Beszélő 16. (1986)

1986 / 16. szám

- 75 - köteles ítélkezni. Ilyenkor a határozatnak óhatatlanul figyelembe kell vennie a törvényeken túlmenő erkölcsi elveket. S ha az esetre alkalmaz­­ható elvek között akad olyan, amelyik jogot állapít meg, akkor az íté­letnek, hogy ne legyen önkényes, ezen kell alapulnia. Sólyom László egy cikkéből veszem az alábbi példát. Magyarországon nem rendelkezik jogszabály arról, hogy megengedett módja-e a fogamzás­­gátlásnak a férfi vasectomia /az ondóületék átvágása/ útján megvalósí­tott sterilizálása. Az egészségügyi hatóságok azonban a műtétet nem en­gedélyezik. Egy házaspár bíróság elé vitte az ügyet, arra hivatkozva, hogy az asszony semmiféle kémiai fogamzásgátlót nem szedhet. A bíróság elutasító döntést hozott, az egészségügyi törvény ama paragrafusa alap­ján, amely szerint műtétet végezni csak gyógyító célból szabad. A cikk szerzője mindenekelőtt rámutat, hogy a végzés nem követke­zik az idézett általános szabályból: itt rendkívüli orvosi tevékenység­ről van szó, amely inkább a szervátültetéssel analóg, mint a közönséges műtéttel a vasectomia egy másik személy, a feleség egészségének védel­mét szolgálná, tőle venné át a fogamzásgátlás terhét a férj. Az ügyre alkalmazható jogszabályok tehát nem determinálják az ítéletet. Ezzel megnyílik az út a törvény idézésén túlmenő, morális érvelés előtt. A cikk idéz is egy morális jogot, amely a jogvitát egyértelműen a házas­pár javára dönti el, noha nincs kodifikálva, nevezetesen a férj és a fe­leség jogát a lelki egészséghez, amelyből következik a műtéthez való jo­guk. De megeshet, hogy a helyes bírói döntésnek nem kodifikált morális jogon kell alapulnia olyankor is, amikor az ügyre vonatkozó törvényes rendelkezések egyértelmű határozatot írnak elő. Ez lehet a helyzet, ha a törvény parancsa valamilyen nagyon fontos morális jogot sért. A jog története temérdek példával szolgál az ilyen konfliktusokra. A leglátványosabbak közé tartoznak a londoni esküdtbíróságok sorozatos felmentő ítéletei az 1820-as évek sajtópereiben. A közvádló azon a cí­men idézte törvénybe különböző politikai röpiratok kiadóit, hogy nem kértek előzetes engedélyt brosúráik kinyomtatásához. Mivel a k­.rcókat nem lehetett elítéltetni, a mozgalom egyre dagadt, a korábban csak igaz­ságtalannak tartott cenzúra-törvény köznevetség tárgya lett, és végül el kellett ejteni. Ha a bíró hivatásbeli kötelessége valóban úgy szól, hogy a tör­vényt és csakis a törvényt kell alkalmaznia, akkor az ilyen ítélkezést soha, semmilyen körülmények között nem tekinthetjük helyesnek. De éppen ez a megállapítás kell, hogy a tétel helyesbítésére késztessen. Mert ez szerint véve a dolgot az következnék belőle, hogy a legelvetemültebb rendszer legaljasabb törvényeit is kötelessége a bírónak fenntartás nélkül érvényesíteni, hogy V.V. Ulrich, Jankó Péter, Jaroslav Novák,­­ Vida Ferenc meg a többi sötét gazember csupa példás igazságügyi köztiszt­viselő volt. Ha viszont elvetjük ezt az abszurd következményt, akkor a bírói kötelesség elvét másként kell megfogalmaznunk, mint tettük. Meg kell engednie, hogy a bíró különösen súlyos esetekben köteles lehet el­térni a törvény előírásaitól. Persze, nem mindig olyan világos, hogy mit kíván a bírói köteles­ség, azait amikor egy elvetemült jogrendszer aljas törvényeivel kell szem­­beszegülni. Bonyolultabbá válik a kérdés, ha az adott törvény rossz ugyan, ám a jogrendszer egészében igazságos. S még bonyolultabbá, ha általában az adott törvény alkalmazása is igazságos döntést ír elő, csak a szóbanforgó esetben válik igazságtalanná. Megeshet, hogy a bíró akkor dönt helyesen, ha az általában igazságos törvény egyöntetű érvényesíté­sét fölébe helyezi az erkölcs jogon kívüli követelményeinek. De nem bi­zonyos, hogy mindig így kell döntenie. Előzetes kötelessége csupán ar­ra terjed ki, hogy a döntést alapos körültekintéssel indokolja meg. Or

Next