Beszélő, 1997. január-június (3. folyam, 2. évfolyam, 1-6. szám)

1997. június / 6. szám - BESZÉLŐ ÉVEL 1964 - Popov, Jevgenyij: Lőttek Nyikitának...

Jevgenyij Popov LŐTTEK NYIKITÁNAK... Éppen „azon a napon”, 1964. október 14-én jöttem vissza Moszkvába Szibériából, ahol mint a Geológiai Főiskola elhi­vatott diákja, „kézi erőátviteli szakértőként” a nyári gyakorla­tot töltöttem. A munka piszok nehéz volt, tajga, ökör nagy­ságú szúnyogok, de mert jól fizettek, még azt is megenged­hettem magamnak, hogy kommunista fővárosunk kebelébe visszatérve ne álljak be a menetrend szerinti buszra hiába vá­rakozók kilométeres sorába, hanem taxit fogjak, s mint ma egy menő újorosz, a Domogyedovói belföldi reptérről a Ki­jevi Pályaudvar hátsó fertályához ragasztott lepusztult egye­temi kollégiumba hajtassak. A belvároson keresztül kellett volna átvergődnünk, de lépten nyomon fekete autók hosszú karavánja zárta el utunkat (a hatalom eme örök jelképei, a hatalmas Volgák, most újra visszatérnek az orosz államférfiak feneke alá, a honi ipart a full-extrás Mercedesek uralmától ily módon védelmezni aka­ró ifjú alminiszterelnökünk buzgalmának köszönhetően­, szi­rénázva kergetve el a környékről a földi halandókat. - Mi történt? - kérdezem a sofőrt, a minden hájjal meg­kent moszkvai taxist. - Lőttek Nyikitának... - veti oda félvállról. - Micsoda? - Hát kirúgták az öreg kukoricást. - Hruscsovot? Honnan tudod? - Egy taxis ne tudná? - felelte, s sértett önérzettel ki­köpött a nyitott ablakon, megfosztva a további részletektől. 1946-ban születtem, úgyhogy végül is egész „tudatos élete­met” Hruscsov alatt töltöttem. Még hétéves se voltam, ami­kor a Rettegett Joszif halálakor az össznépi gyász és az „egy­perces néma vigyázállás” közben játékpuskából díszlövést ad­tam le, amit szerető, de ideológiai szigorral nevelő szüleim keményen megbüntettek, nagyanyám viszont, akinek férjét - nagyapámat -, Sztálin elvtársai már 1918-ban főbe lőttek, annál melegebben támogatott, s még nagyobb gonddal tanít­­gatott, hogyan kell virágnyelven Vezéreinket válogatott szi­tokszavakkal illetni. Nyikita Szergejeviccsel viszont eleinte nem tudtunk mit kezdeni. Elvileg imádnunk kellett volna, hisz „részlegesen” megszabadított a kommunizmustól, elindította az első „pe­resztrojkát”, a róla elnevezett „olvadást”, kinyittatta a lágerek kapuit („csomagokkal együtt a kijárathoz sorakozó!”), a XX. majd a XXII. kongresszuson végrehajtotta a desztalinizációt, likvidálta a hóhér Beriját, szétkergette „pártellenes csoport­nak” titulált harcostársait (Malenkovot, Kaganovicsot, Molo­­tovot s a hozzájuk csapódott Sepilovot) - egyszóval miután minden egyes családból vagy már ült valaki, vagy épp várta, hogy letartóztassák, a hálás szovjet népnek istenként kellett volna tisztelnie őt. De nem így történt. Nyikita már valahol az elején elrontotta a dolgot. Vagy nem találta a kellő hangot a hálás szovjet néppel, vagy eleve semmi komolyan vehető nem volt abban, amit csinált. Mindenesetre hatalomra jutása első pillanatától kezdve áradó bőségben teremtek róla a vic­cek, csasztuskák: „Megszerettem Hruscsovot. Hozzá is mennék. Az csak a baj, hátha »ott« kukoricát lelnék.” „Hruscsov látogatást tesz a kolhozban, és tréfálkozva meg­kérdezi: - Hát, hogy vannak, hogy vannak a kolhozparaszt elv­társak? - Hát, jól vagyunk, jól vagyunk, Nyikita Szergejevics­­ felelik neki tréfálkozva.” Vagy később, immár „történelmi” perspektívából: „Húzza Brezsnyev a harmonikát, Hruscsov meg vígan ropja. Tönkretette az Orosz hazát. A párt két nagy balfasza.” Nem az én tisztem, hogy kikutassam, miért történt ez így, egyvalami viszont majdnem bizonyos: a közutálat egyik, ha nem a legfőbb oka épp az volt, hogy Hruscsov dogmatikus 101

Next