Beszélő, 2002. január-június (3. folyam, 7. évfolyam, 1-6. szám)

2002. január / 1. szám - JÁTÉKTÉR - Judt, T.: Románia: A farakás legalján

illetően valószínűleg mindkét fél téved. A Dacia autógyár pedig rendületlenül gyártja az 1300-as Daciát, a román autót (az első példány 1969-ben jelent meg), amely a középkorú francia férfi­aknak a Renault 12-est juttathatja eszébe. A magyaroknak még megközelítőleg sincs ilyen „régiségük”, amivel fölvehetnék a versenyt. 10 Akármiről szólt is a „zsidókérdés”, semmi köze nem volt a va­lós vagy képzelt gazdasági hatalomhoz. Besszarábia és Bukovi­na megszerzése 1920-ban Románia lakosságát több százezer zsidóval növelte, akiknek többsége szegény volt. A besszarábiai születésű Paul Goma írja, hogy apja a fasiszták azon követelé­sére, hogy „Le a zsidókkal!” így fakadt ki: „De kerülhet-e egy magunkfajta zsidó a falusi boltosságnál is lejjebb?” Lásd Paul Goma: My Childhood at the Gate of Unrest. Readers Internatio­ nal, 1990. Mindamellett, Corneliu Zelea Codreanu (1927-ben a Vasgárda elődjének, a Szent Mihály Arkangyal Légiójának alapítója) szerint „Nemzedékünk történelmi feladata a zsidó­kérdés megoldása.” Codreanut Leon Volovici idézi a Nationa­­ list Ideology and Anti-Semitism: The Case of Romanian Intellectu­ als in the 1930s (Pergamon, 1991) című könyvében. Codreanu gyilkos hajlamú és több mint őrült volt. Ennek ellenére sokan osztották nézeteit. 11 A magyar parlament éppen ebben az évben fogadta el a státus­törvényt, amely bizonyos nemzeti jogokat és kiváltságokat biz­tosít a határain kívül élő magyaroknak. Ez érthetően felkorbá­csolta a román indulatokat, mert sokan Budapest feléledt irre­denta ambíciói megnyilvánulásának tekintik. A erdélyi magya­rok számára azonban a törvény valamelyes védelmet és identi­tásuk megőrzéséhez való jogot biztosít. Az identitásviták pre­cíz elemzéséhez és posztkommunista politikai eszközként való felhasználásukhoz lásd Vladimir Tismaneanu: Fantasies of Sal­­ vation: Democracy, Nationalism and Myth in Post-Communist Eu­rope. Princeton University Press, 1998, főképp a 3. fejezetet, „Vindictive and Messianic Mythologies”. 65-88. o. 12 Adrian Nästase, „Europe: la plus-value roumaine”. Le Monde, 2001. július 23. B Sebastianról, Eliadéról és a két háború közti bukaresti értelmi­ség antiszemita rögeszméiről lásd Peter Gay recenzióját Miha­­ il Sebastian: Journal, 1935-1944: The Fascist Years (Ivan R. Dee, 2000) című könyvéről a The New York Review 2001. ok­tóber 4-i számában. Eliade zsidókról vallott nézeteinek beszé­des megnyilvánulását Sebastian naplójának 1939. szeptember 20-i bejegyzésében találjuk, amely egy vele folytatott beszélge­tést felidézve megemlíti Eliadénak azt a mindenkori félelmét, hogy „Romániát ismét ellepik a bibsik” (238. o.). Sebastian naplóját érdemes együtt olvasni egy másik bukaresti zsidó, Emil Dorian följegyzéseivel: The Quality of Witness: A Romani­an Diary, 1937-1944. Jewish Publication Society of America, 1982. 14 Noicáról lásd KatherineVerdery, National Ideology Under Socia­ lism: Identity and Cultural Politics in Ceaușescu’s Romania (Uni­­ versity of California Press, 1991) című könyvének 7. fejezetét, „The School of Constantin Noica”. Ionescut Sebastian idézi, Journal, 9. o. 15 Ana Pauker, a Román Kommunista Párt egyik legfontosabb ve­zetője, előbb Moszkvában, majd 1952-es eltávolításáig Buka­restben, egy moldvai rabbi lánya volt. Lásd Robert Levy: Ana Pauker: The Rise and Fall of a Jewish Communist. University of California Press, 2000. 16 Lásd Vladimir Tismaneanu átfogó elemzését, „The Tragico­­ medy of Romanian Communism”. In Eastern European Politics and Societies, Vol. 3, No. 2. Spring 1989, 329-376. o. Hruscsov, akinek kevés ideje jutott a románokra, valamiféle mezőgazdasá­gi szerepet szánt nekik a nemzetközi kommunista munkameg­osztásban. Dej és Ceausescu viszont a neosztálinista iparosítás révén akarta biztosítani a nemzet függetlenségét. 17 A romániai kommunista börtönök sajátosan szadista világáról lásd Mátéi Cazacu: „L’Expérience de Pite§ti”. In: Nouvelle Al­ternative, No. 10. 1988. június; Lena Constante, The Silent Es­ cape: Three Thousand Days in Romanian Prisons. University of California Press, 1995; első kiadás francia nyelven, Editions La Découverte, Paris, 1990. 18 Az amerikai történetről lásd Joseph F. Harrington and Bruce J. Courtney: Tweaking the Nose of the Russians: Fifty Years of Ame­­rican-Romanian Relations, 1940-1990. East European Mo­­nographs-Columbia University Press, 1991. 1966 augusztusá­ ban még a The Economist is „Kelet-Európa De Gaulle-já”-nak nevezte Ceaușescut. Ami pedig magát De Gaulle-t illeti, buka­resti útján 1968 májusában azt mondta, hogy míg Nyugaton Ceaușescu kommunizmusa nem válna be, addig a románoknak tökéletesen megfelel: „Chez vorn un tel régime est utile, car il fait marcher les gens et fait avancer les choses." [„Önöknek hasznos ez a rendszer, mozgásban tartja az embereket és előbbre viszi a dolgo­kat.”] Becsületére váljék, Francois Mitterrand elnök lemondta 1982-es romániai utazását, amikor titkosszolgálata a tudomására hozta, hogy a románok két Párizsban élő román disszidens, Paul Goma és Virgil Tanase meggyilkolására készülnek. 19 „A magzat az egész társadalom szocialista tulajdona” (Nicolae Ceau§escu). Idézi Katherine Verdery: What Was Socialism and What Comes Next? Princeton Uniygrsity Press, 1996, 65. o.

Next