Beszélő, 1992. január-június (3. évfolyam, 1-26. szám)

1992-03-14 / 11. szám - BELFÖLD - Török Monika: A törtszámok törvénye

12 1992. március 14. A törtszámok törvénye Egy éve már, hogy a Beszélő riportban mutatta be a Kontyfa utcai általános isko­lát (1991. március 9., Hogyan lehet más­képp iskolát csinálni?). Sári Lajos igazga­tó akkor arról beszélt, hogyan bontották fel a klasszikus órakereteket, hogyan va­lósítják meg a valódi fakultációt és a ta­nulói önkormányzatot. A legtöbb szó ak­kor arról esett, hogy az iskola általában olyan intézmény, ahol háromnegyed részben gyerekek vannak, mégis az egy­negyednyi felnőtt dönti el, mi a jó a több­ségnek. Úgy tűnik, a törtszámok azóta is foglal­koztatják a nevelőtestületet. 1991. decem­berben aláírás-gyűjtési akcióba kezdtek annak érdekében, hogy az Országgyűlés kétharmados többséggel alkossa meg a közoktatási törvényt. Az akció nagy felzúdulást váltott ki. Bár a kezdeményezés csak jóval az első határidő lejárta után lett közismert, sokan és sokféleképpen vádolták az iskolát. A Lakitelki Pedagóguskamara például az­zal, hogy ki akarják rekeszteni azokat, akik támogatják az oktatási törvény jelen­legi tervezetét. A kormányhoz közel álló napilapok pedig azzal, hogy felelős peda­gógiai munka helyett ordas politikai han­gulatkeltés folyik az iskolában, és bármi áron népszavazást akarnak kicsikarni. A Kontyfa utcai iskola képviselői 1992. március 6-án 9.30-kor átadták az eddig összegyűlt 53 252 aláírást tartalmazó íve­ket Szabad Györgynek. Ez alapján a par­lament köteles napirendjére tűzni a kér­dést: konszenzussal vagy kormányzati nyomással szülessék-e meg a több évti­zedre kiható közoktatási törvény.­­ Sok helyütt és sokféleképpen írtak már a kezdeményezésetekről. Divatba jöttetek. Sári Lajos igazgató: Az a „részletkér­dés" sikkadt csak el, hogy milyen is az az iskola, ahol egyáltalán megszülethet egy ilyen gondolat. Pedig nálunk arról is szól a nevelés, hogy a tanulóknak éppannyi köze van az iskolai munkához, mint a pe­dagógusoknak. A minap egy ötödikes osztály petíciót nyújtott be nekem, amely­ben összeszedett, okos érvekkel kifogá­solták a napközis nevelés színvonalát. Ez ilyen iskola, itt a problémákat közösen, a demokrácia szabályai szerint oldjuk meg.­­ A tanulók tudnak az aláírás-gyűjtési akcióról? S. L.: Persze. A szülők is. Mindenkinek joga van tudni, mi folyik az iskolában. - Kitől származik az ötlet? S. L.: A nevelőtestület néhány tagja ve­tette fel, de az egész pedagógusgárda egyhangúan támogatta. Nevelési értekez­leten közösen szövegeztük meg a felhí­vást. - Mi volt a szándék a kibocsátáskor? S. L.: Nem több, mint ami benne van. Hogy a társadalom egészét évtizedekre befolyásoló kérdésben ne születhessék olyan törvény, amely aktuálpolitikai ér­dekeket szolgál. Hogy egy meghatározott ideig fennálló kormánykoalíció egy ilyen fontos szakmai kérdésben ne érvényesít­hesse az egyszerű többségét. Se ez, se egy más összetételű koalíció ne tehesse meg, hogy pillanatnyi súlyával keresztüleről­tethessen bármit az oktatásügyben, ami éppen az eszébe jut. Ezért kell az oktatási törvényt a kétharmadosok közé besorol­ni.­­ Mi a kifogás a jelenlegi oktatásitör­­vény-tervezet ellen? S. L.: Nem erről van szó. Termé­szetesen erről is van véleményünk, de az más ügy. Függetlenül attól, hogy milyen a törvénytervezet, az a dolog lényege, hogy csak alapos szakmai viták után és a lehető legszélesebb konszenzussal szabad az oktatásügyben döntéseket hozni. - Milyen szempontok szerint válasz­tották ki az intézményeket, ahová eljut­tattátok az aláírásgyűjtő íveket? S. L.: Mivel elsősorban az általános és középiskolákkal állunk közvetlen kap­csolatban, ezen intézményeknek postáz­tuk a felhívást és az íveket. - Hány iskolát érint ez? S. L.: Kb. ötezret. Háromezer iskolából kaptuk vissza az aláírt íveket. De „má­sodkézből" eljutott az óvodákhoz, főisko­lákhoz, egyetemekhez is, ahonnét szintén sokan csatlakoztak.­­ Hány aláírásra számítottatok? S. L.: Arra az ötvenezerre feltétlenül, amely ahhoz szükséges, hogy a parla­ment napirendjére tűzze a kérdést. Belföld n ií­­ra­i profi.i

Next