Beszélő, 1992. július-december (3. évfolyam, 27-52. szám)

1992-08-08 / 32. szám - OKTATÁS - Török Monika: Jupiter és az ökrök

PI^G^ríl|:0-------­ Oktatás________________23 azok nagyobb részéről. Az új kormány szinte első lépése a megszállt területeken folyó építkezések befagyasztása volt. Ez­zel valószínűleg megteremtette az esélyt arra, hogy Rabin közelgő washingtoni lá­togatása idején Izrael megkapja az ameri­kai kormánygaranciát. Samír (volt) miniszterelnök szerint vi­szont a Likud az „ellenséges sajtó" miatt vesztette el a választásokat. A Haaretz izraeli liberális lap erre így reagált: „Samír mindig azt hajtogatta: A kutya ugat, a karaván ha­lad, azaz a sajtó tiltakozik, ő pedig kész té­nyeket teremt. (...) A sajtó »megrendszabá­lyozására« irányuló kísérletek persze szinte mindig visszaütnek. Az izraeli írott sajtó például a Likudnak köszönheti az utóbbi években bekövetkezett virágzását, miután a Likud kiherélte a televíziót. A nézők példá­ul csak a kábeltelevíziókon fogható külföldi adókból tudták meg, hogy az Intifada foly­tatódik, és hogy mi a valódi helyzet Gázá­ban." Izraelben tehát nyert a baloldal. De mit nyert ezzel a világ? Jich­ak Rabin kormánya feltételezhetően az előbbinél racionálisabb, pragmatikusabb, sokkal kevésbé misztikus elemeken alapuló politikát fog folytatni. Mi­vel Rabin az Egyesült Államokkal való szo­ros együttműködés feltétlen híve, a jövőben Bush (vagy bárki más a Fehér Házban) az eddiginél sokkal nagyobb megértésre szá­míthat Jeruzsálemben. Az izraeli-arab (pon­tosabban: az izraeli-palesztin) viszály azon­ban hallatlanul bonyolult: ha gyors és átfo­gó megoldást akarna bárki is elérni, valószí­nűleg nagyon gyorsan felrobbanna a közel­­keleti békekonferencia és az új izraeli kor­mánykoalíció is. De szerencsére most a pa­lesztinok is, az izraeliek is egyetértenek az­zal, hogy még nem a végleges rendezés, ha­nem csak a palesztin autonómia van napi­renden, és csak három évvel az autonómia bevezetése után kell elkezdődniük a tárgya­lásoknak a végleges rendezésről. Az új iz­raeli kormány talán az előzőnél elfogadha­tóbb autonómiajavaslattal áll elő, és igyek­szik javítani a megszállt területek, valamint az izraeli arab lakosság életkörülményeit, ami alapjában változtathatja meg a légkört a béketárgyalásokon. Ehhez azonban minden félnek hozzá kell járulnia. A mostani izraeli politikai erőviszonyok között a jelenleginél kompromisszumkészebb kormány megala­kulására alig van lehetőség. Ha ez a kor­mány kudarcot vall, valószínűleg egy sok­kal keményebb vonal kerül előtérbe. Óriási hiba lenne, ha a palesztinok és az arab álla­mok olyan következtetéseket vonnának le, hogy éppen azért fokozhatják követelései­ket, mert most mérsékeltebb izraeli kor­mánnyal állnak szemben. Ha az arab part­nerek felismernék, hogy az új izraeli kor­mány történelmi esélyt kínál a palesztin alapjogok biztosítására, s ezen esély valóra váltása érdekében ők is rugalmasságot ta­núsítanak, jó irányba mozdulhatna el az egész közel-keleti helyzet. „MEGHÍVÓ Tisztelettel meghívjuk Önt a 4. sz. Álta­lános Iskola 2/b osztályának rendezett szü­­lői értekezletére. Cím: Gyömrő­, Táncsics u. 110. (Vasutas Szakszervezet). Időpont: 1992. július 15., 18.00 a 4. sz. Ált. Isk. 2/b osztályának szülői munkaközössége" „A gyömrő­i 4. sz. Általános Iskola 2/b osztály tanulóinak szülő­i ellenzik Klein Judit osztályfőnök áthelyezését, egyben kérik az iskola vezető­ségét (az igazgatót), hogy az 1992/93. tanévben is Klein Judit legyen a 2/b osztály osztályfőnöke. 14 szülő aláírása" 1992. július 15., 17.30. Vasutas Székház 1. szülő: A lányom pár héttel ezelőtt meg­látta az igazgatót az utcán, odaszaladt hoz­zá és megkérdezte: ugye, a Jutka néni fog minket tanítani másodikban is. Erre azt mondta, hogy még nem tudja. Hát miért is tudná a nyári szünet kellős közepén, igaz? Ezzel kezdődött, a gyerekek egymást kese­rítették, mi szülők meg szaladgáltunk fej­vesztetten egymáshoz. 2. szülő: Aztán egyenként kezdtünk men­ni az igazgatóhoz, hogy mi az igazság, de nem mondott semmit. 3. szülő: Mi váltig mondtuk, hogy nagyon meg vagyunk elégedve a Jutka tanító néni­vel, a gyerekek örömmel mennek az iskolá­ba, szeretik, szeretnek tanulni nála. De hiva­talosan nem hallottunk róla, hogy áthelye­zik a Vegyes napközibe, csak annyit tudunk, hogy a tantestületi értekezleten a tanárok­nak ezt mondta a Hajdú igazgató úr. 4. szülő: Ezek a gyerekek már az óvodá­ban is egy csoportba jártak, kedvesek, oko­sak, megszokták egymást. A Jutka tanító néni is mondta, hogy ilyen jó csoportja évek óta nem volt. Én voltam az óvónénijük, is­merem őket. Ha most elveszik őket a Jutka tanító nénitől, sokan ki fogják venni a gye­reket az iskolából. És akkor szétszakad ez a jó társaság. 5. szülő: Ez a község legjobb osztálya, az országos felmérőket 85-90 százalékosra ír­ják meg! Hát nagyon rossz nem lehet szak­mailag az a tanító, aki ilyen eredményeket tud elérni! 6. szülő: Csak azt kérjük, hogy a jól bevált és szeretett elsős tanító nénit ne vegyék el az osztálytól. Tizenhat gyerek jár ide, tizen­négynek a szülei ezt kérik. Beszélő: Ön a helyi önkormányzat részéről jött el. Mit vár ettől a szülői értekezlettől? Kákai Károly képviselő, oktatási bizottság. Én kérem, nem tudok semmit, nem is várok semmit, nekem a polgármester úr mondta, hogy jöjjek ide, mert ő nem tud. Én majd itt figyelek, felírok mindent, ami elhangzik, hogy be tudjak majd számolni a polgármes­ter úrnak. Beszélő: Mint az oktatási bizottság tagja, né­hány kérdésben nyilván tud válaszolni majd a szülőknek. Kákai Károly képviselő: Én nem válaszolok, kérem, semmire. Énnekem majd itt kialakul egy véleményem, azt fogom összegezni a polgármester úrnak. Azt sem tudom még, miről van szó. 18.30. Az MDF gyömrői pártszékháza Kovács Ödön szülő: Jó estét kívánok. And­rás, te valamit nagyon elfelejtettél. Hajdú András igazgató: Mit felejtettem el?! Nem felejtettem el semmit! Szántó Csaba szülő: Húsz ember várja a Vasutas Székházban szülői értekezletre. Ka­pott meghívót. Hajdú András: Tegnap. Szántó Csaba: Tegnapelőtt. Itt a tértive­­vény, aláírta. Hajdú András: Akkor tegnapelőtt. Szabad­ságon vagyok. Ezt szíveskedjenek tudomá­sul venni. Szántó Csaba: Az igazgatóhelyettes sem jött el. Hajdú András: Az édesanyja halálos be­teg. Sajnálom. Én sem megyek. Szombaton hajnalban indulunk Erdélybe, láthatják, mi­lyen munkában vagyunk. Minden hónap 3- án és 17-én az iskolában ügyeletet tartunk. Kovács Ödön: Akkor legalább szóltál vol­na. Ott ülnek húszan... Hajdú András: Ebben a nagy demokráciá­ban most már ott tartunk, hogy az embert leköpik és rángatják. Mikor keresett engem meg bárki is hivatalosan? Nézzen utána a szakirodalomban vagy ahol akar, hol volt a világtörténelemben olyan, hogy egy szülői értekezlet összehívásáról ne az igazgató döntsön, hanem a szülők értesítsék tértive- Jupiter és az ökrök avagy az igazgató és a szülők Az alábbi történet egyszerű történet. Jutka nénit szereti az osztálya és szeretik a szülők, az igazgató azonban közéjük áll, mert nem szereti a Jutka nénit. Ső­t, a szülökket sem. 1992. augusztus 8.

Next