Zsidó Néplap, 1920. július-december (1. évfolyam, 15-36. szám)

1920-11-26 / 31. szám

II. évfolyam. Ujhorod (Ungván K'Emil iSdD ül) 1920. november 26. 31. szám ZSIDÓ TÁRSADALMI, POLITIKAI ÉS GAZDASÁGI HETILAP. ELŐFIZETÉSI ÁR: Egész évre . . 80 K 11 Negyedévre . . . 20 K Félévre. . . . 40 K 11 Egyes szám . . . 150 K Főszerkesztő: Dr. JUSZKOVITS MÓR. S­zerkesztőség és kiadóhivatal Dayka Gábor-a.­ Megjelenik minden hét péntekjén. Szirénhangok hallatszanak ismét a magyar Jogpárt köréből a zsidóság felé. Kezdik észre­venni a zsidót mint politikai alanyt is, miután eddig csak a pártot financírozó tőkést becsülték meg benne. A csalogató hang természetesen­­ nem őszinte és most is hátsó gondol­­­latok vannak mögötte. Minden zsidó­nak a Magyar Jogpártban a helye, — mondja a párt sajtóorgánuma, de emel­lett semmi zsidóbarát liberális politikát nem észlelhetünk hasábjain. Porhinté­sül ugyan a huszti főrabbit és annak tanítványait is megszóllaltatta a Ru­­szinszkói Magyar Hírlap, mutatván,­­ hogy a zsidó ügyek nagyon szívén fe­­küsznek, egyébbként azonban abban­­ merül ki a zsidókat a magyar táborba­­ hívogató működése, hogy az Egyesült­­ Zsidó Párt ellen tendenciózus valótlan­­­­­ágokkal harcol és nem is igyekszik a­­ meggyőzés eszközeivel hatni. Hidegen hagynak bennünket a­­ szemenszedett hazugságok, amelyek a­­ zsidópárt munkácsi, huszti, nagyszőllősi­­ és egyébb kudarcait hirdetik, nem érin­tenek bennünket az összes csipkelődé­sek, melyeknek a talajvesztésen alapuló okát igen jól ismerjük, eggyel azonban le kell szögeznünk, még néhány ha­sonló hangú, a zsidók magyarságára apelláló cikk és minden zsidó fel lessz világosítva, hogy a Magyar Jogpárttal semmi körülmények között sem szabad haladnia. Ez a párt a magyarság egyesíté­­sét tűzte ki programmal. Ez azonban­­ nem sikerült, mert sem a kisgazdák,­­ sem a keresztényszocialisták a magyar­­­­országi pártok mintájára alakított párt­­szervezetüket feloszlatni nem akarták. Ekkor készült fából egy vaskarika. Hogy a Magyar Jogpárt díszkeresztény­­ tagokat szerezzen és ne legyen majd­nem tisztán zsidó színezete, ki lett­­ mondva, hogy bármely más magyar­­ párt tagja, a Jogpártban is beléphet s mikor ez sem sokat használt, a pártok eggyüttműködése lett kimondva. A minta mindenben Magyarország volt, hol a keresztény pártok ugyan­olyan összműködést fejtettek ki. A kü­­lönbség csak az volt, hogy itt, az an­­tiszemitákkal összem­űködő Jogpártban zsidók is részt vehettek, mert ezeknek­­ pénzére és szavazatára nagy szükség volt. Örömmel állapítjuk meg, hogy az­­ önérzetes zsidók nagyon kis százaléká­­­­nak tetszett az a szerep, hogy a ke­­­­resztényszocialistákkal együttműködje­­­­nek és ennek, valamint a Magyar Jog­párt behunyt szemű politikájának, a­­ Ruszinszkói Magyar Hírlap vizenyős­­­színtelenségének, az elnézésük mellett kiépített antiszemitizmusnak köszönhető az Egyesült Zsidópárt megalakítása. Értjük, hogy ez fáj a Jogpártnak és igyekszik menteni ami menthető. De szomorúan fogja tapasztalni, hogy az általa hangoztatott Zsidó párt alakítási kudarcok dacára, semmi sem menthető. Nem szoktunk elbizakodottak lenni, saját hittestvéreinket illetően, de öröm­teljesen látjuk hogy a zsidó önérzet felébredt, a zsidókat nem lehet többé szavazógépnek felhasználni, a zsidóság ma egy összetartó erő, amelyet nem fog többé sikerülni szétforgácsolni, egyszerűen azért, mert az antiszemitiz­mussal szemben és a nacionalizmus azon törekvésével szemközt, hogy a zsidónak hol­ magyarnak, hol csehnek, hol ruszinnak kell vallania magát, a zsidó más mint zsidó nem lehet. Evvel a belátással szemben Magyar Bálint, Rác­sa és dr. Zombory Dezső zsidó barátsága igazán hiába próbál meg­küzdeni. Tóbia, a tejes zsidó. Irta: Salom Afechem. — Héberből: Szerény Béla. I. — Hát idefigyeljetek ! — kezdi Tóbia, a tejes zsidó — amint nevezni szokták — kivan s'hasaa hitchila m’szachkat L’ben Adam, amin Hasamajim rachmu alav, miv­­tuach s'hum BenOlam haze. Mihelyst egy jóra (a szerencse) kegyébe fogadta az embert és az égből megkönyörültek rajta, az ő világi élete biztosítva van. Mert minden a szeren­csétől függ. Az okosság, az emberi bölcses­ség hiábavaló, ha — Isten ments! — az ember szerencsére csökönyös lesz és fordul vele a sors kereke hét lépcsővel visszafelé, úgy mindennek vége és nincs többé, segít­ség, amely kihúzná a slamasztikából. És ez a világ folyása! Láttam embert, ki életén át törte magát, kínozta testét és nyomorgatta lelkét egy falat kenyérért, már-már úgy lát­szott, hogy csak a sírban javul meg sorsa. És egyszerre­­ hét nap ragyog fel neki! A teremtés rendje megváltozik s a szerencse minden oldalról mutatja neki képét. Istennek művei nagyok és csodálatosak utjai. Én mon­dom ezt. Én, aki ezt közvetlenül tapasztal­tam. Mert mi vagyok én és ki vagyok, hogy erre a polcra jutottam, hogy vajat, túrót és­­ más tejnemüeket eladhatok, melyet sem­­ atyám, sem őseim nem ismertek Egyiptom­­­­tól a mai napig? Úgy éljetek uraim, amint megérdemli ez a történet, hogy meghallgassátok elejétől a végéig! Röviden : ez a történet pünkösd nap­jaiban történt. Hogy az igazsághoz híven elmondjam, meg kell állapítanom, hogy pün­kösd előtt mintegy két héttel és talán két héttel pünkösd után történt. Nem kell cso­dálkozni azon, hogy még sem tudom olyan pontosan, mert ne feledjétek: ez sem teg­nap, sem tegnapelőtt nem történt, hanem már 9 és talán 10 évvel ezelőtt. Abban az időben ez a Tóbia — amint őt itt látjátok — még nem volt a világon. Azaz volt egy Tóbia, de nem ez. Csak olyan mint ez, de nem az igazi. Hogyan lehetséges ez? Szegény voltam,ne nektek legyen mondva, amint írva vagyon, „ani v’evjon migozlo“, a szegény és a nyomorgók fajtájából . . . Ámbár, ha kissé gondolkozunk, még most sem vagyok gazdag, sőt még Rotschild láb­támlájához sem érek. De akkori helyzetem­hez képest, ma Isten segítségével gazdag zsidó vagyok. Isten megáldott és van egy lovam, szekerem és két fejős tehenem, meg nem igézve őket. Egy tehenem van remény­­teljes állapotban. Vajam és túróm hál’Isten­nek sok van. Mindez kezünk munkájának a gyümölcse, mert azt meg kell mondanom, hogy mindannyian dolgozunk. Párom, hogy éljen százhúsz évig, a teheneket feji, leányaim tejet hordanak és köpülnek és én Tóbia, amint engem itt láttak, minden nap a vásárra járok, olykor-olykor Bobrikra megyek, szeke­remmel és lovacskámmal, az után és ottan összejövök mindenféle emberekkel. Mind­egyik köszönt, saromot mond és visszaad salomot és én érzem, hogy kiveszem részem e világon, elvégre én is húsból és vérből való ember vagyok és Isten formájára te­remtve. Amidőn pedig szombat estére be­köszönt, ki hasonló és mi hasonlíthatja magát hozzám ? Abban az órában úgy ér­zem, hogy király vagyok. Egy szent könyvbe mélyedek, a Szidrát átfutom, az énekek éne­kén, az atyák bölcs mondásain a többi zöldségeken kívül. Ti most néztek engem, uraim és gondoljátok magatokban : „rám ez a Tóbia, hogy felvitte Isten ennek a dolgát!“ Röviden, mit is akartam nektek el­mondani ? Akkor — Isten segítségével — nyo­morgó szegény voltam. Feleségemmel és leányaimmal nélkülöztem és nyomorogtam. Mindannyian naponta háromszor kiadtuk a lelkünket az éhségtől. Én hordtam a terhet, mint egy ökör a jármot, fáradoztam és küz- Lapunk mai száma 4 oldal. A prágai „Tribuna“ Podkarpatszka rossz zsidóságáról. A prágai „Tribuna“ 1. évi november hó 7-iki számában Podkarpatszka Russz zsidó­ságáról a következőket írja: Szociális struktúrájuk és gazdasági térhódításuk által a Podkarpatszka ruszi zsidóság egy szerfeletti hatalmas faktor. És ezért ott a zsidókérdés a legfontosabb kér­dések egyike. Ezelőtt a zsidók ott magyar és német nemzetiségű­eknek vallották magu­kat és a magyar rendszer hathatós támoga­tói voltak. Megmaradtak ama erős réteg­nek, de nemzetiségileg már másképen orientálódnak. A Csehszlovák Köztársaság elismerte a zsidó nemzetiséget, amit Podkár­­pátszka Russz zsidósága hálával fogadott. Nem nagyon vágyakoznak Magyarország után, ahol Horthy és az ő antiszemita re­­zsimje uralkodik. A bolseviki rezsim után sem vágyódnak attól való félelmükben, hogy a kommunizmus szocializáló kísérletei gaz­dasági elhelyezkedésüket és polgári stru­k­­túrájukat tönkre teszi. Podkárpátszka Russz zsidósága szor­galmasan készül a közeledő választásokra. Amint már közöltük, úgy a prágai Zsidó

Next