Kárpáti Hiradó, 1941. március (18. évfolyam, 61-66. szám)

1941-03-15 / 61. szám

Szombat, 1941 március 15 FŐSZERKESZTŐ: DR. SIMON MENYHÉRT XVIII. évfolyam, 61. szám A TÖRTÉNELEM LOGIKÁJA írta: Kozma Miklós Kárpátaljának története a ma­gyarság középeurópai ezeréves tör­ténelmével kezdődik. Verecke és Árpád neve ezer évvel ezelőtt ösz­­szekapcsolódtak és Verecke a ma­gyar honfoglalás szimbóluma lett. A magyarság dunavölgyi örök idők­re szóló története, Kárpátaljával, Vereckével kezdődött. A honfoglalás után majdnem há­romszáz éven át Kárpátaljának alig van története, amíg Barbu khán tatár fejedelem 1241-ben, széthá­nyatva a kárpátaljai fatorlaszokat, keresztül nem vonul Kárpátalján. De komoly harcra itt nem kerül sor. Kárpátalja akkoriban alig több mint természeti akadály s a tatárok első komolyabb csatájukat már a sík földön, Munkács és Ungvár vona­lában vívják. A tatárok kitakarodása után kez­dődött el a rutének beszivárgása Kárpátaljára. Ez a­­beszivárgás fo­kozatos volt, nélkülözte a politikai vagy katonai jelleget és megélhe­tési okokból történt. Részben a ma­gyar birtokosok elpusztított job­bágyaikat akarták a behívott ruté­nekkel pótolni, részben maguk a ru­tének kerestek és találtak a Kárpá­toktól délre jobb megélhetési viszo­nyokat. A XVII. század közepéig Kárpát­aljának­­és népének egyáltalában nincs történelme. Szegény, de bol­dog, vagy legalább is nyugodt éle­tet él. A XVII. század közepén vége a nyugalomnak, de ennek oka nem kárpátaljai problémák, csupán az, hogy Kárpátalja erdélyi és lengyel hadaknak sok szenvedéssel járó át­vonulási területévé válik. Majd a bekövetkező kuruc-labanc háborúk hoznak sok bajt Kárpátaljára. Olyan sokat, hogy midőn II. Rákóczi Fe­renc kitűzi a felkelés és szabadság zászlaját, az elkeseredett, a császá­riaktól agyongyötört rutének első­ként és tömegesen csatlakoznak a libertásos zászlók alá. Azután hosz­­szú ideig, 1848-ig megint nincs Kár­pátaljának és a rutén népnek törté­nelme, de 1848 megint a magyar oldalon találja a gens fidelissimát. Az elmúlt világháború első hó­napjaiban Kárpátalja északi sávja rövid időn át hadszíntérré válik, míg a gorlicei áttörés a frontot messze északra nem dobja. Ez idő­től kezdve a háború alatt nem Kár­­pátaljáiiak, hanem csupán a kárpát­aljai ezredeknek van történelmük, és pedig szép és becsületes törté­nelmük. A hadseregfőparancsnok­ság is megállapította, hogy a ma­gyarországi rutén ezredek hűsége­sen és bátran harcoltak s ellentét­ben más nemzetiségekkel, egyszer sem fordult elő, hogy rutén csapa­tok a Legfelsőbb Hadúrnak s a ma­gyar hazának tett hűségesküjüket megszegték volna. A világháborút befejező össze­omlás Kárpátalját az európai nagy­politika egyik nem éppen öncélú eszközeként és könnyű labdájaként az események első vonalába dobta. A győztes nagyhatalmak eleinte nem is nagyon tudták, hogy mit kezdjenek Kárpátaljával s még maga Masaryk és Benes is , amennyire már a háború alatt meg­születni akaró csehszlovák állam­nak követelték az északmagyar­országi megyéket, a későbbi Szlo­­venszkót —, annyival kevésbbé ambicionálták kezdetben Kárpát­alját, mint távoleső és ráfizetéses területet. Sőt még akkor is, mikor a döntés már megtörtént , Kárpát­alja a csehszlovák állam keretébe került, a csehek azt a megoldást ideiglenesnek tartották s számoltak azzal, hogy megfelelő időpontban Kárpátalját átadják Oroszország­nak. Masaryk 1920-ban Gillerson Vö­röskereszt-képviselő előtt kijelen­tette: „A kárpátaljai Oroszország­ban — így nevezte Kárpátalját — bizonyos ideig tartó kölcsönt lá­tunk, amelyet a tulajdonosnak az első alkalommal vissza fogunk ad­ni.“ Egy kis humorral meg lehet állapítani, hogy Masaryk igazat mondott annyiban, hogy Kárpátalja az igazi tulajdonosához került visz­­sza. De Kramárzs is kijelentette 1925 április 12-én az orosz társaság pozsonyi gyűlésén, hogy: „Én és Benes a békeértekezleten a mi ér­dekeink mellett Nagyoroszország érdekeit is szem előtt tartottuk, s keresztülvittük Kárpátaljai-Orosz­­országnak köztársaságunkhoz való csatolását, hogy később össze­érhessen Csehszlovákia a nagy, egyesült Oroszországgal!“ Cseh­ország a nyugati hatalmaknak meg­ígérte, hogy amíg Oroszország kommunista, addig Kárpátalját meg­tartja. A cseh uralom alatt Kárpátalja körül, a rutén és magyar őslakos­ság érdekeinek teljes elhanyagolá­sával, a legkülönfélébb idegen szempontokból és érdekekből folyt a nagypolitika mindenki javára, csak Kárpátalja őslakosságával nem törődött senki. Mert volt itt húsz év alatt cseh, nagyorosz, ukrán és kommunista irányzat, játszottak ezekkel a kérdésekkel a legkülön­félébbképpen érdekelt külső hatal­mak, csupán egy irányzat nem volt: a Kárpátalján és a bécsi döntés te­rületén élő őslakóknak, a magyar­ságnak és ruténségnek az irány­zata. Még egy olyan politikai komé­diát, mint aminő Kárpátalja körül húsz éven át, de különösen a cse­hek utolsó idejében folyt, a történe­lem alig tud felmutatni. Kárpát­alján, ahol ezer esztendő óta egy szál cseh nem élt, csehek uralkod­tak, gyarmatosítottak és csehesítet­tek. 1918-ig Kárpátalján nem volt élő ember, aki csak álmodott volna is arról, hogy van-e Ukrajna és mi az­ ukrán. Azután elmúlt néhány év s Kárpátaljának ukrán vonatkozás­ban egyszer csak az ukrán Piemont szerepét kellett volna játszani. Egy népet akartak igazi népi mivoltából kiforgatni és átformálni valami olyanná, ami tiszteletreméltó lehet máshol, de gyökértelen és hazug volt itt. Ugyanakkor a kárpátaljai rutén eredetű intelligencia egy ré­sze, elszakadva népétől, a literatúra és intellektus jegyében nyíltan nagyorosz vizekre evezett, persze csak ideológiailag, a készen kap­ható nagyorosz és kétségtelenül ha­talmas és értékes, de nem azonos irodalom és kultúra jegyében, mert egyébként a szovjet iránt nem sok szimpátiát érzett. Az egész ország­rész egy óriási ideológiai keveredés össze-vissza képét mutatta, bellum omnium contra omnes-t, amit a­ cse­hek tőlük telhetőleg elősegítettek és végül elmélyített egy operett­kormány tragikomikus dilettantiz­musa. A jobb sorsra érdemes kár­pátaljai rutén és magyar nép pedig a cseh, nagyorosz, ukrán, kommu­nista és a jó ég tudja, hogy még mi mindenféle elgondolások között ke­­vereghetett s azok között csak neki nem termett fű, pedig „önállósága“ érdekében utolsó kormányzata még a régen elhalt Wilsonhoz is sür­­gönyzött elismerésért és támogatá­sért. Magyarországnak háború utáni helyzetét egy időre a trianoni béke­parancs határozta meg. De Trianon csak a tényleges helyzetet szabta meg, nem változtatott azonban sem a magyar ideológián, amely válto­zatlanul ragaszkodott a szentistváni gondolathoz, sem pedig az elszakí­tott Kárpátalja magyarságának és rsténségének ideológiáján, mely szintén a szentistváni gondolat je­gyében, földrajzi, történelmi, gazda­sági és érzelmi okokból egyaránt Magyarországhoz akart visszatérni. A szentistváni gondolat kultusza és e gondolathoz való ragaszkodás a békekötések utáni években, külö­nösen eleinte, nyílt szembefordulás volt a győztes nagyhatalmakkal és a trianoni Magyarországot kör­nyező ellenséges államokkal egy­aránt. E gondolat eleinte a „Nem, nem soha“ formájában, legéleseb­ben formulázva jelentkezett, ké­sőbb és átmenetileg reálpolitikai okokból halkabban hangzott, a po­litikai józanság alapjára állott, de mindig élt. A párizskörnyéki békék még sa­ját alaptételükben sem voltak őszint­­ék s csupán elvileg és propaganda­­célokkal hangoztatták a nemzetiségi Most két éve adta ki vitéz nagybányai Horthy Miklós, Magyarország kormányzója a történelmi hadparancsot, amely elindította a magyar honvédséget Kárpátalja visszafoglalására.

Next