Beszélő, 1993. január-június (4. évfolyam, 1-25. szám)

1993-03-27 / 12. szám - BELFÖLD - Iványi Gábor: Százan vagy százévesen?

10______________ 1993. március 27. Mitől egyház az egyház? Százan vagy százévesen? Gondolni lehetett, hogy az egyházak közvetlen állami támogatására jóváha­gyott 1993. évi költségvetési keret felosztásáról hozott országgyűlési határozat megszületésének körülményei valóban annak a stratégiának közbülső­ lépései, melyet Németh Géza úgy határozott meg, hogy először sajtókampányt kell indítani bizonyos felekezetek ellen, azután meg kell vonni tőlük az állami támogatást, végül be kell tiltatni őket. Nos, az első két csata meghozta a maga szánalmas diadalát, most a döntő ütközet kezdődik. Miről is van szó? Lukács Tamás, Ko­­váts László és Salamon László kormány­­koalícióhoz tartozó képviselők és Czoma László független képviselő a lelkiismereti és vallásszabadságról, valamint az egyhá­zakról szóló 1990. évi IV. törvény módo­sítására tettek javaslatot. Ennek lényege, hogy az egyházak nyilvántartásba vétele ezentúl csak a Fővárosi Bíróság közremű­ködésével lenne lehetséges; egyháznak olyan sokadalom minősülne, mely leg­alább tízezer természetes személyt ölel magába, vagy legalább száz éve működik Magyarországon. Ez esetben nincs lét­számkorlátozás. Továbbá az egyház kép­viselőjének nyilatkoznia kell arról, hogy felekezetének hitvallása és a közösséghez tartozók vallási gyakorlata nem ellentétes az alkotmánnyal, és nem ütközik tör­vényekbe. Biztos, ami biztos, a hitvallást is mellékelni kell a bejegyeztetési kére­lem mellé. Ezenfelül az általánosan elfo­gadott erkölcsök sem sértethetnek. Salamon László (az alkotmányügyi bi­zottság elnöke) előterjesztői ismertetésé­ben arról példálózott, hogy „az utóbbi időszakban" az általános erkölcsöket sér­tő módon lépnek fel bizonyos, magukat vallási közösségként definiáló csoportok, hogy „a még lelki és testi fejlődésben lévő tizenéves fiatalok" megnyerésére fejtse­nek ki „eredményes, személyiséget átfor­máló, szuggesztív hatást". „Ugyancsak komoly a veszély, hogy a vallásgyakorlás szabadságának ürügye alatt bizonyos csoportok abból a célból ölthetik maguk­ra a vallás és az egyház mezét, hogy ezál­tal a közteherviselés alól magukat kivon­ják" - aggódik továbbá a haza anyagi ja­vaiért is az előterjesztő. Hiába vártuk azonban ezúttal is, hogy valamilyen konkrét esetet vagy legalább esetecskét megismerhetünk. Marad a napilapokra való hivatkozás és a sejtetés fiatalkorúak megrontóiról és adócsalókról. Ki jár jól és ki rosszul Nézzük, mit is eredményezne egy ilyenfajta módosítás. Magyarországon a célba vett körből száz évnél régebben csak a baptista egyház létezik. Nekik, te­kintettel a húsz-harmincezres taglétszá­mukra is, nincs mitől tartaniuk. Ki tudja azonban, hogy mi minősül magyarorszá­gi működésnek. Beletartozik-e az időbe a missziós tervekkel folytatott turisztikai tapogatózás is (esetleg újságcikkekkel va­ló bizonyítása), mert ebben az esetben még vagy két egyház szóba jöhetne. A másik feltételnek eleget tehet a baptisák mellett a Hit Gyülekezete és a Jehova Ta­núi közösség. A többi harminc-egyné­­hány egyház ezen a szűrőn is fennakad. Beáll tehát az a különös helyzet, hogy azok a közösségek, melyek végigkínlód­ták a Horthy-korszak csendőrzaklatásait, netán megjárták a börtönöket, meghur­colta­ttak kommunistagyanú miatt, majd kiverekedve '45 és '50 között a bejegyez­tetés jogait, minek révén csakis az üldöz­tetésben egyenjogú­sod­tak a nagyobb egy­házakkal, immár reakciós Amerika-bé­­rencként nemegyszer zaklatásokat, sőt börtönt is elszenvedve megérkeztek a rendszerváltás küszöbére, azt hitték, hogy az 1990. évi IV. törvény nyomán végre fellélegezhetnek. De tévedtek. Most kezdik elölről. 100 évvel ezelőtt Mondhatnám, hogy száz évet csúsz­tunk vissza. De ez sem igaz. Az 1895. évi XLIII. törvénycikk elegendőnek találta egyetlen egyházközség felállítását. Ez, mondjuk, száz természetes és vallásos személyt jelent, tevékenységében (életé­ben) igenis tökéletesen tükröződik az egy­ház egészének mikéntje. S míg a megbol­dogult Mi Első Ferencz József Felségünk elé „szentesítés végett" terjesztett és csak­ugyan becikkelyezni kegyeskedett tör­vény azt is feltételül rendelte, hogy az érintett egyházhoz tartozó gyermekeknek iskolai hitoktatást kell biztosítani, addig a mostani javaslat szándékai e téren is né­miképp lelepleződnek. Valakik ugyanis a hatályban lévő törvény 9. § (1) bekezdés a) pontja alkotmányellenességének utóla­gos megállapítását­­kérték az Alkotmány­­bíróságtól. E perdöntő fórum határozata indoklásának 3/c pontjában azt fejtegeti, hogy „különbség az egyházak és más val­lási szervezetek között annyiban van, hogy az egyházak nagyobb belső autonó­miát élveznek". Azt csak zárójelek között jegyzem meg, hogy az Alkotmánybíróság elutasította az egyházlétszámmal kapcso­latos alkotmányellenességi indítványt, így elég nehezen érthető Salamon képvi­selő úr indoklása, mely szerint „javasla­tunk összhangban van... az Alkotmány­­bíróságnak az egyházalapítás létszámá­val kapcsolatos határozatával is". Vala­mint még „az általánosan elfogadott er­kölcsök" sérthetetlenségéről. Mik ezek, és legfőképpen ki méltó az efféle minősítő bizonyítvány kiállítására? Vagy, tegyük fel, Hitler idején a Birodalmi Egyházban kihirdetni követelt kiáltványok ellen fel­lépő és magatartásukért életükkel is fize­tő) lelkészek vajon nem a kor általánosan elfogadott erkölcseit sértették meg? És azok, akik a kommunizmus időszakában meg merték kérdőjelezni az állam tör­vénytelen beavatkozásait, vajon nem az adott időszak általánosan elfogadott ha­talmi-politikai „erkölcsei" ellenére tet­­tek-e, s itták meg ennek levét, olykor a kelleténél jobban igazodó egyházak köz­reműködésével? Remélem, nem megy át e jogfosztó ja­vaslat. Remélem, nem vehetik el a maiak azt, amit a tegnapiak megadtak vagy bán­tani nem merészeltek. Egy bizonyos, a boszorkányokat ez az intézkedés semmi­képpen nem érinti. Lehet, hogy nincsenek tízezren regisztrálva, de biztos, hogy száz évnél régebb óta tevékenykednek Ma­gyarországon. Ha jól belegondolunk, még mártírjaik is vannak. Vagy nem is erről van szó? Az új euró­pai evangelizáció hajnalán lennénk? IVÁNYI GÁBOR Belföld

Next