Borsodi Bányász, 1983. január-június (26. évfolyam, 1-26. szám)

1983-06-09 / 23. szám

<4 t Pályázati felhívás Ismét közösségi kezdeményezésre hívja fel a tanyák, a társ­községek, az aprófalvak, a kisközségek fiataljait az Állami Ifjúsági Bizottság titkársága, a KISZ Központi Bizottsága, a Hazafias Népfront ОТ, a SZÖVOSZ és а ТОТ. Azokhoz a fia­talokhoz fordulnak, akik nemcsak önmaguk számára szeretnék megteremteni vagy javítani lakóhelyük közösségi életének, közösségi művelődésének feltételeit. A pályázattal minden olyan kezdeményezést támogatni kí­vánnak, amely a település lakóinak közösségi művelődését, a szabad idő hasznos eltöltését szolgálja; nagyobb részt önerő­ből, társadalmi munkával és összefogással megvalósítható­- a meglevő lehetőségek célszerűbb, hatékonyabb, újszerű haszno­sításra törekszik a létrejövő közösség, új intézmény önfenn­tartására és önigazgatásra törekszik. A pályázók feladata, hogy jellemezzék településüket, kör­vonalazzák, mi az elképzelésük lényege, tervük valóra váltá­sáért, illetve a majdani működés során mit vállalnak saját erejükből, és milyen segítséget kérnek. A pályázat beadási határideje: 1983. szeptember 30. A pályázatokat — pontos címmel ellátva — a megyei tanács vb ifjúsági titkárához kell beküldeni. Bányászmodellezők sikerei a levegőben és vízen Május 23-án, hétfőn a mis­kolci repülőtéren szép, na­pos, modellezésre kedvező időben mintegy 160 fő úttö­rő résztvételével került sor a Borsod megyei Úttörő Olimpiára A/1-es vitorlázó, kisgumis, kis mechanikus re­pülő és rakéta modellek ver­senyére A bányászfiatalok A/l-es és kisgumis repülő­­modellek mellett főleg raké­ta modelleket indítottak. Eredmények: A/l-es kate­góriában ózdiak nyertek, kisgumisban Magyar István (királdi általános iskola) 6. helyezést ért el. Rakéta mo­dellben különösen a lányok szerepeltek jól, mivel az ej­tőernyőkért szépen hajto­gatták, így Érsek Judit első (Királd), Bíró József (Sajó­­kaza) második, Bartók Te­réz harmadik (Királd), Var­ró Gyula (Királd), negyedik, Áll Dénes (Sajókaza) ötödik, Vácséi Krisztina (Sajókaza), hatodik helyezést ért el. Május 29-én,­ délelőtt 10 órai kezdettel a kazincbar­cikai csónakázótavon ke­rült megrendezésre, szép na­pos csendes időben a Bor­sod megyei önjáró hajómo­­dellek megyei bajnoksága, melyet több százan tekin­tettek meg. Eredmények: ifi megyei bajnok Szrogh Attila, máso­dik Magyar László, mind­ketten királdiak. Harmadik Alt Dénes Sajókaza. Felnőtt kategóriában megyei bajnok tűzoltó hajómodelljével Fa­­kóházi Máté bányász a ka­zincbarcikai, második Szi­­mon György a királdi, har­madik Gáspár László a mis­kolci modellezőklub tagja lett. A verseny utáni bemuta­tón ifj. Boros Ferenc rádió­val irányított szép hajómo­­dellje, valamint Filkóházi Máté RC torpedóvető hajó­­modellje aratott sikert a szép számú közönség előtt. Boros Ferenc ■ s BORSODI BÁNTÁS ® Sportnapközi Sajószentpéteren A Borsodi Bányász sport­egyesület július 4—29. kö­zött önköltséges sportnapkö­zit szervez, hetente hétfőtől péntekig. A foglalkozás na­ponta reggel nyolc órától délután 16.30-ig tart a Bor­sodi­­ Bányász-sporttelepen. A sportnapközibe az álta­lános iskola 1—8. osztályos tanulóit várják, programról, tízórairól, ebédről ötvenfo­­rintos napi költség befizetése ellenében gondoskodik az egyesület. Jelentkezési határ­idő június 20. Jelentkezni lehet a Borsodi Bányász klubházában (Sajószentpéter, Sport út 21.), hétfőtől pénte­kig, 9—16 óra között Farkas Gábornál. KISZ-esek találkozója A Miskolci Kártyaüzem hi­vatalházi KISZ-szervezeté­­nek meghívására berentei, KOSZGY-ben dolgozó KISZ- fiatalokból álló csoport tett látogatást Lyukóbányán. A huszonhat tagú „ven­dégsereg” számára érdekes programot állítottak össze a házigazdák. A pneumatikáról készült film megtekintése után bányalátogatás követ­kezett, egy elővárosi és egy fronti munkahelyet mutat­tak be a vendégeknek. A bányajárást követően ismer­kedési délutánon, kötetlen beszélgetés során cseréltek tapasztalatokat a két KISZ- szervezet tagjai. Összetettben a második helyen Tegeztek ifjúgárdistáink megyei versenyen Amikor elindulásuk előtt beszéltem a bányász ifjú­gárdisták parancsnokával, Kovács Antallal, célzott arra, hogy bizony szeretnék meg­nyerni a versenyt, amit az elmúlt hét végén tartottak Mezőkövesden. Úgy ítélte meg, hogy van esélyük erre, jól együtt van a gárda. A megyei szemlére alapo­san felkészültek, ugyanak­kor úgy válogatták ki a csa­pat tagjait, hogy minden üzem képviselve legyen, il­letve a még Szuhavölgyről és Mákvölgyről kerüljön ki. Már csak azért is, mert az itteniek tapasztaltabbak, kép­zettebbek.­ Nos, a várt remények be­váltak, egy kis szépséghibá­val, , mégpedig, a szerencsiek mögött a 2. helyen végeztek gárdisták. Ha azonban bele­gondolunk, hogy a versenyen amely egyébként magas szín­vonalú volt, 12 csapat vett részt, akkor a második hely nagyszerű teljesítményt je­lent. De azt is hozzá kell tenni, hogy kategóriánként is dí­jazták a csapatokat. És mint az első hely is bizonyítja, a körletrendben felülmúlha­tatlanok voltak a bányász, ifjúgárdisták. Ez is mutatja, hogy a fegyelemmel nem volt baj, a fiúk nagyon akartak, nagyon szerettek volna bizo­nyítani. Az alaki verseny is őket dicséri, mármint a fegyel­mezettségüket, ugyanis eb­ben a kategóriában is szép sikert értek el, a második helyen végezn­ek. Talán a harci túra vitte el az össze­tett első helyét, ugyanis eb­ben „csak” a harmadik he­lyet sikerült megszerezni. De mint megtudtuk, a szeren­csiek csak „milliméterekkel” nyertek. A három nap egyébként bővelkedett más események­ben is, a mezőkövesdiek jó házigazdáknak bizonyultak. Gondoskodtak pihenésről, szórakozásról, fürdésről, egy­szóval arról, hogy a barátság jegyében is, összejöjjenek az ifjúgárdisták. Díjak: (amit' a 'bányászok nyertek) '. 12 Ifju Gárda egyenruha, 10 bogrács,­ 5 tá­roló és 60 sütemény, áruit jó étvággyal elfogyasztórótólS- A többi díjat nem, (azok a to­vábbi', sikeres munkát szol- В 1983. 9= Pongó ferencék sikere A Feketevölgy-akna Bon­gó Ferenc vezette Petőfi Sándor elővárosi ifjúsági szo­­cialistta brigádja májusban elővárosi csúcsot ért el, az elmúlt hónapban 250,6 mé­ter vágatot készítettek el. Korábban is ők hajtották a legtöbbet az aknánál dolgo­zó hét elővárosi brigád kö­zül, a régi csúcs — melyet 1981-ben értek el ■— 240 mé­ter volt A gyorsvágat beindításáról, s e szép munkasiker hátteré­ről elsőként Kammel Péter adott tájékoztatást. — Műszaki ütemtervünk­ben és gazdaságpolitikai in­tézkedési tervünkben már korábban megfogalmaztuk, hogy egy F-gépes munkahe­lyünkön egyösszegű bérutal­ványozással egybekötött gyorsvágatot indítunk. Erre májusban került sor a Ke­leti mező К—II-es front­­alapvágatának elkészítése kapcsán. Áprilisban előké­szültünk egy ezres gumisza­lag és egy 50 méteres guru­ló szalag beszerelésével a program megkezdésére. A gyors vágat kihajtására a Pongó Ferenc által veze­tett csapatot szemeltük ki, mivel hajtós fiatalokból, becsvágyó emberekből álló brigád. A három szakvezető­vel megbeszéltük, miről van szó, mit kérünk a brigádtól. Vázoltuk a követelményeket, elmondtuk, hány méterért, mennyi külön jutalmat tu­dunk felajánlani. Kérésünk 250 méter kihajtása volt, melyre a rendelkezésre álló béren túl, 60 000 forintot ajánlottunk. A megegyezés megszületett, s a brigád jó munkája nyomán az ered­mény is. Igyekeztünk minden felté­telt biztosítani a gördülé­keny munkavégzés érdeké­ben. A brigád harmadonkén­ti létszámát az eredeti nyolc tagról tizenkettőre növeltük, s természetesen a kiszolgáló­kat, irányítókat és iparoso­kat is igyekeztünk arra ösz­tönözni, hogy minden ere­jükkel segítsék a komoly feladat megoldását. Ez az ösztönzési rendszer — elő­nyei mellett — egyfajta kényszerpályát is jelentett, hiszen az egyösszegű bér­utalványozásnál műszakle­írásra még üzemzavar ese­tén sincs lehetőség. Az iparosok is jól felké­szültek, mindig volt a mun­kahelyen javított tartalékal­katrész, nem kellett alkat­részre várni, csökkent a ter­melésből kieső idő. A bri­gád a gumiszalag-hosszabbí­­tásokat ki-beszállás, mű­szakváltás idején végezte el, így saját maguknak növel­­­ték a hasznos időt. Az FG—HK típusú elővá­­lógéppel kihajtott 250,6 mé­ter elérése így sem volt könnyű, mivel tizenöt négy­zetméteres szelvényt kellett kialakítani, melyet nehéz TH-val biztosítottak. A négy­ezres vágatba 410 TH-gyű­­rűt építettek be, hatvan cen­tis osztásközökkel. Nagyon örülök, hogy sike­rült bebizonyítanunk, Feke­tevölgyön is lehet kétszáz méteren fölül hajtani, ha az emberek ilyen fegyelmezet­ten és szervezetten állnak a munkához. * A helyszínen, а К—II. front alapvágat induló pont­ján Pongó Ferenc brigádve­zetővel beszélgettünk a jól sikerült vágathajtás körül­ményeiről. — A brigád tagjainak át­lag életkora 35 év és ez sok mindent megmagyaráz. Bi­zonyítani is akarunk és per­sze az az 5—6 ezer forint plusz pénz, ami a múlt havi 250 méteres teljesítményün­kért jár, nagy hajtóerő — mondta a brigádvezető. — Ami a gyorsvágathaj­­tás gyakorlati végrehajtását illeti, az a következőképpen történt: az F-gép legfonto­sabb és leggyakrabban meg­­hibásodó alkatrészei a hely­színen voltak, így a kény­szerű javítások idejét sike­rült a legrövidebb időre le­csökkenteni. Természetesen a fokozott munkatempó mel­lett, a siker fontos összete­vője volt a szervezésben, az előkészítésben való nagyobb odafigyelés.­­ A brigád tagjai között kiváló az összhang, egyet akarunk mindannyian. Több esetben, különösen, amikor gumiszalag-hosszabbításra került sor, a műszakváltás a munkahelyen történt. Néha sok ideje volt az F-gépnek sem kihűlni, megvalósult a régi „melegcsákányváltás” mai változata — magyaráz­ta mosolyogva Pongó Ferenc. — Sikerül-e ezt a telje­sítményt megismételni, le­het-e hónapról hónapra ilyen magas teljesítménnyel előrukkolni, nem fáradnak-e el fizikailag, idegileg az emberek? — Erről már megoszlanak a vélemények a­­ brigádban. Szerintem ez a teljesítmé­nyünk nem fokozható szá­mottevően, de hosszabb tá­­­von is tartható, ha a mosta­ni jó geológiai viszonyok fennállnak és az egyéb, még felsorolt szervezési, anyagel­látási stb. feltételek adottak lesznek. (fegyverneki—pusztai) Együttes erővel Pongó Ferenc Marosvári Imre Kocsis Lajos

Next