkül kezdték meg fényképészeti működésüket. Műtermükről az első híradás 1862 januárjában jelent meg a sajtóban: „Borsos József és Doctor Albert arcképfestők, a füvészkertben egy photograph intézetet nyitottak. Volt alkalmunk néhány itt készült képet látni, melyek különö­sen sikerültek, és ezért méltán ajánlhatjuk a közönség figyelmébe.” (Hölgyfutár, 1862. 11. sz.) Borsos és Doctor központi helyen a pesti egyetemtől a füvészkertben, a Nemzeti Múzeum és a régi Nemzeti Színház között, az arisztokrácia palotáinak közelében béreltek műtermet. Az Országútra (ma Múzeum körút) önálló bejárattal rendelkeztek. Borsos a portré és zsáner­képfestészetben kiteljesedett tehetségét a fényképek kom­ponálásában és a megvilágítás finomságában is kamatoz­ Borsos József a fotómű­teremben Borsos József (1821-1883) festő, fotográfus

Next