Beszélő, 2011. január-június (3. folyam, 16. évfolyam, 1-6. szám)

2011. március / 3. szám - KULTÚRA - Dékei Kriszta: Idézetgyűjtemény és szinesztézia - Novellakonferencia

ső tükörbe kell átvetíteni. Az emberek valóságos életét a költészet szemüve­gén át kell látni, úgy mint gyermekko­romban". Az Öreg és fiatal csavargó cí­mű festménye mellett egy szép, lírai és atipikus tájképe erősíti a kiállítás vizuá­lis (képzőművészeti) arculatát. A tárlat öt tematikus egységében szét­­szálazódik, hogy elsősorban milyen té­mák foglalkoztatták a korszak alkotóit. Ebből a legérdekesebb a maszk hasz­nálata, a rejtőzködés kitüntetett szere­pe a fiatal írók (egyben zsurnaliszták) körében. „Annyi álnevet hírlap még nem fogyasztott, mint A Hét. Rövid idő alatt nem tudta senki, ki rejtőzik alattuk, még Kiss József sem. S többet mondok, azok sem, akik maguk viselték. Mert az óriási halmazban összekeveredtek és gyakran felcserélődtek, ahogy Hamlet a párbajban a mérgezett kardot ellen­felével fölcseréli." (Délibáb, azaz Lövik Károly írása A Hét már említett jubileu­mi számában.) Az írói, művészi álne­vek sorában Lövik Károlyhoz tartozott a Pique, Cholnoky Viktorhoz a Pelargus, Ambrus Zoltán többek közt a Spectacor, Gönczöl, Bojtorján, Little John és Rab Jenő neveket használta, a Kóbor Tamás álnevű szerző a Caliban és a Simplex néven is szerepelt, az 'ismeretlen, ide­gen eredetű'jelentéssel bíró Ignotus ál­név pedig még tovább osztódott Dixire, Fakírra vagy Globetrotterre. Ignotus rej­tőzött a női lélek problémáival foglal­kozó Emma asszony mögött is - míg a konkurens Új Időkben Herczeg Ferenc bújt meg Horkayné fedezékében. Álta­lában elmondható, hogy az írók sok­szor választottak idegen hangzású, de beszélő neveket: egy Balzacról szóló írást egy bizonyos Rastignac jegyzett, s gyakran használtak a magyar iroda­lomból ismert szereplőket is (Pató Pál, Tiborcz). A képzőművészek körében ez korántsem volt bevett dolog. A kiállítá­son szerepel Sassy Attila, aki az Aiglon (Sasfiók) nevet használta, s felsorolódik Gulácsy Pauline Holseel című regényé­ben felbukkanó összes férfialak (akik a festő személyiségének egy-egy oldalát jelenítették meg), és természetesen az is, hogy a korai arcképeit kivéve a mű­vész önmagát mindig maszkban ábrá­zolta. A kiállítás kurátora, Cséve Anna első­sorban arra a képzőművészetben és az irodalomban a századforduló környé­kén megjelenő új szemléletmódra fó­kuszál, amely szerint az alkotók a külső látvány helyett tudatosan fordultak befelé, az érzelmek, hangulatok, egyé­ni víziók, térélmények, tehát a valóság helyett a látványról alkotott képzetek felé. Az írók stílusa, gondolatisága ro­konítható a korszak képzőművészeti törekvéseivel, az impresszionizmussal, a szimbolizmussal és a szecesszióval. Az írók festői eszközökkel élnek, ahogy a kiállításon is olvasható: „Ambrus Zoltán Tollrajzokat alkot, Bródy Remb­­randt-fejeket formáz, Lövik Károly Réz­karcokat készít szavakból, hangulatok­ból." A vízió, az álom, a kábulat, a misz­tika, a folyton változó vizuális látvány, az alakok átlényegülése olyan elemek, melyek mindkét művészeti ágban fel­bukkannak, mintegy közösen besoro­lódnak a „líraiság" zászlaja alá. Poéta mindenki, aki „saját lelke borongásá­ból, sötét mélységeiből" hozza inven­cióját. A művészek egyfajta fátylon, kö­dön keresztül, fellazult kontúrokban látják a valóságot, megszűnik a bizton­ságosnak tekintett tér, széttöredeznek, összekeverednek az idősíkok. A belső érzékelésen alapuló álomszerű lélek­­állapot a művészet egészére kiterjed, egyfajta sajátos gesamtkunst jön létre; a művészeti ágakat elválasztó falak le­omlanak. Ennek az együttállásnak a bemutatását szolgálják az érintőképernyők és két interaktív „találmány". A szózongora klaviatúráján a billentyűk leütésekor a hang mellett a digitális képernyőn a ködlovagoktól származó, zenével kap­csolatos idézetek jelennek meg, míg a színorgona esetében a három (piros, kék és sárga) lámpa - amennyiben a né­ző föléjük teszi a kezét -, „megszólal", és színekkel kapcsolatos idézeteket tolmácsol számunkra. Idézetekből nincs hiány: már a tárlat bejáratánál le­téphetünk és elvihetünk egyet - szer­zőiket pedig a folyosóra kiszorult írói arcképek alatt azonosíthatjuk.Továbbá a harmadik teremben fülhallgatón ke- 93

Next