Borsod - Miskolci Értesítő, 1877 (11. évfolyam, 1-52. szám)

1877-11-08 / 45. szám

háta mögött hallgat. „Daczolni, úgymond, senkivel sem szeretek, legkevésbbé a közvé­leménynyel, de nyomorultan jártam volna el politikai pályámon, ha meg nem tanultam volna, hogy a midőn egy részről a közhan­gulat, más részről önlelkiismeretem közt kell választanom s egyikkel vagy másikkal ellen­kezésbe jönnöm, inkább tűrjem a közvé­lemény mint önlelkiismeretem kár­­hoztatását.!* Valódi cátói jellem, melyről meg van írva, hogy a hibát mindenkinek megbocsátotta, csak magának nem, s hogy inkább óhajta elveszteni a nép kegyét, dicsé­rendő tettek miatt, mint rosszu­l cselekedve megnyerni. Nem­ tisztelt közgyűlés, az 1861-diki alkotmányos harczot s annak dicsőült vezé­rét, az 1867-iki jogfolytonossági győzelmet s annak magna chartáját, nem lehet igazsá­gosan vádolni a jóhiszemű túlzások vagy tévedésekért, melyeket később a váltakozó kormányok s parlamentek talán erőnk túl­becsülésével elkövettek, s melyeknek súlyát napjainkban oly nehezen hordozzuk. Sorsa intézését maga vette kezébe a felszabadult ország. Kit vádoljunk, ha épen vádolni sze­retnünk, hogy ekkor intéztük ügyeinket! Kit Vádoljunk, hogy a szabadság megszer­zése és élvezése, a­mely másoknál előlege­­sen kívánta a nagy áldozatokat, nálunk utó­lagosan s folytonosan követeli azokat. Mert a szabadság, a­mint Guizot helyesen mond­ja, nem azon javak közzé tartozik, a melye­ket játszva nyerhetni, vagy tarthatni meg, s ha első működését lanyha és ingatag intéz­ményekkel jelöljük, meg fogja vonni tőlünk azon értéket és előnyöket, a­melyeket általa magunknak ígértünk. Mi a kik tapasztalásból ismerjük meg nemzeti és alkotmányos létünk régibb vergő­déseit és súlyos bajait,­­ a kik láttuk és át­éltük a forradalom remény és véráldozatban gazdag napjait s tragikus végét, — majd azután éveken át szenvedtük a féktelen zsar­nokság lealázó, gyötrelmes próbálgatását a kíspadra feszített nemzet testén: mi bizony hálásan ismerjük el becsét a kivívott alkot­mánynak, szívesen és csüggedetlenül mun­kálunk annak korlátain belől a nemzet jobb jövőjéért, s áldva tesszük fel a kegyelet ko­szorúját azon nagy polgár emlékére, a­ki épannyi bölcsességgel, mint szerencsével an­nak birtokába segíté a nemzetet. Hiszen soha sem volt idő és közhelyzet olyan, melylyel kézen fogva járt volna az általános és kivé­tel nélküli megelégedés. Emberi természe­tünkben fekszik: kicsinyleni a jelent, túlbe­csülni a multat s remény és képzelet csalé­­kony színeivel festeni a jövendőket. A sza­badság pedig a megszokás által olyanná lesz, mint a levegő, melynek mivoltára s becsére alig figyel valaki, de ha elvonják tőlünk, mindyájunkban eláll a lélegzet és az élet működése fenakad. Deákban az ember nem volt kisebb, sőt mondhatni, talán nagyobb volt a haza­finál, nagyobb az államfér­fiúnál. Senkit sem mutathatunk fel történelmi sze­replő egyéneink között, a­kihez, oly nagy ha­talom birtokában, oly kevés ragadt volna a föld szennyéből és salakjából. Saját személye és annak bármely előnyei vagy hátrányai soha sem forogtak szem előtt. Hasonlított jelleme az aequátor vidékéhez, a­hol a nap függélyesen szórja sugarait a földre és a tes­tek semmi árnyékot nem vetnek. Egyéni szivjóságát kifogyhatlan enyhítő forrásnak­­ találta minden hozzá közeledő. Önzetlen-­­­sége — ha szabad arról is emlékezni — példányképül ragyoghat minden idők és nem-­­­zetek nagy emberei előtt, hogy a kinek ke­zében, egyszerű szegény polgár létére, úgy­­­ szólván, két ország sorsa nyugodott, nem mutatott egy hajszálnyi rést, melyen az önző anyagi érdeknek csak egy paránya is beszé­­kelhetett volna jelleméhez. — Nem magá­nak és magáért, minnyájunkért minnyájunk­­nak élt. Serit arbores in longinqua saebula, fákat ültetett a távol jövő számára. Tetteinek legfőbb jutalmát egyedül öntudatában kereste. Ismerte az em­beri természet s legközelebbről saját nem­zetének tulajdonait. Hiszen nemzeti tulaj­donaink megnemesített s átszűrődött lénye­gének ő maga volt mintaképe­s leghűbb kép­viselője. Köztudomású, hogy a kiegye­zés után a felségétől a királytól ennek em­lékül ajánlott egyszerű arczképét sem fogad­ta el, mert úgy­mond — könnyen hírre kap­hatna a gyanú, hogy ha maga a kép nem is, de a kerete értékes volt. Épen mint Periklész a­ki azt tanácsolta művészba­rátjának Phidiásznak, hogy Minerva isteni szobrát készítvén, könnyen levehetőleg rakja arra a közhatóság által kimért dús arany­­díszt, mert az athaenei nép gyanúja hamar fölébred, a minthogy föl is ébredt s jó lesz akkor, ha Phidiász magát az arany újra mérésével igazolhatja. — „Ő felsége va­lószínűleg túl fog engemet élni, igy szólt azon alkalommal Deák. Ha meg­halok mondja el síromon, hogy Deák Keren ez becsületes ember volt. Ezt kérem jutalmul.* És ez a szerény, de szerénysé­gében oly meghatóan felséges jutalom nem is maradt el, sőt még életében nyilvánvaló­vá tette azt előtte a koronás király benne helyzett föltétlen bizalma ; halála után pe­dig csillagok közzé jegyezte azzal az ő nevét a hálás haza s a mivelt emberiség. Isten hozott tehát falaink közé, mú­landó képmása a nagy elköltözöttnek! Az a mit mi teleimed szemlélünk és hódolva tisz­telünk, soha el nem múlik, értékéből soha nem veszit s mindig lelkesítően üde marad : a te magasztos szellemed, hazafias érdemeid s dicső pályafutásod emlékezete. — Nem is először üdvözlünk most téged e tanácste­remben. Magáénak vallott e megye közön­sége már több mint 40 évvel ezelőtt, midőn (1836. junius 24-én) választott táblabirái sorában a te neveddel önmagát megtisztelte. Nem is jöttél hozzánk idegenek közzé, íme szent nyugalommal tekint reád itt az ősz József nádor, a ki hajdan magas hely­zetéről bölcs méltánylattal kísérte hazafias törekvéseidet; ime itt köszöntenek hírneves, de nálad kevésbé szerencsés bajnoktársaid megyénk büszkeségei: Szalóczy és Szemere, amaz egy hosszú szép élet után azzal hunyva le szemét, hogy a szabad magyar alkotmány ígéretföldére bepillanthatott, l­emez ra­gyogó tehetségeivel zaklatottan, megtöröt­­ten a haza romja felett, a zilált lélek azon egy derengő vigaszát nyerve, hogy csontjai a szülő­föld kebelében fognak nyugodni; és itt köszöntünk minnyájan, győzelmed örökösei, a kiket pályád lelkesít, halhatatlan érdemed hálára buzdít s veled a hazaszeretet szent kapcsai egyesitnek! Az lesz a te méltó emléked, arczkép­­nél, szobornál felségesebb és tartósabb, ha erényeid dúsan tenyésznek és gyümölcsöznek a magyar szivekben,­­• ha úgy szereti e hazát annak minden szülötte, a­mint te sze­retted , tisztán önzés nélkül, örökké mun­kálva, soha nem csüggedve, soha nem kocz­­kázva; az lesz hozzád illő emlék, ha az általad lerakott alapon s az általad jelölt irányban tovább-tovább építve, erőssé és nagggyá, kívül tiszteltté, belől boldoggá fejlődik s állandóan virágzik a magyar nem­zet. --------Hisszük, hogy igy lesz. Rajta leszünk, s adja isten, hogy igy legyen. E hittel üdvözöl most téged s ezzel szok­t szi­véhez Borsod megye közönsége. Már elhallgatott a szónok, de a kö­zönség a beszéd varázshatásától mintegy megigézve hallgatott tovább, s csak később tört ki taps és viharos éljenzésben, s boldog­nak érezte magát mindaz, ki vele kezet szoríthatott, s büszkének az, ki arra gon­dolt, hogy megyénk főjegyzőjében ily lángnyelvü költőt bir. — Ezután főispán úr a gyűlést nehány perczre felfüggesztette s a napirend azután vétetett fel. Aranyos, octóber 28. 1877. Tekintetes szerkesztő úr! A miskolczi ref. egyház ügyei „oly sok viszály után“ úgy látszik, anyagi tekintet­ben rendkívüli és szokatlan lendületet kezdenek venni, — a minek, az egyház valódi javát szi­vünk szerint óhajtva, csak örvendenünk lehet. Tudjuk, hogy tetemes egyházi hátraléka s adós­sága van. Ezt úgy látszik, most véglegesen tör­leszteni készül, s e végett gyökeres reformokat akar keresztül hajtani! ? Hanem, az ilyen re­formokat nem igen köszöni meg — az ara­nyosi bíró! A tiszteletes Szalóczi uram mélyreható sejtelme ugyan­is, hogy t. i. „A miskolczi ref. egyház, nemcsak a miskolczi ref. híveké, hanem édes mindnyájunké“ — ime kezd teljesedésbe menni. A miskolczi ref. egyháztanács (?) a pár­béri fizetéseket kezdi kivetni a miskolczi egy­házhoz nem tartozó hívekre is. Legelsőbben is kivetette az aranyosi bíró F I.-re, a ki soha teljes életében Miskolczon prédikácziót nem hall­gatott — és hallgatni nem is szándékozik ; a kinek lakása állandóan Aranyoson van, és min­denféle birtoka is ezen falu határában fekszik; a ki soha a miskolczi egyház tagja nem volt — és m­a is készül lenni, a­ki soha 24 órát egy­folytában Miskolczon nem töltött — és ezen­túl sem fog tölteni. Mindezek mellett egy mis­kolczi ref. egyháztanácsos (adóvégrehajtó) Szo­­bonya egyházfi segédkezéss mellett, e hónap elején egy egész álló nap hajszolta a város terü­letén, hogy a reá kivetett 8 forint (!) egyházi adót, rajta rövid per utján bevehesse. Úgy lát­szik tehát hogy a miskolczi ref. egyház adóssá­gainak egy részlete, s párbéri dijak legelsőben is a Miskolczhoz 16 kilométernyi közelben eső községek bíróira fognak kivettetni. Ilyen formán hihetőleg a görömbölyi biróra is reá kerülhet a sor! Említett ismeretlen nevű e.-tanácsosnak azonban Sza­bony­a egyházfival együttesen sem sikerült P. I. aranyosi bírót Miskolczon feltalálni, miután ugyanazon nevezetes napon P. I. biró a képviselő testület tagjaival együtt, a kukoricza­­törés és szüret­ idejének meghatározásával, s más helyi ügyekkel volt elfoglalva az aranyosi köz­ségházánál. Ha múlhatlanul fel akarják találni (a fi megérdemli a fáradságot) itt t. i. a község házánál mindenkor beszélhetnek vele. De szük­séges lesz mindenesetre valamely kánonnal, vagy törvény­erejű egyházi, e.-megyei vagy e.-kerületi határozattal, vagy legalább egy kevés cirkuláréval felfegyverkezve meg­jelenni, mert ellenkező esetben kénytelenek vol­nánk tisztelt végrehajtó-egyházi-kiküldötteknek, az aranyosi határdombot megmutatni! F. 1.

Next