Beszélő, 2007. január-június (3. folyam, 11. évfolyam, 1-6. szám)

2007. január / 1. szám - KULTÚRA - Bátorfy Attila: A drog, a zaj és a nem normális - Az elektronikus tánczenei kultúra mint morális pánik Magyarországon

sűrűn forgott a rajongók kezében (Kömlődi 1999; Kömlődi-Pánczél 2001). Koncepciójukban egyik sem történeti munka volt. Kömlődi elméleti és összművészeti kontextust adott, mely azóta vissza­cseng szociológiai, kultúrtörténeti, posztmodernista tanulmányokban, míg a közös könyv sajátos szem­pontú szelekciót nyújtott az általuk fontosnak tartott haladó magyar és külföldi dj-krő­l, producerekről, ki­adókról, megtűzdelve néhány esszével. A más zenei közegből érkező érdeklődők a Z Magazinban talál­hattak technotörténelmet szintén Kömlőditől (Z Maga­zin, 1998/T-VI­.), ám a nagyközönség leginkább a beat- és rocknemzedék tagjai által szerkesztett könnyűzenei lexikonok sommás és nem ritkán értékítélettől sem mentes meghatározásaiból tájékozódhatott. A kultú­rakutatók a Replika Technokultúra címen megjelent számából szerezhettek némi tudomást a történtekről (Replika, 2000/39.). Legutoljára talán Kertész András foglalta össze a műfajokat a Kultúra és Közösség folyó­iratban (Kertész 2003). 1999-re az angol és német szociológia Sarah Thornton taste cultures elmélete mentén - amit a ze­nei preferenciák köré épített fel - gyakorlatilag kive­­sézte a parti- és klubkultúrát, és olyan új kutatási di­vatok felé vette az irányt, mint David Muggleton poszt-szubkulturalista megközelítése vagy Andy Bennett neo-törzsei (Muggleton 1997; Bennett 1999, 2005). Horkai Anita OTDK-díjnyertes, 1999- es, Screenagerek - A techno-kultúra megjelenési formái a mai Magyarországon című dolgozatában mégis arra hivatkozik, hogy: „konkrétan... techno-partikra vo­natkozó szakirodalom nem létezik” (Horkai 1999, 7.). Némiképp érdekes, hogy Fejér Balázs­ az MTA ugyanazon sorozatának berkein belül ’97-ben már publikálta ragyogó művét, A partit (Fejér 1997, 2000). Horkai egyébként sok helyen elismeri, hogy főleg a „nyelvre”, a kódra, helyszínre és életkorra vonatkozó előfeltevései hibásak voltak, de a hazai technokultúra egységes képét már ő sem véli tartha­tónak (Horkai 1999, 5.). Rácz József és Geresdi Zsolt ennek ellenére 2001-re datálja a magyar main­stream techno és house és az underground goa és drum&bass vonal különválását (Rácz-Geresdi 2001). A hazai kutatásokban még mindig sokszor találko­zunk azzal az igénnyel, hogy ideológiailag behatá­rolják a technokultúrát. A vallási, transzcendentális élményre irányuló rituáléjelleg hangsúlyozása, a tech­nokultúra egyetemes szeretetének igehirdetése, a glo­bális house-nemzet és a hedonizmus a külföldi szak­­irodalmakban alapos újragondolás alá esett (Coliin 1997; Reynolds 1997, 1998), és ma már csak elégikus memoárokban tűnhet a partikultúra a valaha volt kul­túrák legjobbikának. Egységes kép ma már aligha lé­tezik, egy kultúra aktusai pedig csak jelek, de nem érvek. Vályi Gábor 2003-ban egy sokkal átfogóbb, al­ternatív szemléletről ír, amelyben nem feltétlenül az elektronika számít, hanem a zene bizonyos szempontú szelekciója, a széles körű érdeklődés és egy addicionális életmód (Vályi 2003). A magyar szociológia hagyomá­nyosan a mainstream-underground mentén választja ketté a műfajokat, holott minden egyes műfajnak van földalatti - amit a rádiók, televíziók nem támogatnak, csupán független orgánumok és önszerveződő portá­lok — és fogyasztásra termelt produktuma. Angyalosy Eszter 2002-ben ezt érzékletesen észrevette, de ő is hátra levő feladatának gondolta, hogy általános értel­mezést adjon az „egészről” (Angyalosy 2002, végig). A technokultúrára vonatkozó leírásoknál gyakran találkozunk olyan értékmérő szavakkal, mint Hor­kainál a „screenagerek”, amit Ruskhoff neutrális jel­zőként akart meghonosítani a szaknyelvben, Béninél „önimádat és gyökértelenség”, Lajtainál „nárciszti­kus személyiségjegyek”, amik az ifjúsági­­szubkultú­rák szinte bármelyikére megfeleltethetők lennének (Horkai 1999; Béni 2000; Lajtai 2000). Ezekkel köny­­nyen összemoshatók Szapu Magda előítéletekre, a „divatkövetésre”, „igényességre”, „hivalkodásra” és „nagyképűségre” vonatkozó adatai (Szapu 2002, 396-406.). Az antropológiai leírás viszont csak a kül­sőségeket akarja bemutatni, és kvantitatív-kvalitatív adathalmazokból akar következtetni, nem magát a kultúrát akarja megérteni. A populáció felmérése során a kérdőíves-interjús módszer sem igazán cél­ravezető, mert Magyarországon a disco-house-techno­­rave fogalmak a kívülállók (Horkai 1999, 24-25.) és sok bennfentesnek tartott számára is ugyanazt jelen­tik. A partira és diszkóba járás rítusa pedig nem fel­tétele a beavatottságnak.

Next