Bolond Miska, 1865. (6. évfolyam, 1-53. szám)

1865-12-03 / 49. szám

A zsidókról. Édes Miskám! Jól tudod, hóid az 1848-ki országdyűlés mi ránk szegény zsidókra tehett elfelejteni, és azér­t azt gondolsz talán, hóid a mostani követ­választások alkalmával nekünk semmi, se acti­vus, se passivus választási jogunk volt. Dehoid nem volt, dehoid nem volt! Mindjár neked demonstrálni fogok, hóid nekünk activus és passivus választási jogunk van, volt és lesz. Hóid passivus választási jogunk van, az onnan kitűnik, hóid mi zsidók mindjájunk, a nemes Tornyosi Schossbergertől elkezdve, egész az uttólsó Schiffmannstéri Handlé zsidóig megvagyunk választva, mert tedik tudni, haid mi a kiválasztott nép vadjunk, mi vadjunk „das auserwählte Volk Gottes“ és azért nekem nem kell egy követjelölti programmot valami újság­ból leírni, mert az én nevem Löwele Wolf már egész programm,­ nekem nem kell szászló, a melyben fel van írva: éljen Löwele Wolf kö­vet, én bizon senkit a korsmában trad­álni fo­gok, mert én már vagyok választva. Hóid pedig activus választási jogunk is van, aztat is könyen bebizonitani lehet. Halot­tam hóid Pesten, bel­városi követnek a naid Deák Ferencet egy hangulag fognak válasz­tani, hát én is a múlt 23-dikán praecise nolc órakor bementem a városházba, és mikor a bi­­zottmáni elnök háromszor kérdezett, hajd kire akarunk szavazni, hát én valami nolr szász ke­­resztén polgártársakkal elere kiabáltunk : Éljen Deák Ferenc, Éljen Deák Ferenc ! Hát én mint jó derék madjar hazafi nem csak activus válasz­tási jogomat dlakaroltam , hanem még Madjar­­országnak első városában, és pedig a leghatal­masabb kerületében, a legnagyobb hazafit vá­lasztani, azért édes Miskám most átlátni fogsz, haid nekem activus és passzivus választási jo­gom van. Quod erat demonstrandum. Édes Miskám !'talán még visszaemlékezni fogsz, haid 1861-ki esztendőben, valami nagy úri palotájában az emancipatio adiben naid con­­ferentiát tartották , résztvettek sok Mágnások, nemesek, polgárok és zsidók, még a főrabbi is jelen volt. Sokat beszélték az emanicipatio fö­lött, az edjik idj, a másik udj, edcer csak edj gróf úr felkelt, és nadjon melegen szólt az ema­nicipatio mellett, ő is a zsidókat akar emanici­­pálni, hanem csak bizonos bedingungen alatt, ni­ni! mindhold az emanicipatio valami Liefe­rung volna, a­melyre licitálni lehetne : zum ers­ten Mal, wer gibt mehr ? zum zweiten Mal, giebt niemand mehr ? und zum dritten Mal!! Nézünk most edj kicsint a feltételeket, az első feltétel a nemes gróf szerint volna, haid mi zsidók ő vele edj tányérból edjünk. A mi ellenségünk mindig azt szoktak mon­dani, haid mi csak jó geschäftet mindig akarunk csinálni, a nemes grófnak tányérból enni, az bizon jó geschäft volna, azt senki tagadni fog, és lám mi mégis ezt a jó geschäftet nem aka­runk, mert a geschäft valami más, és a vallási győződés is valami más. A­mi engemet illeti, én ad personam meam a méltóságos gróf úrral ezt a geschäftet csinálok; én a nemes gróf ur­nak tányérból fogok enni Plump-puddingot, aspiket, caviárt, mixlest pixlest, a méltóságon gróf úr megint velem fog enni a mi hires nem­zeti ételeket, adj mint: Schalet, barcheszt,mat­zest ; a méltóságos gróf ur nekem fog adni de­breceni kolbászt, én megint a méltóságos gróf urnák fogok adni: koschere Baaber Wurst Wolf Böhmtől; én a méltóságos gróf urnák po­­hárjából fogok inni Tokay bort, Ménesit, Mus­­cat-Lunell, Cliquot, a méltóságos gróf ur megint velem fog inni koscheren rochen sechzehner Baader trakteurtól. A második feltétel volna a gemischte Ehe, az ellen nekem is naid kifogá­som lesz, mert nekem már van feleségem Lie­bele, a mely nekem naidon tedik, és melyet naidon szeretek, nekem tehát gemischte Ehe nem kell, én a gemischte Ehe ellen szavazok! A harmadik feltétel volna, haid a nemes gróf úr, úgy mind ama bizonos lengyel gróf úr, csak a műveltebb zsidókat akarná emanici­­pálni, erre a harmadik feltételre én egy kis va­lódi históriát fogok mesélni. Mikor én még a gymnasiumi oskolákba jártam, akár mi szegén zsidóknak még csúnya idők jártak; minden iskolában volt edj kis ghetto, az az, kölümb zsidó pad, az ilten padban , én, és meg valami húsz kis fiatal zsidók ültünk;­­ én edy igen szor­galmas kis diák voltam, minden szerdán és péntek délután exercitiumot kellet írnunk, akkor a keresztén padokról mindig edj­­nehány fiuk hozzám a zsidó padba jöttek, és az én exercitiumba belenéztek és bizon szépen leírták; hát már akkor a kis keresztén fiuk, a kis zsidónál edj kis Anlehent csinálták. Ecer a professzor minként examinált, és bizon edne­­hán keresztén fiuk nem tudtak semmit is, ak­kor a profeszor mindig mondta: hát Löwele Wolf, mond meg te, én minden kérdésre jól fe­leltem, jecer csak a profeszor azt mondta: hát Löwele Wolf, minekutána te mindig csendes és szor­galmas kis­fiú és jó diák voltál, hát menj oda a keresztények közt ülni, én erre azt felel­tem: édes jó profeszor ur­am! én magam oda nem menjek, vadj ereszen mindnyájunkat a ke­resztények között ülni, vadj senkit se; a pro­feszor jó és igen humánus ember volt, egy ki­csit mosolygott, és a következő napon már nem volt ghettó, már nem volt zsidó pad !! és ott ül­tünk mi a keresztények mellett, és a kereszté­nyek nem lettek krätzig, au contraire, edj ké­sőbb lett alispán, a második hires ügyvéd lett, a harmadik nagy orvos, és edj kis eleven eszes báró , a­ki én melettem ült, abból lett ő excellentiája a mostani tavernicus báró Sennyei Pál, én pedig csak xxxindig mar­adtam a szegén Löwele Wolf; azóta már több mixxt harminc esz­tendő elmúlt, és most a méltoságos gróf urnák, a ki minket csak bizonos feltételek által akar emanicipalni, aztat mondok,vadj ereszen mind­­jájunkat be, vadj senkit, és a hires Marqueur Posával mondok : Herr Gi’af! geben Sie Gedankenfreiheit! Addig is maradok Kis-Oroszláni Farkas ezelőtt: Löwele Wolf, 194 Fenn az ernyő, nincsen kas. Szigligeti ezt a ritka helyen ismert köz­mondást népszerűvé tette hasoncímű színművé­­vel, azonban a közönség nagy része még máig sem tudja: voltakép mi hát ennek a közmon­dásnak az értelme, e végből én itt alább meg­kísérlem példákkal megmagyarázni. Ha a választók jelöltjeiknek nem érde­meit, hanem kora milyenségét mérlegelik, s mégis politikai érettséggel dicsekszenek, úgy­­ fenn az előnye, nincsen kaj. Ha a nemzet csak onnan tudja, hogy van tudományos akadémiája, mert látja annak pom­pás épületét, de tudományos műveit nem veszi, h úgy fenn az ernyő, nincsen kas. Ha nemzeti kört alapítunk a közszellem ébresztésér­e, s oda csak kártyázni járunk , úgy — fenn az ernyő, nincsen kas. Ha Magyarországon minden harmadik em­ber nemzetgazdásznak tartja magát, s mégis megbukik a losonci vaspálya, és az 1861-ben tervezett első magyar duna-gőzhajó-társaság születése előtt meghal, pénzt pedig mindenre csak külföldről kérünk kölcsön, akkor­­ fenn az ernyő nincsen has. Ha Pesten nyolcezer forintos boltkirakato­kat készíttetünk s e mellett közel állunk a kia­dóhoz : fenn az ernyő, nincsen kas. Ha politikailag és társadalmilag folytono­san éretteknek valljuk magunkat, s mégis a for­rencertől kezdve minden társulat elnökéig csak azt tartjuk kitűnőbb állomásra érdemesnek, a­ki mágnás, ha csak akkora is, mint az öklöm, — ez is fenn az ernyő, nincsen kas. Ha a nemzeti színházat most is csak akkor látogatjuk, mikor operát adnak benne, s hogy a dráma felvirágozzék, mégis nagyszerű opera­házat akarunk építeni: ez fenn az ernyő , nin­csen kas. Ha budánkon a gomb ezüstből, pénzünk meg papírból van, az­­ fenn az ernyő, nin­csen kas. Ha vízvezetéket nem bírunk a közegész­ség előmozdítására létesíteni, s százezrekbe ke­rülő költségen felépítjük a redoutot, hogy legyen hol táncolnunk, — akkor fenn az ernyő, nincsen kas. S végre Ha az írókat megválasztjuk tiszteletbeli olvasóegyleti és kaszinói tagoknak, lapjaikat pe­dig nem járatjuk, ez is — fenn az ernyő, nin­csen kas! Garaboncás Diák. Egy olyan követjelölt programmja, a­ki keveset tanult, sokat hallott és so­kat olvasott, de igen gyarló emlékező tehetséggel bír. Tisztelt nemes és polgártársak ! Mindenek előtt úgy mutatom be magamat, mint a Deák emberét, az ő elveivel akarom avas alkotmá­nyunkat megmenteni, Pestnél a szárazon, Fiu­ménál a tengeren. A mostani kormánynak bi­zalmat szavazok, nem bánom maradjon meg Majláth kancellárnak, Sennyei tárnoknak, de azt követelem, hogy Deák Ferkóból, Eötvös Pepiből, Kemény Zsigóból és Csengeri Tóniből minisztereket csináljanak. — A­mi a rendszert illeti bele­nyugszom a parlamento — munici­­palis rendszerbe, oly centralisatióval, mely meg­engedi, hogy a megyeesküttböl, ha jól viseli ma­gát miniszter is lehessen. — Közös ügynek csak egyet ismerek el, t. i. a mostani hivatalno­kok absertigálási — vagy nyugdijazási öszsze­­geiknek közös fizetését. — Az integritás alatt azt értem, hogy ne szakadjunk szét, hanem tartsunk öszsze; politicai nemzetiség tekinteté­ben csak annyit engedményezek, hogy a tót — tótmagyarnak, a román — románmagyarnak, a ruthen — ruthenmagyarnak neveztethessék, egy szóval, hogy csak társadalom nemzetiségi tekintetben lehessen substantivum, de a politi­­cában csak adjectivum gyanánt szerepelhessen. — Küzdeni fogok a vallás egyes joguságért, még pedig úgy, hogy Salamon lehessen a tör­ténelemnek tanára a pesti egyetemen, Remellay pedig ugyanannak tanára a debreceni collegium­­ban. — Az adóra nézve a felsőház érdemes tag­jával gr. Majláth Kálmánnal fogok tartani, igen bölcsen jegyezte meg a nemes gróf, hogy azok fizessenek, kiknek van miből fizetniök. — Sza­bad kereskedés, szabad ipar, szabad mesterség! ez a jelszavam. — Hozzanak be országunkba oroszbort, angolmarhákat, és spanyolszamara­kat, mindjárt nem lel egy pár csizma 10 frt. — A népnevelést érdeklőleg törvénybe fogom iktattatni, hogy ne csak az alsóbb osztály köte­­leztessék az iskolákba jár­ásra, hanem a közép és felső osztály is. — Az autonómia mar­adhat úgy amint van, azt azonban meg nem engedhe­tem , hogy az árva pénzekkel az árvaszékek uzsor­áskodhassanak. — Azt sem tagadhatom, hogy a katonaügy közös ügy, azt azonban úgy szeretném, rendeztetni, hogy a zsidókból és zsidóktól ne újoncoznának, hanem ők viselnék a költségeit 12 huszár és 12 di­agonyos ezred­nek. — Bevégzem politikai hitvallásomat Köl­cseyvel: „ A haza minden előtt /“ K­on Gunárosz.

Next