BUKSZ - Budapesti Könyvszemle 5. (1993)

1993 / 1. szám - BÍRÁLAT - Szécsényi Endre: Történelem - ízléssel? Edmund Burke: Töprengések a francia forradalomról

BUKSZ 1993 fel a dolgok erkölcsi rendjének ilyen katasztrófáira, mint ahogyan a fizikai rendben észre kell vennünk a csodákat. A riadalom töprengésre késztet; lelkünk (mint régóta megfigyelték) megtisztul a borzadásban és a szánakozásban, s gyenge, oktalan kevélységün­ket megalázkodni rendeli valamilyen titokzatos böl­csesség.” (172. old.) A rendkívüli esemény, a ter­mészeti csoda és a történelmi katasztrófa rettenetes, döbbenetes tapasztalata a klasszikus tragédiák hatá­saira emlékeztet: borzongás, szánakozás, megtisz­tulás. Mindez önvizsgálatra késztethet, felélénkítheti mentális részünket. A történelmi fenséges tragédia­ként való leírása pedig már Schillert előlegzi.33 Csakhogy az ilyen tanulságos, erkölcsnemesítő történelmi fordulatok a Gondviselésnek, „a nagy színjáték Főrendezőjének” művei, akár a természeti csodák. Hogyan jöhetnének pillanatéktű, korlátozott tapasztalatú és ismerem egyének ahhoz, hogy az isteni akarat utánzói legyenek? Kissé vulgarizálva, az „Amit szabad Jupiternek...” arisztokratikusnak mondható intelméről van szó. Nem beszélve arról, hogy még csak nem is a francia nemzet válogatott, legbölcsebb, legérettebb tagjai vállalják magukra e kétes feladatot, hanem kisstílű önjelöltek; a burke-i felfogás egészen más. „Nem merjük hagyni, hogy az emberek pusztán saját egyéni szellemi állományukra hagyatkozva éljenek és tevékenykedjenek, mivel az a gyanúnk, hogy ez az állomány minden egyes ember­ben túlságosan csekély, s hogy az egyes ember job­ban teszi, ha igénybe veszi a nemzetek és az idők általános tőkéjét s bankját.” (179. old.) A francia forradalomról érkező beszámolók alapján Burke úgy ítélhette meg, hogy az ott lezajlott események már túl vannak a domesztikált fenséges körén; a fenséges áttört egy bizonyos határt, már nem élvezetteli iszonyatot, hanem csak iszonyatot nyújt, nemhogy a fennállót élénkítené, erősítené, hanem éppen lerombolja és elpusztítja azt. A pusztítás célpontjai ekkor főképp még nem emberek voltak, hanem a meglévő intézményrendszer; olyan szellemi, tradicionális értékek, mint a királyi tekin­tély, az államegyház vagy a tulajdon szentsége. Ezek megingása, a jogbiztonság eltűnte már előre vetít­hette a fizikai rombolást is, hiszen a folytonosságot, a rendet és nyugalmat biztosító szilárd alapok ellen folyt a támadás. A franciák a hagyomány, a történeti folytonosság félresöprésével kinyilatkoztatták az em­beri jogokat, úgy tettek, „mintha soha nem egyesül­tek volna polgári társadalomban, s mindent újonnan kellene kezdeniük”. (120. old.) A történeti-politikai „creatio ex nihilo” szentségtelenségére vetemedtek. Holott „...a politikai intézmények, az anyagi javak a gondviselés ajándékai. Politikai rendszerünk pon­tosan megfelel a világ berendezésének, szimmet­riában áll vele”. (118. old) A kreáció fenséges aktusa önnön torzképévé alakult méltatlan, gyülevész ki­agyalói és végrehajtói, „az emberiség legalja” kezén, s ráadásul feleslegesen­­ ebben az értelemben akár a „komikus fenséges”, a farce-szerű történelmi mutatvány gondolatát is fellelhetjük Burke-nél (lásd. 33. lábjegyzet). Ezzel szemben Angliában: „Féljük Istent, áhítattal tekintünk a királyokra, ragaszkodás­sal a parlamentre, kötelességtudattal az elöljárókra, tisztelettel a papokra, hódolattal a nemességre. Hogy miért? Azért, mert amikor szellemünket ilyen eszmék foglalkoztatják, természetes, hogy így vála­szoljon”. (178. old.) Ez is egyfajta szükségszerű morális-esztétikai válasz: e fenséges személyek, intézmények szemléletekor tiszteletet és áhítatot kell éreznünk­­ mindnyájunknak, hiszen így vagyunk megalkotva. Egészséges lélek és ésszerű szabadság birtokában csak ilyen érzések ébredhetnek bennünk, ez a burke-i értelemben vett „ízléses fenséges” csú­csa. Annak „szabados és alantas arcátlansága”, hogy ezen intézmények és az emberi természet (újra)­­teremtésével (megdöntésével, tagadásával, újravá­lasztásával, stb.) ,foglalkoznak,­­éppúgy túlhajtott, inadekvát, méltatlan és ezért ízléstelen, ízlésromboló aktus, mint Maria Antoinette kikergetése hálószo­bájából. A francia forradalom vezetői olyan szerepet próbálnak eljátszani, amire ép lelkülettel senki nem lenne képes, hiszen Burke szerint, emberi természetünk természetes működésével mindez ellenkezik, s csakis végletesen eltorzult lélek kapható ilyesmire. Az Atyák tekintélyét (mely tár­sadalmilag hasznos fenség) a Fiúk nem teremthetik meg, főleg nem a semmiből. Miképp az esztétikai válaszokat a dolgok természetes tulajdonságai váltják ki belőlünk, úgy a kormányzat, a fennálló rend tekintélyét, legitimitását a tulajdonból ere­deztethetjük. A francia forradalom a dolgok tulaj­donságai, a fennálló hatalmi csoportokhoz tartozó tulajdon kiváltotta hatások szükségszerű és általános elfogadását, elismerését kérdőjelezi meg, ízlésítéleteink értelmezési kereteit. Tulajdon nélküli emberek öltötték fel a fenséges jelmezeket: a világ, a (szükségszerű) jóízlés világa, feje tetejére állt.34 35 „Önök minden tekintetben letértek a természetes 33 ■ A nagy történelmi változások tragédiaként való burke-i (majd schilleri) szemlélete később kiegészül a történelem komi­kus szemléletével: a komikus fenséges, a karnevál, a farce stb. motívumaival. A történelmi fordulópontokon a résztvevők nagy elődeik álarcába bújnak, s ezzel kívánnak tekintélyt kölcsönözni maguknak - miként a franciák is a római köztársaság jelmezeit öltötték magukra. „Hegel meg­jegyzi valahol, hogy minden nagy világtörténelmi tény és személy úgyszólván kétszer kerül színre. Elfeledte hoz­záfűzni: egyszer mint tragédia, másszor mint bohózat. (...) Valamennyi holt nemzedék hagyománya lidércnyomásként nehezedik az élők agyára. És éppen amikor azzal látszanak foglalkozni, hogy magukat és a dolgokat átalakítsák, hogy valami még soha nem voltat teremtsenek, éppen az ilyen for­radalmi válság-korszakokban idézik fel aggodalmasan a maguk szolgálatára a múlt szellemeit..." Karl Marx: Louis Bonaparte Brumaire tizennyolcadikája. In: Marx-Engels: Válogatott művei. 1. köt. Kossuth, Bp. 1977. 405. old. (Marx természetesen az 1789-1814-es francia forradalom jelmezeit adekvátnak találta, és csak az 1848-51-eseit tartja a korábbi paródiáinak.) 34 ■ Vö. Ferguson: i. m. 137-138. old. 35 ■ Ludassy Mária: Lobogónk Burke? Holmi, V/1 (1992. március), 432-433. old.

Next