Zsidó Néplap, 1924. február-június (4. évfolyam, 5-26. szám)

1924-02-01 / 5. szám

CSERKÉSZÉLET Néhány szó a vezetőkről. A szlovenszkói és podkarpa-ruszi zsidó cserkész-konferenciák után az egész vona­lon erős szervezési és reorganizációs mun­kák indultak meg. A fiatal vezetők, akik még elég energiával bírnak, hogy a min­dennapi küzdelem közepette a zsidó jövőért is küzdjenek, emberfeletti erőt fejtenek ki, hogy a zsidó ifjúságba zsidó erkölcsi ér­zést, zsidó szellemet és tudást beleplántál­janak. Nehéz feladatra vállalkoztak, mert legtöbbnyire már az ifjúság is meg van mételyezve a materializmus ördögétől, ezen­kívül pedig nagyfokú neveletlenség ellen és korlátolt világnézetű szülők tudatlansága ellen, kell harcolniok — és amire vál­lalkoztak, azt végre is fogják hajtani, Így akarja ezt az ő szilárd akaratuk és így, pa­rancsolják ezt a cserkész­törvények. És a szülők, kiknek gyermekük sorsa szívükön fekszik, hálával tartoznak a vezetőknek, mert ezek jóváteszik, mit otthon elrontottak és kárpótolják, mit az iskola elmulasztott. Becsületes és sellemes zsidókat nevelnek gyermekeikből. A nagybereznai Kadimah cserkész­csapat f. hó 3-án este fél 7 órai kezdettel a Sokol nagytermében nagy ünnepi előadást rendez az uzsárodi Kadirrah műkedvelő gárdájá­nak közreműködésével. Előadásra kerülnek­ szavalatok, jelenetek. Az érdeklődés az elő­adás iránt eddig ritka módon nyilvánult meg. Berezna egész környéke készül erre az előadásra, ami arra is visszavezethető, hogy ez nemcsak az ottani zsidó cserkész­­csapat első szereplése, hanem az első zsidó előadás is ezen a vidéken. HÍREK.% — Csernichovszky Budapesten. Buda­­pestről jelentik. A Múlt és Jövő héber iro­dalmi estélyére Sikerült Csernih­ovszkyt, a nagy héber költőt lehozni, aki óriási tömeg előtt legújabb írásaiból felolvasott. A nagy tetszéssel fogadott felolvasás után Cserni­­chovszky az oroszországi zsidó ifjúság életéről tartott figyelemreméltó előadást. Csernichovszky budapesti szereplése nem zsidó körökben is irodalmi esemény számba megy. — Aki meghal hitéért, Sopronból je­lentik: Kremzer Ignácz soproni lakos az elmúlt pénteken vonaton Bécsből hazafelé tartott. Minthogy az erős hófúvás miatt a vonat nagyon késett és Kremzer nem akart szombaton utazni, leszállt egy állomással előbb, hogy onnan gyalog menjen be a városba. A nagy hófúvás következtében el­tévesztette az utat és ... harmadnap egy hódomb alatt rátaláltak. — Cionista konzul Jeruzsálemben. Jacobus Kan­t az ismert hollandiai cionis­tát, aki Herzl korában a nagy intéző Bi­zottság tagja volt a holland kormány Pa­lesztinat konzullá nevezte ki. Az új konzul már át is költözött Palesztinába. — Helyreigazítás. Múlt heti számunk­ban a munkácsi Mizrachi Egyesület által gyűjtött nemzeti alap kimutatásába hiba csúszott bele. A tényleg gyűjtött és helye­sen kimutatandó összeg 896 -e t tesz ki. * Eljegyzés. Elefánt Gizikét Bástyahá­­záról eljegyezte Holländer Sándor Akna­­szlatináról. — Újabb zsidó nagylelkűség. Brüs­­selből jelentik: Raphael Herman detroiti zsidó gyáros egymillió dollárt adományo­zott egy Brüsselben létesítendő nemzetközi egyetem építésére. — A Hakoach legnagyobb győzelme. A Jidische Morgenpost“ írja: „A bécsi Hakoach sporrt club visszatért keleti útjá­ról, megkoronázva számos győzelemmel“­­így olvassuk az újságokban és szemünk előtt titokzatos számok jelennek meg: 2:0, 1:3 és 4:0 és zsidó szivünk dagadozni fog a büszkeségtől. Ám egy győzelmet aratott a Hakoach, melyről az újságok keveset fog­nak írni és az olvasó sem gondol reá sokat, de a mi szemünken ez a legnagyobb győ­zelem, melyet a Hakoach aratott és ezért külön kell foglalkoznunk vele. Ugyanis a Hakoach-ot elkísérő társaság 16 000 dunam földet vásárolt és 12 000 dunam földre opciót vett. Ez a Hakoac­ legnagyobb győzelme, mely a világ öszes góljaival felér. — Újabb mozgalom a rituális vá­gatás ellen. Londonból jelentik: Az állat­védő liga Hamilton hercegnő vezetése alatt ismét megkezdte propagandáját a rituális vágatás ellen, melyet antihumanisztkusnak­ tartanak. A sajtóban elhelyezett cikkeiben­ követeli, hogy olyan országos mozgalmat teremtsenek, mely kényszerítse a parlamen­tet a rituális vágatás betiltására. Vajon nem volna-e helyesebb az embermészárlás ellen valamilyen mozg­amat indítani és „állatvédő liga“ helyett „embervédő ligákat“ szervezni ? Hirdetmény. Nagyrabecsült vevőink tu­domására ! Főpénzbeszedőnktől, Farkas E.. huszti lakostól a nagyszőllősi állomáson a következő „Singer“ névvel ellátott ellenőrző szelvényeket loptak el: 37 drb. 424464-424400 sz. á Ke. 20 98 „ 317703-317800 „ „ „ 25 73 „ 552228-552300 „ „ „ 70 18 „ 329823-329900 „ „ „ 100 Ezen szelvények az eszközölt lefizetések­ fejében, mint elismervények cégünk által adatnak ki. Óvjuk t. vevőinket ezen szel­vények beváltásától, mert azok általunk ér­­vénytelenittettek. Singer Sewing Machine- Company Mukacevo, Rákóczi­ u. 5. , Kassai szerkesztő: Spielberger Leó. Téli cipőket hunyából, papucsok, házi gombos és eugos cipőket, hunyacsizmákat huttya és bőrtalppal. Posztó és mikádócif­őket, bébécipőket 18/23, bőrfüzős 20/25 és szögzett cipőket elismerten jóminős­égűt és olcsón szállít. Wilhelm Lösegeld cipőgyára Prossnitz ZSIDÓ KERESKEDŐK IRODA És KÖNYVKÖTÉSZET­ ÉS EGYESÜLETEK FIGYELMÉBE! (IZHOROD v ml ROSKOVITS \/1 r\ I O r\ I A i^iiiiiiiiii mii­iiiiiiiiin Iliim iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii. KÖNYVNYOMDA, KÖNYV­ .... KÖTÉSZET,. TOMONTŐDE KÉSZÍT MINDEN NYELVŰ NYOMTAT­VÁNYOKAT, MŰVEKET, FOLYÓIRATOK ....................................................... KÁT, HÍRLAPOKAT, ÜGYVÉDI- ÉS ,.nd­, UAdr.cnd„ HIVATALOS NYOMTATVÁNYOKAT JU- ÜZEM: VARGASOR-U. 14 TÁNYOS ÁRBAN PONTOS IDŐRE. (AZ IPARTESTÜLET ÉPÜLETÉBEN). Nyoma-’ nyvnyomdában, Ujhorod, Vargasor 14. I An Hio iíirlicrho Rffontlirhl/pit! überzeugt hatte, dass bei Mischman n;cht im Entferntesten an die juaiscne UIienTllCnKeil. ein religionsgesetzliches Bedenken besteht, hat der erwähnte Seit einigen Monaten erzeugt die Firma SANA, Nährmit- j" allen Kreisen hochgeschätzte Oberrabiner meinen Ijpn teiwtrke in P7ag unter meiner Aufsicht ein koscheres Pflanz- bestätigt Da jedoch wie ich erfahren habe, die unverschämte fett das den Namen Lugenhetze weitergeht und ich den Namen jmfi 3"^ * nicht im Munde böswilliger (Menschen herumtragen lassen ma~ w vn—vg&.jgT JA T9&T will> ha^e ich mich entschlossen, in Zukunft — wie zu An­•A* *TM- TMJJmi fang Mischman einzig und allein mit meinem zur Ver­trägt. — Ein Mann zweifelhaften Charakters, dei sich mir als Sendung bringen zu lassen und auf jede Mitzeichnung zu

Next