Beszélő 16. (1986)

1986 / 16. szám

emberekre, megköveteli az elmulasztott kötelességek teljesítésének tár­sadalmi kikényszerítését, felhatalmazza az érintett személyt, hogy til­takozzék, követeljen, eljárást kezdeményezzen. Az ilyen jogok megsérté­se nem pusztán célszerűtlen, hanem tűrhetetlen volna, hiszen ezeket ön­magukért kell tiszteletben tartani. Ha valaki ilyen jogra hivatkozhat, akkor valóban mondhatja, hogy joga van valamihez, akár védi a jogát ha­tályos törvény, akár nem. Feltételes módban fogalmaztam, mert nem eleve bizonyos, hogy az itt körvonalazott feltételek teljesülnek. Vannak etikák, amelyek tagadják, hogy léteznénk önmagukért betartandó erkölcsi előírások, és vannak eti­kák, amelyek szerint köteleségeinket ugyan önmagukért kell betartanunk, de olyan kötelességek, amelyek más emberek jogaiban lennének megalapoz­va, nincsenek. Hogy tehát az önmagukért tiszteletben tartandó jogok al­fajának megfelel-e valami, ezt további vizsgálódásnak kell eldöntenie. De ha a válasz igenlő, akkor az ilyen jogokat nevezhetjük morális, jogoknak. Mindenesetre, amikor valaki azt mondja: "Erkölcsi jogom, hogy«.«", nem grammatikai értelmetlenséget állít. S az "erkölcsi" jelző beszúrása nem csupán hangulati nyomatékot ad a "jogom van" állításnak; tartalmas információval gazdagítja. Nyomban felismerjük, miben áll ez az informá­ció-többlet, ha egy olyan mondatba illesztjük be az "erkölcsi" jelzőt, ahol annak nincs helye. "Ha a lámpa zöldet jelez, jogom van átmenni a zebrán" - ezt a kijelentést önmagában rendben találjuk. "Ha a lámpa zöl­det jelez, erkölcsi jogom átmenni a zebrán - itt már van valami zavaró, úgy érezzük: a beszélő nem használja helyesen az "erkölcsi jogom" kife­jezést. Tegyük fel, hogy közlekedéspszichológusok megállapítják: a járó­kelők jobban figyelnek a lámpára, és szigorúbban tartják magukat az uta­sításaihoz, ha hetente váltogatják a színek értékét /páros heteken pi­ros , tilos, zöld , szabad, páratlan heteken fordítva/* Ez elégséges ok lenne a váltogató rendszer bevezetésére. Az első mondat összefér e meg­állapítással, a kiegészített mondat azonban nem: ez arra figyelmezteti a hatóságot, hogy nem váltogathatja tetszés szerint a piros és a zöld , tilos utasítást. Az "erkölcsi jogom van..." szerkezet mintegy megköti a törvényhozók kezét: nem módosíthatják pusztán célszerűségi indokokra hi­vatkozva a hatályos szabályokat, ha azok a polgárok erkölcsi jogait vé­dik, s ha mégis így tesznek, azzal nem szüntetik meg a jogot. Alkotmányos jogállamokban e mentés intézményes védelmet is kap: az alapvető morális jogokat maga az alkotmány mondja ki, s annak paragrafu­sait nem lehet egyszerű képviselőházi szótöbbséggel módosítani. Ám ha vannak morális jogaink, ezek érvényessége nem függhet attól, hogy kodi­fikálták-e őket. A morális jog minden körülmények között megilleti ala­nyát, és mintegy állandóan sürgeti a kodifikációt. 4. Két ellenvetést azonban még meg kell válaszolnunk, mielőtt megál­lapodhatnánk abban, hogy értelmesen beszélhetünk nem kodifikált, morális jogokról. Az egyik azon alapul, hogy bár a jogok fenti meghatározása nem tartalmazott u­talást lefektetett törvényekre, de társadalmi kikényszerí­tésre igen. Modern társadalmakban a bíróságok dolga, hogy elrendeljék a megsértett jogok kényszer útján való érvényesítését. S a pártatlan bírás­kodás elsőrendű szabálya úgy hangzik, hogy a bírónak mindenkire az állam törvényeit és csakis a törvényeket kell alkalmaznia. Nem kerülnek így be mégis a törvények a "jogok" meghatározásába? Nem kö­vetkezik-e, hogy a pusztán morális jogok nem lehetnek jogok a szó szigorú értelmében, hiszen a bíró a kötelességét szegi meg, ha ítélkezése során érvényre juttatja őket? Érdekes módon nem. Kétféle helyzetet is ismerünk, amikor bírói dön­tésnek nem kodifikált morális jogokon kell alapulnia. Az egyikről már volt szó; ez olyan határesetekben áll elő, amikor a rendelkezésre álló joganyag nem dönti .«­ egyértelműen, hogy a bíróság melyik fél javára

Next