Borsod - Miskolci Értesítő, 1882 (16. évfolyam, 1-52. szám)

1882-10-18 / 42. szám

42-ik szám. Tizenhatodik évfolyam. Miskolcz, 1882. október 18. BORSOD. Misimen értesítő. Társadalmi érdekeket képviselő vegyes tartalmú hetilap és Borsodmegye hivatalos közlönye. ELŐFIZET­ÉSI ÁRAK: BEIGTATÁSI DÍJ: Helyben esadékre : Rendkivülileg: Előlegesen fizetendő. Bélyegdij: Fél évre .... . 2 frt — kr. Negyed évre . . . . 1 frt 20 kr. 50 szóig . . . . — frt 50 kr. minden hirdetéstől 30 kr. melyek a Egész évre • 4 . » Nyilt-tér sorsa ... „ 20 50-től 100-ig . • • • 1 » kiadó-hivatalhoz intézendők, fotóhangok. *) Ajánlva egy ref. lelkész urnák.**) Az alsó-borsodi ref. egyh. megye f. é. aug. 30-án Vattán tartotta meg szokásos őszi közgyűlését. Nem szándékunk, hír­lapi tudósítást írni a gyűlés lefolyásáról, s épen azért mellőzzük az ott történt tár­gyalások rövid, változatos felemlegetését. Az egyedüli ok, mi felszólalásra késztet bennünket, az, hogy sokan úgy szerették e gyűlést röviden jellemezni, hogy: „pá­ratlan a maga nemében“ Feleslegesnek látjuk ez idő szerint bővebb leírásába bocsátkozni annak, hogy a ref. e. megyék, évtizedek hosszú során keresztül, minő modorban járták közgyű­léseiket. Elég csak annyit megemlítenünk, hogy elvitázhatlan történeti tény, tudja azt ma­napság a cath. ember is, hogy a gyűlés helyéül sorkerüléssel kijelölt hit­községek egymással versenyezve, de­monstráltak abban, vájjon melyik tudja a magyar vendégszeretetet a legmagasabb fokig felcsigázni a gyűlésen megjelent egyének teljes ellátására vonatkozólag? az kapta meg aztán az „egri nevet,“ az nyerte el a babér­koszorút a hírlapok ha­sábjain, a­melyik leginkább kitett magáért. Az őszi gyűlés helye, Vatta is kapott egy jellemző nevet. Csakhogy e jellemzés korántsem az elismerés, a teljes megelé­gedés , hanem inkább a gúny, a kicsinylés, az érdekháborítás hitvány szüleménye. És ugyan mi volt Vattának a bűne, a­mi a kicsinylésre, a gúnyolódásra­­— hitek szerint — jogot ad az érdekeikben megháborítottaknak ? Semmi más, mint a szegénység. Ez a 318 lelket számláló s felerészben cselédségből álló hitközség, okulva a látott példákon, ki merte azt mon­dani, hogy nem képes versenyre szállani a társközségekkel, ki merte azt mondani, hogy ő szegény, egyházi pénztárát pár száz forint adósság terheli s ki merte mon­dani azt, hogy sorsához, helyzetéhez mér­ten, nem az összes gyűlésre, hanem csak az egyh. m. tanács­ birákra terjeszti ki a vendéglátási teljes szeretetet. A miért el merte ismerni, hogy saját portájának rendbeszedése is próbára teszi erejét, a miért nem nyújtotta tovább a pokróczot, mint a­meddig ért, a­miért nem töreke­dett dőre módon küzdeni az „egri“ név­ért, azért kapta a „páratlan“ jelzőt. Hogy mennyire bosszantotta egy­. megyénk közönségének egy részét ez a különben elismerésre méltó szegénységi bűnbevallás, semmi sem mutatja jobban, mint az a magatartás, melyet a szederké­nyi lelkész úr indítványának felolvasása­kor tanúsított. Igazán rosszul hatott re­ánk az a kárörvendő satyricus mosoly, mely sokáig megtartotta magát egyesek­nek arczán. Pedig hát nem jó elítélni sen­kit sem addig, míg körülményeit, melyek cselekvési irányának megválasztására bír­ták, fel nem ismerjük egészen. Mindenki maga tudja legjobban, mi baja, és min­denki ott tartja kezét, a­hol fáj. Avagy azt kívánták a gúnyolódók a vattai egyháztól, hogy követve a má­sok , bölcsességre épen nem valló, de épen azért csábító példáját, verje magát 2 — 300 forint adósságba s a többi....... legyen az isten gondja? Tett volna úgy, mint sok más egyházak, melyek még most is nyögik a gyűlés tartás terheit, mig épü­leteik rrngyben-rongyban kacérkodnak a zuhogó záporral ? vagy úgy okoskodtak, hogy banquettek költségeit könnyen le­het fedezni a népünk által annyira gyű­lölt kivetési rendszer szerint? Bizony ilye­nekért mondhatja aztán a mai adógazdag időben, igen sok ref. egyh. tag, hogy a kálvinista vallás nem szegénynek való. Miért kísértette volna a vattai ref. egyh. erején felül magát? Miért indult volna el egy után a feltűnni­ vágyás divat­lovagjaival ? talán azért, hogy eljárásá­nak káros voltát akkor lássa majd keser­vesen, midőn hiúságának oltárán elpárol­gott a........pecsenye­gőz? Vagy talán nem kellett volna ugy­e bár gazdag asz­talt teriteni ? elég lett volna a házias el­látás is ? más körülmények közt meghi­szem, hogy igen, de gyűléstartásunk je­lenlegi rendszeres rendszertelensége már természeténél azt hozza magával, hogy ha közös asztalt rendezünk, álljunk a nagyok táborába. A vattai ref. egyh. midőn a banquett­­tartás eszméjével szakított, saját sorsán kívül még arra is gondolt, hogy hangosab­ban tolassa előtérbe egyházi gyűléseink állandósítási óhaját. Erős meggyőződésem az, hogy ilyen prot. szellemre valló elvek követése mi­att egyáltalán nem adott a vattai egyh. távolról sem okot arra, hogy eljárását higgadt gondolkodás után, valaki deho­­nestálja, qualifikálhatatlannak bélyegezve. Ne gondolja azt senki, hogy ilyen eljárás fojtja el a lelkes közszellemet, de azt se hidje el, hogy ez eljárásunk ellenlábasa épen lángra gyújtja. Vándor­gyűléseink története egész más tényezőkhöz köti a lelkes közszellem lobogását. Nem a trak­­tálódzások építik a hitéletet, hanem sok­kal inkább más hatányok. Egyházunk érdekében meggyőző­désem szerint elég ennyi. És ha valaki a régi, általunk kifogásolt rendszertől való eltérésünket, egy bizonyos lelkész úrral hajlandó sülyedésnek nevezni, annak Eöt­vös szavaival csak annyit mondunk : Mint a víz estében, úgy népek, épen midőn erősen sülyednek, néha bámulatos erőt fejthetnek ki. Vattai. *) Czikkünk ily késői beküldésének hirtelen tör­tént elutazás az oka. Vattai. **) Ha­bár elkésve, mindamellett szívesen nyi­tottunk tért jelen közleménynek, miután minden szava egy megczáfolhatatlan igazság, s oly eszmének ad ki­fejezést, melyet magunk is hova előbb megvalósulva szeretnénk látni; s épen ez adott okot arra, hogy a czikknek személyére vonatkozó polemikus részét mel­lőzni voltunk kénytelenek. Szerk. Októberi tárcza­ levél. *) — Irta: Castor. — Széthulló ernyője a megsárgult falombnak zörgő haraszttá lesz, hideg széllé vált a virágos kert lanyha szellője, s őszi képet mutat az er­­dőkoszorúzott táj. — hálás tárgy mind a ter­mészet hervadását zengő vidéki lyrának. . . . Szüretről beszél, a kinek szöllője van, vagy mint mulatságba való ember ide is, oda is hivatalos, meghívás után ásit a kifelejted, s mindnyája át­kozza .... az adóexecutiót. Itt a fővárosban ily kicsinyes dolgokkal senki sem törődik. . . . Hagyjuk a vidékre, végig nézni a természet haldoklását, ott jámborabbak az erkölcsök, s talán megilletődéssel is nézhetik a fák tépett koronáját, hiszen a múlandóság, sa­ját sorsunk képe az. — Hadd bölcselkedjék, a­kinek ideje van rá, a romlatlan lélek tekintse néma borongással az enyészet munkáját, szüre­teljen, a ki a szőlő nedvére vágy, de mi, a büszke főváros »előkelő« lakói, kik egyszerűen idény­változást­ ismerünk, világos szövetű ruháinkat sötéttel cseréljük fel, — amazokon »rövid uton« túladunk, nyílt kávézó helyiségek helyett a zár­takat keressük, egy órával előbb vagyunk a kor­zón, a hónap elsejétől utolsóig eltartanak finan­­cziális kombináczióink — nem találjuk érde­mesnek vesződni azzal, ami természetes. Itt vannak a miniszer urak, az országgyű­lés megnyitásán honfiúi érzelmeinek véli eleget tenni vagy 30 mágnás is, a képviselőház tanács­kozik, a fővárosi adófelügyelő pedig meg van elégedve adófizetőivel. Az egyetemen elmúltak az ismerkedési estélyek, de a katalogustól való félelem annyira­ mennyire összehozza még a hallgatókat, kik közül némelyiknek öt megha­talmazása is van az esetre, ha névsort olvasnak s a távollevő jó pajtás képviseletre szorul. A balek jogász kezdi beletalálni magát úri *) Melynek miután tárczarovatunk le van fog­lalva, nehogy végleg kiszoruljon, a mit sajnálnánk, tárczán kivül adott helyt a szerk.

Next