Beszélő, 2010. január-június (3. folyam, 15. évfolyam, 1-6. szám)

2010. január / 1. szám - JÁTÉKTÉR - Noszkai Gábor: Barátok közt - Bibó István és Szabó Zoltán barátságának története II.

28 mondat képezte jogi alapját a nyugati Bibó-publikációnak. A lezárult életmű kivo­natolt összefoglalása Bibó halálának évében az emigrációban kiadásra került.33 Ezt követően Szabó Zoltán teljességre törekvő szerkesztői és kiadói szándéktól vezetve Sárközi Mátyás és az 1977-től emigrációban élő Kemény István közreműködésével kéziratok, feledésre ítélt folyóiratok első kiadásainak külhoni körülmények közötti összegyűjtésével posztumusz adta ki barátja, a fogoly gondolkodó életművét. A ha­talmas munkához Szabó Zoltánnak az emigrációban megőrzött és gyarapított könyvtára szolgált pótolhatatlan forrásként.34 Bibó összegyűjtött munkáinak első magyar nyelvű svájci kiadásával 35 a nyugati Bibó-recepció elindítója, egyben Bibó hazai szellemi rehabilitációjának közvetett előmozdítója volt. Vezető szerepet vállalt abban, hogy az Európai Protestáns Magyar Szabadegyetem 1981-84 között első­ként jelentette meg Bibó István életművét. A kalandos utakon Magyarországra ér­kező Bibó összes piros-fekete borítójú négy kötete Szabó Zoltán utolsó nagyobb ki­adói vállalkozása. Szellemi hátországot nyújtott a hazai társadalmi és politikai rendszer kritikusainak. Közvetett módon siettetve így Bibó írásainak hazai összki­adását, gondolatainak megismertetését. Bibó gondolatainak közvetítőjeként Szabó Zoltán hatással volt az 1980-as évek demokratikus ellenzéki mozgalmára is. Bibó Istvánon kívül nincs más - oly gazdag és sokrétű életművű - XX. századi gon­dolkodónk, akinek (több mint háromezer nyomtatott oldalt kitevő) legfontosabb munkái halála pillanatáig ne jelentek volna meg hazájában önálló kötetben. Szabó Zoltánnak 1947-84 között alkotott írásaira volt ugyanez elmondható, hiszen ezek egészen életműve 1989-ben indult (újra) kiadásáig nem jelentek meg kötetben. Életükben tragikus jelentőségű, visszatérő elemek az alkotói életet megszakító és műveik közzétételét ellehetetlenítő politikai események (II. világháború, Magyaror­szág többszöri katonai megszállása, Szabó Zoltánnál az emigráció, Bibónál a koalí­ciót követő háttérbe szoríttatása, forradalmi államminiszteri tevékenységének meg­torlása, bebörtönöztetése, majd belső emigrációja) által megzavart autonóm szerzői lét. Ifjúkori közös barátaik (Boldizsár Iván, Borbély Mihály, Erdei Ferenc, Ortutay Gyula) 1945 utáni közéleti megalkuvásai a szkepszis és a magány érzését erősítik bennük. Történelmi viszontagságaik mellett családi tragédiák árnyékolják be életútjukat. Az 1950-es években mindketten átélik a gyermekük gyógyíthatatlan betegsége (Christopher Szabó) és halála (Bibó Anna) felett érzett legfájdalmasabb emberi gyötrelmet. Bibó életműve és sorsa példázza a hatalomról és a társadalomról felelősen gondol­kodó értelmiségi tragédiáját. Annak ellenére, hogy nem sikerült érvényre juttatnia mindazt, amit gondolataiból politikai programokká, szakértői tanulmányok­ká felépített és írástudóként képviselt, nem jelenti azt, hogy történelmi és tár­sadalomelemző következtetéseiben ne lett volna - erkölcsi jogi és politikai értelemben egyaránt - maradéktala­nul igaza. Szabó Zoltán soha nem elégedett meg doktriner elméletek elfogadásával. Kö­zösség-meghatározásai önálló fogalmi szerkezet alkotására képes, öntörvényű, saját szellemi útját bejáró szerzőről ta­núskodnak:,,. . .az országgyarapítók szá­mára az ország szélessége vagy hosz­­szúsága volt a meghatározó, azonban a haza-nemzet fogalmának mélysége van, tehát belülről kell gazdagítani."36 Szabó Zoltán a Ki a magyar? kérdését senki ellen nem irányulóan válaszolta meg: „magyarnak lenni nem születés, nem adottság - hanem eredmény."37 Máshol a magyarság fogalmának tar­talmáról mint közjogi ténynél ponto­sabban meghatározandó lelkiállapot­ról értekezik, mindvégig mítosz és pátosz nélkül, faji fantazmagóriáktól és harcos osztályelmélettől egyaránt el­határolódva, mindenkor kritikusan. Bibó István és Szabó Zoltán barátságá­nak története történelmi fordulatok­ban gazdag, ritka szellemi staféta, írá­saikkal kölcsönösen tanítják egymást, mindketten nagyobb tudásra tesznek szert egymás munkái által. Pályájuk elején Szabó tényfeltáró szociográfiái eszméltetik Bibót, aki olvasmányain keresztül ismeri meg a társadalmi való-

Next