Brassói Lapok, 1929. március (35. évfolyam, 48-73. szám)
1929-03-01 / 48. szám
3. oldal, ifi. szám: E 353. BIMSSOI LAJ’OK WITBVJ A tenger vízének teapolásával meg akartak nagyobbítani Európát Berlin, február 25. (A Brassói Lapok berlini tudósítójától.) Egész Európa területe, a Balkánt kivéve, aggasztóan zsúfolt népességű. Most két komoly szakember egymástól függetlenül lép elő két fantasztikus tervvel és mindkettő megegyezik abban, hogy Európát akarja növelni. Az első az Északi-tengert akarja az angol Hull-kikötőtől kezdve az Elba torkolatáig óriási keresztgáttal elrekeszteni. Ilyen módon Hollandia, Dánia és Anglia között északon új óriási birodalom emelkedne ki a tengerből. Az új északi ország háromszor akkora lenne, mint Hollandia tele természeti kincsekkel és sík földje olyan termékeny lenne, hogy a világon sehol sem találni hozzá hasonló talajt. A tervező tudós a következő érdekes nyilatkozatot tette: — Amint ismeretes, az Északi-tenger igen sekély. Még a történelmi idők folyamán is némely része, amelyet ma már tenger borít, szárazföld volt. Az Elba torkolata is valószínűleg a Doggerbanktól délnyugatra lehetett valamikor, tehát bent a jelenlegi tengerben. A régi szárazföld partvonala egykor a jelenlegi angol szénkikötőtől, Halitól kiindulva Limfjord felé Dánia nordjütlandi részéhez húzódott. A régi partvonal egész vonalán ma sem mélyebb 55 méternél, az átlagos mélység pedig mintegy 50 méter. Ezen a vonalon kellene a záró torlaszt emelni, ugyanekkor pedig a Lamanche-csatornán rövid keresztgátat összesen 500 kilométer hosszúságban és ilyen módon 12.000 négyzetkilométer földterületet hódíthatnának el a tengertől. Aki az Északi-tenger vad, és nyugtalan vizét ismeri, első pillanatban fantasztikusnak találja ezt a tervet, de ez az aggodalom helytelen, mert itt a tenger csak a felszínen ilyen viharos, csekély mélységben a tenger úgyszólván állandóan nyugodt, vagyis a nyílt tengeren levő keresztgát éppoly kevéssé van veszélyeztetve, mintha alapépítménye apálykor állandóan szárazon lenne. Vagy órást vasbetonkannákat kellene a tengerbe helyezni szorosan egymás mellé óriási láncként. Ezek a vasbeton-kamrák földdel lennének tömítve. A földtömítés nélkül 55 méter magasságban méterenként körülbelül 200 tonna lenne a vasbeton-kamra súlya. Vagy pedig óriási méretű földsáncot kellene építeni. Az első ilyen sánc 45 méter magasságban épülne, utána pedig egy második, biztosító sánc következne. A sáncok tetején állanának a szélhajtásos turbinaművek, amelyek az elsáncolt óriási új földterület vízellátását szolgáltatná. A sáncok építéséhez 100 millió tonna beton vagy 6 milliárd köbméter föld kell. Ezt az óriási földtömeget a helyszínen előteremthetné egy 50.000 lóerővel dolgozó kotrógép és ebben az esetben a sánc 10 év alatt elkészülne. Az órási munka költségvetése is kiszámítható. A kettős tengergáton kívül még 6 belső gátra van szükség a folyóágyak és vízárkok részére. Számítsuk ehhez azt a költséget, amibe az esővíz állandó leszivattyúzása kerül, mivel a föld a tenger színe alatt fekszik,akkor méterenként a tengeri gát és mögöttes biztosítása mintegy 6000 dollárba kerül. Minden folyóméter gát mögött azonban 250 kilométer átlagos hosszúságban nagyszerű termőföld fekszik. Egy méter gát mögött 25 hektáros kisbirtok terül el, amelynek egy-egy hektárja 240 dollárba került. Értéke azonban 400— 700 dollár körül mozog. Eddig az első terv. A második még fantasztikusabb. Készítője így ismerteti: — Tervem szerint a Földközi-tenger színének sülyesztéséről van szó. Az alapvető gondolat a következő: a föld kialakulásának története szerint az utolsó jégkorszak megolvadt jégmennyiség beömlött a mai Gibraltár vidékén volt mélyebb belső tengerekbe, miáltal a Földközi-tenger nagy mértékben kiterjedt. A Földközi-tenger peremén majdnem közepéig 200 méter mélységet mutat, míg közepén minden átmenet nélkül egyszerre 1000 és 1100 méter mélységet ér el. Emellett a tengerfenék jellege is egészen más, mint a széleken. Ez a tény vezetett arra a gondolatra, hogy a Gibraltár és a Boszporus beömlésűnek elrekesztésével ezek a Talapéskorszáraz területek újra felszínre hozhatók. A Földközi-tenger magától elpárologna, mert a többi beomló Budapest, február 27. A néhány napig tartó lassú, de állandónak ígérkező enyhülést újból a legzavarosabb időjárás váltotta fel. A szélsőségek egymást kergetik s a meteorológusok valóban nem tudnak eligazodni az elindult légáramlatok között. Néhol a hőmérő ugrásszerűen emelkedett, jelentve a közelgő árvízveszedelmet, máshol zuhanásszerűen esett s most, február végén, közel a jégtörő március napjaihoz, Európa némely részén újból Teilendes fagy garázdálkodik. Tripoliszban hó esett olyan területen, ahol hatvan év óta nem láttak havat, a keleti tenger pedig annyira befagyott, hogy jégtörő hajókkal sem lehet a tenger felől megközelíteni Skandináviát. Ugyanakkor Budapesten és Belgrádban plusz tíz fokig ugrott fel a hőmérő s az olvadás akkora erővel indult meg, hogy a szennyvíz csatornák nem tudják levezetni a hólevet. Az utcákon bokáig gázolnak vízben az emberek. Magyarország déli részein mindenütt gyors emelkedésben van a meleg. Sopronban és Szombathelyen azonban még dideregnek az emberek. Tegnap Szombathelyen mínusz tizenhárom fokot mértek, ami megint erős hidegként hatott a múlt napok megenyhült hőmérsékletéhez viszonyítva. A gyors olvadásért megint előtérbe került az árvízveszedelem. A magyar földmivelésügyi minisztérium hivatalos jelentést adott ki, amely szerint Magyarország és Ausztria területén összefüggő rétegnek tekinthető a hótömeg. Az olvadás levezető csatornája a Duna. A mellékfolyók völgyeiben szinte elképzelhetetlen menyiségű hó halmozódott fel. A viszonyok tehát a Duna áradása szempontjából nagyon kedvezőtlenek. Hírek szerint Magyarország is szorgalmazza, hogy Pozsonynál sürgősen kezdjék meg a Duna jégtorlaszainak a robbantását. Belgrádban nappal több, mint tíz fok a meleg, ami éjjel is csak a plusz hat fokig száll alá. A legközvetlenebbül Jugoszláviát fenyegeti a Duna áradása s azért a kormány sürgős megkeresést intézett a román kormányhoz, hogy közösen igyekezzenek elhárítani a veszedelmet. A román és jugoszláv pionircsapatok hírek szerint már ki is szállottak a veszélyeztetett helyekre s szakértő mérnökök utasításai alapján ,kezdték meg a munkát. A legsürgősebb a Vaskapu jégtorlaszainak a felrobbantása, amire már minden előkészületet meg is tettek. A jugoszláv területek dunaparti lakosságát a hatóságok állandó készenlétben tartják, hogy szükség esetén azonnal megkezdjék a falvak kiürítését. Zágrábi jelentések szerint a Száván aggasztóan megtorlódott a jég. A jégtömegek ugyan mozgásba jöttek, a hidaknál azonban újra összetorlódtak. Itt a robbantáshoz már nem folyamodhatnak a hidak veszélyeztetése nélkül s igy a Száva kiáradása elkerülhetetlen. A helyes hatalmas uradalmat már is a gátak folytonos emelésével tudják csak védelmezni. Ha azonban a feltorlódott viz valamiképpen nem talál hamarosan lefolyást, úgy a gátemelés semmit sem ér. Róma. Trinolisban teljes egy napig havazott. Tíz Centiméteres hóréteg borít olyan területeket, ahol hatvan év óta nem láttak havat. Bukaresti jelentés szerint a Fekete Tengeren vihar dühöng, amely lehetetlenné teszi a hajók kifutását. Constanca előtt még mindig nagy jégtömegek állják el a kikötő bejáratát. Az Etovi nevű angol kereskedelmi hajó megpróbálta kitörni a jégtömbök közül, de súlyos sérüléseket szenvedett. Hasonló sors érte az Ovidiu hajót is. Pár nappal ezelőtt megírtuk, hogy a Palpetro nevű román kereskedelmi hajót, amelynek a kapitánya Viktor József, magyar ember, katasztrófa érte a tengeren és elsülyedt. A hir ilyen formában nem felelt meg a valóságnak. A hajót a Boszporuszban érte a vihar s annyira megrongálta, hogy féloldalára dőlt. Ennek ellenére megmenekült, a konstantinápolyi kikötőben rendbehozatta sérüléseit s már meg is érkezett Constancába. Athén, Kréta sziget környékén szörnyű viharok dúlnak. Kanta kikötő közelében két hajó a sziklákon összetört, negyven kisebb vitorlás felfordult és a tengerbe veszett. A viharnak számos halálos áldozata van. Newyorki jelentés szerint Missouri államban rettenetes tornádó pusztít, amely a kábeleket is megsemmisítette s igy a borzalmas katasztrófáról csak töredékes hírek érkeznek. A halottak és sebesültek száma felbecsülhetetlen, mert az irtózatos erejű katasztrófa alig hagyott meg épületeket. A retentő erejű szél nyomában petróleum eső esett, ami csak fokozta a szerencsétlen lakosság között kitört pánikot. Az influenzajárvány egész Európában csökkenőben van. Budapesten a kórházakban már csak régi betegeket ápolnak, új megbetegedésre napok óta nem fordultak elő. A statisztikusok megállapítása szerint az idei spanyol az utóbbi hetek számos halálos áldozata ellenére is enyhébb lefolyású volt az 1918-as járványnál. Brassóban most konstatálnak az orvosok tömeges influenza megbetegedéskor. Vannak családok, ahol hárman-négyen feküsznek magasabb lázzal. A betegség lefolyása azonban minden esetben könnyű, komplikáció még nem fordult elő, hosszú idő alatt. Az úgynevezett Casse szivattyú segítségével óriási vízművet kellene létesíteni és az így kiszattyúzot vizet a Szahara öntözésére kellene fordítani. Így két legyet ütnénk egy csapásra. Olaszország és a Balkán között így óriási földterület emelkedne ki a tengerből enyhe klímával, hegyek nélkül, pompás tájánál. Az egész terület olyan nagy lenne, mint Olaszországszág és Európa éléstárává válna. Ugyanekkor azonban Európa közvetlen szárazfiúi összeköttetésbe lépne az afrikai kontinenssel, mert Sicilia egyenesen beletartozna a tengerből kiemelkedő új Északnyugatainkéba. Ez az új Északnyugatafrika nagyobb lenne Németországnál és termékenyebb minden más földterületnél. Érdekesnek tartottuk mindkét tervet ismertetni, mert a technikai haladás korában semmi sem utópia és Európa népeinek valóban szükségük van új területekre. vízmennyiség sokkal kevesebb, mint amennyit a tenger maga elpárologtat. — Természetesen ez nem egy emberöltőre való munka, azonban egyáltalán nem lehetetlen. A Boszporust aránylag könnyen el lehet zárni, nehezen kérdés a Gibraltárt elrekeszteteni. Ez ugyanis 15 kilométeres tengeri út. Az építendő torlasz céljaira legjobb volna, a Sierra Nevada hegység egy részét évek hossziv munkájával Gibraltártól nyugatra a tengerbe ömleszteni. A kettős elzárás révén a tenger színe magától leapadna, de természetesen igen TTV7WTmyvmvTwm?mmT?0T?577mm7n Twm rvrr vv rrTvw vv▼ v nemet í^eeeo é Trigí©!íszSzani havazott, a Shanshináv-félszigetet elzárja a befagyott ifesigep, Középeurópában peteg ugrásszerűsén eznekesSüh a hőmérő— Az egész Dunamedencét fenyegeti az árvíz — Óira rohhadtanak Pozsonyból és a Vaskapunál — Eszonyu vihar dühöng a görög partvidéken laissouri-áfraznicá eljr-Msziiteáda sa domáció 1929. március 1.