Beszélő, 2011. január-június (3. folyam, 16. évfolyam, 1-6. szám)

2011. március / 3. szám - KULTÚRA - Dékei Kriszta: Idézetgyűjtemény és szinesztézia - Novellakonferencia

92 műve (1898), melynek egyik érdekes­sége a Mednyánszky Lászlóról készült karikatúra, de a festők-írók közötti szer­teágazó kapcsolati hálót mutatja az is, hogy Gulácsy Lajos készítette Kassák Isten bárányka( 1914) című könyvének szecessziós borítólapját. Maga a kiállítás mottója is egy Gulácsy Lajostól vett idézet: „a művészet egy, csak a mód más, amivel a művész gon­dolatát kifejezi". Gulácsy azért jó válasz­tás, mert a kiállítás szinte összes témá­ja kapcsolatba hozható vele - bár a ködlovagok közül csak Cholnoky Vik­torral állt kapcsolatban, és művészetét inkább Ady és Juhász Gyula értékelte. Míg a poéták képekben látnak, Gu­lácsy a zenét és az érzelmeket fordí­totta le színekre:„Mi elhallgatunk egy Beethoven szimfóniát, és a hangokat színnel fogjuk fel. Azok a méla akkor­dok életet nyernek a vásznon", és segít­ségükkel „új érzékek születnek ben­nünk, érzékek, melyek a teljes festőiség terére tudják átfordítani a szólamokat. Többé nem novellákat festünk, nem zsáner­képeket [...], hanem mindent vonallal érzünk, és színnel. A mi vona­laink kacagnak és sírnak, a mi színeink rejtett érzésekről, kedélyről, gyermeki csapongásról vagy lelki fájdalomról mesélnek." Gulácsy portréit is emlék­képek alapján festette meg: ismeretes egy történet, amikor azt javasolta a modelljének (nevezetesen Erdélyiné­nek), hogy festés közben látványával ne zavarja, inkább a szomszéd szobá­ban zongorázzon Mozartot. A tárlat kétségtelen előnye, hogy az 1908-as Extázis című festmény mellett Gulácsy több, ritkán látható rajza és festménye látható. Kevésbé kvalitásos művel sze­repel a gödöllői művésztelep két tagja, Körösfői-Kriesch Aladár és Nagy Sán­dor. Az 1901-től működő telep alkotói művészetük megújítását gyökeres életmódváltással alapozták meg, szó szerint kivonultak (ez a szecesszió ere­deti jelentése) a nagyvárosból a pre­­raffaeliták példáját követve. Esetükben a népművészeti formanyelv szimbolista, szecessziós elemekkel társult, bevoná­sukat pedig a kiállítás egész installálá­sát jellemző„összművészeti"felfogásuk igazolja. Azért nem árt felidézni, hogy a hivata­los művelődéspolitikát ekkoriban az erős szecesszióellenesség jellemezte. 1902-ben Wlassics Gyula közoktatás­­ügyi miniszter az Országgyűlés előtt ki­jelentette, hogy a „szecessziós irányú stílus a vezetésemre bízott tárca köré­ben nemigen lesz lehetséges". Pekár Gyula pedig 1907-es korképgyűjte­ményében, amely a régi itáliai városok múltjával foglalkozik, ekként fakadt ki: „annak a művészeti nyavalyának, amely most a szecesszió neve alatt dühöng Európa szerte [...] még rettenetesebb gyermeke a budapesti [...], mely lehe­tetlen képek és ízléstelen bútorok hó­bortjával tölti be országunkat". Pekár íróként indult, a Magyar Hírlapba Bródy Sándor kitüntető ajánlásával ke­rült 1891 -ben, ahol is huszárnovellákat jelentetett meg Dodó főhadnagyról, az ellenállhatatlan neszédítőről. Mivel jó erőben levő fiatalember volt, róla mintázta Stróbl Alajos az Arany János­­szobor egyik mellékalakját, Toldi Mik­lóst (1893). Későbbi nézeteire jellemző, hogy többek közt egy történeti re­gényt írt az általa az emberiség legna­gyobb fordulatának tekintett ese­ményről, a patriarchátus győzelméről a matriarchális társadalom fölött, továb­bá ő volt az, aki az egyik ködlovagot, az 1917-ben kritikusi tekintélye alapján a Nemzeti Színház élére kinevezett Ambrus Zoltánt 1922-ben méltatlan módon leváltatta. Gulácsy mellett a kiállítás másik jelen­tős alkotója, Mednyánszky László is ké­szített Pekárról portrérajzot. Olyannyira baráti viszonyban voltak, hogy Med­nyánszky neki is adott egy állatnevet: Pekár volt a víziló (Hippopotamus), Ferenczy Károly a Mókus, míg Feszty Árpád a Tigris nevet kapta az önmagát Döglött Kutyaként emlegető festőtől. (Mednyánszky leginkább Justh Zsig­­mond „köréhez" tartozott - Czobor Lipótként fel is bukkan Justh Fuimus című regényében.) Ars poétikájának lényegét a szintetikus, összegző látás­ban találta meg:„A külső világot a bel­

Next