Beszélő, 1998. január-március (3. folyam, 3. évfolyam, 1-3. szám)

1998. január / 1. szám - BESZÉLŐ ÉVEK 1970 - Bikácsy Gergely: Álmodozás nélkül

r (R. R) „indulatait és felelősségérzetét értjük, de gondo­latmenetében újra megállít bennünket egy különös sza­kadék. Egy helyütt azt írja: »No de nem igaz-e, amit ez a filmnovella ír? S amit - olykor döbbenetes logikával - be is bizonyít? De igaz, lényegében igaz.« Amikor vi­szont a film hatásáról beszél, ezt állítja: „csak szörnyű iszonyatot szülhet, lelki és szellemi borzongást, pesszi­mizmust, kétségbeesést... Sosem forradalmi ihletet, sosem a harc vállalását.” A kérdés tehát kiélezetten - Rényi Péter szavai alapján - így merül föl: lehet-e »lényegében igaz« művel válaszolni »arra a kispolgári közönyre, amely korunk forradalmi elhivatottságát tagadja«? Szerinte nem lehet. Ha nem tévedünk, Rényi az igazság nyomasztó súlyától félti a mozinézőt. Holott az igazság, bármilyen leverőnek hat is, végső soron mindig for­radalmi. Kétségtelen, hogy történelmünk legdrámaibb pil­lanataival félelmetes is szembenéznünk. S talán épp Dózsával a legnehezebb. Két lehetőség közül vá­laszthattunk. Vagy megszépítjük visszamenőleg az eseményt, és teliálmodjuk a mozivásznat sikeres sza­badságharcokkal, délibáb-hősökkel, jókais ragyogás­sal, vagy pedig tudomásul vesszük, hogy a történelem nem ajándékozott meg bennünket ennyi forradalom­mal, de könyörtelen örökséget hagyott ránk - olyat, amilyet. Ezt kell vállalnunk. Tudjuk, hogy Rényi Péter is így gondolta, éppen ezért érthetetlen, miért ítélkezik másként. A filmnovelláról elismerősen írja, hogy »a magyar parasztforradalom legkíméletlenebb kritikáját« írjuk meg, s közben szemünkre veti, hogy Dózsát a film »eszményként idézi föl«. Rényi ebben tudathasadást gyanít, pedig ez csak egy súlyos és természetes ellent­mondás, amely a történelemé, s amit mi csak meg­próbáltunk fölvállalni.” (Csoóri Sándor-Kósa Ferenc, Filmkultúra, 1968/5. sz.) nehezen meghatározható Befejezetlenül, mely Polcz Alaine társszerzőségével készült, jó visszhangot keltett. Nemcsak a pszichológusszakma, de az ilyesmire nehezen felfigyelő film­kritika is elismeréssel fogadta. „A gondolatokat ébresztő, sok helyen megdöbbentő, intellektuális izgalmat keltő film nemcsak rögzíti a kísérletet, hanem maga is aktív részese annak” - írta Hegedűs Zoltán­­Filmvilág, 1970. nov. 1.) Az év fontos eseménye Kósa és Csoóri nagyon várt filmjének a premierje volt. Az ítéletnek már a filmnovellája is vitákat keltett két évvel korábban. ’68 őszének a Jancsó-filmek mel­lett legnagyobb filmvitája bontakozott ki a „Dózsa-film” kö­rül. A ’68-as pécsi szemlén szinte másról sem esett szó. Most viszont némileg kevesebb izgalmat keltett. Nyílt titok volt, hogy - akárcsak a Tízezer napot - for­gatása előtt is, közben is, után is féltő szemek vigyázták a fil­met. Soha előtte, se utána nem volt még ekkora vitája forga­tókönyvnek. A film aztán kicsit más lett. Néhány motívumá­nak a hangsúlya is megváltozott. „Az ítélet célját és elkészültének módját tekintve is az évtized legnagyobb vállalkozása. (...) Legalábbis furcsa, s mindenképpen elemzésre váró kérdés, hogy miért éppen ez a szuperprodukcióknak hadat üzenő, a múlt forradalmi örök­ségét vállaló filmterv került szembe a legkülönfélébb termé­szetű aggályokkal, nehézségekkel, pénzügyi akadályokkal, mikor másutt - éppen a múlt ábrándosabb szemléletét átörö­kítő filmek esetében - jóval nagylelkűbbek voltak a kivitelező szervek. Itt viszont az alkotók energiájának jó részét felőrölte a bizalmatlanság, a vonakodás, és a film megoldatlanságainak legalább egy része ennek a körülménynek tulajdonítható.” (B. Nagy László összefoglaló előszava a Pécsi Filmszemlén. Filmkultúra, 1970/6.) Annak idején sokan így éreztük. A novella és a film középpontjába rendkívüli erővel a bukás került. Dózsa a kivégzés előtt felidézi magában a lá­zadás és a bukás képsorait, vitáit lázadó társaival. Lőrinc pap például ezt vetette a szemére: „Nekünk mostanában már az is feltámadás, ha megválasztjuk, hogy mibe pusztulunk bele.” Werbőczy hitének megtagadására kínál lehetőséget: „Milyen jogon vállalsz fel nyolcvanezer életet? Nem gondo­lod, hogy a veszteseknek is van helyük a földön? (...) Ma már nem a lovadat temetik melléd, hanem az igazadat. Holnap még elmondhatod, amibe belesodródtatok, mocskos zűrzavar 94

Next