Biseric'a şi Şcól'a, 1882 (Anul 6, nr. 7-52)

1882-10-10 / nr. 41

3.Tr. -£±.ANULU VL ARADI!, 10/22 OCTOMVRE 1882. Ese o data in septemana : Duminec'a. I*reliaalai itbonaiiiaiitiiliii : l‘ri.‘liulii iiaNcriiabnilorai : Pentru Austro-Ungari’a pe anu . . 5 fl.—c,r. Pentru publicatiunile de trei ori ce contienu „ » » ... . » Jumanu ^ neam 150 cuvinte 3 fi., pana la 200 cuvinte Pentru Romania si strainetate pe anu 7 •— ,, , . ... i ti. si mai sus o n. v. a. •1__________» ■. „ ,) ,1- a. O ■■ OQ ( Corespondintiele se se adreseze la Redac- S. Fóia "bisericésca, scolastica, literaria si economica. Cu 1. Octomvre st. v. se incepe anu nou abonamentu pentru triluniulu Octomvre—Novembre—Decembre la „Biserica si Scola.“ Domnii abonaţi a caroru abonamentu espira sunt rugaţi a lu rend, ca se nu fimu siliţi a le intrerumpe espidiarea jurnalului. De asemenea sunt rugaţi toti domnii abonaţi, in restantia cu pretiulu jurnalului, ca se-si achiteze abonamentele cu care detorescu W up o gr a fi a dieces an h. ZE red.a,ctiicuriea,. Epistola dela tiara. *) Y. Faceti edificiulu inca o data asia de pomposu si veti vedéa, ca valoarea i este numai efemera, deca fundamentulu va fi nisipu sau materialu ce nu pretinde meritoriee a se numi neamu cu granitulu ! Scopulu comparatiunei ce urmeaza este luminarea, adeca binele scólei elementarie, prin urmare nimenea nu poate avea titlu de superare. Corporatiunile nóastre supreme — scolarie, sunt venerabilulu consistoriu si de aici comisiunea, care censureza pre viitorii invetiatori. Dar daca majoritatea corporatiunei supreme nu este in curent cu principiele moderne ale invetiamentului elementara, cum vor inainta afacerile nóastre scolarie? Si când acea maioritate — Ddieu scie din ce motivu — va fi reu dispusa facia de vreunulu dintre membrii, care poteca ar fi competinte in ale scelei, atunci bietulu de elu indesiertu si va inaltia glasulu, sustienendu in siedintia, ca spre înaintarea invetiamentului iar trebui intreprinsi paşii cutări si cutări, mulţimea voturiloru dirima si adi si mane. Numai celu ce s’a devotatu scelei din convingere, deci traesce si pune sufletulu pentru turm’a sa, numai acel’a pote, deci numai acel’a trebue se fie chiamatu se suporte sarcin’a onorifica! Remane in datorinti’a Veneratului Sinodu eparchialu, ca si in cestiunea acést’a se intreprindă reformele trebuintiose, dar inca pana nu ar fi prea tardiu! Daca cineva — crede, ca spre a îndeplini punctualui cele trebuintiose intru conducerea suprema a scólelor, se receru abundante mediloce materiali, atunci in parte se instela; cautati si veti alia barbati de scoala, cari sunt aplicați a efeptui cele mai ardente recerintie scolarie chiar fara de oare care remuneratiune! Amblati si cercati si veti vedea, ca nu veti trebui se amblati chiar din ea cu lumina pana ce se adunati numeroin minimalii spre a pote tiene siedintia consistoriala ! Ér déca nu veti afla tara de remuneratiune, atunci venerabilulu sinodu eparchialu se reducă numerulu asessoriloru onorari, si dóra pre langa actualele posturi de asessori salarisati se mai sistemiseze la despartiementulu scolasticu done sau trei locuri salarisate si apoi pre toate se le concredeti la barbati devotati scóalei, ca atunci acestia de sigurii ar produce laolalta mai eficace sporiu de cât cei 45 din actualulu consistoriu. Atunci ar porni spre mai bine si afacerile nóastre scolarie, si dera nici ca ne-amu tredi cit atâteacazuri după capu precum se intempla astadi, mai alesu din caus’a ca man’a cea bogata a guverniului nu se sfiesce a implé cu neghina si alte sementie veninose grâulu pre care l’a semenatu si l’au imbibatu cu sucuri vivificatorie fiulu lui Ddieu, insusi salvatorele genului uraanu, prin scumpii sângele seu! Atunci in mediloculu poporului nostru el s’ar reactiva bunăstarea materiala si morala si ti-ar fi mai mare dragulu se cauti la poporulu duplu milenariu cum se intorce prin campiele patriei sale ingananduse in fericire! tiunea dela „BISERICA si SCOL’A“ si banii de prenumeratiune la „TIPOGSAFI’A DIECESANA IN ARAD.“ *) Vedi „Biseric’a si Scol’a.“ Nr. 37.