Katolikus gimnázium, Besztercebánya, 1890

A szórend fontossága a német nyelvben. — Faith Mátyástól. — Idegen nyelvek sikeres tanítását mindig nagyban elősegíti, hogyha képesek vagyunk a tanulóban az illető nyelv iránti nyelvér­zéket minél előbb felkölteni, vele ezen nyelv természetét és sajátsá­gait minél előbb megértetni. Tény, hogy a tanuló idegen nyelvek tanulásánál nem nagyon öntudatosan jár el. De ez természetes is, hiszen a tanuló eleinte csak azon nyelven gondolkozik, gondolatait eleinte csak azon nyelv törvényei s szabályai szerint juttatja kifeje­zésre, a­melyen legelőször tanulta meg gondolatait mással közölni. Nem is csoda e szerint, ha idegen nyelv használásánál reá nézve eleinte anyanyelvének törvényei s sajátságai mérvadók. Csakhogy ezen körülmény nagyban megnehezíti a haladást, és e nehézség addig tart, míg a tanuló a kérdéses nyelvérzékkel nem bír, azaz míg ez nála öntudatossá nem válik. Tévesztett dolog lenne azonban ezen idő­pontot a tanulóban bevárni , sőt ellenkezőleg már jókor azon kell lennünk, hogy a tanuló ezzel minél előbb tisztába jöjjön, hogy a benne felmerülő nehézségeket már jókor eloszlassuk. Megtehetjük ezt pedig az­által, ha a tanítást lehetőleg már a legalsóbb fokán akként rendezzük be, hogy a tanuló ezen sajátságokat már a tanítás legelső impressiójával magába szívja, hogy a nyelvet öntudatosan tudja használni. Azért a tanítás legalsóbb fokán érjük be azzal, ha a tanuló füle e sajátságokat lassan megszokja — a mit különben éber figye­lem segítségével könnyen el lehet érni — és akkor meg lesz az az öntudatunk, hogy a tanulót a helyes útra tereltük s benne az öntu­datos tevékenységet felébresztettük. A mondott sajátságok közt a legfontosabb a szóvonzat és a szórend. Az elme működésének egyik kifolyása, hogy a fogalmakat egy­mással kapcsolatba, azaz bizonyos viszonyba hozva, gondolatokat kezd alkotni. E viszonyok a fogalmak közt vagy már természeteknél fogva léteznek, vagy kapcsolatok által keletkeznek s minthogy ezeket többé­­kevésbbé szándékos működéssel magunk hozzuk létre, a közlő beszéd e viszonyok jelölésére is törekszik.

Next