Borsod - Miskolci Értesítő, 1871 (5. évfolyam, 1-52. szám)

1871-10-19 / 42. szám

Miskolcz, octóber 19. 1871._____________42-ik szám,______________________Ötödik évfolyam. ELŐFIZETÉSI ÁRAK: BEIGTATÁSI DÍJ: Helyben házhoz hordva: Vidékre postán küldve: Előlegesen fizetendő: Bélyegdij: Fél évre . . 2 frt — kr. Fél évre . . . 2 frt — kr. 50 szóig . . . . 50 kr. Minden hirdetéstől 30 kr. Egész évre • • 4 99 99 Egész évre . . 4 „ — „ 50-től 100-ig 1 frt. — „ Nyilt tér sorsa . . 15 kr Megyei hivatalos közlemények. 1249. szám­. A m. kir. közmunka s közlekedési minisztérium által f. évi 13.998. számú leirat mellett leküldött s érvényben fentartott útrendőri szabályoké szék­helyen a város házánál, minden községben pedig a helység házánál bárki által megte­kinthetők lévén, utasitottak a megyei s al­­szolgabirák s Miskolcz város főbírája, hogy e szabályok megtartása végett lehető erélye­sen járjanak el. A szabályok e következők : Ad^ja­tt rendőrségi szabályok, a magyarországi állami és országutakra nézve. Hogy azon károknak, melyek az álladal­­mi és országutakon s az ezeken létező hida­kon, mind a közlekedés akadályozása, mind magának az útnak s alkatrészeinek rongálása által a személy és tulajdon biztonságára nézve okoztathatnak, eleje vétessék; de egyszers­mind az utak és hidak folytonos jó karban tar­tásának érdekében is, következő szabályokat találja a magy. kir. helytartótanács megálla­­pitandónak. I. Álladalmi és országos uta­kon és hidakon minden kerülen­­dő, mi által az akadálytalan köz­lekedés szükségtelen hátráltatást szenvedhetne. Ennélfogva gondoskodni kell, hogy: 1. az álladalmi és országos utakon a já­ráskelés se nappal se éjjel ne gátoltassék. Ha valamely út mellet köz- vagy magán építkezések vannak munkában, melyek miatt a felügyelő hatóság engedélyével díványokat kell emelni vagy anyagszereket lerakni, úgy minden föltételek alatt egy a járáskelésre elég széles tér szabadon hagyásáról, vagy hol ez kivihető nem volna, egy másik kellőleg meg­jelölendő közlekedésnek előálltásáról kell go­­doskodni. Éjjel az ily eltorlaszolt helyeken a szük­séghez képest egy vagy több lámpa különösen látogatott helyeken pedig ez állítandó föl. 2. Járműveknek az útpályán etetés vagy lerakodás végetti megálapodása tilalmas. Ehhez képest különösen a vendégházak tulajdonosai az udvarokba, fészerekbe, vagy más a szekérúttól eléggé eltávolított állóhe­lyekbe­ bejáratról gondoskodni kötelesek 3. Új építkezéseket valamint új javítá­sokat, a kertkerítéseket és palánkokat is ide értve, csak a töltött út árkának legkülső szé­létől, vagy hol oldalárkok nem volnának, az úttöltés talpától számitandó két bécsi ölnyi távolságra szabad rakni. Erdők és berkek pedig az út mindkét fe­lén 10 ölnyire megritkitandók­ 4. A szekérpályáról minden letakarítan­­dó mi a járáskelés akadályozásán kivül a lo­vak megszilajodását okolhatná. 5. Kisebb rakszekérnek nagyon terhelt szekérhez ragasztása tilalmaztatik. Ez alól csak üres kocsiknak vagy disz­­hintóknak terhelt rakszekerekhez ragasztása vetetik ki. 6. A terhes szekerek rakományának szé­lessége 9 legföb­b 10 bécsi lábat túl ne haladjon. E szabály alól csak oly el nem osztható tárgyak vétetvén ki, melyeknek szállítása más módon lehetetlen 7. Miután a rendetlen kitérés, látogatott utakon igen gyakran fenakadást, sőt szeren­csétlenségeket is okoz, szabályul állapitatik meg, hogy minden úton balra kell kitérni Az előrehajtás jobbra történjék. 8. Hidakon az előrehajtás egészen tilalmas. 9. Hegyről ereszkedés a labor beakasztá­­sa nélkül tiltva van. II. Mindenki köteleztetik, hogy oly cselekvényektől, melyek által az út vagy hid, vagy az ezekhez tartozó tárgyak rongálásnak té­tetnek ki, tartózkodjék. Ez okból: 1. Az álladalmi vagy országutakba sza­kadó mellékutakat, bejáratokat a a­t. nem szabad az útárkon keresztül vezetni hanem ily pontokon az oldalárkok kellőleg behidalandók. Az ily benyilások az út gyalog járdáinak legkülső szélétől a mellékút felé 2 ölnyi tá­volságra, azaz 12 bécsi lábnyi hosszúságra vizirányosan helyreálitandók s hasonlag mint az útpálya, tisztán tartandók. 2. Az útnak és útárkoknak trágya vagy egyéb szemét lerakása általi elronditása, ereszcsepegőknek istálló-övnek, öblögető-viz­­nek s egyéb tisztátlanságoknak az útpálya felé vezetése, valamint száróföldeken gyűjtött köveknek az úttestem lerakás tilalmaztatik, s a szomszédok maguknak tulajdonítják, ha a szekérútra vagy útárkokba hányt szemét vagy törmelék az útfelügyelő-személyzet által a határos telkekre visszaszóratik, vagy a szom­szédok költségén eltakarittatik s elhárittatik. 3. Az álladalmi és országutakkkal szom­szédos telekbirtokosok az útárkok lefutó vi­zének elépítések vagy elpalánkolások általi elrekesztésétől eltiltatnak. Ha e részben vagy a szántóföldek és rétek czélba vett megöntözése, vagy a határos telkeknek féltett elárasztása különös intézke­déseket tenne kívánatossá vagy épen szüksé­gessé, úgy az illető felek a végett a közigaz­gatási hatósághoz forduljanak, mely is az építészeti közeg igénybe vételével a dolgon kitelhetőleg segítend. 4. Az út gyalogjárdáin való hajtás s a kavicshalmazok gázolása tilos. Hasonlag a fasoroknak, út- és mértföldmutatóknak, út­­és hidkarfáknak minden rongálása is érzéke­nyen fog büntettetni. 5. Fáknak, deszkakötegeknek, tuskók­­nak t.­eff. csupán első kerekekenn vonszolása tilalmaztatik. Ugyanez okból boronákat, ekéket s egyébb a szekérutat fölvágó eszközöket is csak kerekeken szabad vinni. 6. Hat hüvelynél keskenyebb talpú négykerekű teherszekereken 60 bécsi mázsá­­nyi rakománynál többet szállítani nem szabad. 7. Bárminemű járműnél minden kerék talpvasának lehetőleg laposnak, s kiálló szegek vagy csavarfejek nélkül készültnek kell lennie. E szabály áthágásánál rendszerint a továbbmenet csak a most megrótt állapot meg­szüntetése után engedendő meg. 8. Kerekeknek a labor beakasztása nél­küli megkötése föltétlenül tilalmaztatik. Kü­lönösen szaggató lánczoknak beakasztása, vagy más oly készületeknek használása, me­lyek által az útpályának fölvágása okoztat­­nék, — ha Csak az útpálya sikos jéggel nincs borítva — keményen büntetendő s azottkivül a láncz vagy a tilos készület tüstént elkobzandó. 9. Hidakon a sebes hajtás tilalmas. III. Jelen határozatok pontos teljesítése fölötti őrködés álla­dalmi utakon és hidakon az út­felügyelő személyzetet, országos utakon és hidakon pedig az ille­tékes közigazgatási hatóság kö­zegeit illeti. Előforduló áthágások ezek által legott a közigazgatási hatóságnál bejelentendők, mely minden hosszadalmas eljárás kitelhető mellőztével a fennálló közigazgatási szabályok értelmében járand el, ha pedig a büntető­­törvények értelmébeni büntetésre méltó cse­­lekvény vagy mulasztás követtetett volna el, a büntető birósági eljárást is eszközlendi. Régészeti és történeti levelek megyénkről. VIII. Itt van helyén megemlékezni árpád­­házi királyaink úgynevezett vadász várdáiról is. Nem hiányoztak ezek vadregényes megyénk akkor sűrű őserdei és rengetegeiben, hol a csak hírből is­mert vadbivalyok és bölények tartózko­dónak oly nagy számmal, hogy a királyi háztartás nem tekintő pazarlásnak itt bö­lény vadászokat tartani.1) Az ily vadászvárdák idővel várrá alakultak a mellette települt vadásznép községé nőtte ki magát, így keletkezett tudomásunkra a Bán­völgyön, melyet a Bükk erdőkoszorús bérczei még kiesebbé tesznek, három község Up­pony, Dédes, Szilvás (Visnyó; a tizenharmadik században még Szilvásvárad.) Váraik ma csak romjaikban állanak,­ de egy okmány kétségtelenné teszi egykori rendeltetésöket. Egyetlen történeti fénysugár, mely­nek sikerül a századok homályán keresztül törni magát, képes elénk varázsolni egy egész vidék képét, bár csak ködfátyol világításban. Megemlitendőnek vélem azon borsodi helyeket is, hol sem várak, sem várdák nem valónak; de voltak királyi major­ságok, udvarházak, melyek bizo- 1) Lásd a „Váradi Regestr­.“ 330. számú ügy­esetét 1216-ik évről. *««««** 2) Balássy „Pápai Tized Regestr.“ 32 lap. Ipolyi „A kunok Bél-háromkúti apátsága“ 1865 10 lap.

Next