BUKSZ - Budapesti Könyvszemle 6. (1994)

1994 / 2. szám - BÍRÁLAT - Babarczy Eszter: Egy ihletet szerző. A posztmodern (Bev., vál. Pethő Bertalan)

BABARCZY - PETHŐ szó, akinek munkássága - mint Pethő oly éleslátóan megjegyzi (225. old., bevezetés Lyotard szövegeihez) - elsősorban provokatív „hívószavai” révén hat. PROKRUSZTÉSZ-ÁGYBAN (A VÁLOGATÁS) Pethő harminc szerzőtől válogatott ennél valamivel több szemelvényt. A listavezető Jean-Frangois Lyo­tard négy, többnyire jól megválasztott szöveggel, amelyek a leghíresebb hívószavakat - a posztmo­dern tudományt, az „összekülönbözést” és a fensé­gest - mutatják be, őt követi a posztmodern-mo­­dern szembeállításokat mániákusan gyűjtögető Ihab Hassan két jellemző részlettel, a többiek egy-egy tö­redékkel szerepelnek. Ez az arány, tekintve kettejük­nek a fogalom elterjedésében játszott szerepét, jó arányérzékre vall, s hasonló okokból érthető, hogy Jürgen Habermas nevezetes előadása is megjelenik a kötetben, amely a maga­zonok elutasításával a posztmodem egyik legrövidebb definícióját adja, sommásan konzervativizmusnak nevezi a posztmo­dem összes válfaját, a posztmodern építészettől a dekonstrukcióig (alighanem ezért az áldott egyértel­műségért kerül bele a posztmodern válogatások je­lentős hányadába). De Lyotard bemutatása a kötetben nem makula nélkül való. Filozófiai szövegekből néhány flekket kiszakítva közölni mindenképpen kétséges vállalko­zás, a kontextus és az előzmények ismertetése nél­kül pedig valóságos vétek,­ de még ennek tudatában is meglepő, milyen elképesztően értelmetlennek tű­nik az a részlet, amelyet Pethő Lyotard differend­­könyvéből beválogatott (Összekülönbözés címen, 234-236. old.). A szemelvény az eredeti műben­ két, egymástól elváló részből áll (erre a fordításban semmi nem utal). Az eleje egy jó néhány lappal előbb kezdődő Kant-kommentár vége, amelyben Lyotard a „politikai ítélőerő kritikáját” próbálja megfogalmazni: az ítélőerő működésével foglalkozik olyan feltételek között, amikor összemérhetetlen „műfajok”, „szigetek” vagy „vitás felek” között kell igazságot tenni, s az ítélőerő (vagy a bíró) nem tá­maszkodhat semmiféle pozitív törvényre vagy bizo­nyítékra sem, és ezért önmagából kell „kipótolnia” a hiányt. Ez a pótlás Lyotard szerint azon az igazolha­tatlan előfeltevésen - egy puszta „jelen” - nyugszik, hogy kell léteznie közvetítő elemnek, „átjárásnak a szigetek között”, hogy ezt maga a természet akarja. A második rész (a fordítás utolsó bekezdése) a könyv számozott elmélkedéseinek sorába illeszkedik (a 182. számú rész), s e teleológiának tekintett felte­vés kritikája nyomán fogalmazza meg, némi öniró­niával, a posztmodernitás Lyotard-féle jellemzőjét, az összemérhetetlenség igenelését, a nagy történetek végét. De nem elég, hogy a két szöveg összecsú­szott, Kant szerepe pedig rejtve marad, a Kant­elemzés jóformán teljesen érthetetlen is, mivel - s ez nem a fordító hibája, aki feltehetőleg nem ismerte az előzményeket - sem a kanti terminológia (a Be­weisen szó például innen van, s az eredetiben nagy betűvel, főnévként szerepel), sem a Lyotard-féle ha­sonlatok (a bíró, a sziget és az átjáró, a jel stb.) nem élték túl az átültetést. Az építészetet a Pethő-féle válogatásban Charles Jencks képviseli, a képzőművészetet Kim Levin, Suzi Gabu­k és Thomas Lawson­­ az előbbitől talán sze­rencsésebb lett volna a posztmodern klasszicizmusról szóló töredék mellé egy „kettős kódolásról” szóló részt is beválogatni (igaz ugyan, hogy a híres 1977-es The Languages of Post­modern Architecture már 1981- ben olvasható volt magyarul), az utóbbiak jól megvá­lasztott szöveggel szerepelnek. Megjelenik a poszt­modem recepciója terén elévülhetetlen érdemeket szerzett két kötetszerkesztő és kommentátor, Hal Foster és Wolfgang Welsch is, az előbbi éppen a ne­vezetes 1983-as, tehát viszonylag korai tanulmány­­gyűjtemény előszavával, az utóbbi saját posztmodern­­elméletének egy részletével. Vitathatóbb a dekonst­­rukció - Jacques Derrida és Paul de Man - szerepel­tetése, különösen, mivel Pethő a dekonstrukciót a posztmodem egyik módszerének nevezi (263. old.), s meg sem jegyzi, hogy Derrida szerint a dekonstrukció nem módszer,­ hogy Derrida önmagát nem tekinti posztmodemnek,­ s hogy (véleményem szerint) legte­hetségesebb angolszász propagátora, Christopher Norris legújabban könyvet írt a posztmodem ellen. Még három filozófus szerepel a kötetben: Paul Feyerabend, Jean Baudrillard és Michel Foucault. Foucault inkább afféle védőszentje a posztmodemn zászlaja alatt gyülekező emancipatorikus mozgal­maknak, mintsem posztmodern szerző - a posztmo­dern névsorokban ritkábban szerepel -, de a Pethő válogatta szöveg igen sokatmondó. Pethő ennek az előadásrészletnek a beválogatásával számomra töb­bet mond a posztmodern gyökereiről, mint egész előszavával. A Hatalom/tudás címmel közölt 1976- os szöveg ugyanis meglepő párhuzamokat mutat Lyotard későbbi könyvének hatalomellenes tudo­mánykritikájával, s ráadásul Foucault egyik Lyo­­tard-t előlegző terminusával, a „helyi vagy kisebb tudással” kapcsolatban Gilles Deleuze-re hivatko­zik. (369. old.) Ennél semmi sem mutathatná vilá­gosabban, milyen erősen kötődik a posztmodemn Lyotard-féle ága a hatvanas-hetvenes évek anar­chisztikus színezetű hatalom- és kultúrkritikájához. E szövegeken túl Pethő kevésbé neves vagy a posztmodemhez - megítélésem szerint - csak mar­ginálisan kapcsolódó szerzőket szerepeltet (ilyen például Daniel Bell vagy Christopher Lasch), annál különösebb a posztmodern vitákban serényen tény­kedő amerikai szerzők, Richard Rorty, Hayden White vagy Fredric Jameson hiánya. Egyetlen szö­veg sem foglalkozik az irodalmi posztmodern jel­lemzésével. A médiáról és a tömegkommunikációról három, egymástól meglehetősen messze került szö­veg szól: Baudrillard szimulakrumtézisei mellett egy szociológus szerzőpáros elemzése a terroristák mé­diahasználatáról és Myron W. Krueger furcsa kiált­

Next